This descriptive study was conducted in order to present the ideas of the History teachers to identify their perception on Contemporary Turkish and World History subject, to learn what kind of problems they have during this lesson and their suggestions to improve this subject. The participants of this survey were fifty teachers who teach in secondary schools in Trabzon during 2011-2012 academic year. In accordance with the purpose of the research, a questionnaire was developed and fifty teachers were asked to respond this questionnaire. A semi-structured interview form was developed and twenty history teachers attended the interview. According to the research data history teachers believe that it is necessary to have a Modern Turkish and World History lesson for all students and it should to be taught at all departments of secondary schools. They also believe that, this lesson should be given from 10th class, more importance should be given to the topics of Turkish world and the textbook should be simplified. In the light of research findings, reducing the amount of topics, spreading the course to different grades, using different methods and techniques in the classroom , the revision and rewritten of the textbook are recommended.
History education teaching contemporary history history teaching in Turkey Contemporary Turkish a
Bu çalışma tarih öğretmenlerinin Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi dersi ile ilgili görüşlerini, bu dersin işlenişinde ne tür problemlerle karşılaştıklarını ve dersle ilgili önerilerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada betimsel yöntem kullanılmıştır. Çalışma 2011-2012 eğitim-öğretim yılında Trabzon il merkezi ortaöğretim kurumlarında görev yapan 50 tarih öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın amacı doğrultusunda 50 tarih öğretmenine anket uygulanmış ayrıca 20 tarih öğretmeni ile mülakat yapılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen verilerden tarih öğretmenlerinin Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi dersinin çok gerekli ve liselerin bütün alanlarında okutulması gereken bir ders olduğuna, dersin 10.sınıftan itibaren yıllara dağıtılarak verilmesi gerektiğine, Türk dünyası konularına daha fazla yer verilmesi ve ders kitabının sadeleştirilmesi gerektiğine inandıkları anlaşılmıştır. Araştırma bulguları ışığında konu yoğunluğunun azaltılarak dersin farklı yıllara yayılması, dersin işlenişinde farklı yöntem ve teknikler kullanılması ve ders kitabının gözden geçirilerek yeniden yazılması önerilmiştir.
Tarih eğitimi çağdaş tarih öğretimi Türkiye’de tarih öğretimi Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi dersi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2013 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 172 Sayı: 172 |