Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation the Effects of The Burnout Levels of Personnel Working in Special Education Institutions

Yıl 2017, Cilt: 28 Sayı: 1, 7 - 26, 18.05.2017

Öz

Special
education is an area that is experiencing many problems. Special education
personnel are confronted with problems due totheir professional
responsibilities and characteristics of children with mental disabilities and their
families. Many problems which have been experienced and remain unsolved
might
cause stress, dissatisfaction, psychological and physical problems, lack of
productivity, job leaves and burnout in personnel. This research aims to
examine variables effecting the burnout level of the personnel.

A
total of 233 personnel working in 9 private special education centers
affiliated to the Ministry of National Education participated in the research
in Ankara. The sampling personnel of the researchwas selected by unproportional
cluster method.PersonalInformationFormpreparedby
theresearcherwas used to determine thedemographic and working characteristics
of personnel. Moreover, MaslachBurnoutInventory
was used to measure theburnout level of the personnel.
The analyses
were conducted using the
Statistical
Package for Social Sciences (
SPSS) program version 22.0.

Personnel
were scored 1.41 from the emotional exhaustion, 0.94 from the
depersonalization, and 2.69 from the lack of personal accomplishment on the
three subscales of MBI. It was determined that personnel have an averageburnoutlevel.
A statistically significant difference was found between these three subscales
and voluntarily choosing to work in the field of special education, thinking
that their current job is suitable for them, thinking about working in the
field of special education until retirement and how much the kind of disability
challenges them
(p<0.05).







The research has shown that it is almost impossible to
avoid burnout in the field of special education. Personnel are confronted with
many problems in terms of psychological, social, economic and health.
It is suggested
that solving financial problems by increasing the salaries, increasing leisure
time and in-service training, strengthening and supporting staff are effective
strategies to protect staff from burnout.

