Öğrencilerin öğrenme sürecinde okuduklarını anlama çabaları, tercih
ettikleri öğrenme yaklaşımları, öğrenme motivasyonları, kendilerine olan güven
ve inançları, doğru stratejilere sahip olup olmadıkları, üst bilişsel okuma
farkındalıkları gibi unsurlar başarı performansını etkilemektedir. 2016-2017
Eğitim-Öğretim yılı, bahar döneminde yürütülen araştırma, Ankara’da bir devlet
üniversitesinde, eğitim fakültesinin farklı bölümlerinde okuyan öğretmen
adayları ile yürütülmüştür. Araştırma verileri, Ders Çalışma Yaklaşımları
Ölçeği ve Üst Bilişsel Okuma Stratejileri Ölçeği ile kişisel bilgiler formu birlikte
kullanılarak toplanmıştır. Kruskal Wallis ve Bonferroni düzeltmeli Mann Whitney testleri
ile Pearson Korelasyon testi ve Spearman Korelasyon testleri yapılmıştır.
Araştırma bulgularına göre; öğretmen adaylarının çoğunluğunu kadın adaylar oluşturmaktadır.
Öğrencilerin akademik başarısı iyi düzeydedir. Öğrencilerin bölümlere göre
stratejileri kullanma açısından aralarında bir farklılık yoktur. Öğrencilerin
derin öğrenme yaklaşımı ve analitik stratejileri kullanma puan sıra
ortalamaları yüksektir. Akademik başarısı çok iyi olanların derin motivasyon,
derin strateji ve derin yaklaşım puan ortalamaları yüksektir. Kadınlar,
pragmatik stratejileri erkeklere göre daha fazla kullanmaktadırlar. Ayrıca
akademik başarısı çok iyi olanların pragmatik stratejiler puan ortalamaları da
yüksektir. Analitik ve pragmatik stratejiler ile yüzeysel strateji arasında
ilişki yoktur. Fakat analitik stratejiler ile derin motivasyon, derin yaklaşım
arasında pozitif yönlü orta bir ilişki vardır. Diğer yandan, pragmatik
stratejiler ile derin motivasyon, derin strateji ve derin yaklaşım arasında da
pozitif yönlü orta bir ilişki vardır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Ağustos 2019 |
Gönderilme Tarihi | 8 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 23 Sayı: 2 |