Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Endüstriyel Sosyal Hizmet Yaklaşımı Odağında Çalışanların İş Yaşam Kalite Algıları Üzerine Değerlendirme

Yıl 2023, Cilt: 34 Sayı: 1, 151 - 168, 31.01.2023
https://doi.org/10.33417/tsh.1039458

Öz

Endüstride çalışan bireylerin her bakımından iyilik halleri sadece çalışanın bireysel yönden kazanımını değil, şirketlerin de etkinliğini ve verimliliğini arttırıcı bir etkiye sahiptir. Bu bağlamda, çalışmayı sadece çalışanın sarf ettiği çaba değil, aynı zamanda iş, aile ve sosyal çevresiyle olan etkileşiminin de işgücü performansına etkisi olacağı varsayımına dayanmaktadır. Bu çalışmanın amacı, endüstriyel çalışma yaşamı içerisindeki çalışanların, iş yaşam kalite algıları üzerinden yaşanılan problemleri ortaya koyarak, endüstriyel sosyal hizmet alanının, buralardaki gerekliliğini ifade etmektir. Genel olarak yapılan analizler sonucunda, çalışan cinsiyetinin iş yaşam kalitesi alt boyutları üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olmadığı; eğitimin ve mesleki yeterliliklerin sadece “genel iyilik hali” boyutu üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğu saptanmıştır. İşyerinde pozisyonun iş yaşam kalitesi alt boyutlarından “kararlara katılım ve genel iyilik hali” boyutları üzerinde ve sosyal yaşama zaman ayırma bağımsız değişkenin de iş yaşam kalitesi alt boyutlarından “kararlara katılım, tatmin mutluk ve genel iyilik hali” boyutları üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Bacak, B. ve Kazancı, E. (2015). Türk Çalışma Hayatında Vardiyalı Gece Çalışan İşçilerin Karşılaştığı Fizyolojik. Psikolojik ve Sosyolojik Etkilerin Değerlendirilmesi. Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 3(6) , 132-149.
  • Bates, J. (2009). Promoting Workplace Learning: Challenges and Pitfalls. In Promoting Workplace Well-Being. (Editör: Thompson, N. ve Bates,J.), Palgrave Macmillan. London.
  • Bates, J., ve Thompson, N. (2007). Workplace Well-Being: An Occupational Social Work Approach. Illness, Crisis & Loss, 15(3), 273-284.
  • Carter, I. (1977). Social Work in Industry: A history and a Viewpoint. Social Thought, 3(1), 7–17.
  • Duyan, E. C., Aytaç, S., Akyildiz, N., & Van Laar, D. (2013). Measuring work related quality of life and affective well-being in Turkey. Mediterranean Journal of Social Sciences, 4(1), 105-105.
  • Easton, S., ve Van Laar, D. (2018). User manual for the Work-Related Quality of Life (WRQoL) Scale: a measure of quality of working life. University of Portsmouth.
  • Gehlenborg, H. (2001). Occupational Social Work in Germany: A Continuously Developing Field of Practice. Employee Assistance Quarterly, 17(1-2), 17-41.
  • Güriş, S. Ve Astar, M., (2014). Bilimsel Araştırmalarda SPSS ile İstatistik. Der Yayınları, İstanbul.
  • Hayta, B. A., (2007). Çalışma Ortamı Koşullarının İşletme Verimliliği Üzerine Etkisi. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (1), 21-41.
