Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOCIAL STUDIES COURSE PERCEPTIONS OF MIDDLE SCHOOL STUDENTS ATTENDING THE SCIENCE AND ART CENTERS AND MNE MIDDLE SCHOOL STUDENTS

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 1, 23 - 39, 31.05.2021

Öz

The aim of this research is to reveal comparatively the perceptions of Science and Art Center (BİLSEM) middle school students, who have been proven to be gifted, and middle school students with normal development about the social studies subject. The sample of the study consisted of a total of 163 students, of whom 91 students attended BİLSEM (130 IQ and above) in the province of Antalya in the first semester of the 2019-2020 academic year and 72 students studied at the 6th and 7th grades of a middle school affiliated to the Ministry of National Education.. The data of this study, which used the qualitative research method, were collected with the help of semi-structured open-ended questions prepared by the researchers. The data obtained from the research were subjected to content analysis. According to the results obtained from the research, it can be said that the perceptions of BİLSEM students and middle school students who displayed normal development about Social Studies differ; and that the students’ perceptions are determined by their experiences related to the Social Studies course and their expectations from this course.

Kaynakça

  • Akengin, H. & Kafadar, T. (2016). 6 ve 7. Sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler kavramına ilişkin metaforları. International Journal of Field Education, 2 (1), 33-50.
  • Ataman, A. (2003). Üstün zekâlı ve üstün yetenekli çocuklar. A. Ataman (Ed.), Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş (s. 173-195). Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Berksan, G. O. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Metaforik Algıları. International Journal of Innovative Approaches in Education, 2 (4), 117-131.
  • Çal, Ü. T. (2018). Üstün yetenekli öğrencilerin eğitiminde sosyal bilgiler eğitiminin yeri ve önemi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Akdeniz Üniversitesi, Antalya
  • Çetin, Ş., & Dinç, E. (2017). Ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler algılarının incelenmesi. Diyalektolog Ulusal Sosyal Bilimler dergisi, 16, 241-259.
  • Deveci, H., & Gürdoğan Bayır, Ö. (2011). Hayallerdeki Sosyal Bilgiler: İlköğretim Üçüncü Sınıf Öğrencilerinin Algıları. International Journal of Eurasia Social Sciences, 2011 (4), 9-28.
  • Deveci, H., Köse, T. Ç., & Gürdoğan Bayır, Ö. (2014). Öğretmen adaylarının sosyal bilimler ve sosyal bilgiler kavramlarına ilişkin bilişsel yapıları: kelime ilişkilendirme testi uygulaması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (16), 101-124.
  • Doğanay, A. (2002). Sosyal Bilgiler Öğretimi, Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Dümenci, S. B., Gürsoy, F. & Aral, N. (2016). Türkiye’de okul öncesi dönemdeki üstün potansiyelli ve üstün zekâlı olan çocukların eğitimleri. Kastamonu Eğitim Dergisi. 24 (5), 2469-2480.
  • Gömleksiz, M. N., Kan, A.Ü. & Öner, Ü. (2012). İlköğretim öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine ilişkin metaforik algıları. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2), 419-436.
  • İbrahimoğlu, Z. (2018). The Challenging Subjects to Learn/Teach in Social Studies, The Reasons Behind Them and Solution Suggestions, International Online Journal of Educational Sciences, 10 (3), 162-182.
  • Kabapınar, Y. (2012). Kuramdan uygulamaya hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem akademi.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaymakcı, S. & Ata, B. (2012). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgilerin doğasıyla ilgili görüşleri. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi 3 (1), 35-64.
  • Kılcan, B. & Akbaba, B. (2013). Sosyal bilgiler öğretim programında yer alan kültürel mirasa duyarlılık değerine ilişkin öğrenci algılarının incelenmesi. Zeitschrift für die Welt der Türken Journal of World of Turks, 5(3), 113-137.
  • Kuş, E. (2012). Nicel-Nitel Araştırma Teknikleri (4. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık
  • MEBa (2019). Bilsem yönergesi. Tebliğler Dergisi, Ankara. 390-427.
  • MEBb (1991). Özel eğitimle ilgili mevzuat. Milli Eğitim Basımevi, Ankara.
  • Mertol, H. (2014). Türkiye ve ABD’de üstün zekalı çocuklara sosyal bilgiler dersi veren öğretmenlerin görüş ve uygulamaları. Yayınlanmamış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Mertol, H., Doğdu, M. & Yılar, B. (2013). Üstün Zekâlı Ve Yetenekli Öğrencilerin Sosyal Bilgiler Dersine İlişkin Metaforik Algıları. Üstün Yetenekli Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(3), 176-183.
  • Öztürk, C. (2009). Sosyal bilgiler: Toplumsal yaşama disiplinlerarası bir bakış. C. Öztürk (Ed.), Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. (s. 1-31). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Öztürk, T. & Keçe, M. (2015). Social studies from the perspective of 7th grade students. International Journal of Turkish Education Sciences, 5, 298-310.
  • Paykoç, F. (1991). Tarih Öğretimi, Ankara: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Sönmez, V. ( 1999). Sosyal Bilgiler Öğretimi ve Öğretmen Kılavuzu. İstanbul: MEB yayınları.
  • TDK. (2019). Zeka maddesi, https://sozluk.gov.tr/?kelime=sosyal%20zeka adresinden 27.03.2019 tarihinde erişildi.
  • Ünal, F. & Er, H. (2015). Özel Yetenekli Öğrencilerin Sosyal Bilgiler Dersine İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 16 (1), s.165-182.
  • Yaşar, Ş. & Gürdoğan Bayır, Ö. (2010). “İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Bakış Açısıyla Sosyal Bilgiler” e-Journal of New World Sciences Academy, 5 (3), (1213-1225).
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Genişletilmiş 9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.

