Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SURİYE KÖKENLİ ÖĞRETMEN ADAYI OLMAK: ZORLUKLAR VE FIRSATLAR

Yıl 2024, Cilt: 28 Sayı: 2, 543 - 561, 21.08.2024
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1398397

Öz

Suriye’de yaşanan iç savaş nedeniyle milyonlarca insan başta Türkiye ve Lübnan gibi komşu ülkeler olmak üzere başka ülkelere göç etmek zorunda kalmıştır. Türkiye de sınır komşusu olma, dini, kültürel ve tarihi bağlar nedeniyle Suriyelilerin sığındığı önemli ülkelerden birisi olmuştur. 2022 itibariyle Türkiye’de üç buçuk milyondan fazla Suriyeli geçici koruma altındadır. Göç İdaresi Başkanlığının verilerine göre bunların yaklaşık dörtte biri yükseköğrenim çağındaki gençlerden oluşmaktadır. YÖK bünyesindeki devlet ve vakıf üniversitelerinde öğrenim görmekte olan Suriye uyruklu öğrenci sayısı ise elli üç bin civarındadır. Geçici koruma kapsamındaki üniversite öğrencilerinin yaşadıkları eğitim sorunlarının tespit edilmesi onların eğitimine yönelik politikaların oluşturulması ve uygulanması aşamalarında faydalı olabilecektir. Nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim olarak desenlenen bu çalışmanın amacı geçici koruma altındaki Suriye uyruklu öğretmen adaylarının eğitim ve uyum sorunlarının belirlenmesidir. Bu bağlamda araştırmanın çalışma grubunu Kilis 7 Aralık Üniversitesi Kilisli Muallim Rıfat Eğitim Fakültesinin farklı bölümlerinde okumakta olan yaklaşık 20 Suriyeli öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri görüşme formu yardımıyla toplanmıştır. Görüşme formunda demografik bilgiler ve katılımcıların yaşadıkları eğitim ve uyum sorunlarını belirlemeye yönelik yarı yapılandırılmış görüşme soruları bulunmaktadır. Araştırmada elde edilen veriler bilgisayar ortamına aktarılmış, Maxqda programı kullanılarak analiz edilmiştir. Veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiş ve tümevarım yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen verilerden kodlamalar yapılmış, kodlardan kategoriler ve kategorilerden temalar oluşturulmuştur. Çalışma sonucunda Suriyeli öğrencilerin Türkçe seviyelerinden kaynaklı sorunlar yaşadıkları, maddi sıkıntı çektikleri ve bunun eğitim hayatlarını etkilediği, bazılarının iletişim kurmakta zorlandığı ve ayrımcılığa ve ötekileştirmeye maruz kaldığı ve ailesinden destek alamayanların olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca büyük kısmının okudukları bölüme aidiyet hissi duyduğu belirlenmiştir.

Etik Beyan

Bu çalışmanın bir bölümü Dicle Üniversitesi Uluslararası Disiplinlerarası Sempozyumunda (DUDS-2022) sözlü bildiri olarak sunulmuştur. Katılımcılar ve araştırmacılar arasında çıkar çatışması bulunmamaktadır. Araştırmacılar tüm etik kurallara uyduklarını bildirmektedirler. Bu çalışma Kilis 7 Aralık Üniversitesi Etik Kurulundan (No: 07- 2022/12 Tarih: 24/05/2022) etik kurul onayı alındıktan sonra gerçekleştirilmiştir.