Kaynakça

  • Akçamete, G., Kaner, S., ve Sucuoğlu, B. (1998). Engelli ve engelli olmayan çocuklarla çalışan öğretmenlerin tükenmişlik ve iş doyumu arasındaki ilişkinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi,VI. Ergonomi Kongresi, Ankara: Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları.
  • Akçamete, G., Kaner S. ve Sucuoğlu, B. (2001). Öğretmenlerde tükenmişlik, iş doyumu ve kişilik, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Aksoy,Ş.U. (2007).Eskişehir iliözel eğitimkurumlarındaçalışan öğretmenlerin tükenmişlikdüzeylerinindeğerlendirilmesi. (YayımlanmamışYüksekLisansTezi). Eskişehir:OsmangaziÜniversitesiSağlıkBilimleriEnstitüsü.
  • Astrom, S., ve Diğerleri. (1991). Staff burnout in dementia care relations to empaty and attitudes.International Journal of Studies. 28(1), 155-159.
  • Banks, S.R., ve Necco, E.G. (1990). The effects of special education category and type of training on burnout in special education teachers. Teacher Education and Special Education, 13, 198-191.
  • Barling, J., ve Macintyre, T.A (1993). Daily work role stressors, mood and emotional exhaustion. Work and Stress. 17(4), 21-28.
  • Başaran,B.I. (1999). Zihinsel,görmeveişitmeözürlüçocuklaraeğitimverenözel eğitimkurumlarında çalışanöğretmenlerinkişiliközelliklerininbelirlenmesive karşılaştırılması.(Yayınlanmamış Doktora Tezi).İzmir:DokuzEylülÜniversitesi.
  • BillingsleyBS.(1995). Improvingtheretentionofspecialeducationteachers;FinalReport.RTI Project 5168:ResearchTriangle Inst. NC.NT.
  • Çam,M.O. (1991).Hemşirelerdetükenmişlik(burnout) sendromunun araştırılması, (YayınlanmamışDoktora Tezi),Ege ÜniversitesiSağlıkBilimleri Enstitüsü,İzmir.
  • Çokluk,Ö.(1999). Zihinsel veişitmeengellilerokullarındagörevyapanyöneticive öğretmenlerdetükenmişliğinkestirilmesi, (YayınlanmamışYüksek Lisans Tezi), AnkaraÜniversitesiSosyalBilimlerEnstitüsü,Ankara.
  • Coyle, D., Edwards D., Hannigan, B. Fothergill, A., Burnard, P. (2005). A systematic review of stress among health social workers. International Social Work. 11(48), 201-211.
  • Eker, A., Taylan, B., Sapancalı, F. (1993). Meslekten yılgınlığın psikososyal temellerinin ergonomik açıdan değerlendirilmesi. 4. Ergonomi Kongresi. İzmir, MPM Yayınları: 509, 115-122.
  • Ergin,C.(1992).Doktorvehemşirelerdetükenmişlikve MaslachTükenmişlikÖlçeğinin uyarlanması. VII.UlusalPsikolojiKongresiBilimselÇalışmaları. Ankara:Türk PsikologlarDerneğiYayını,143-154.
  • Felton, J.S. (1998). Burnout as a clinical entity-its importance in health care workers. Occupational Med. (Oxf), 48 (4), 237-50.
  • Freudenberger, H.J. (1974). Staff burnout. Journal of Social Issues. 30, 159-165.
  • Freudenberger, H.J. (1989) Burnout: Past, present, and future concerns. Professional Burnout in Medicine and the Helping Professions (Editors: D.T. Wessells, Jr. Austin., H. Kutscher, Haworth Press, 1-9.
  • Gillespie, D.F. (2000). Organizational structure and performance, 155-168 içinde the Handbook on Social Welfare Administration. Rina, Patti (Editor), Newbury Park: Sage Publications, Inc.
  • Işıkhan, V. (2002). Yardım edici mesleklerde tükenmişlik sendromu. Sosyal Hizmetler Dergisi. 2(13), 14-22.
  • Kalliath, T.J., Gillespie, D.F., Driscoll, M.P.O., ve Bluedorn, A.C. (2000). A test of the Maslach Burnout Inventory in three samples of healthcare professionals. Work and Stress. 14 (1), 35-50.
  • Karahan, S. (2008). Özel eğitim okullarında çalışan eğitimcilerin öz yeterlik algılarının ve tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul. MarmaraÜniversitesiEğitimBilimleriEnstitüsü.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi.Nobel Yayınları, Ankara.
  • Karasu, T. ve Mutlu, Y. (2014). Öğretmenlerin perspektifinden özel eğitimde yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri: Muş il örneği. Muş Alparslan Üniversites Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 44-66.
  • Lenhart, C.R. (1980). Faculty burnout and some reasons why. Nursing Outlook. July, 54-59.
  • Lo, W.T. (2005). Task-Centered groupwork: Reflections on practice. International Social Work.1 (48), 455-465.
  • Maslach, C. (1982).Burnout: The Cost of Caring. New Jersey, Prentice Hall., 32-39.
  • Mong, P.K., ve Tam, S.K (2005). Job stress perceived inequity and burnout among school social workers in Hong Kong. International Social Work. 1 (48), 467-483.
  • Oruç, S. (2007).ÖzelEğitimalanındaçalışanöğretmenlerintükenmişlik düzeylerininbazı değişkenleraçısındanincelenmesi (AdanaIli Örneği), (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Adana.
  • Özmen, H. (2001). Görme engelliler okullarında görev yapan öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri. (Yayınlanmamış YüksekLisansTezi).Ankara:Gazi ÜniversitesiEğitimBilimleriEnstitüsü.
  • Sucuoğlu, B.veKuloğlu,N.(1996).Özürlüçocuklarlaçalışanöğretmenlerde tükenmişliğindeğerlendirilmesi.TürkPsikoloji Dergisi,10(36),44-60.
  • Vızlı, C. (2005).Görme engelliler ilköğretim okullarında çalışan öğretmenlere normal ilköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerinin karşılaştırılması üsküdar ilçesi örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yiğit, A. (2007). Özel eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin iş doyumu, tükenmişlikveruhsağlıkdüzeylerinin çeşitlideğişkenleraçısından incelenmesi. (YayımlanmamışYüksekLisansTezi).NiğdeÜniversitesi SosyalBilimler Enstitüsü.
  • Zabel,M.K.,Dettmer,P.A.veZabel,R.H.(1984). Factorofemotional exhaustion, depersonallizationandsenseof accomplishmentamongteacherof the giflet,Giflet-ChildQuarterly,28(2),65-69.

ÖZEL EĞİTİM ALANINDA ÇALIŞAN PERSONELİN TÜKENMİŞLİK DÜZEYLERİNE ETKİDE BULUNAN FAKTÖRLERİN İNCELENMESİ

Yıl 2017, Cilt: 28 Sayı: 1, 7 - 26, 18.05.2017

Öz

Özel
eğitim, birçok sorunun bir arada yaşandığı bir alandır. Özel eğitim personeli,
mesleki sorumluluklarının, zihinsel engelli çocukların ve ailelerinin özelliklerinden
kaynaklanan birçok problemle karşı karşıyadır. Yaşanan ve çözülemeyen birçok
sorun personelde; strese, tatminsizliğe, psikolojik ve fiziksel sorunlara, verimlilikte
düşüşe, işten ayrılmalara ve tükenmişliğe neden olabilmektedir. Bu araştırma,
özel eğitim alanında çalışan personelin tükenmişlik düzeylerine etkide bulunan
faktörleri incelemeyi amaçlamaktadır.