Bilim ve Sanat Merkezine Devam Eden Ortaokul Öğrencileri ve MEB Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersi Algıları

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 1, 23 - 39, 31.05.2021

Öz

Bu araştırmanın amacı; özel yetenekli olduğu kanıtlanan Bilim ve Sanat Merkezi (BİLSEM) ortaokul öğrencileri ile normal gelişim gösteren ortaokul öğrencilerinin sosyal bilgiler algılarını karşılaştırmalı olarak ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2019-2020 eğitim öğretim yılının birinci döneminde Antalya ilinde özel yetenek tanısı almış (130 IQ ve üzeri) BİLSEM’e devam eden 91 öğrenci ve Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ortaokul 6. ve 7. sınıf düzeyinde eğitim gören 72 öğrenci olmak üzere toplam 163 öğrenci oluşturmuştur. Nitel araştırma yöntemi kullanılan bu çalışmanın verileri, araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış açık uçlu sorular yardımı ile toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; BİLSEM öğrencileriyle, normal gelişim gösteren ortaokul öğrencilerinin Sosyal Bilgiler algılarının farklılık gösterdiği; öğrencilerin algısını, Sosyal Bilgiler dersi ile ilgili yaşamış oldukları deneyim ve bu dersten beklentilerinin belirlediği söylenebilir.

