Ülkemizin 2023 kalkınma hedefleri arasında özel yetenekli bireylerin kendi ilgi alanları doğrultusunda yeteneklerini geliştirme fırsatları oluşturarak ülkesine ve dünyaya yararlı bir vatandaş olmalarını sağlamaya yönelik maddeler vardır. Özel yetenekli bireyin kendini gerçekleştirebilmesi ve bireysel iyi oluşu içinde yeteneğine uygun özel eğitim alması gerekmektedir. Bu bağlamda, bu hedefe ulaşmak için en önemli paydaş olan öğretmenlerin alana yönelik yeterliliklerinin nasıl artırılabileceği sorusu özel öneme sahiptir. Bu alanda ülkemizdeki araştırmaların da oldukça sınırlı olduğu görülmektedir. Öğretmen yeterliliklerinin artırılması amacıyla geliştirilen bu program; özel yetenekli bireyleri bağımsız ve objektif düşünen, olaylara farklı bakış açılarından bakabilen, analitik ve eleştirel düşünme becerilerine sahip; ülkesinin ve insanlığın sorunlarına yenilikçi ve sağduyulu çözümler üretebilen bireyler olarak yetiştirebilecek öğretmen yeterliliklerine ulaşmayı amaçlamaktadır. Bu bağlamda bu araştırmanın amacı ise; özel yetenekli öğrencilerle çalışan öğretmenlerin mesleki yeterliklerinin artırılması amacıyla geliştrilen ‘Özel Yeteneklilerin Eğitimi Alanı Öğretmen Eğitim Programının’ programın uygulandığı öğretmenlerin görüşlerine göre değerlendirilmesidir.
Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan ‘Yarı Yapılandırılmış Görüşme Yöntemi’ kullanılmıştır. Özel Yeteneklilerin Eğitimi alanında M.E.B. tarafından belirlenen yeterlik alanları esas alınarak hazırlanan eğitim programı sınıfında özel yetenekli tanılanmış öğrenciler bulunan 30 öğretmene uygulanmıştır. Araştırmacılar tarafından geliştirilen ‘Yarı Yapılandırılmış Öğretmen Görüşme Formu’ veri toplama aracı olarak kullanılarak, eğitime katılan 30 öğretmenin görüşleri birebir görüşme yapılarak alınmıştır. Ayrıca programın içeriğine ve yapısına yönelik eleştirileri ve programın daha da geliştirilmesine yönelik önerileri eğitim sonunda öğretmenlerle toplu olarak tartışılmıştır. Araştırma için toplanan veriler ‘İçerik Analizi Tekniği’ ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; eğitim programının içeriğinin öğretmen görüşlerine göre revizesinin ve programın uzun zamanlı bir proje için temel olarak alınmasının uygun olduğu söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 13 Temmuz 2020 |
Kabul Tarihi | 13 Temmuz 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 1 |