Bu çalışmanın amacı, 2013-2024 yılları arasında özel eğitim alanında bilimsel dayanaklı uygulamalara yönelik yapılan nitel çalışmaları incelemektir. Türkiye’de özel eğitim alanında bilimsel dayanaklı uygulamalara ilişkin nitel çalışmaların sistematik olarak ele alınmamış olması, araştırmanın problem durumunu oluşturmaktadır. Çalışmada ‘‘özel eğitim’’, ‘‘bilimsel dayanaklı uygulamalar’’, ‘‘kanıta dayalı uygulamalar’’, ‘‘derleme çalışması’’, ‘‘nitel araştırma’’ anahtar kelimeleri ile bunların İngilizce karşılıkları kullanılarak ilgili yıllar arasındaki araştırmalar taranmıştır. Ayrıntılı tarama sonucunda ölçütleri karşılayan 17 çalışma belirlenmiş ve bu çalışmalar türleri, yayın yılları, örneklem büyüklükleri, nitel araştırma desenleri, veri toplama araçları, veri analizi, konu dağılımları ve sonuçları açısından betimsel analizle incelenmiştir. Bulgular, araştırma soruları doğrultusunda alt kategorilere ayrılarak sunulmuştur. Çalışma bulguları, 2013-2024 yılları arasındaki araştırmaların çoğunlukla bilimsel makale niteliğinde olduğunu ve büyük oranda otizm alanında yapıldığı görülmektedir. İncelenen çalışmaların çoğu fenomenoloji ve durum çalışması deseniyle yürütülmüş; veri toplama aracı olarak genellikle görüşme tekniği tercih edilmiştir. Veri analizinde içerik analizi ile betimsel analizin daha çok kullanıldığı görülmüştür. Çalışmaların büyük bir bölümünün alan yazını destekler nitelikte sonuçlar sunduğu belirlenmiştir. Bulgular doğrultusunda eğitim ortamlarında bilimsel dayanaklı uygulamaların kullanımının yaygınlaştırılması ve farklı araştırma desenleri ile çeşitli örneklem gruplarını içeren daha fazla disiplinlerarası çalışmanın yapılması önerilmektedir.
özel eğitim bilimsel dayanaklı uygulamalar nitel araştırmalar.
Bu araştırma bir derleme çalışması olduğundan etik kurul izni alınmamıştır. Etik ilkeler dikkate alınarak yürütülmüştür.
Bu araştırma için herhangi bir kurumdan finansal destek alınmamıştır.
The purpose of this study is to examine qualitative research conducted between 2013 and 2024 on evidence-based practices in the field of special education. The absence of a systematic review focusing specifically on qualitative studies addressing evidence-based practices (EBPs) in Türkiye constitutes the problem of this research. Using the keywords “special education,” “evidence-based practices,” “scientifically based practices,” “review study,” and “qualitative research,” relevant national and international studies published within the specified years were systematically searched. Seventeen studies that met the inclusion criteria were identified and analyzed through descriptive analysis in terms of their publication types, years, sample characteristics, qualitative research designs, data collection tools, analysis methods, topic areas, and reported findings. The results indicate that most studies were research articles and were mainly conducted in the context of autism. Phenomenology and case study were the most frequently used research designs, while interviews were the predominant data collection method. Content analysis and descriptive analysis were the most common analysis techniques. Overall, the reviewed studies showed that most findings aligned with the existing literature. Based on these results, it is recommended to further promote the use of EBPs in educational environments and to conduct more comprehensive and interdisciplinary qualitative research involving diverse research designs and participant groups.
special education evidence based practices qualitative research.
Since this research is a review study, no ethics committee approval was obtained. It was conducted in accordance with ethical principles.
No financial support was received from any institution for this research.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi (Diğer) |
| Bölüm | Derleme |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 1 Ekim 2025 |
| Kabul Tarihi | 5 Aralık 2025 |
| Erken Görünüm Tarihi | 11 Aralık 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 1 |