Kaynakça

  • Akengin, H. & Kafadar, T. (2016). 6 ve 7. Sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler kavramına ilişkin metaforları. International Journal of Field Education, 2 (1), 33-50.
  • Ataman, A. (2003). Üstün zekâlı ve üstün yetenekli çocuklar. A. Ataman (Ed.), Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş (s. 173-195). Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Berksan, G. O. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Metaforik Algıları. International Journal of Innovative Approaches in Education, 2 (4), 117-131.
  • Çal, Ü. T. (2018). Üstün yetenekli öğrencilerin eğitiminde sosyal bilgiler eğitiminin yeri ve önemi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Akdeniz Üniversitesi, Antalya
  • Çetin, Ş., & Dinç, E. (2017). Ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler algılarının incelenmesi. Diyalektolog Ulusal Sosyal Bilimler dergisi, 16, 241-259.
  • Deveci, H., & Gürdoğan Bayır, Ö. (2011). Hayallerdeki Sosyal Bilgiler: İlköğretim Üçüncü Sınıf Öğrencilerinin Algıları. International Journal of Eurasia Social Sciences, 2011 (4), 9-28.
  • Deveci, H., Köse, T. Ç., & Gürdoğan Bayır, Ö. (2014). Öğretmen adaylarının sosyal bilimler ve sosyal bilgiler kavramlarına ilişkin bilişsel yapıları: kelime ilişkilendirme testi uygulaması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (16), 101-124.
  • Doğanay, A. (2002). Sosyal Bilgiler Öğretimi, Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Dümenci, S. B., Gürsoy, F. & Aral, N. (2016). Türkiye’de okul öncesi dönemdeki üstün potansiyelli ve üstün zekâlı olan çocukların eğitimleri. Kastamonu Eğitim Dergisi. 24 (5), 2469-2480.
  • Gömleksiz, M. N., Kan, A.Ü. & Öner, Ü. (2012). İlköğretim öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine ilişkin metaforik algıları. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2), 419-436.
  • İbrahimoğlu, Z. (2018). The Challenging Subjects to Learn/Teach in Social Studies, The Reasons Behind Them and Solution Suggestions, International Online Journal of Educational Sciences, 10 (3), 162-182.
  • Kabapınar, Y. (2012). Kuramdan uygulamaya hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem akademi.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaymakcı, S. & Ata, B. (2012). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgilerin doğasıyla ilgili görüşleri. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi 3 (1), 35-64.
  • Kılcan, B. & Akbaba, B. (2013). Sosyal bilgiler öğretim programında yer alan kültürel mirasa duyarlılık değerine ilişkin öğrenci algılarının incelenmesi. Zeitschrift für die Welt der Türken Journal of World of Turks, 5(3), 113-137.
  • Kuş, E. (2012). Nicel-Nitel Araştırma Teknikleri (4. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık
  • MEBa (2019). Bilsem yönergesi. Tebliğler Dergisi, Ankara. 390-427.
  • MEBb (1991). Özel eğitimle ilgili mevzuat. Milli Eğitim Basımevi, Ankara.
  • Mertol, H. (2014). Türkiye ve ABD’de üstün zekalı çocuklara sosyal bilgiler dersi veren öğretmenlerin görüş ve uygulamaları. Yayınlanmamış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Mertol, H., Doğdu, M. & Yılar, B. (2013). Üstün Zekâlı Ve Yetenekli Öğrencilerin Sosyal Bilgiler Dersine İlişkin Metaforik Algıları. Üstün Yetenekli Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(3), 176-183.
  • Öztürk, C. (2009). Sosyal bilgiler: Toplumsal yaşama disiplinlerarası bir bakış. C. Öztürk (Ed.), Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. (s. 1-31). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Öztürk, T. & Keçe, M. (2015). Social studies from the perspective of 7th grade students. International Journal of Turkish Education Sciences, 5, 298-310.
  • Paykoç, F. (1991). Tarih Öğretimi, Ankara: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Sönmez, V. ( 1999). Sosyal Bilgiler Öğretimi ve Öğretmen Kılavuzu. İstanbul: MEB yayınları.
  • TDK. (2019). Zeka maddesi, https://sozluk.gov.tr/?kelime=sosyal%20zeka adresinden 27.03.2019 tarihinde erişildi.
  • Ünal, F. & Er, H. (2015). Özel Yetenekli Öğrencilerin Sosyal Bilgiler Dersine İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 16 (1), s.165-182.
  • Yaşar, Ş. & Gürdoğan Bayır, Ö. (2010). “İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Bakış Açısıyla Sosyal Bilgiler” e-Journal of New World Sciences Academy, 5 (3), (1213-1225).
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Genişletilmiş 9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nadire Emel Akhan 0000-0003-3628-8571

Sedat Altaş 0000-0002-5863-8707

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akhan, N. E., & Altaş, S. (2021). Bilim ve Sanat Merkezine Devam Eden Ortaokul Öğrencileri ve MEB Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersi Algıları. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 6(1), 23-39.