Social
problem solving skill is one of the areas of social development which is
required for students to establish social relations and to solve problems they
encounter in a more effective way. Problem solving, which is also included in
primary curricula, is a very complex process which involves behavioural and
affective features in addition to cognitive skills. This study aims at
discovering the effects of integrated curriculum application on 4th graders’
social problem solving skills. Social problem solving skills were integrated with
primary education 4th grade courses of Turkish, Mathematics, Science and Technology,
Social Studies, Traffic Security, and Visual Arts by using the “Threaded Model”.
“Mixed Method” was implemented in the research and the data were collected via
problem scenarios, and interview and observation forms. Statistical analysis
was conducted on quantitative data collected through problem scenarios and
observation forms whereas descriptive analysis was performed on qualitative
data collected through interviews. In consequence of the research it was found
that experimental group students displayed features similar to those of control
group prior to the application; yet it was discovered that the skills of social
problem solving improved more after the application. Besides, students had the
opportunity to learn and apply the stages of social problem solving through
integrated curriculum. The findings obtained revealed that problems occurring between
students stemmed most from lack of communication.
Sosyal
sorun çözme becerileri, öğrencilerin daha iyi sosyal ilişkiler kurmaları ve karşılaştıkları
sorunları etkili bir biçimde çözebilmeleri için gerekli olan sosyal gelişim
alanlarından biridir. İlköğretim programlarında da yer alan sosyal sorun çözme,
bilişsel becerilerin yanı sıra, duyuşsal ve davranışsal özellikleri de içeren
oldukça karmaşık bir süreçtir. Bu araştırmada, bütünleştirilmiş program
uygulamasının ilköğretim 4. Sınıf öğrencilerinin sosyal sorun çözme
becerilerine etkisini ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Sosyal sorun çözme
becerileri, Türkçe, Matematik, Fen ve Teknoloji, Sosyal Bilgiler, Trafik Güvenliği
ve Görsel Sanatlar dersleri ile “Bağlı Model” kullanılarak bütünleştirilmiştir.
Araştırmada “karma yöntem” kullanılmış ve veriler problem senaryoları, görüşme
ve gözlemle toplanmıştır. Problem senaryoları ve gözlemler yoluyla elde edilen nicel
veriler üzerinde istatistiksel analiz; görüşmeler yoluyla elde edilen nitel
veriler üzerinde betimsel analiz yapılmıştır. Araştırma senaryoları ve
gözlemler yoluyla elde edilen nicel veriler üzerinde istatistiksel analiz;
görüşmeler yoluyla elde edilen nitel veriler üzerinde betimsel analiz
yapılmıştır. Araştırma sonunda deney grubu öğrencilerinin, uygulama öncesinde sosyal
sorun çözme becerilerinde kontrol grubu öğrencileri ile benzer özellikler göstermelerine
rağmen, uygulama sonrasında sosyal sorun çözme becerilerinin daha fazla
geliştiği saptanmıştır. Ayrıca öğrenciler, bütünleştirilmiş program yoluyla sosyal
sorun çözme basamaklarını öğrenme ve uygulama fırsatına sahip olmuşlardır. Elde
edilen bulgulara göre, öğrenciler arasında yaşanan sorunlar en çok iletişim
eksikliğinden kaynaklanmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2010 |
Gönderilme Tarihi | 15 Şubat 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 21 Sayı: 1 |