Araştırma, Açık Öğretim Ortaokulu öğrencisi hükümlü ve tutukluların okumaya yönelik kaygılarını çeşitli değişkenler açısından incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Tarama modelinde yapılan çalışmada, öğrencilerin okuma kaygıları; yaş, suç türü, medeni durum, bulunulan ceza infaz kurumu ve nereli olduklarına göre incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini, Silivri 1,2,3,4,5,6,7,8 nolu ceza infaz kurumları ve Silivri Açık Ceza İnfaz Kurumundan toplam 350 Açık Öğretim Ortaokulu öğrencisi hükümlü ve tutuklu oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve Melanlıoğlu (2014a) tarafından geliştirilen Okuma Kaygısı Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin okuma kaygılarında, medeni durum değişkenine göre “okuma sürecini planlama” ve “okuduğunu anlama ve çözümleme” boyutlarında anlamlı bir farklılığın olmadığı; “okumayı destekleyen unsurlar” boyutunda ise bekâr öğrencilerin puanlarının evli bireylere göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin okuma kaygılarında memleketlerinin bulunduğu bölge, yaş, suç türü değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır. Açık Öğretim Ortaokulu öğrencisi hükümlü ve tutukluların bulundukları ceza infaz kurumu değişkenine bakıldığında “okumayı destekleyen unsurlar” ve “okuduğunu anlama ve çözümleme” boyutlarında anlamlı bir farklılığın olmadığı, “okuma sürecini planlama” boyutunda ise anlamlı bir farklılığın oluştuğu görülmüştür. Buna göre Silivri 5 nolu ceza infaz kurumunda bulunan öğrencilerin puanlarının Silivri 3, 4, 6 ve 7 nolu ceza infaz kurumlarında bulunan öğrencilerden daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonuçları ışığında hükümlü ve tutuklu öğrencilerin okuma kaygılarının azaltılmasına katkı sağlayacak önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Okuma, Okuma Kaygısı, Açık Öğretim Ortaokulu, Hükümlü, Tutuklu.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Ağustos 2017 |
Gönderilme Tarihi | 5 Ekim 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 21 Sayı: 2 |