  • International Federation of Social Workers (IFSW), (19.02.2020). Erişim Adresi: https://www.ifsw.org/what-is-social-work/global-definition-of-social-work/
  • Kristinsson, K., Jonsdottir, I. J., ve Snorrason, S. K. (2019). Employees’ perceptions of supervisors’ listening skills and their work-related quality of life. Communication Reports, 32(3), 137-147.
  • Krueger, P., Brazil, K., Lohfeld, L., Edward, H. G., Lewis, D., ve Tjam, E. (2002). Organization specific predictors of job satisfaction: findings from a Canadian multi-site quality of work life cross-sectional survey. BMC Health Services Research, 2(1), 1-8.
  • Lawley, DN ve Maxwell, A.E. (1962). Factor analysis as a statistical method. Journal of the Royal Statistical Society. Series D (The Statistician), 12(3), 209-229.
  • Lee, D. J., Singhapakdi, A., ve Sirgy, M. J. (2007). Further validation of a need-based quality-of-work-life (QWL) measure: Evidence from marketing practitioners. Applied Research in Quality of life, 2(4), 273-287.
  • Malone, P., ve Reid, M. (1982). Industrial Social Work: Is There a Case for the Development of an in-House Social Work Service? Asia Pacific Journal of Human Resources, 20(4), 11–18. Martel, J. P., & Dupuis, G. (2006). Quality of work life: Theoretical and methodological problems, and presentation of a new model and measuring instrument. Social indicators research, 77(2), 333-368.
  • Ören, D. ve Yüksel, H. (2012). Geçmişten Günümüze Çalışma Hayatı. Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 1(1), 34-59.
  • Sehgal, R. (2020). Social Work in Industrial Sector. Social Work Intervention with Individuals and Groups. Shrı Chakradhar Publıcatıon.
  • Sirgy, M. J., Efraty, D., Siegel, P., ve Lee, D. J. (2001). A new measure of quality of work life (QWL) based on need satisfaction and spillover theories. Social indicators research, 55(3), 241-302.
  • Sirgy, M. J., Reilly, N. P., Wu, J., ve Efraty, D. (2008). A work-life identity model of well-being: Towards a research agenda linking quality-of-work-life (QWL) programs with quality of life (QOL). Applied Research in Quality of Life, 3(3), 181-202.
  • Thompson, N. (2007). Power and empowerment. Lyme Regis: Russell House Publishing.
  • Van Laar, D. L., Edwards, J. A. ve Easton, S. (2007). The Work-Related Quality of Life (QoWL) scale for Healthcare Workers. Journal of Advanced Nursing. 60(3), 325–333.
  • Yanardağ, U., ve Zubaroğlu Yanardağ, M. (2020). İş Yerinde Sosyal Çalışmayı Türkiye İçin Düşünmek. Çalışma ve Toplum, 67(4), 2169-2190.
  • Yılmaz, V. ve Şen, H., (2013). “Examination of the Effect of Job Satisfaction on Burnout of University Teaching Staff with Structural Equation Model”. Arts, Socıal Scıences, 73-83.
  • Yılmaz, V., Aktaş, C. ve Arslan, M.S.T., (2009). “Müşterilerin Kredi Kartına Olan Tutumlarının Çoklu Regresyon ve Faktör Analizi İle İncelenmesi”. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12/22, 127-139.
  • Zastrow, C. (2009). Introduction to Social Work and Social Welfare: Empowering People. PrePress: Belmont, CA.