Kaynakça

  • Alan, Y. (2021). İlgili çalışmalardan hareketle Suriyelilere Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 52, 119-146. https://doi.org/10.9779/pauefd.748162

Being a teacher candidate from Syrian background: Challenges and opportunities

Yıl 2024, Cilt: 28 Sayı: 2, 543 - 561, 21.08.2024
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1398397

Öz

Due to the civil war in Syria, millions of people had to migrate to other countries especially neighboring countries such as Türkiye and Lebanon. Türkiye has become one of the important countries where Syrians take shelter due to its proximity and religious, cultural, and historical ties. As of 2022, more than three and a half million Syrians are under temporary protection in Türkiye. The number of Syrian students studying at state and foundation universities within the body of YÖK is around fifty-three thousand. Identifying the educational problems experienced by university students under temporary protection may be useful in the creation and implementation of policies for their education. The aim of this study, designed as phenomenology, one of the qualitative research methods, was to determine the education and adaptation problems of Syrian teacher candidates under temporary protection. In this context, the study group of the research consists of approximately 20 Syrian students studying in different departments of Kilis 7 Aralık University, Kilisli Muallim Rıfat Faculty of Education. The data for the research were collected by an interview form that includes demographic information and semi-structured interview questions. The data were analyzed using content analysis method. As a result of the study, it was determined that Syrian students had problems due to their level of Turkish, faced financial difficulties affecting their education, experienced challenges in communication, and were exposed to discrimination and marginalization. Some of them could not receive support from their families. Additionally, it was found that most of them felt a sense of belonging to the department they studied.

Kaynakça

  • Alan, Y. (2021). İlgili çalışmalardan hareketle Suriyelilere Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 52, 119-146. https://doi.org/10.9779/pauefd.748162
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zeynel Amaç 0000-0003-1387-5773

Yakup Alan 0000-0002-9888-1357

Behçet Oral 0000-0002-6885-1683

Yayımlanma Tarihi 21 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 30 Kasım 2023
Kabul Tarihi 4 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 28 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Amaç, Z., Alan, Y., & Oral, B. (2024). SURİYE KÖKENLİ ÖĞRETMEN ADAYI OLMAK: ZORLUKLAR VE FIRSATLAR. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 28(2), 543-561. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1398397
AMA Amaç Z, Alan Y, Oral B. SURİYE KÖKENLİ ÖĞRETMEN ADAYI OLMAK: ZORLUKLAR VE FIRSATLAR. TSA. Ağustos 2024;28(2):543-561. doi:10.20296/tsadergisi.1398397
Chicago Amaç, Zeynel, Yakup Alan, ve Behçet Oral. “SURİYE KÖKENLİ ÖĞRETMEN ADAYI OLMAK: ZORLUKLAR VE FIRSATLAR”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28, sy. 2 (Ağustos 2024): 543-61. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1398397.
EndNote Amaç Z, Alan Y, Oral B (01 Ağustos 2024) SURİYE KÖKENLİ ÖĞRETMEN ADAYI OLMAK: ZORLUKLAR VE FIRSATLAR. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28 2 543–561.
IEEE Z. Amaç, Y. Alan, ve B. Oral, “SURİYE KÖKENLİ ÖĞRETMEN ADAYI OLMAK: ZORLUKLAR VE FIRSATLAR”, TSA, c. 28, sy. 2, ss. 543–561, 2024, doi: 10.20296/tsadergisi.1398397.
ISNAD Amaç, Zeynel vd. “SURİYE KÖKENLİ ÖĞRETMEN ADAYI OLMAK: ZORLUKLAR VE FIRSATLAR”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28/2 (Ağustos 2024), 543-561. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1398397.
JAMA Amaç Z, Alan Y, Oral B. SURİYE KÖKENLİ ÖĞRETMEN ADAYI OLMAK: ZORLUKLAR VE FIRSATLAR. TSA. 2024;28:543–561.
MLA Amaç, Zeynel vd. “SURİYE KÖKENLİ ÖĞRETMEN ADAYI OLMAK: ZORLUKLAR VE FIRSATLAR”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 28, sy. 2, 2024, ss. 543-61, doi:10.20296/tsadergisi.1398397.
Vancouver Amaç Z, Alan Y, Oral B. SURİYE KÖKENLİ ÖĞRETMEN ADAYI OLMAK: ZORLUKLAR VE FIRSATLAR. TSA. 2024;28(2):543-61.