Araştırmaya,
Ankara’da Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı 9 özel eğitim merkezlerinde çalışan
toplam 233 personel katılmıştır. Oransız küme örnekleme ile seçilen bu personel
araştırma nüfusunu oluşturmaktadır.Kişisel Bilgi Formu ile personelin
demografik ve çalışma hayatına ait özellikleriayrıca Maslach Tükenmişlik Ölçeği
ile personelin tükenmişlik düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Analizler
Sosyal Bilimler için İstatistik Paketi program (SPSS) versiyonu 22.0 ile
yapılmıştır.



Personel
MTÖ’nün üç alt ölçeği olan duygusal tükenmeden 1.41, duyarsızlaşmadan 0.94 puan
ve düşük kişisel başarı hissinden 2.69 puan almıştır. Personelin ortalama
tükenmişlik düzeyine sahip olduğu saptanmıştır. Bu üç alt ölçek ile özel eğitim
alanında çalışmayı isteyerek seçme, şu an yerine getirdiği mesleğin kendisine
uygun olduğunu düşünme, emekli oluncaya kadar bu alanda çalışmayı düşünme ve çalışılan
çocukların sahip olduğu engel türünün kendilerini zorlama durumları arasında
istatistiksel düzeyde anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir (p <0.05).



Araştırma özel eğitim alanında tükenmişlikten
kaçınmanın neredeyse imkansız olduğunu göstermiştir. Personel, psikolojik,
sosyal, ekonomik ve sağlık açısından birçok sorunla karşı karşıyadır. Personelin
aldığı ücretin artırılarak finans sorunlarının çözülmesi, boş zamanları ve hizmet
içi eğitimlerin artırılması, personelin güçlendirilmesi ve desteklenmesi
personeli tükenmişlikten koruyabilecek etkili stratejiler olarak dikkat
çekmiştir.

