Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Empati Becerileri, Affetme Eğilimleri ve Aile Bütünlük Duygusu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 32 Sayı: 4, 1305 - 1324, 31.10.2021
https://doi.org/10.33417/tsh.936771

Öz

Kişilerarası ilişkilerin odağında olumlu aile ilişkileri; aile içi etkili iletişim, aile üyelerinin davranışları olduğu kadar aile bütünlük duygusu da bulunmaktadır. Empati ve affetme olguları da olumlu kimlik gelişiminde ve yaşantımızın her alanında insanlar arasındaki iletişimi etkin hale getiren önemli parametrelerdendir. Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinin empati becerilerinin, affetme eğilimlerinin ve aile bütünlük duygusu arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışmanın örneklemini Türkiye’de bulunan bazı üniversitelerde 2020-2021 eğitim öğretim yılında öğrenim gören 18-21 yaş aralığındaki 393 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma nicel araştırma yöntemlerinden biri olan ilişkisel tarama modeli ile hazırlanmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler SPSS 22.00 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde bağımsız gruplar t testi, tek yönlü varyans analizi, korelasyon analizi ve ki-kare testleri yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak çalışmaya katılan öğrencilerle ilgili detaylı bilgi alabilmek için “Kişisel Bilgi Formu”, “Temel Empati Ölçeği” ve “Affetme ölçeği” ile “Aile Bütünlük Duygusu” ölçeği kullanılmıştır. Sonuç olarak, anlaşılabilirlik ile affetme ve kendini affetme arasında, affetme ile duygusal empati arasında, başkasını affetme ile temel empati ve duygusal empati arasında bir ilişki olduğu bulunmuştur. Aile yapısı ile aile bütünlük duygusu arasında anlamlı ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çekirdek aileye sahip üniversite öğrencilerinin aile bütünlük duygusunun yüksek olduğu söylenebilir.

