A
problem is defined as any life situation or task that demands a response for
adaptive functioning but no effective response is immediately apparent or
available to the person or people confronted with the situation because of the
presence of one or more obstacles. Problem solving is defined as the
self-directed cognitive-behavioral process by which an individual, couple, or
group attempts to identify or discover effective solutions for specific
problems encountered in everyday living. Social problem solving perspective
indicates motivational, attitudinal, Araştırma Toplum ve Sosyal Hizmet Cilt 19,
Sayı 1, Nisan 2008 and emotional dimensions of problem-solving in the real
world. There is a need to evaluate people’s social problem solving skills in a
proper way with a valid and reliable measurement vehicle. This study is
conducted to satisfy this need and the main purpose of this study is to
determine the validity and reliability of Social Problem Solving Inventory in
Turkish society. For reliability study on 353 undergraduate students, the
Social Problem Solving Inventory had an internal consistency of 0.93 for
problem orientation scale (0.85 for cognition subscale, 0.69 for emotion
subscale, and 0.88 for behavior subscale), 0.93 for Problem Solving Skills
Scale (0.72 for problem definition and formulation, 0.76 for generation of
alternatives subscale, 0.84 for decision making subscale, and 0.78 for solution
implementation and verification subscale), and 0.95 for Social Problem Solving
Inventory in total. According to principal component analysis, it is determined
that the Inventory has two dimensions; total variability of first dimension is
24.597%, and second dimension is 9.178%, and 33.775% in total. As a result of
this study, it is determined that Social Problem Solving Inventory is valid and
reliable for Turkish society.
Sorun;
uyum sağlayıcı, bir işlevsellik için bir tepki gerektiren ancak birey ya da
bireylerin karşılaştığı bir ya da daha fazla engel nedeniyle etkili bir
tepkinin hali hazırda olmadığı herhangi bir yaşam durumu veya görevi olarak
tanımlanmaktadır. Sorun çözme, günlük yaşamda karşılaşılan özgül bir sorun için
etkili çözümleri belirleyebilmek ya da keşfedebilmek için birey, çift ya da
grup tarafından gerçekleştirilen bilişsel-davranışsal bir işlem olarak
tanımlanmaktadır. Sosyal sorun çözme perspektifi gerçek yaşamda karşılaşılan
sorunların çözümünde güdüsel, tutumsal ve duyuşsal boyutlarını vurgulamaktadır.
Ülkemizde insanların sosyal sorun çözme becerilerini geçerli ve güvenilir bir
ölçme aracı ile değerlendirme gereksinimi hissedilir olmuştur. Bu gereksinimi
karşılamak üzere gerçekleştirilen çalışma sosyal sorun çözme envanterinin
Türkiye için geçerliğini ve güvenirliğini belirlemeyi amaçlamaktadır. 353
üniversite öğrencisi üzerinde uygulanan ölçeğin güvenirliği Cronbach Alpha
değeri sorun yönelim ölçeği için 0.93 (biliş alt ölçeği için 0.85, duyuş alt
ölçeği için 0.69 ve davranış alt ölçeği için 0.88), sorun çözme becerileri
ölçeği için 0.93 (sorun tanımlaması ve formülasyonu alt ölçeği için 0.72,
seçenek çözümlerin oluşturulması alt ölçeği için 0.76, karar verme alt ölçeği
için 0.84 ve çözümü gerçekleştirme ve doğrulama alt ölçeği için 0.78) ve sosyal
sorun çözme envanterinin tamamı için 0.95 olarak bulunmuştur. Geçerlik için
yapılan açıklayıcı faktör analizi sonuçlarına göre, envanterin iki boyutu
olduğu; birinci faktöre ait toplam değişkenliği açıklama oranı % 24.597, ikinci
boyutun da % 9.178 ve toplamda % 33.775 olarak bulunmuştur. Yapılan bu
çalışmanın sonucunda Sosyal Sorun Çözme Envanteri’nin Türk toplumu için geçerli
ve güvenilir olduğu belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2008 |
Gönderilme Tarihi | 15 Şubat 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 19 Sayı: 1 |