Teachers who educate future generations must be trained as well-equipped individuals in every field. It is especially important for science teachers who are intertwined with science and constantly research, criticize, question and produce new solutions to approach this issue more carefully. The aim of this research is to examine the entrepreneurship characteristics of science teacher candidates in relation to their creative and critical thinking tendency and to examine them by various variables. The model of the research is the survey model, one of the quantitative research methods. Study; It was conducted with science teacher candidates at all levels studying in Siirt, Diyarbakır and Rize provinces. In the research, 3 scales were used: Entrepreneurship Scale for teacher candidates, Critical Thinking Tendency Scale and Marmara Creative Thinking Tendency Scale and 290 data were obtained. After removing the missing data, the remaining 282 data were analysed with the statistic program. According to the findings, it was concluded that emotional intelligence, one of the sub-dimensions of entrepreneurship, has a moderate effect on gender, and curiosity, one of the sub-dimensions of creative thinking tendencies, has a small effect on both school and classroom.
Critical thinking tendency Entrepreneurship Creative thinking tendency
Gelecek nesilleri yetiştiren öğretmenlerin her alanda donanımlı bireyler olarak yetişmesi gerekmektedir. Özellikle de bilimle iç içe olan ve sürekli araştıran, eleştiren, sorgulayan ve yeni çözümler üreten fen bilgisi öğretmenlerinin bu konuya daha özenli yaklaşması önemlidir. Bu araştırmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarını girişimcilik özelliklerinin yaratıcı ve eleştirel düşünme eğilimi ile ilişkilendirilip çeşitli değişkenlerce incelenmesidir. Araştırmanın modeli, nicel araştırma yöntemlerinden tarama modelidir. Çalışma; Siirt, Diyarbakır ve Rize illerinde eğitim gören her düzeydeki fen bilgisi öğretmen adayı ile yapılmıştır. Araştırmada öğretmen adaylarına yönelik Girişimcilik Ölçeği, Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği ve Marmara Yaratıcı Düşünme Eğilimi Ölçeği olmak üzere 3 ölçek kullanılmış ve 290 veri elde edilmiştir. Kayıp veriler çıktıktan sonra kalan 282 veri istatistik programı ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, girişimcilik alt boyutlarından duygusal zekânın cinsiyet üzerinde orta düzeyde bir etkiye, yaratıcı düşünme eğilimleri alt boyutlarından merakın hem okul ve hem de sınıf üzerinde küçük bir etkiye sahip olduğu sonucuna varılmıştır.
Eleştirel düşünme eğilimi Girişimcilik Yaratıcı düşünme eğilimi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 1 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 24 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 29 Sayı: 2 |