Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Astronomi Kavramlarına Duyulan Merak İle İlgili Tanılayıcı Bir Kesit

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 1, 1 - 11, 31.05.2021

Öz

Tarihe bakıldığında en eski bilim dalının dolayısıyla ilk merak uyandıran alanın astronomi olduğu görülmektedir. Günümüzde de hala merak uyandıran alanların başlarında astonomiden söz edebilirmiyiz? Dijital çağı yaşayan ve geleceği inşaa edecek yeni nesil hala astronomiye meraklı mı? Bu çalışmanın amacı bu soruya ilişkin yanıtlar bulmak için, bilim şenliğinde açılmış olan astronomi atölyesinde bulunan katılımcıların konu ve kavramlarına ilişkin merak duygularını belirlemektir. Araştırmada var olan durumu gözler önüne sermenin amaçlandığı durum çalışması araştırma deseni olarak belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 4 ile 38 yaş arasında dağılan 65 katılımcı oluşturmaktadır (23 bay, 42 bayan). Katılımcılardan astronomiye ilişkin neyi merak ediyorlarsa kâğıda yazmaları istenmiştir. Bununla birlikte öğretmenler araştırmacı tarafından gözlemlenmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Veri analizi sonucunda “Uzay Teknolojileri ve Araştırmaları”, “Evrendeki Oluşumlar”, “Gök Cisimleri” ve “Evrendeki Fizik Kuralları ve Matematiksel Ölçümler” şeklinde temalar ortaya çıkmıştır. Katılımcıların merak ettikleri astronomi kavramlarının yaş ve cinsiyete göre çeşitli eğilimler gösterdiği belirlenmiştir. Astronomiye ilişkin merak duygularını belirlemenin amaçlandığı bu çalışmada bayan ve erkek katılımcıların merak ifadelerinin miktarı incelendiğinde, bayan katılımcıların daha çok merak ifadesi kullandığı belirlenmiştir. Bununla birlikte 4-14 yaş aralığındaki katılımcıların (çocukların) merak düzeylerinin diğer yaş guruplarına göre yüksek olduğu belirlenmiştir. Bunun sebebi çocukların algıladıkları her şeye karşı doğal bir merak duygusu içinde olmaları olabilir. Bilim şenliği alanlarına gelen katılımcıların merak ettikleri alanlara göre atölyelere katılım gösterdiği göz önüne alınırsa, astronomiye ilişkin her yaş grubunun merak duyduğu söylenebilir. Cinsiyete göre ortaya çıkan farklılığın sebebi ise kültür, çevre, yaş gibi demografik etkenler olabilir.