Kaynakça

  • Akgün, R. ve Çetin, H. (2018). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerilerinin ve empati düzeylerinin belirlenmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(3).
  • Akhtar, S., Dolan, A. ve Barlow, J. (2017). Understanding The Relationship Between State Forgiveness And Psychological Wellbeing: A Qualitative Study. Journal Of Religion And Health, 56(2), 450-463.
  • Alver, B. (2005). Psikolojik danışma ve rehberlik eğitimi alan öğrencilerin empatik beceri ve karar verme stratejilerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (14), 19-34.
  • Antonovsky, A. ve Sourani, T. (1988). Family Sense Of Coherence And Family Adaptation. Journal Of Marriage And The Family, 50, 79-82.
  • Asıcı, E. (2013). Öğretmen Adaylarının Affetme Özellı̇klerı̇nı̇n Öz-Duyarlık ve Benlı̇k Saygısı Açısından İncelenmesı̇. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Asıcı, E. ve Uygur, S. S. (2017). Duygusal öz-yeterlik ve affetmenin algılanan stres düzeyini yordayıcı rolü. Itobiad: Journal Of The Human & Social Science Researches, 6(3).
  • Asıcı, E., & Karaca, R., (2020). Affetme odaklı grup rehberliğinin ergenlerin affetme eğilimi üzerindeki etkisi. Nesne Psikoloji Dergisi, 8(17), 214-232. Doi: 10.7816/nesne-08-17-05
  • Bağ, B. (2017). Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinde salutogenez modeli. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 9(3), 284-300.
  • Canlı, Ö. (2019). Öğrenilmiş güçlülük, aile bütünlük duygusu ve aile içi iletişim arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Cüceloğlu, D. (2016). Başarıya Götüren Aile. İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Cooper, R.K. ve Sawaf, A. (1997). Liderlikte Duygusal Zeka, Yönetim ve Organizasyonlarda Duygusal Zeka. Z.B. Ayman ve B. Sancar. (Çev.). İstanbul: Sistem Yayınları.
  • Çamaş, G. (2017). Üniversite öğrencilerinde psikolojik yardım aramaya ilişkin damgalama düzeylerinin özyeterlik, aile bütünlük duygusu ve sosyal destek ile ilişkisi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Çeçen, A. R. (2007, Ekim). Yaşam doyumunu yordamada bireysel bütünlük duygusu, aile bütünlük duygusu ve benlik saygısı. IX Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi’nde Sunulan Bildiri. Çeşme, İzmir.
  • Çeçen, A. R. (2008). Aile Bütünlük (Tutarlılık) Duygusu Ölçeği (Abdö-K) kısa formunun türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7(3), 1199-1220.
  • Dere Çiftçi, H., Koçak, N., Duman, G. (2015). Sağlık ve sosyal alan lisans birinci sınıf öğrencilerinin iletişim ve empatik becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Cumhuriyet International Journal Of Education. 4 (1), 50 – 64.
  • Dinçyürek, S. (2004). Üniversite öğrencilerinin empatik becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi 10, 99-116.
  • Donovan, L. A. N., And Priester, J. R. (2017). Exploring The Psychological Processes Underlying İnterpersonal Forgiveness: The Superiority Of Motivated Reasoning Over Empathy. Journal Of Experimental Social Psychology, 71, 16-30.
  • Dökmen, Ü. (2007). Küçük Şeyler (11.Baskı) İstanbul: Sistem Yayıncılık
  • Ersanlı, K. ve Vural-Batık, M. (2015). Development of the Forgiveness Scale: A Study of reliability and validity. Turkish Studies, 10(7), 19-32. Doi: 10.7827/TurkishStudies.8201
  • Eryılmaz, A. (2010). Aile yapısı ergeni mutlu eder mi?. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 22(22), 21-30.
  • Genç, S. Z., ve Kalafat, T. (2008). Öğretmen adaylarının demokratik tutumları ile empatik becerilerinin değerlendirilmesi üzerine bir araştırma. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(19), 211-222.
  • George D ve Mallery M. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update (10th ed.). Boston: Pearson.
  • Gündüz, Ö. (2014). Üniversite öğrencilerinde affetmeyi yordayan değişkenlerin belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Hui, E. K., ve Chau, T. S. (2009). The impact of a forgiveness intervention with Hong Kong Chinese children hurt in interpersonal relationships. British Journal of Guidance & Counselling, 37(2), 141-156.
  • Johnson, Hd, Wernli, Ma ve Lavoie, Jc (2013). Ergen çatışma affediciliği ile durumsal, kişilerarası ve kişilerarası karakteristik ilişkiler. J. Genet. Psychol. 174, 291–315. Doi: 10.1080/00221325.2012.670672
