Ders kitapları daima eğitim öğretim alanında kullanılan en işlevsel araçlar
olmuştur. Eğitim sürecinin niteliğine etkisi kesin kabul edilen ders kitapları,
bu yönüyle çok önemli bir rol üstlenmektedir. Ders kitapları özellikle
öğrencilerin söz varlığının gelişmesinde önemli bir kaynaktır. Öğrenciler ders
kitaplarında karşılaştıkları metinler ve etkinliklerde farklı söz varlığı unsurlarıyla
karşılaşma fırsatı yakalamaktadır. Temel kelimeler, deyimler, atasözleri,
ikilemeler, kalıp sözler, terimler ve yabancı sözcükler söz varlığı kapsamına
girmektedir. Öğrencilerin söz varlığı gelişimi açısından bu unsurların derlem
temelli olarak belirlenmesi, Türkçede en sık kullanılan unsurların ders
kitaplarında yer alması ve öğretiminin hedeflenmesi gerekmektedir. 2018-2019
eğitim öğretim yılında ortaokul düzeyinde kullanılan 7 Türkçe ders kitabı
bulunmaktadır. Ortaokul sınıf düzeyleri için MEB Yayınları ve özel yayınevleri
tarafından hazırlanan farklı Türkçe ders kitapları bulunmaktadır. Ancak
ortaokul 5. sınıf düzeyi için yürürlükte MEB tarafından yayımlanmış sadece bir
Türkçe ders kitabı bulunmaktadır. Bu çalışmada beşinci sınıf düzeyi için MEB
tarafından hazırlanan beşinci sınıf Türkçe ders kitabının söz varlığı
bakımından incelenmesi yapılmıştır. Çalışmada söz konusu kitabın söz varlığı
unsurlarının kullanım sıklıkları belirlenmiştir. Elde edilen sıklık listeleri
derlem temelli sıklık listeleri ile karşılaştırılarak Türkçenin en sık
kullanılan kelimelerine ne oranda yer verdiği ortaya konmuştur. Çalışmada elde
edilecek sonuçların kelime öğretimi bakımından alana katkı sağlayacağı
düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 3 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 24 Sayı: 1 |