Çalışmada ergenlerin anne-baba
ve arkadaşlara bağlanma biçimleri ile romantik ilişkilerde sorun çözmeleri
arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma,Gazi Üniversitesi
Mesleki Eğitim Fakültesi, İktisadi İdari Bilimler Fakültesi, Hukuk Fakültesi ve
Eğitim Fakültelerinde birinci sınıfta öğrenim gören 282 kız ve 162 erkek toplam
444 öğrenciyle tamamlanmıştır. Araştırmada katılımcılara kişisel bilgi formu,
ebeveyn-akran bağlanma envanteri kısa formu, ilişki ölçeği anketi ve ergenlerin
romantik ilişkilerinde sorun çözme ölçeği uygulanmıştır. Bulgular öğrencilerin,
anne-babaya bağlanma biçimleri ile arkadaşlarına bağlanma biçimleri ve romantik
ilişkilerinde sorun çözmeleri arasında pozitif yönde düşük düzeyde ilişki
olduğunu göstermektedir. Öğrencilerin yaş, cinsiyet, annenin eğitim düzeyi,
babanın eğitim düzeyi, algılanan sosyo-ekonomik düzey değişkenleri ile
anne-baba bağlanma biçimleri, arkadaşlarına bağlanma biçimleri ve romantik
ilişkilerinde sorun çözmeleri arasında ilişki bulunduğu saptanmıştır. Doğum
sırası değişkeni ile sadece anne-baba bağlanma biçimleri arasında bir ilişki
olduğu görülmüştür. Kardeş sayısı değişkeni ile anne-baba bağlanma biçimleri,
arkadaşlarına bağlanma biçimleri ve romantik ilişkilerde sorun çözme arasında
ise bir ilişki saptanmamıştır.
In
this study, investigation of the relationships between adolescences who are
emotionally tied up to their parents, friends and problem solving in romantic
relationships are aimed at. Variables such as age, gender, the number of
siblings, whose children they are, mother’s and father’s education level and
the socio-demographic level of family are dealt with. The search was completed
with a total of 444 participants including 282 girls and 162 boys at Gazi
University and the faculty members from faculty of vocational education,
faculty of economics and administrative sciences, faculty of law and faculty of
education have accepted to join in the research. Personal information form, the
short form of inventory of parent and peer attachment, relationship scales questionnaire
and the scale of problem solving in adolescences were applied in the present
research. Findings showed that there was a low level positive relation between
the types of parents, friends’ attachment and problem solving in romantic
relationships. It can be stated that there was a relationship between the
variables of age, gender, mother’s and father’s education level, the income
level of family and the types of parents, friends’ attachment and problem
solving in romantic relationships. The variables of children were only
correlated with parent’s attachment. There was no relationship between the
number of siblings and the types of parents, friends’ attachment and problem
solving in romantic relationships.
Attachment Adolescences Romantic Relationships Problem Solving
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Ocak 2017 |
Gönderilme Tarihi | 17 Şubat 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 27 Sayı: 2 |