  • Jolliffe, D. ve D.P. Farrington. (2006). Development And Validation Of The Basic Empathy Scale. Journal Of Adolescence, 29(4), 589-611.
  • Kalaycı, Ş. (2008). Spss Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel
  • Kaya, F. ve Peker, A. (2015). Üniversite öğrencilerinin affetme ve mükemmeliyetçilik düzeyleri arasındaki ilişki: duygusal zekânın aracı rolü. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum. Kılıç, S. ve Çağlar, İ. (2009). Genel İletişim (2.Baskı) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Kılıççı, Y. (1992). Okulda Ruh Sağlığı. Ankara: Şafak Matbaası.
  • Kırkıncıoğlu, M. (2003). Çocuk Beslenmesi. İstanbul: Ya-Pa Yayınları
  • Köknel, Ö. (1997). İnsanı anlamak. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Lima ‐ Rodríguez, Js, Lima ‐ Serrano, M., Jiménez ‐ Picón, N. ve Domínguez ‐ Sánchez, I. (2012). Consistencia İnterna Y Validez De Un Cuestionario Para Medir La Autopercepción Del Estado De Salud Tanıdık. Revista Española De Salud Pública, 86, 509-521.
  • Liesl, W. ve Abraham, P. G. (2005). Sense Of Family Coherence And The Utilization Of Resources Be First – Year Students. The American Journal Of Family Therapy, 33(5), 427-441.
  • Loudin, J.L., A. Loukas, And S. Robinson. (2003). Relational Aggression İn College Students: Examining The Roles Of Social Anxiety And Empathy. Aggressive Behavior, 29(5): P. 430-439.
  • Macaskill, A., Maltby, J. ve Day, L. (2002). Forgiveness Of Self And Others And Emotional Empathy. Journal Of Social Psychology 142, 663–665.
  • Macaskill, A. (2007). Exploring Religious İnvolvement, Forgiveness, Trust And Cynicism. Mental Health, Religion&Culture, 10 (3), 2007, S. 215.
  • Mccullough, M. E., Pargament, K. I. Ve Thoresen, C. E. (2000). The Psychology Of Forgiveness: History, Conceptual İssues, And Overview. M.E. Mccullough, K.I. Pargament ve C.E. Thoresen (Ed.), Forgiveness: Theory, Research And Practice İçinde (S.1-13). New York: The Guilford Press
  • Miller, Paul A. ve Eisenberg N. (1988) “The Relation Of Empathy To Aggressive And Externalizing/Antisocial Behavior”, Psychological Bulletin. 103, 3: 324-344
  • Nazik, E. ve Arslan, S. (2011). Hemşirelik öğrencilerinin empatik becerileri ile öz duyarlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(4), 69-75.
  • North, J. (1987). Wrongdoing And Forgiveness. Philosophy, 62, 499-508.
  • Pişkin, M. (1991). Empati, kaygı ye çatışma eğilimi arasındaki ilişki. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 22(2), 775-784.
  • Sagy, S. ve Dotan, N. (2001). Coping Resources Of Maltreated Children İn The Family: A Salutogenic Approach. Child Abuse & Neglect, 25(11), 1463-1480.
  • Şahin, Z. A. ve Özdemir, F. K. (2015). Hemşirelerin iletişim ve empati beceri düzeylerinin belirlenmesi. Jaren, 1(1), 1-7.
  • Şahin, E. (2019). Farklı sosyo-kültürel yapılardan gelmiş evli bireylerin aile değerleri ve aile bütünlük duygusu arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
  • Topcu, Ç., Ö.E. Baker ve Y. Çapa-Aydın. (2010). Temel empati ölçeği türkçe uyarlaması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 4(34), 174-180
  • Turan, F. ve Yalçın, B. (2015). Ailede bütünlük duygusunun ve eş desteğinin evlilikte problem çözme becerisini yordaması Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Tutarel-Kışlak, Ş. ve Çabukça, F. (2002). Empati ve demografik değişkenlerin evlilik uyumu ile ilişkisi. Aile ve Toplum Dergisi, 2(5), 40-46.
  • Uysal, V. (2015). Genç yetişkinlerde affetme eğilimleri ve dinî yönelim/dindarlık. Marmara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 48(48), 35-56.
  • Walker, D. F. Ve Gorsuch, R.L. (2002). Forgivness Within The Big Five Personaltiy Model. Personality And İndividual Differencess. 32, 1127-1137
  • Worthington Jr, E. L., Kurusu, T. A., Collins, W., And Berry, J. W. (2000). Forgiving Usually Takes Time: A Lesson Learned By Studying İnterventions To Promote Forgiveness. Journal Of Psychology And Theology, 28(1), 3-20.
  • Yüksel, A. (2004). Empati eğitim programının ilköğretim öğrencilerinin empatik becerilerine etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 341-354.
  • Younger, J. W., Piferi, R. L., Jobe, R. L., And Lawler, K.A. (2004). Dimensions Of Forgiveness: The Views Of Laypersons. Journal Of Social And Personal Relationships, 21(6), 837-855.