Destekleyen Kurum

TÜBİTAK

Proje Numarası

4007

Kaynakça

  • Bahadır, Z. ve Certel, Z. (2013). Comparision of curiosity levels of physical education teachers to the teachers of other brances. Turkish Journal of Sport and Exercise, 15(1), 1-8.
  • Bahar, M. (2002). Biyoloji öğrencilerinin motivasyon tarzlarının tespiti. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 23-34.
  • Baxter, J. (1989). Children’s understanding of familiar astronomical events. International Journal of Science Education, 11(5), 502–513.
  • Berlyne, D.E.(1954). A theory of human curiosity. British Journal of Psychology, General Section, 45(3), 180-191.
  • Budak, S. (2005). Psikoloji sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Ceylan, E. ve Berberoğlu, G. (2007). Öğrencilerin fen başarısını açıklayan etmenler: bir modelleme çalışması. Eğitim ve Bilim, 32(144), 36-48.
  • Ciampa, K. (2016). Motivating grade 1 children to read: Exploring the role of choice, curiosity, and challenge in mobile ebooks. Reading Psychology, 37(5), 665-705.
  • Creswell, J. W. (1998). Qualitative inquiry and research design choosing among five traditions. California: SAGE Publications.
  • Demirel, M. ve Coşkun, Y. D. (2009). Üniversite öğrencilerinin meraklılık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(18), 111-134.
  • Deringöl, Y., Yaman, Y., Özsarı, İ., ve Çağırgan, G. D. (2010). İlköğretim Öğretmen Adaylarının Meraklılık Düzeylerinin İncelenmesi, International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Bildiriler Kitabı: 492-497. 11-13 Kasım, Antalya. http://www.iconte.org/FileUpload/ks59689/File/109.pdf
  • Gülseçen, H., (2002). Astronominin Diğer Temel Bilimlerle İlişkisi, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı, Bildiriler Kitabı: 8-9. Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Gülseçen, S. (2002). Bilgi Teknolojisi’nin Astronomi Araştırmaları’na ve Eğitim Öğretimi’ne Etkileri, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı, Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Harty, H. ve Beall, D. (1984). Toward the development of a children’s science curiosity measure. Journal of Research in Science Teaching, 21 (4), 425-436.
  • İnan, İ. (2012). The philosophy of curiosity. New York, London: Roudledge Taylor & Francis Group.
  • Kahyaoğlu, M. ve Saraçoğlu, M. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin bilimsel sorgulama becerileri algılarının, merak, motivasyon ve tutum açısından incelenmesi. Journal of Computer and Education Research, 6 (12), 358-376.
  • Lin, D., Wong, K. ve McBride-Chang, C. (2012). Reaching motivation and reading comprehension in chinese and english among bilingual students. Reading and Writing, 25(3), 717-737.
  • Litman, J. A. ve Spielbeg, C. D. (2003). Measuring epistemic curiosity and its diversive and specific components. Journal of Personality Assessment, 80 (1), 75-86.
  • Orbay, M. (2011). http://www.amasyabilsem.com/haber27.html adresinden 2 Ocak 2011 tarihinde erişildi.
  • Renner, B. (2006). Curiosity about people: the development of a social curiosity measure in adults. Journal of Personality Assessment, 83(3), 305-316.
  • Sarışan Tungaç, A., Bal İncebacak, B. ve Yaman, S.(2019). Ortaokullardaki yaratıcı drama etkinliklerinin fen merak duygusuna etkisi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 162-184.
  • Sarukkai, S. (2009). Science and the ethics of curiosity. Current Science, 97 (6), 756-767.
  • Serin, G. (2010). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerin fene karşı meraklarının incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (7), 237 – 252.
  • Smith III, J. P., DiSessa, A. A. ve Roschelle, J. (1994). Misconceptions reconceived: A constructivist analysis of knowledge in transition. Journal of the Learning Sciences, 3(2), 115–163.
  • Sümbül, S., Asma, M. ve Yıldız, K. (2019). Doğa Sporcularının Merak ve Keşfetme Eğilimlerinin Yaşam Doyum Düzeylerini Yordayıcı Etkisi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 229-242.
  • Takkaç Tulgar, A. (2018). The effects of curiosity on second language learning in terms of linguistic, social-cultural and pragmatic development. Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 59-72.
  • Tosun, C. (2018). Effect of gender on levels of curiosity towards scenarios prepared within the scope of the “matter and change” unit at the 5th grade. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 1-14.
  • Yılmaz, E. ve Laçin Şimşek, C. (2017). “Güneş sistemi ve ötesi: uzay bilmecesi” öğretmenler bu üniteyi nasıl işliyor?. Sakarya University Journal of Education, 7(2), 252-267.

A Descriptive Profile about Wonders of Astronomy Concepts

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 1, 1 - 11, 31.05.2021

Öz

The aim of this study is to determine what the participants at the astronomy workshop in the science festival curios about the subjects and concepts of astronomy. Research design of this study has been determined as the case study, which aims to reveal the existing situation in the research. The study group of the study consisted of 65 participants (23 male, 42 female) distributed between the ages of 4 and 38. The participants were asked to write on the paper whatever they wonder about astronomy. Moreover, teachers were observed. The data analyzed by content analysis method. As a result of data analysis, themes have emerged such as: "Space Technologies and Researches", "Origins of the Universe", "Celestial Bodies" and "Rules of Physics and Mathematical Measurements". It was determined that the concepts of astronomy that the participants were curious about showed various tendencies according to age and gender. When the amount of curiosity expressions of all the participants was examined, it was determined that female participants used more expressions of curiosity. Moreover, it was determined that the level of curiosity of participants between the ages of 4-14 (children) was higher than that of other age groups. This may be because children have a natural sense of curiosity towards everything they perceive. Considering that it can be said that every group of age is curious about astronomical facts. In this study, the reason why female participants use more expressions of curiosity than male participants may be demographic factors such as culture, environment, age.

