The objective of this study is to examine the thoughts of universit y students on family problems. The research was carried out among 16 undergraduate students studying in the Division of Preschool Education, Department of Primary Education, Facult y of Education at Hacettepe Universit y. It is a qualitative research based on the content analysis model, one of the descriptive methods. In conclusion, an overall evaluation of the findings of our study in the light of the scientific information in the literature shows that most universit y students interviewed in this study have family problems and that they mostly associate the problems with individual characteristics; however, they mention, though in lower rates, external factors such as stress, unemployment, dif ficulties concerning life conditions and problems deriving from relatives or an extended family.
Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin aile içi sorunlara ilişkin düşüncelerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma Ankara ilinde Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Okul Öncesi Eğitim Anabilim Dalında lisans öğrenimi görmekte olan 16 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırma betimsel yöntemlerden içerik analizi modelli niteliksel bir çalışmadır. Araştırma sonucu elde edilen sonuçlar genel olarak değerlen dirildiğinde, araştırmada görüşleri incelenen gençlerin çoğunlukla aile içi sorunlar yaşadığı, yaşanan sorunları daha çok bireyler arası iletişimsizlikle ilişkilendirdikleri, sorunların daha çok bireye ilişkin özelliklerden kaynaklandığını düşündükleri, ancak düşük oranda da olsa, stres, işsizlik, yaşam koşulları ile ilişkili güçlükler, akrabalarla ve geniş aileyle yaşanan sorunlar gibi bireylerin iradesi dışında gelişen etkenlere de atıfta bulundukları görülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2007 |
Gönderilme Tarihi | 15 Şubat 2007 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 18 Sayı: 1 |