Investigation Of The Relationship Between Empathy Skills, Tendencies to Forgive and Family Integrity Of University Students

Yıl 2021, Cilt: 32 Sayı: 4, 1305 - 1324, 31.10.2021
https://doi.org/10.33417/tsh.936771

Öz

Positive family relationships at the center of interpersonal relationships; There is effective communication within the family, the behavior of family members as well as a sense of family unity. Empathy and forgiveness are also important parameters that make communication between people effective in positive identity development and in all areas of our lives. In this study, it was aimed to examine the relationship between university students' empathy skills, their tendency to forgive and the sense of family unity. For this purpose, in some universities in the sample of 393 students in Turkey are working in line with the 2020-2021 academic year studying in the 18-21 age range. The study was prepared with the relational scanning model, which is one of the quantitative research methods. The data obtained from the study were analyzed using the SPSS 22.00 package program. Independent groups t test, one-way analysis of variance, correlation analysis and chi-square tests were used to analyze the data. As a data collection tool, "Personal Information Form", "Basic Empathy Scale" and "Forgiveness Scale" and "Family Integrity Scale" were used to obtain detailed information about the students participating in the study. As a result, it was found that there is a relationship between understandability and forgiveness and self-forgiveness, between forgiveness and emotional empathy, between forgiveness of someone else and basic empathy and emotional empathy. It was concluded that there is a relationship between family structure and family cohesion. It was found that university students with nuclear families are happy to spend time with their families.