Proje Numarası

4007

Kaynakça

  • Bahadır, Z. ve Certel, Z. (2013). Comparision of curiosity levels of physical education teachers to the teachers of other brances. Turkish Journal of Sport and Exercise, 15(1), 1-8.
  • Bahar, M. (2002). Biyoloji öğrencilerinin motivasyon tarzlarının tespiti. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 23-34.
  • Baxter, J. (1989). Children’s understanding of familiar astronomical events. International Journal of Science Education, 11(5), 502–513.
  • Berlyne, D.E.(1954). A theory of human curiosity. British Journal of Psychology, General Section, 45(3), 180-191.
  • Budak, S. (2005). Psikoloji sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Ceylan, E. ve Berberoğlu, G. (2007). Öğrencilerin fen başarısını açıklayan etmenler: bir modelleme çalışması. Eğitim ve Bilim, 32(144), 36-48.
  • Ciampa, K. (2016). Motivating grade 1 children to read: Exploring the role of choice, curiosity, and challenge in mobile ebooks. Reading Psychology, 37(5), 665-705.
  • Creswell, J. W. (1998). Qualitative inquiry and research design choosing among five traditions. California: SAGE Publications.
  • Demirel, M. ve Coşkun, Y. D. (2009). Üniversite öğrencilerinin meraklılık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(18), 111-134.
  • Deringöl, Y., Yaman, Y., Özsarı, İ., ve Çağırgan, G. D. (2010). İlköğretim Öğretmen Adaylarının Meraklılık Düzeylerinin İncelenmesi, International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Bildiriler Kitabı: 492-497. 11-13 Kasım, Antalya. http://www.iconte.org/FileUpload/ks59689/File/109.pdf
  • Gülseçen, H., (2002). Astronominin Diğer Temel Bilimlerle İlişkisi, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı, Bildiriler Kitabı: 8-9. Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Gülseçen, S. (2002). Bilgi Teknolojisi’nin Astronomi Araştırmaları’na ve Eğitim Öğretimi’ne Etkileri, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı, Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Harty, H. ve Beall, D. (1984). Toward the development of a children’s science curiosity measure. Journal of Research in Science Teaching, 21 (4), 425-436.
  • İnan, İ. (2012). The philosophy of curiosity. New York, London: Roudledge Taylor & Francis Group.
  • Kahyaoğlu, M. ve Saraçoğlu, M. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin bilimsel sorgulama becerileri algılarının, merak, motivasyon ve tutum açısından incelenmesi. Journal of Computer and Education Research, 6 (12), 358-376.
  • Lin, D., Wong, K. ve McBride-Chang, C. (2012). Reaching motivation and reading comprehension in chinese and english among bilingual students. Reading and Writing, 25(3), 717-737.
  • Litman, J. A. ve Spielbeg, C. D. (2003). Measuring epistemic curiosity and its diversive and specific components. Journal of Personality Assessment, 80 (1), 75-86.
  • Orbay, M. (2011). http://www.amasyabilsem.com/haber27.html adresinden 2 Ocak 2011 tarihinde erişildi.
  • Renner, B. (2006). Curiosity about people: the development of a social curiosity measure in adults. Journal of Personality Assessment, 83(3), 305-316.
  • Sarışan Tungaç, A., Bal İncebacak, B. ve Yaman, S.(2019). Ortaokullardaki yaratıcı drama etkinliklerinin fen merak duygusuna etkisi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 162-184.
  • Sarukkai, S. (2009). Science and the ethics of curiosity. Current Science, 97 (6), 756-767.
  • Serin, G. (2010). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerin fene karşı meraklarının incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (7), 237 – 252.
  • Smith III, J. P., DiSessa, A. A. ve Roschelle, J. (1994). Misconceptions reconceived: A constructivist analysis of knowledge in transition. Journal of the Learning Sciences, 3(2), 115–163.
  • Sümbül, S., Asma, M. ve Yıldız, K. (2019). Doğa Sporcularının Merak ve Keşfetme Eğilimlerinin Yaşam Doyum Düzeylerini Yordayıcı Etkisi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 229-242.
  • Takkaç Tulgar, A. (2018). The effects of curiosity on second language learning in terms of linguistic, social-cultural and pragmatic development. Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 59-72.
  • Tosun, C. (2018). Effect of gender on levels of curiosity towards scenarios prepared within the scope of the “matter and change” unit at the 5th grade. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 1-14.
  • Yılmaz, E. ve Laçin Şimşek, C. (2017). “Güneş sistemi ve ötesi: uzay bilmecesi” öğretmenler bu üniteyi nasıl işliyor?. Sakarya University Journal of Education, 7(2), 252-267.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Aslı Yerlikaya 0000-0002-9132-8874

Proje Numarası 4007
Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yerlikaya, A. (2021). Astronomi Kavramlarına Duyulan Merak İle İlgili Tanılayıcı Bir Kesit. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 6(1), 1-11.