Tarihe bakıldığında en eski bilim dalının dolayısıyla ilk merak uyandıran alanın astronomi olduğu görülmektedir. Günümüzde de hala merak uyandıran alanların başlarında astonomiden söz edebilirmiyiz? Dijital çağı yaşayan ve geleceği inşaa edecek yeni nesil hala astronomiye meraklı mı? Bu çalışmanın amacı bu soruya ilişkin yanıtlar bulmak için, bilim şenliğinde açılmış olan astronomi atölyesinde bulunan katılımcıların konu ve kavramlarına ilişkin merak duygularını belirlemektir. Araştırmada var olan durumu gözler önüne sermenin amaçlandığı durum çalışması araştırma deseni olarak belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 4 ile 38 yaş arasında dağılan 65 katılımcı oluşturmaktadır (23 bay, 42 bayan). Katılımcılardan astronomiye ilişkin neyi merak ediyorlarsa kâğıda yazmaları istenmiştir. Bununla birlikte öğretmenler araştırmacı tarafından gözlemlenmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Veri analizi sonucunda “Uzay Teknolojileri ve Araştırmaları”, “Evrendeki Oluşumlar”, “Gök Cisimleri” ve “Evrendeki Fizik Kuralları ve Matematiksel Ölçümler” şeklinde temalar ortaya çıkmıştır. Katılımcıların merak ettikleri astronomi kavramlarının yaş ve cinsiyete göre çeşitli eğilimler gösterdiği belirlenmiştir. Astronomiye ilişkin merak duygularını belirlemenin amaçlandığı bu çalışmada bayan ve erkek katılımcıların merak ifadelerinin miktarı incelendiğinde, bayan katılımcıların daha çok merak ifadesi kullandığı belirlenmiştir. Bununla birlikte 4-14 yaş aralığındaki katılımcıların (çocukların) merak düzeylerinin diğer yaş guruplarına göre yüksek olduğu belirlenmiştir. Bunun sebebi çocukların algıladıkları her şeye karşı doğal bir merak duygusu içinde olmaları olabilir. Bilim şenliği alanlarına gelen katılımcıların merak ettikleri alanlara göre atölyelere katılım gösterdiği göz önüne alınırsa, astronomiye ilişkin her yaş grubunun merak duyduğu söylenebilir. Cinsiyete göre ortaya çıkan farklılığın sebebi ise kültür, çevre, yaş gibi demografik etkenler olabilir.
TÜBİTAK
4007
The aim of this study is to determine what the participants at the astronomy workshop in the science festival curios about the subjects and concepts of astronomy. Research design of this study has been determined as the case study, which aims to reveal the existing situation in the research. The study group of the study consisted of 65 participants (23 male, 42 female) distributed between the ages of 4 and 38. The participants were asked to write on the paper whatever they wonder about astronomy. Moreover, teachers were observed. The data analyzed by content analysis method. As a result of data analysis, themes have emerged such as: "Space Technologies and Researches", "Origins of the Universe", "Celestial Bodies" and "Rules of Physics and Mathematical Measurements". It was determined that the concepts of astronomy that the participants were curious about showed various tendencies according to age and gender. When the amount of curiosity expressions of all the participants was examined, it was determined that female participants used more expressions of curiosity. Moreover, it was determined that the level of curiosity of participants between the ages of 4-14 (children) was higher than that of other age groups. This may be because children have a natural sense of curiosity towards everything they perceive. Considering that it can be said that every group of age is curious about astronomical facts. In this study, the reason why female participants use more expressions of curiosity than male participants may be demographic factors such as culture, environment, age.
4007
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 4007 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 1 |