BibTex RIS Kaynak Göster

THE EVALUATION OF MODERN TURKISH AND WORLD HISTORY SUBJECT ACCORDING TO TEACHERS’ VIEWS (THE CASE OF TRABZON)

Yıl 2013, Cilt: 172 Sayı: 172, 295 - 312, 01.02.2013

Öz

This descriptive study was conducted in order to present the ideas of the History teachers to identify their perception on Contemporary Turkish and World History subject, to learn what kind of problems they have during this lesson and their suggestions to improve this subject. The participants of this survey were fifty teachers who teach in secondary schools in Trabzon during 2011-2012 academic year. In accordance with the purpose of the research, a questionnaire was developed and fifty teachers were asked to respond this questionnaire. A semi-structured interview form was developed and twenty history teachers attended the interview. According to the research data history teachers believe that it is necessary to have a Modern Turkish and World History lesson for all students and it should to be taught at all departments of secondary schools. They also believe that, this lesson should be given from 10th class, more importance should be given to the topics of Turkish world and the textbook should be simplified. In the light of research findings, reducing the amount of topics, spreading the course to different grades, using different methods and techniques in the classroom , the revision and rewritten of the textbook are recommended.

Kaynakça

  • Acun, F. (2012), ‘Yakın Dönem Tarihinin Ortaöğretimde Öğretimi: Problemler ve Öne- riler’, Türk Tarih Eğitimi Dergisi, 1(1), ss.32-55.
  • Aktekin, S. (2001), ‘İngiliz Tarih Eğitiminde Yerel Tarihin Yeri’. Yerel Tarihçilik, Kent, Sivil Girişim, Yerel Tarih Grupları Deneyimi, (Ed. F. Çelebi), 2001, İstan- bul: Tarih Vakfı Yayınları, ss.205-212.
  • Alpkaya, G. ve Alpkaya, F.(2004). 20. Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi, İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Aslan, E. (1998), Çağdaş Tarih Öğretiminin Yeri ve Sorunları, Basılmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Enstitüsü.
  • Behar, B. E. (1995), “Tarih Öğretiminde Türk Dünyası”, Salih Özbaran (Ed.), Tarih Öğretimi ve Ders Kitapları, 2. Baskı içinde (196-210)İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Çepni, S. (2009), Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, 4. Baskı, Trabzon.
  • Demircioğlu, İ. H. (2006), ‘Avrupa Birliği Ülkeleri ve Türkiye'de Tarih Öğretiminin Genel Amaçlarının Karşılaştırmalı Bir Değerlendirmesi’, Fırat Üniversitesi Sos- yal Bilimler Dergisi, Sayı 2, sayfa. 133-146 (2)
  • Höpken, W. (2003), “Tarih Eğitiminde Yeni Yönelimler”, Oya Köymen (Ed.), Tarih Eğitimine Eleştirel Yaklaşımlar, 1. Baskı içinde (46-56) İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Karabağ, Ş. G. (2010), “Çağdaş Ülkelerde Tarih Ders Kitapları Uluslararası Bir Bakış”, Mustafa Safran (Ed.), Tarih Nasıl Öğretilir? , 1. Baskı içinde (149-156), İstan- bul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Köstüklü, N. (1997), ‘İngiltere’de Tarih Öğretimi Üzerine Düşünceler ve Türkiye’de Tarih Öğretimiyle İlgili Karşılaştırmalı Bir Değerlendirme’, Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1997, Sayı 8, ss.1–22.
  • Kuyaş, A., Akarçay, A., İnsel, A., Karaömerlioğlu, A., Kentel, F., Kuyaş, E. ve Sarıbay, A.Y. (2002), Gençler İçin Çağdaş Tarih, İstanbul: TUSİAD.
  • MEB (2008), Ortaöğretim Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi Dersi Öğretim Programı, Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Okur, Y., Sever, A., Aydın, E., Kızıltan, H., Aksoy, M., Öztürk, M. (2009), Ortaöğre- tim Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Özbaran, S. (2005), Tarih Tarihçi ve Toplum, İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Öztürk, İ.H. (2010), ‘Avrupa Tarihi Konularının Öğretimi’, Mustafa Safran (Ed.), Tarih Nasıl Öğretilir? , 1. Baskı içinde (307-314), İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Öztürk, İ.H. (2011), ‘Dünya Tarihini Öğretmek: Yeni Ortaöğretim Tarih Müfredat Programlarında Değişim ve Sorunlar’. The 3rd International Turkish Educational Research Congress Book, ss. 991-999. 4-7 May 2011, Girne, KKTC.
  • Pingel, F. (2003), Avrupa Evi Ders Kitaplarında 20. Yüzyıl Avrupa’sı. İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı.
  • Safran, M. ve Ata, B (1996), ‘Barışçı Tarih Öğretimi Üzerine Çalışmalar, Türkiye’de Tarih Kitaplarında Yunanlılara İlişkin Öğrenci Görüşleri’, Gazi Üniversitesi Ga- zi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 16,sayı.1.
  • Saydam, A. (2009), ‘Öğrenilemeyen Asır, 20.yüzyıl Tarihinin Öğrenilememesi’, Semih Aktekin (Ed.), Çok Kültürlü Bir Avrupa İçin Tarih ve Sosyal Bilgiler Eğitimi,1. Baskı İçinde (45-64). Ankara: Harf Yayınları.
  • Stradling, R. (2003), ‘20.Yüzyıl Avrupa Tarihi Nasıl Öğretilmeli’, Oya Köymen (Ed), Tarih Eğitimine Eleştirel Yaklaşımlar,1.Baskı içinde (90-106) İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Thompson, P. (1999), Geçmişin Sesi, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Tunçay, M. (2005), Türkiye Cumhuriyeti’nde Tek Parti Yönetimi’nin Kurulması (1923- 1931), İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.

