Bu çalışmada, Devlet Tiyatroları Genel Müdürlüğüne yakınlığı ve ülkenin
başkenti olması sebebiyle tiyatro politikalarına ve çalışmalarına yön verme
bakımından önemli görev ve sorumluluğa sahip olan Ankara Devlet Tiyatrosunda
2005/2006 - 2014/2015 sezonları arasında sahnelenen çocuk oyunu metinleri,
eğitim ve dil gelişimi açısından değerlendirilmiştir. Çalışmada sözü edilen
sezonlar arasından seçilen on (10) çocuk oyunu metninin, çocukların eğitimsel
ve dil gelişimlerine katkı getirecek özellikleri taşıyıp taşımadığı incelenmiştir.
Çalışma betimsel tarama modeliyle yapılmıştır. 2005/2006 - 2014/2015 yılları
arasında Ankara Devlet Tiyatrosunda sahnelenen yerli ve uyarlama çocuk oyunları
içerisinden tabaka örnekleme yöntemiyle her sezondan bir oyunun seçilmesi
kaydıyla on (10) oyun metni belirlenmiştir. Nitel araştırma veri toplama
tekniği içerisinde yer alan doküman incelemesi ile veriler toplanmıştır.
Toplanan veriler içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Verilerin analizinde;
eğitim ve dil gelişimi kategorileri belirlenerek, bu kategorilerde oyunların
duygusal yönlerine bakılmıştır. Eğitim kategorisinde yapılan incelemede; Okvuran,
Tavşancıl ve İlhan’ın (2006) belirlemiş olduğu alt alanlar
kullanılmıştır. Dil gelişimi için yapılan değerlendirmede, yeni bir inceleme
kategorisi oluşturulmuştur. Oyun metinleri, eğitim ve dil gelişimi
kategorilerine göre incelenirken araştırma birimi olarak oyunlardaki replikler
alınmış ve bu bağlamda olumlu, olumsuz ve karışık olarak kodlanmıştır. Yapılan
değerlendirmelere göre; eğitim boyutunda, en fazla ileti taşıyan özel alt
alanın “Olumlu İlişki Kurma” olduğu saptanırken en az ileti taşıyan özel alt
alan “Kendiyle Barışık Olma-Kendini Beğenme” olarak hesaplanmıştır. Ayrıca bu
kategoride olumsuz iletilerin oranının azımsanamayacak kadar fazla olduğu
dikkat çekmiştir. Dil gelişimi
boyutunda, inceleme sırasında en fazla tespit edilen özel alt alan “Yeni
Kelime-İfade Kazandırma” olurken en az tespit edilen özel alt alan “Atasözü”
olmuştur. Hesaplamalarda, “Atasözü” oranın çok düşük çıkması; oyunlarda bu
alana daha fazla önem verilmesi gerekliliğini ortaya çıkarmıştır.
Çocuk Tiyatrosu Çocuğa Görelik İçerik Analizi Eğitim Dil Gelişimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 9 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 23 Sayı: 3 |