Kaynakça

  • Akgün, R. ve Çetin, H. (2018). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerilerinin ve empati düzeylerinin belirlenmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(3).
  • Akhtar, S., Dolan, A. ve Barlow, J. (2017). Understanding The Relationship Between State Forgiveness And Psychological Wellbeing: A Qualitative Study. Journal Of Religion And Health, 56(2), 450-463.
  • Alver, B. (2005). Psikolojik danışma ve rehberlik eğitimi alan öğrencilerin empatik beceri ve karar verme stratejilerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (14), 19-34.
  • Antonovsky, A. ve Sourani, T. (1988). Family Sense Of Coherence And Family Adaptation. Journal Of Marriage And The Family, 50, 79-82.
  • Asıcı, E. (2013). Öğretmen Adaylarının Affetme Özellı̇klerı̇nı̇n Öz-Duyarlık ve Benlı̇k Saygısı Açısından İncelenmesı̇. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Asıcı, E. ve Uygur, S. S. (2017). Duygusal öz-yeterlik ve affetmenin algılanan stres düzeyini yordayıcı rolü. Itobiad: Journal Of The Human & Social Science Researches, 6(3).
  • Asıcı, E., & Karaca, R., (2020). Affetme odaklı grup rehberliğinin ergenlerin affetme eğilimi üzerindeki etkisi. Nesne Psikoloji Dergisi, 8(17), 214-232. Doi: 10.7816/nesne-08-17-05
  • Bağ, B. (2017). Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinde salutogenez modeli. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 9(3), 284-300.
  • Canlı, Ö. (2019). Öğrenilmiş güçlülük, aile bütünlük duygusu ve aile içi iletişim arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Cüceloğlu, D. (2016). Başarıya Götüren Aile. İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Cooper, R.K. ve Sawaf, A. (1997). Liderlikte Duygusal Zeka, Yönetim ve Organizasyonlarda Duygusal Zeka. Z.B. Ayman ve B. Sancar. (Çev.). İstanbul: Sistem Yayınları.
  • Çamaş, G. (2017). Üniversite öğrencilerinde psikolojik yardım aramaya ilişkin damgalama düzeylerinin özyeterlik, aile bütünlük duygusu ve sosyal destek ile ilişkisi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Çeçen, A. R. (2007, Ekim). Yaşam doyumunu yordamada bireysel bütünlük duygusu, aile bütünlük duygusu ve benlik saygısı. IX Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi’nde Sunulan Bildiri. Çeşme, İzmir.
  • Çeçen, A. R. (2008). Aile Bütünlük (Tutarlılık) Duygusu Ölçeği (Abdö-K) kısa formunun türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7(3), 1199-1220.
  • Dere Çiftçi, H., Koçak, N., Duman, G. (2015). Sağlık ve sosyal alan lisans birinci sınıf öğrencilerinin iletişim ve empatik becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Cumhuriyet International Journal Of Education. 4 (1), 50 – 64.
  • Dinçyürek, S. (2004). Üniversite öğrencilerinin empatik becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi 10, 99-116.
  • Donovan, L. A. N., And Priester, J. R. (2017). Exploring The Psychological Processes Underlying İnterpersonal Forgiveness: The Superiority Of Motivated Reasoning Over Empathy. Journal Of Experimental Social Psychology, 71, 16-30.
  • Dökmen, Ü. (2007). Küçük Şeyler (11.Baskı) İstanbul: Sistem Yayıncılık
  • Ersanlı, K. ve Vural-Batık, M. (2015). Development of the Forgiveness Scale: A Study of reliability and validity. Turkish Studies, 10(7), 19-32. Doi: 10.7827/TurkishStudies.8201
  • Eryılmaz, A. (2010). Aile yapısı ergeni mutlu eder mi?. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 22(22), 21-30.
  • Genç, S. Z., ve Kalafat, T. (2008). Öğretmen adaylarının demokratik tutumları ile empatik becerilerinin değerlendirilmesi üzerine bir araştırma. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(19), 211-222.
  • George D ve Mallery M. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update (10th ed.). Boston: Pearson.
  • Gündüz, Ö. (2014). Üniversite öğrencilerinde affetmeyi yordayan değişkenlerin belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Hui, E. K., ve Chau, T. S. (2009). The impact of a forgiveness intervention with Hong Kong Chinese children hurt in interpersonal relationships. British Journal of Guidance & Counselling, 37(2), 141-156.
  • Johnson, Hd, Wernli, Ma ve Lavoie, Jc (2013). Ergen çatışma affediciliği ile durumsal, kişilerarası ve kişilerarası karakteristik ilişkiler. J. Genet. Psychol. 174, 291–315. Doi: 10.1080/00221325.2012.670672
  • Jolliffe, D. ve D.P. Farrington. (2006). Development And Validation Of The Basic Empathy Scale. Journal Of Adolescence, 29(4), 589-611.
  • Kalaycı, Ş. (2008). Spss Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel
