In this research, it was aimed to find out how the pandemics was inhabited in the social services and social aid service institutions, how the social service users are affected by the pandemics, and to analyze what is experienced personally and professionally by social workers whom working in these institutions. Within the scope of the research 21 volunteered social workers were interviewed with semi-structered questions, who are employed in municipals, various institutions under the control of Family and Social Services Ministry and medical social work units at the hospitals in Istanbul. The findings of the research, which was carried out between July and September 2020, covers a period from March when the pandemic first outbreak till the completion of this research in September 2020. According to the findings of this research, applications for social aids to municipals and social services centers have exponentially increased, and the demographic profile of the applications has changed. The changes of working conditions in inpatient service institutions push the social workers and other professionals at the institutions to their limits psycho-socially. In inpatient care units, the change in daily routines of the service users created novel problems varying on the different features of the user groups. In the field of medical social work, the treatment of patients other than Covid 19 has been disrupted, the patients who have been abandoned, have no relatives or have accommodation problems, have been in difficult situations due to inter-institutional cooperation and coordination problems. It is possible to say that the personal and professional experiences of social workers during the pandemics are mostly intertwined, and their concerns for service users are more primary.
Bu araştırmada, pandemi sürecinin sosyal hizmet ve sosyal yardım alanında hizmet sunan kurumlarda nasıl yaşandığı ve hizmet alanların nasıl etkilendiği ile bu kurumlarda hizmet sunan sosyal hizmet uzmanlarının kişisel ve mesleki deneyimlerinin neler olduğunun analiz edilmesi amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında İstanbul’da belediyelerde, Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığına bağlı çeşitli kurulmlarda ve hastanelerin tıbbi sosyal hizmet birimlerinde çalışan ve araştırmaya katılmaya gönüllü olan 21 sosyal hizmet uzmanıyla yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Temmuz- Eylül 2020 tarihleri arasında yapılan araştırmanın verileri, salgının başladığı Mart ayından görüşmelerin tamamlandığı Eylül ayına kadar olan dönemi kapsamaktadır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, belediyelere ve sosyal hizmet merkezlerine sosyal yardım başvuruları artmış ve başvuran profili değişmiştir. Yatılı hizmet sunan kurumların çalışma düzenlerinin değişimi çalışanları ve kurum sakinlerini psiko-sosyal anlamda zorlamıştır. Yatılı kurumlarda, günlük yaşam rutinlerinin değişmesiyle birlikte, hizmet alan grupların özelliklerine göre farklılaşan sorunlar yaşanmıştır. Tıbbi sosyal hizmet alanında Covid 19 dışındaki hastaların tedavileri aksamış, terk, yakını bulunmayan ve barınma sorunu olan hastalar kurumlar arası işbirliği ve eşgüdüm sorunları nedeniyle zor durumlarda kalmışlardır. Sosyal hizmet uzmanlarının pandemi sürecindeki kişisel ve mesleki deneyimlerinin çoğunlukla iç içe geçtiğini, hizmet alanlara yönelik kaygıların daha ağırlıklı olduğunu söylemek mümkündür.
Covid 19 pandemi sosyal hizmet sosyal yardım sosyal politika
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 17 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: Covid-19 Özel Sayı Cilt 1 |