Düşüncelerin derinine inmede bir yol olarak görülmesinin yanında mevcut
düşüncelerin açıklanmasına yön veren metafor çalışmalarına son yıllarda önem
verildiği ve ayrıca sayılarının da gittikçe arttığı görülmektedir. Ancak Türkçe
eğitiminde sınırlı sayıda çalışmanın olması ve keşfedilecek pek çok yönün
bulunması bu araştırmanın yapılması gerektiğini düşündürmüştür. Bu araştırmanın
amacı ortaokul (5, 6, 7 ve 8. sınıf) öğrencilerinin ve Türkçe öğretmeni
adaylarının “Türkçe dersi” ve “Türkçe öğretmeni” kavramlarına yönelik
kullandıkları metaforları karşılaştırmalı olarak incelemektir. Araştırmaya
2016-2017 eğitim-öğretim döneminde Kayseri il merkezinde yer alan bir
ortaokuldaki 280 öğrenci ve Aksaray Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği bölümünde
okuyan 135 öğretmen adayı katılmıştır. “Türkçe dersi ………………… gibidir, çünkü
………………………”, “Türkçe öğretmeni ………………….. gibidir, çünkü ………………”cümleleri
ortaokul öğrencilerine birer kez Türkçe öğretmeni adaylarına ikişer kez
verilerek öğrencilerden boşlukları doldurmaları istenmiştir. Öğrencilere yirmi
dakika süre tanınmıştır. Araştırmada olgu bilim (fenomenoloji) deseni esas
alınmıştır. Elde edilen verilerin analizinde nitel araştırma yöntemlerinden
içerik analizi kullanılmıştır. Elemeler sonucunda “Türkçe dersi” kavramına
ilişkin ortaokul öğrencilerinin 259, Türkçe öğretmeni adaylarının 243; “Türkçe
öğretmeni” kavramına ilişkin ise ortaokul öğrencilerinin 253, Türkçe öğretmeni
adaylarının 252 metaforu incelemeye tabi tutulmuştur. Veriler bilgisayar
ortamına aktarıldıktan sonra katılımcıların geliştirdikleri metaforlar
gruplandırılarak kategoriler altına yerleştirilmiştir. Araştırmanın geçerliğini
sağlamak için her adım ayrıntılı bir şekilde anlatılarak katılımcılardan
doğrudan alıntılara yer verilmiş ve bunlardan hareketle sonuçlar
açıklanmıştır. Çalışmada elde edilen
verilerle bir alan uzmanı tarafından da yapılan incelemeler sonucunda elde
edilen veriler karşılaştırılıp kontrol edilerek analizlerin güvenirliği test
edilmiştir. “Türkçe dersi” metaforuna ilişkin ortaya çıkan 16 kategori
bilgi/öğrenme kaynağı, bütünleştirme, değerli olma, gelişim, hayata özdeş olma,
gereksinim, millî unsur, özü yansıtma, sıkılma/zorlanma, sonsuzluk, yol
gösterme, zaman, zevk alma, hayal kurma, iletişim, özgürlüktür. “Türkçe
öğretmeni” kavramına ilişkin ortaya çıkan 10 kategori ise biçimlendiren,
bilgi/öğrenme kaynağı, değerli olan, iyimser olan, millî unsurları koruyan,
çözüm/çare bulan, yakınlık kuran, yetenek sahibi, yol gösteren ve
eğlendirendir.
Metafor Türkçe dersi Türkçe öğretmeni ortaokul öğrencileri Türkçe öğretmeni adayları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 7 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 22 Sayı: 1 |