Kaynakça

  • Akçamete, G., Kaner, S., ve Sucuoğlu, B. (1998). Engelli ve engelli olmayan çocuklarla çalışan öğretmenlerin tükenmişlik ve iş doyumu arasındaki ilişkinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi,VI. Ergonomi Kongresi, Ankara: Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları.
  • Akçamete, G., Kaner S. ve Sucuoğlu, B. (2001). Öğretmenlerde tükenmişlik, iş doyumu ve kişilik, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Aksoy,Ş.U. (2007).Eskişehir iliözel eğitimkurumlarındaçalışan öğretmenlerin tükenmişlikdüzeylerinindeğerlendirilmesi. (YayımlanmamışYüksekLisansTezi). Eskişehir:OsmangaziÜniversitesiSağlıkBilimleriEnstitüsü.
  • Astrom, S., ve Diğerleri. (1991). Staff burnout in dementia care relations to empaty and attitudes.International Journal of Studies. 28(1), 155-159.
  • Banks, S.R., ve Necco, E.G. (1990). The effects of special education category and type of training on burnout in special education teachers. Teacher Education and Special Education, 13, 198-191.
  • Barling, J., ve Macintyre, T.A (1993). Daily work role stressors, mood and emotional exhaustion. Work and Stress. 17(4), 21-28.
  • Başaran,B.I. (1999). Zihinsel,görmeveişitmeözürlüçocuklaraeğitimverenözel eğitimkurumlarında çalışanöğretmenlerinkişiliközelliklerininbelirlenmesive karşılaştırılması.(Yayınlanmamış Doktora Tezi).İzmir:DokuzEylülÜniversitesi.
  • BillingsleyBS.(1995). Improvingtheretentionofspecialeducationteachers;FinalReport.RTI Project 5168:ResearchTriangle Inst. NC.NT.
  • Çam,M.O. (1991).Hemşirelerdetükenmişlik(burnout) sendromunun araştırılması, (YayınlanmamışDoktora Tezi),Ege ÜniversitesiSağlıkBilimleri Enstitüsü,İzmir.
  • Çokluk,Ö.(1999). Zihinsel veişitmeengellilerokullarındagörevyapanyöneticive öğretmenlerdetükenmişliğinkestirilmesi, (YayınlanmamışYüksek Lisans Tezi), AnkaraÜniversitesiSosyalBilimlerEnstitüsü,Ankara.
  • Coyle, D., Edwards D., Hannigan, B. Fothergill, A., Burnard, P. (2005). A systematic review of stress among health social workers. International Social Work. 11(48), 201-211.
  • Eker, A., Taylan, B., Sapancalı, F. (1993). Meslekten yılgınlığın psikososyal temellerinin ergonomik açıdan değerlendirilmesi. 4. Ergonomi Kongresi. İzmir, MPM Yayınları: 509, 115-122.
  • Ergin,C.(1992).Doktorvehemşirelerdetükenmişlikve MaslachTükenmişlikÖlçeğinin uyarlanması. VII.UlusalPsikolojiKongresiBilimselÇalışmaları. Ankara:Türk PsikologlarDerneğiYayını,143-154.
  • Felton, J.S. (1998). Burnout as a clinical entity-its importance in health care workers. Occupational Med. (Oxf), 48 (4), 237-50.
  • Freudenberger, H.J. (1974). Staff burnout. Journal of Social Issues. 30, 159-165.
  • Freudenberger, H.J. (1989) Burnout: Past, present, and future concerns. Professional Burnout in Medicine and the Helping Professions (Editors: D.T. Wessells, Jr. Austin., H. Kutscher, Haworth Press, 1-9.
  • Gillespie, D.F. (2000). Organizational structure and performance, 155-168 içinde the Handbook on Social Welfare Administration. Rina, Patti (Editor), Newbury Park: Sage Publications, Inc.
  • Işıkhan, V. (2002). Yardım edici mesleklerde tükenmişlik sendromu. Sosyal Hizmetler Dergisi. 2(13), 14-22.
  • Kalliath, T.J., Gillespie, D.F., Driscoll, M.P.O., ve Bluedorn, A.C. (2000). A test of the Maslach Burnout Inventory in three samples of healthcare professionals. Work and Stress. 14 (1), 35-50.
  • Karahan, S. (2008). Özel eğitim okullarında çalışan eğitimcilerin öz yeterlik algılarının ve tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul. MarmaraÜniversitesiEğitimBilimleriEnstitüsü.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi.Nobel Yayınları, Ankara.
  • Karasu, T. ve Mutlu, Y. (2014). Öğretmenlerin perspektifinden özel eğitimde yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri: Muş il örneği. Muş Alparslan Üniversites Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 44-66.
  • Lenhart, C.R. (1980). Faculty burnout and some reasons why. Nursing Outlook. July, 54-59.
  • Lo, W.T. (2005). Task-Centered groupwork: Reflections on practice. International Social Work.1 (48), 455-465.
  • Maslach, C. (1982).Burnout: The Cost of Caring. New Jersey, Prentice Hall., 32-39.
  • Mong, P.K., ve Tam, S.K (2005). Job stress perceived inequity and burnout among school social workers in Hong Kong. International Social Work. 1 (48), 467-483.
  • Oruç, S. (2007).ÖzelEğitimalanındaçalışanöğretmenlerintükenmişlik düzeylerininbazı değişkenleraçısındanincelenmesi (AdanaIli Örneği), (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Adana.
  • Özmen, H. (2001). Görme engelliler okullarında görev yapan öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri. (Yayınlanmamış YüksekLisansTezi).Ankara:Gazi ÜniversitesiEğitimBilimleriEnstitüsü.
  • Sucuoğlu, B.veKuloğlu,N.(1996).Özürlüçocuklarlaçalışanöğretmenlerde tükenmişliğindeğerlendirilmesi.TürkPsikoloji Dergisi,10(36),44-60.
  • Vızlı, C. (2005).Görme engelliler ilköğretim okullarında çalışan öğretmenlere normal ilköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerinin karşılaştırılması üsküdar ilçesi örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yiğit, A. (2007). Özel eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin iş doyumu, tükenmişlikveruhsağlıkdüzeylerinin çeşitlideğişkenleraçısından incelenmesi. (YayımlanmamışYüksekLisansTezi).NiğdeÜniversitesi SosyalBilimler Enstitüsü.
  • Zabel,M.K.,Dettmer,P.A.veZabel,R.H.(1984). Factorofemotional exhaustion, depersonallizationandsenseof accomplishmentamongteacherof the giflet,Giflet-ChildQuarterly,28(2),65-69.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Vedat Işıkhan Bu kişi benim

Vedat Işıkhan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 18 Mayıs 2017
Gönderilme Tarihi 13 Kasım 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 28 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Işıkhan, V., & Işıkhan, V. (2017). ÖZEL EĞİTİM ALANINDA ÇALIŞAN PERSONELİN TÜKENMİŞLİK DÜZEYLERİNE ETKİDE BULUNAN FAKTÖRLERİN İNCELENMESİ. Toplum Ve Sosyal Hizmet, 28(1), 7-26.