An Evaluation on the Work Life Quality Perceptions of Employees in the Focus of Industrial Social Work Approach

Yıl 2023, Cilt: 34 Sayı: 1, 151 - 168, 31.01.2023
https://doi.org/10.33417/tsh.1039458

Öz

The well-being of the individuals working in the industry has an effect not only on the individual gain of the employee, but also on the efficiency and productivity of the companies. In this context, it is based on the assumption that not only the effort of the employee but also the interaction with the work, family and social environment will have an effect on the workforce performance. The aim of this study is to bring forward the idea that there may be approaches and behaviors that social workers can take towards their employment in the industry. As a result of the analysis, while the gender of the employee did not have a significant effect on the sub-dimensions of work life; it has a significant effect only on the "general well-being" dimension of education and professional competences. Position in the workplace has a significant effect on the dimensions of "participation in decisions and general well-being", which are sub-dimensions of work life, and on the dimensions of "participation in decisions, satisfaction, happiness and general well-being", which are sub-dimensions of work life quality of the independent variable of allocating time to social life.

Kaynakça

  • Bacak, B. ve Kazancı, E. (2015). Türk Çalışma Hayatında Vardiyalı Gece Çalışan İşçilerin Karşılaştığı Fizyolojik. Psikolojik ve Sosyolojik Etkilerin Değerlendirilmesi. Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 3(6) , 132-149.
  • Bates, J. (2009). Promoting Workplace Learning: Challenges and Pitfalls. In Promoting Workplace Well-Being. (Editör: Thompson, N. ve Bates,J.), Palgrave Macmillan. London.
  • Bates, J., ve Thompson, N. (2007). Workplace Well-Being: An Occupational Social Work Approach. Illness, Crisis & Loss, 15(3), 273-284.
  • Carter, I. (1977). Social Work in Industry: A history and a Viewpoint. Social Thought, 3(1), 7–17.
  • Duyan, E. C., Aytaç, S., Akyildiz, N., & Van Laar, D. (2013). Measuring work related quality of life and affective well-being in Turkey. Mediterranean Journal of Social Sciences, 4(1), 105-105.
  • Easton, S., ve Van Laar, D. (2018). User manual for the Work-Related Quality of Life (WRQoL) Scale: a measure of quality of working life. University of Portsmouth.
  • Gehlenborg, H. (2001). Occupational Social Work in Germany: A Continuously Developing Field of Practice. Employee Assistance Quarterly, 17(1-2), 17-41.
  • Güriş, S. Ve Astar, M., (2014). Bilimsel Araştırmalarda SPSS ile İstatistik. Der Yayınları, İstanbul.
  • Hayta, B. A., (2007). Çalışma Ortamı Koşullarının İşletme Verimliliği Üzerine Etkisi. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (1), 21-41.
  • International Federation of Social Workers (IFSW), (19.02.2020). Erişim Adresi: https://www.ifsw.org/what-is-social-work/global-definition-of-social-work/
  • Kristinsson, K., Jonsdottir, I. J., ve Snorrason, S. K. (2019). Employees’ perceptions of supervisors’ listening skills and their work-related quality of life. Communication Reports, 32(3), 137-147.
  • Krueger, P., Brazil, K., Lohfeld, L., Edward, H. G., Lewis, D., ve Tjam, E. (2002). Organization specific predictors of job satisfaction: findings from a Canadian multi-site quality of work life cross-sectional survey. BMC Health Services Research, 2(1), 1-8.
  • Lawley, DN ve Maxwell, A.E. (1962). Factor analysis as a statistical method. Journal of the Royal Statistical Society. Series D (The Statistician), 12(3), 209-229.
  • Lee, D. J., Singhapakdi, A., ve Sirgy, M. J. (2007). Further validation of a need-based quality-of-work-life (QWL) measure: Evidence from marketing practitioners. Applied Research in Quality of life, 2(4), 273-287.
  • Malone, P., ve Reid, M. (1982). Industrial Social Work: Is There a Case for the Development of an in-House Social Work Service? Asia Pacific Journal of Human Resources, 20(4), 11–18. Martel, J. P., & Dupuis, G. (2006). Quality of work life: Theoretical and methodological problems, and presentation of a new model and measuring instrument. Social indicators research, 77(2), 333-368.
  • Ören, D. ve Yüksel, H. (2012). Geçmişten Günümüze Çalışma Hayatı. Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 1(1), 34-59.
  • Sehgal, R. (2020). Social Work in Industrial Sector. Social Work Intervention with Individuals and Groups. Shrı Chakradhar Publıcatıon.
  • Sirgy, M. J., Efraty, D., Siegel, P., ve Lee, D. J. (2001). A new measure of quality of work life (QWL) based on need satisfaction and spillover theories. Social indicators research, 55(3), 241-302.
  • Sirgy, M. J., Reilly, N. P., Wu, J., ve Efraty, D. (2008). A work-life identity model of well-being: Towards a research agenda linking quality-of-work-life (QWL) programs with quality of life (QOL). Applied Research in Quality of Life, 3(3), 181-202.
  • Thompson, N. (2007). Power and empowerment. Lyme Regis: Russell House Publishing.
  • Van Laar, D. L., Edwards, J. A. ve Easton, S. (2007). The Work-Related Quality of Life (QoWL) scale for Healthcare Workers. Journal of Advanced Nursing. 60(3), 325–333.
  • Yanardağ, U., ve Zubaroğlu Yanardağ, M. (2020). İş Yerinde Sosyal Çalışmayı Türkiye İçin Düşünmek. Çalışma ve Toplum, 67(4), 2169-2190.
  • Yılmaz, V. ve Şen, H., (2013). “Examination of the Effect of Job Satisfaction on Burnout of University Teaching Staff with Structural Equation Model”. Arts, Socıal Scıences, 73-83.
  • Yılmaz, V., Aktaş, C. ve Arslan, M.S.T., (2009). “Müşterilerin Kredi Kartına Olan Tutumlarının Çoklu Regresyon ve Faktör Analizi İle İncelenmesi”. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12/22, 127-139.
  • Zastrow, C. (2009). Introduction to Social Work and Social Welfare: Empowering People. PrePress: Belmont, CA.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Bilge 0000-0002-6082-1105

Hüriyet Bilge 0000-0001-6196-0556

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2023
Gönderilme Tarihi 21 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 34 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bilge, M., & Bilge, H. (2023). Endüstriyel Sosyal Hizmet Yaklaşımı Odağında Çalışanların İş Yaşam Kalite Algıları Üzerine Değerlendirme. Toplum Ve Sosyal Hizmet, 34(1), 151-168. https://doi.org/10.33417/tsh.1039458