Değişmekte
olan çevreyle dinamik bir etkileşim içerisinde bulunan eğitim örgütlerinin
amaçlarından sapmaması ve etkililiğini devam ettirebilmesi için belli
aralıklarla denetlenmesi gerekmektedir. Bu çalışmanın
konusunu kurum teftiş raporlarına göre devlet ve özel ilköğretim okullarının
durumlarının karşılaştırılması oluşturmaktadır. Çalışmanın amacı devlet ve özel
öğretim okullarındaki sorunlara ve sorunlardaki farklılığa dikkat çekmektir. Bu
amaçla Kurum teftiş raporlarının incelenmesine izin veren Muğla İli Dalaman,
Fethiye, Köyceğiz, Menteşe, Milas, ve Ortaca ilçelerinde mevcut dört özel ve
dört devlet olmak üzere, toplam sekiz ilköğretim
okulu araştırmaya dahil edilmiştir. Bu sekiz ilköğretim okulunda 2008-2015
yılları arasında yapılmış 12’si devlet, 8’i özel ilköğretim okulu olmak üzere
toplam 20 kurum teftiş raporu incelenmiştir.
İnceleme, MEB
Maarif Müfettişleri Başkanlıkları Rehberlik ve Teftiş Yönergesi’nde kurum
teftişinde incelenecek durumlar başlığı altında belirtilen “personel
işleri, büro işleri, hesap ve döner sermaye işleri, ihtiyaç ve fazlalıkların
değerlendirilmesi, fiziki durum, öğrenci işleri, eğitim ve öğretim durumu görev
alanları konularında ve devlet ve özel ortaokullarının sorunlarının
karşılaştırması bakımından yapılmıştır. Ayrıca, yarı yapılandırılmış üç soruluk
bir görüşme formu kullanılarak (Muğla İl Milli Eğitim Müdürlüğünde görevli üç
maarif müfettişi ile yüz yüze ) yapılan
görüşmeler yolu ile de veri toplanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi
yöntemi kullanılarak analiz edilip, değerlendirilmiştir.
Çalışma sonucunda
devlet ve özel ilköğretim okullarında genel olarak; eğitim ve öğretim
bakımından müfredatın yetiştirilememesi, kazanımların davranışa
dönüştürülememesi, yönetici profilinin düşük olması gibi sorunların olduğu,
özellikle devlet ilköğretim okullarında kaynak sıkıntısı, kalabalık sınıflar,
öğrenci velileri ile işbirliği yapma konusunda yetersizlik ve öğretmen
performansları ile ilgili sorunlar bulunduğu anlaşılmıştır.
yönetim denetim kurum teftiş raporu mevzuat özel okul devlet okulu
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 8 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 21 Sayı: 3 |