ÇAĞDAŞ TÜRK VE DÜNYA TARİHİ DERSİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ DOĞRULTUSUNDA DEĞERLENDİRİLMESİ (TRABZON ÖRNEĞİ)

Yıl 2013, Cilt: 172 Sayı: 172, 295 - 312, 01.02.2013

Öz

Bu çalışma tarih öğretmenlerinin Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi dersi ile ilgili görüşlerini, bu dersin işlenişinde ne tür problemlerle karşılaştıklarını ve dersle ilgili önerilerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada betimsel yöntem kullanılmıştır. Çalışma 2011-2012 eğitim-öğretim yılında Trabzon il merkezi ortaöğretim kurumlarında görev yapan 50 tarih öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın amacı doğrultusunda 50 tarih öğretmenine anket uygulanmış ayrıca 20 tarih öğretmeni ile mülakat yapılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen verilerden tarih öğretmenlerinin Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi dersinin çok gerekli ve liselerin bütün alanlarında okutulması gereken bir ders olduğuna, dersin 10.sınıftan itibaren yıllara dağıtılarak verilmesi gerektiğine, Türk dünyası konularına daha fazla yer verilmesi ve ders kitabının sadeleştirilmesi gerektiğine inandıkları anlaşılmıştır. Araştırma bulguları ışığında konu yoğunluğunun azaltılarak dersin farklı yıllara yayılması, dersin işlenişinde farklı yöntem ve teknikler kullanılması ve ders kitabının gözden geçirilerek yeniden yazılması önerilmiştir.

Kaynakça

  • Acun, F. (2012), ‘Yakın Dönem Tarihinin Ortaöğretimde Öğretimi: Problemler ve Öne- riler’, Türk Tarih Eğitimi Dergisi, 1(1), ss.32-55.
  • Aktekin, S. (2001), ‘İngiliz Tarih Eğitiminde Yerel Tarihin Yeri’. Yerel Tarihçilik, Kent, Sivil Girişim, Yerel Tarih Grupları Deneyimi, (Ed. F. Çelebi), 2001, İstan- bul: Tarih Vakfı Yayınları, ss.205-212.
  • Alpkaya, G. ve Alpkaya, F.(2004). 20. Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi, İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Aslan, E. (1998), Çağdaş Tarih Öğretiminin Yeri ve Sorunları, Basılmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Enstitüsü.
  • Behar, B. E. (1995), “Tarih Öğretiminde Türk Dünyası”, Salih Özbaran (Ed.), Tarih Öğretimi ve Ders Kitapları, 2. Baskı içinde (196-210)İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Çepni, S. (2009), Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, 4. Baskı, Trabzon.
  • Demircioğlu, İ. H. (2006), ‘Avrupa Birliği Ülkeleri ve Türkiye'de Tarih Öğretiminin Genel Amaçlarının Karşılaştırmalı Bir Değerlendirmesi’, Fırat Üniversitesi Sos- yal Bilimler Dergisi, Sayı 2, sayfa. 133-146 (2)
  • Höpken, W. (2003), “Tarih Eğitiminde Yeni Yönelimler”, Oya Köymen (Ed.), Tarih Eğitimine Eleştirel Yaklaşımlar, 1. Baskı içinde (46-56) İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Karabağ, Ş. G. (2010), “Çağdaş Ülkelerde Tarih Ders Kitapları Uluslararası Bir Bakış”, Mustafa Safran (Ed.), Tarih Nasıl Öğretilir? , 1. Baskı içinde (149-156), İstan- bul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Köstüklü, N. (1997), ‘İngiltere’de Tarih Öğretimi Üzerine Düşünceler ve Türkiye’de Tarih Öğretimiyle İlgili Karşılaştırmalı Bir Değerlendirme’, Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1997, Sayı 8, ss.1–22.
  • Kuyaş, A., Akarçay, A., İnsel, A., Karaömerlioğlu, A., Kentel, F., Kuyaş, E. ve Sarıbay, A.Y. (2002), Gençler İçin Çağdaş Tarih, İstanbul: TUSİAD.
  • MEB (2008), Ortaöğretim Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi Dersi Öğretim Programı, Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Okur, Y., Sever, A., Aydın, E., Kızıltan, H., Aksoy, M., Öztürk, M. (2009), Ortaöğre- tim Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Özbaran, S. (2005), Tarih Tarihçi ve Toplum, İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Öztürk, İ.H. (2010), ‘Avrupa Tarihi Konularının Öğretimi’, Mustafa Safran (Ed.), Tarih Nasıl Öğretilir? , 1. Baskı içinde (307-314), İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Öztürk, İ.H. (2011), ‘Dünya Tarihini Öğretmek: Yeni Ortaöğretim Tarih Müfredat Programlarında Değişim ve Sorunlar’. The 3rd International Turkish Educational Research Congress Book, ss. 991-999. 4-7 May 2011, Girne, KKTC.
  • Pingel, F. (2003), Avrupa Evi Ders Kitaplarında 20. Yüzyıl Avrupa’sı. İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı.
  • Safran, M. ve Ata, B (1996), ‘Barışçı Tarih Öğretimi Üzerine Çalışmalar, Türkiye’de Tarih Kitaplarında Yunanlılara İlişkin Öğrenci Görüşleri’, Gazi Üniversitesi Ga- zi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 16,sayı.1.
  • Saydam, A. (2009), ‘Öğrenilemeyen Asır, 20.yüzyıl Tarihinin Öğrenilememesi’, Semih Aktekin (Ed.), Çok Kültürlü Bir Avrupa İçin Tarih ve Sosyal Bilgiler Eğitimi,1. Baskı İçinde (45-64). Ankara: Harf Yayınları.
  • Stradling, R. (2003), ‘20.Yüzyıl Avrupa Tarihi Nasıl Öğretilmeli’, Oya Köymen (Ed), Tarih Eğitimine Eleştirel Yaklaşımlar,1.Baskı içinde (90-106) İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Thompson, P. (1999), Geçmişin Sesi, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Tunçay, M. (2005), Türkiye Cumhuriyeti’nde Tek Parti Yönetimi’nin Kurulması (1923- 1931), İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Semih Aktekin Bu kişi benim

