Dil,
hem birey, hem de toplum için en etkili iletişim aracıdır. İnsanın duygu ve
düşüncelerini ifade etmesi, başkalarıyla iletişim kurması, kültürünü geleceğe
taşıması dil aracılığıyla mümkün olmaktadır. Bu nedenle dil öğretimi önem
taşımaktadır. Kişi, edindiği sözcüklerle ana dilini kullanmaktadır. Ana dilin
doğru, etkili ve güzel kullanımı da kişisel söz varlığının zenginliği ile
mümkün olmaktadır. Bu açıdan okul öncesi dönemden itibaren söz varlığını
zenginleştirecek çalışmaların yapılması ve gerekli materyallerin de bilimsel
ölçütler ışığında hazırlanması gerekmektedir. Dil ve zihinsel becerilerin
gelişiminde kilit rol oynayan söz varlığının kazandırılmasında Türkçe ders
kitaplarının ve öğrenme ortamında kullanılan strateji, yöntem ve tekniklerin
rolü büyüktür. Bu çalışmada da eğitim alanında söz varlığını belirlemeye ve
geliştirmeye yönelik lisansüstü çalışmaların değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Araştırma, betimleyici bir çalışma olup veriler doküman incelemesi yöntemi ile
toplanmıştır. İnceleme yapılırken YÖK tez veri tabanı üzerinde “söz varlığı”,
“kelime hazinesi”, “kelime serveti”, “sözcük dağarcığı”, “kelime öğretimi”,
“sözcük öğretimi” gibi kelime gruplarıyla tarama yapılmıştır. Çalışmalar
gerekli incelemelerin ardından farklı kategoriler altında toplanıp
değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgulara bakıldığında, Türkçe ders
kitaplarının büyük bir kısmı öğrencilerin söz varlığını geliştirmeye, yaş ve
gelişim seviyelerine uygun olmadığı görülmüştür. Öğrencilerin söz varlığını
belirlemeye yönelik çalışmaların çoğunda da öğrencilerin sahip olduğu söz
varlığı açısından istenilen düzeyin altında olduğu görülmüştür. Öğrencilerin
söz varlığını geliştirmek için öğretim programlarının, ders kitaplarının
tekrardan yapılandırılması gerekmektedir. Kelime öğretimine yönelik farklı
strateji, yöntem ve tekniklerin kullanılması, kelime hazinesinin gelişmesine
katkı sağlayacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 14 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 22 Sayı: 4 |