  • Kaya, F. ve Peker, A. (2015). Üniversite öğrencilerinin affetme ve mükemmeliyetçilik düzeyleri arasındaki ilişki: duygusal zekânın aracı rolü. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum. Kılıç, S. ve Çağlar, İ. (2009). Genel İletişim (2.Baskı) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Kılıççı, Y. (1992). Okulda Ruh Sağlığı. Ankara: Şafak Matbaası.
  • Kırkıncıoğlu, M. (2003). Çocuk Beslenmesi. İstanbul: Ya-Pa Yayınları
  • Köknel, Ö. (1997). İnsanı anlamak. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Lima ‐ Rodríguez, Js, Lima ‐ Serrano, M., Jiménez ‐ Picón, N. ve Domínguez ‐ Sánchez, I. (2012). Consistencia İnterna Y Validez De Un Cuestionario Para Medir La Autopercepción Del Estado De Salud Tanıdık. Revista Española De Salud Pública, 86, 509-521.
  • Liesl, W. ve Abraham, P. G. (2005). Sense Of Family Coherence And The Utilization Of Resources Be First – Year Students. The American Journal Of Family Therapy, 33(5), 427-441.
  • Loudin, J.L., A. Loukas, And S. Robinson. (2003). Relational Aggression İn College Students: Examining The Roles Of Social Anxiety And Empathy. Aggressive Behavior, 29(5): P. 430-439.
  • Macaskill, A., Maltby, J. ve Day, L. (2002). Forgiveness Of Self And Others And Emotional Empathy. Journal Of Social Psychology 142, 663–665.
  • Macaskill, A. (2007). Exploring Religious İnvolvement, Forgiveness, Trust And Cynicism. Mental Health, Religion&Culture, 10 (3), 2007, S. 215.
  • Mccullough, M. E., Pargament, K. I. Ve Thoresen, C. E. (2000). The Psychology Of Forgiveness: History, Conceptual İssues, And Overview. M.E. Mccullough, K.I. Pargament ve C.E. Thoresen (Ed.), Forgiveness: Theory, Research And Practice İçinde (S.1-13). New York: The Guilford Press
  • Miller, Paul A. ve Eisenberg N. (1988) “The Relation Of Empathy To Aggressive And Externalizing/Antisocial Behavior”, Psychological Bulletin. 103, 3: 324-344
  • Nazik, E. ve Arslan, S. (2011). Hemşirelik öğrencilerinin empatik becerileri ile öz duyarlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(4), 69-75.
  • North, J. (1987). Wrongdoing And Forgiveness. Philosophy, 62, 499-508.
  • Pişkin, M. (1991). Empati, kaygı ye çatışma eğilimi arasındaki ilişki. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 22(2), 775-784.
  • Sagy, S. ve Dotan, N. (2001). Coping Resources Of Maltreated Children İn The Family: A Salutogenic Approach. Child Abuse & Neglect, 25(11), 1463-1480.
  • Şahin, Z. A. ve Özdemir, F. K. (2015). Hemşirelerin iletişim ve empati beceri düzeylerinin belirlenmesi. Jaren, 1(1), 1-7.
  • Şahin, E. (2019). Farklı sosyo-kültürel yapılardan gelmiş evli bireylerin aile değerleri ve aile bütünlük duygusu arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
  • Topcu, Ç., Ö.E. Baker ve Y. Çapa-Aydın. (2010). Temel empati ölçeği türkçe uyarlaması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 4(34), 174-180
  • Turan, F. ve Yalçın, B. (2015). Ailede bütünlük duygusunun ve eş desteğinin evlilikte problem çözme becerisini yordaması Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Tutarel-Kışlak, Ş. ve Çabukça, F. (2002). Empati ve demografik değişkenlerin evlilik uyumu ile ilişkisi. Aile ve Toplum Dergisi, 2(5), 40-46.
  • Uysal, V. (2015). Genç yetişkinlerde affetme eğilimleri ve dinî yönelim/dindarlık. Marmara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 48(48), 35-56.
  • Walker, D. F. Ve Gorsuch, R.L. (2002). Forgivness Within The Big Five Personaltiy Model. Personality And İndividual Differencess. 32, 1127-1137
  • Worthington Jr, E. L., Kurusu, T. A., Collins, W., And Berry, J. W. (2000). Forgiving Usually Takes Time: A Lesson Learned By Studying İnterventions To Promote Forgiveness. Journal Of Psychology And Theology, 28(1), 3-20.
  • Yüksel, A. (2004). Empati eğitim programının ilköğretim öğrencilerinin empatik becerilerine etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 341-354.
  • Younger, J. W., Piferi, R. L., Jobe, R. L., And Lawler, K.A. (2004). Dimensions Of Forgiveness: The Views Of Laypersons. Journal Of Social And Personal Relationships, 21(6), 837-855.
Toplam 53 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Filiz Yağcı 0000-0001-5574-9922

Duygu Arıcı Doğan 0000-0003-4853-4637

Esin Sezgin 0000-0002-9772-9855

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2021
Gönderilme Tarihi 12 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 32 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Yağcı, F., Arıcı Doğan, D., & Sezgin, E. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Empati Becerileri, Affetme Eğilimleri ve Aile Bütünlük Duygusu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Toplum Ve Sosyal Hizmet, 32(4), 1305-1324. https://doi.org/10.33417/tsh.936771