Salih Öztürk Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2013
Gönderilme Tarihi 9 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 172 Sayı: 172

Kaynak Göster

APA Aktekin, S., & Öztürk, S. (2013). ÇAĞDAŞ TÜRK VE DÜNYA TARİHİ DERSİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ DOĞRULTUSUNDA DEĞERLENDİRİLMESİ (TRABZON ÖRNEĞİ). Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 172(172), 295-312. https://doi.org/10.20296/tsad.27121
AMA Aktekin S, Öztürk S. ÇAĞDAŞ TÜRK VE DÜNYA TARİHİ DERSİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ DOĞRULTUSUNDA DEĞERLENDİRİLMESİ (TRABZON ÖRNEĞİ). TSA. Şubat 2013;172(172):295-312. doi:10.20296/tsad.27121
Chicago Aktekin, Semih, ve Salih Öztürk. “ÇAĞDAŞ TÜRK VE DÜNYA TARİHİ DERSİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ DOĞRULTUSUNDA DEĞERLENDİRİLMESİ (TRABZON ÖRNEĞİ)”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 172, sy. 172 (Şubat 2013): 295-312. https://doi.org/10.20296/tsad.27121.
EndNote Aktekin S, Öztürk S (01 Şubat 2013) ÇAĞDAŞ TÜRK VE DÜNYA TARİHİ DERSİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ DOĞRULTUSUNDA DEĞERLENDİRİLMESİ (TRABZON ÖRNEĞİ). Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 172 172 295–312.
IEEE S. Aktekin ve S. Öztürk, “ÇAĞDAŞ TÜRK VE DÜNYA TARİHİ DERSİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ DOĞRULTUSUNDA DEĞERLENDİRİLMESİ (TRABZON ÖRNEĞİ)”, TSA, c. 172, sy. 172, ss. 295–312, 2013, doi: 10.20296/tsad.27121.
ISNAD Aktekin, Semih - Öztürk, Salih. “ÇAĞDAŞ TÜRK VE DÜNYA TARİHİ DERSİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ DOĞRULTUSUNDA DEĞERLENDİRİLMESİ (TRABZON ÖRNEĞİ)”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 172/172 (Şubat 2013), 295-312. https://doi.org/10.20296/tsad.27121.
JAMA Aktekin S, Öztürk S. ÇAĞDAŞ TÜRK VE DÜNYA TARİHİ DERSİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ DOĞRULTUSUNDA DEĞERLENDİRİLMESİ (TRABZON ÖRNEĞİ). TSA. 2013;172:295–312.
MLA Aktekin, Semih ve Salih Öztürk. “ÇAĞDAŞ TÜRK VE DÜNYA TARİHİ DERSİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ DOĞRULTUSUNDA DEĞERLENDİRİLMESİ (TRABZON ÖRNEĞİ)”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 172, sy. 172, 2013, ss. 295-12, doi:10.20296/tsad.27121.
Vancouver Aktekin S, Öztürk S. ÇAĞDAŞ TÜRK VE DÜNYA TARİHİ DERSİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ DOĞRULTUSUNDA DEĞERLENDİRİLMESİ (TRABZON ÖRNEĞİ). TSA. 2013;172(172):295-312.