Eğitim fakültesi sosyal bilgiler öğrencilerinin son sınıfta öğrendiklerini pratiğe döktükleri ve yaparak yaşayarak öğrenme imkanı buldukları uygulamalı eğitimin, son sınıf öğretmen adaylarına tecrübe ve onları gelecekteki mesleklerine hazırlama imkanı sunduğu bir gerçektir. Uygulamalı eğitim süreci uygulama danışman hocası, öğretmen adayı ve staj öğretmeni olmak üzere üç temel unsurdan oluşmaktadır. Öğretmen adayı, uygulama süreci boyunca birçok sorunlar ile karşı karşıya kalmaktadır. Bu nedenle bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının uygulamalı eğitim süresince hangi sorunlarla karşılaştıkları, sorunlara nasıl çözüm ürettikleri ve uygulamalı eğitimin işleyişi hususundaki görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırma Amasya Üniversitesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği son sınıf öğrencilerinden kartopu örnekleme ile seçilen 7 öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı araştırmada yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının; okuldaki sınıfların kalabalık oluşu, staj okul idaresinin katı tutumu, okullardaki materyal eksikliği, uygulamalı eğitim dersinin sınıf olarak daha erken başlanması gerektiği gibi konularda sıkıntı yaşadıkları tespit edilmiştir. Bu ve benzeri sıkıntıların öğretmen adaylarını öğretmenlik mesleğinden soğuttuğu ve başka alanlara yönelmeye mecbur bıraktığı görülmüştür. Yapılan görüşmelerde öğretmen adaylarının uygulamalı eğitimin olumlu taraflarını belirtmeleri ve yaşanan sorunlara çözüm önerileri getirmeleri sağlanmıştır. Problem durumlarına karşı getirilen bazı önerilerde uygulamalı eğitimin bir senelik bir zaman dilimine sığdırılamayacağı ve ehemmiyet bakımından farklı bir yere sahip olan uygulamalı eğitimin en azından iki yıla yedirilerek verilmesi gerektiği, öğretmen adayı, okul idaresi ve staj öğretmeni çerçevesinde uyumlu bir şekilde bu dersin öğretmen adayının daha aktif olacağı şekilde programlanması gerektiği, öğretmen adayının atama kaygısı gütmeden başka işlere yönelme gereksinimi duymadan uygulamalı eğitimi öğretmen olacağına inanarak yapması gerekti gibi birçok çözüm önerileri öğretmen adayları ifade etmişlerdir.
Uygulamalı eğitim Öğretmen adayı Sosyal Bilgiler Uygulama öğretmeni
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 2 |