Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Associating Entrepreneurship Characteristics with Creative Thinking and Critical Thinking Tendencies

Yıl 2025, Cilt: 29 Sayı: 2, 660 - 678, 04.08.2025
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1577726

Öz

Teachers who educate future generations must be trained as well-equipped individuals in every field. It is especially important for science teachers who are intertwined with science and constantly research, criticize, question and produce new solutions to approach this issue more carefully. The aim of this research is to examine the entrepreneurship characteristics of science teacher candidates in relation to their creative and critical thinking tendency and to examine them by various variables. The model of the research is the survey model, one of the quantitative research methods. Study; It was conducted with science teacher candidates at all levels studying in Siirt, Diyarbakır and Rize provinces. In the research, 3 scales were used: Entrepreneurship Scale for teacher candidates, Critical Thinking Tendency Scale and Marmara Creative Thinking Tendency Scale and 290 data were obtained. After removing the missing data, the remaining 282 data were analysed with the statistic program. According to the findings, it was concluded that emotional intelligence, one of the sub-dimensions of entrepreneurship, has a moderate effect on gender, and curiosity, one of the sub-dimensions of creative thinking tendencies, has a small effect on both school and classroom.

Kaynakça

  • Akçil E., (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin duygusal zekâları ile eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi, yüksek lisans tezi. [Yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.

Girişimcilik Özelliklerinin Çeşitli Değişkenler Dahilinde Yaratıcı Düşünme ve Eleştirel Düşünme Eğilimleriyle İlişkilendirilmesi

Yıl 2025, Cilt: 29 Sayı: 2, 660 - 678, 04.08.2025
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1577726

Öz

Gelecek nesilleri yetiştiren öğretmenlerin her alanda donanımlı bireyler olarak yetişmesi gerekmektedir. Özellikle de bilimle iç içe olan ve sürekli araştıran, eleştiren, sorgulayan ve yeni çözümler üreten fen bilgisi öğretmenlerinin bu konuya daha özenli yaklaşması önemlidir. Bu araştırmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarını girişimcilik özelliklerinin yaratıcı ve eleştirel düşünme eğilimi ile ilişkilendirilip çeşitli değişkenlerce incelenmesidir. Araştırmanın modeli, nicel araştırma yöntemlerinden tarama modelidir. Çalışma; Siirt, Diyarbakır ve Rize illerinde eğitim gören her düzeydeki fen bilgisi öğretmen adayı ile yapılmıştır. Araştırmada öğretmen adaylarına yönelik Girişimcilik Ölçeği, Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği ve Marmara Yaratıcı Düşünme Eğilimi Ölçeği olmak üzere 3 ölçek kullanılmış ve 290 veri elde edilmiştir. Kayıp veriler çıktıktan sonra kalan 282 veri istatistik programı ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, girişimcilik alt boyutlarından duygusal zekânın cinsiyet üzerinde orta düzeyde bir etkiye, yaratıcı düşünme eğilimleri alt boyutlarından merakın hem okul ve hem de sınıf üzerinde küçük bir etkiye sahip olduğu sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Akçil E., (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin duygusal zekâları ile eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi, yüksek lisans tezi. [Yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Betül Yeşilbaş 0000-0003-2083-5323

Ali Çetin 0000-0002-1174-6997

Yayımlanma Tarihi 4 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 1 Kasım 2024
Kabul Tarihi 24 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 29 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yeşilbaş, B., & Çetin, A. (2025). Girişimcilik Özelliklerinin Çeşitli Değişkenler Dahilinde Yaratıcı Düşünme ve Eleştirel Düşünme Eğilimleriyle İlişkilendirilmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 29(2), 660-678. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1577726
AMA Yeşilbaş B, Çetin A. Girişimcilik Özelliklerinin Çeşitli Değişkenler Dahilinde Yaratıcı Düşünme ve Eleştirel Düşünme Eğilimleriyle İlişkilendirilmesi. TSA. Ağustos 2025;29(2):660-678. doi:10.20296/tsadergisi.1577726
Chicago Yeşilbaş, Betül, ve Ali Çetin. “Girişimcilik Özelliklerinin Çeşitli Değişkenler Dahilinde Yaratıcı Düşünme ve Eleştirel Düşünme Eğilimleriyle İlişkilendirilmesi”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29, sy. 2 (Ağustos 2025): 660-78. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1577726.
EndNote Yeşilbaş B, Çetin A (01 Ağustos 2025) Girişimcilik Özelliklerinin Çeşitli Değişkenler Dahilinde Yaratıcı Düşünme ve Eleştirel Düşünme Eğilimleriyle İlişkilendirilmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29 2 660–678.
IEEE B. Yeşilbaş ve A. Çetin, “Girişimcilik Özelliklerinin Çeşitli Değişkenler Dahilinde Yaratıcı Düşünme ve Eleştirel Düşünme Eğilimleriyle İlişkilendirilmesi”, TSA, c. 29, sy. 2, ss. 660–678, 2025, doi: 10.20296/tsadergisi.1577726.
ISNAD Yeşilbaş, Betül - Çetin, Ali. “Girişimcilik Özelliklerinin Çeşitli Değişkenler Dahilinde Yaratıcı Düşünme ve Eleştirel Düşünme Eğilimleriyle İlişkilendirilmesi”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29/2 (Ağustos2025), 660-678. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1577726.
JAMA Yeşilbaş B, Çetin A. Girişimcilik Özelliklerinin Çeşitli Değişkenler Dahilinde Yaratıcı Düşünme ve Eleştirel Düşünme Eğilimleriyle İlişkilendirilmesi. TSA. 2025;29:660–678.
MLA Yeşilbaş, Betül ve Ali Çetin. “Girişimcilik Özelliklerinin Çeşitli Değişkenler Dahilinde Yaratıcı Düşünme ve Eleştirel Düşünme Eğilimleriyle İlişkilendirilmesi”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 29, sy. 2, 2025, ss. 660-78, doi:10.20296/tsadergisi.1577726.
Vancouver Yeşilbaş B, Çetin A. Girişimcilik Özelliklerinin Çeşitli Değişkenler Dahilinde Yaratıcı Düşünme ve Eleştirel Düşünme Eğilimleriyle İlişkilendirilmesi. TSA. 2025;29(2):660-78.