Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kocaeli Bilim Merkezi Galerilerindeki Düzeneklerin Fen Bilimleri Öğretim Programı Kazanımları Çerçevesinde İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 1, 220 - 245, 31.05.2021

Öz

Bu araştırmada Kocaeli Bilim Merkezin’ de yer alan Dinamik Dünya ve Algı ve Gerçeklik galerilerindeki düzeneklerin 2018 Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı ile karşılaştırılarak incelenmesi hedeflenmiştir. Bu doğrultuda düzeneklerin fen bilimleri öğretim programı kazanımlarını sınıf düzeyi, konu alanı ve ünite bakımından hangi oranda kapsadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç kapsamında çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi yöntemi tercih edilmiştir. Araştırma kapsamında doküman olarak 2018 fen bilimleri öğretim programı ve Kocaeli Bilim merkezinde yer alan düzenekler kullanılmıştır. Araştırma sonucunda bilim merkezinde yer alan düzeneklerin büyük çoğunluğunun öğretim programında yer alan kazanımlar ile uyumlu olduğu ortaya çıkmıştır. Kocaeli Bilim Merkezi'ndeki Algı ve Gerçeklik galerisindeki programla ilişkilendirilen düzeneklerin; 7. sınıf düzeyi ışığın soğurulması ünitesi; Dinamik Dünya galerisindeki düzeneklerin ise; 5. sınıf düzeyi insan ve çevre ünitesi kazanımları ile daha uyumlu olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte her iki galeride yer alan düzeneklerin fen bilimleri öğretim programında yer alan Fiziksel Olaylar konu alanına ait kazanımları çoğunlukla temsil ettiği saptanmıştır.

Kaynakça

  • Açar, T., & Bozdoğan, A. E. (2017). Konya Bilim Merkezindeki sergilerin fen bilimleri dersindeki kazanımlara ve konulara olan uygunluk düzeylerinin belirlenmesi. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 2(1), 27-33.
  • Andrew, M., Maggie, E., Sarah, B. (2010). Applied research and zoo education: The evolution and evaluation of a public talks program using unobtrusive video recording of visitor behavior. Visitor Studies, 13(1), 23-40.
  • Attwell, G. (2007). Personal Learning Environments-the future of eLearning. Elearning papers, 2(1), 1-8.
  • Azkeskin, C., Avcı, S. (2020). Covid-19 Küresel Salgını Sürecinde Bilim Merkezlerinin Sosyal Medya Etkinliklerinin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Azkeskin, C. (2020). Kocaeli Bilim Merkezi galerilerindeki bilimsel düzeneklerin ortaöğretim fizik dersi öğretim programıyla uyumunun analizi. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi.
  • Bakırcı, H., Çepni, S., &Yıldız, M. (2015). Ortak bilgi yapılandırma modelinin altıncı sınıf öğrencilerinin akademik başarısına etkisi: Işık ve ses ünitesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (26), 182-204.
  • Barth, J. L., & Demirtaş, A. (1997). İlköğretim sosyal bilgiler öğretimi. YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi, Öğretmen Eğitimi Dizisi, Ankara.
  • Bozdoğan, A. E. (2007). Bilim ve Teknoloji Müzelerinin Fen Öğretimindeki Yeri ve Önemi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Doktora Tezi. Ankara.
  • Bozdoğan, A. E. (2008). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilim merkezlerini fen öğretimi açısından değerlendirmesi: Feza Gürsey Bilim Merkezi örneği. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 19-41.
  • Bozdoğan, A. E. (2016). Development of Self-Efficacy Belief Scale for Planning and Organizing Educational Trips to Out of School Settings. Journal of Theoretical Educational Science/Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 9(1),111-129.
  • Çakıcı, Y. (2008). Fen ve teknoloji öğretiminde yapılandırmacı yaklaşım. Fen ve teknoloji öğretiminde yeni yaklaşımlar (ss: 1-19). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çığrık, E., & Özkan, M. (2016). Bilim merkezi’nde yürütülen öğrenme etkinliklerinin öğrencilerin fen bilimleri dersindeki akademik başarılarına etkisi ve motivasyon düzeyleriyle ilişkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 279-301.
  • DeWitt, J., & Osborne, J. (2007). Supporting teachers on science‐focused school trips: Towards an integrated framework of theory and practice. International journal of science education, 29(6), 685-710.
  • Elmikaty, H. S. (2005). Science education: on the agenda of the library of Alexandria. Museum International, 57(1‐2), 92-99.
  • Falk, J. H., & Dierking, L. D. (2000). Learning from museums: Visitor experiences and the making of meaning. Washington: Altamira Press.
  • Falk, J. H., & Heimlich, J. E. (2009). Who is thefree-choice environmental education learner. Free-choice learning and the environment, 23-38.
  • Falk, J. H., Storksdieck, M., & Dierking, L. D. (2007). Investigating public science interest and understanding: Evidence for the importance of free-choice learning. Public Understanding of Science, 16(4), 455-469.
  • Güneş, H. M., Şener, N., Topal Germi, N., & Can, N. (2013). Fen ve teknoloji dersinde laboratuar kullanımına yönelik öğretmen ve öğrenci değerlendirmeleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (20), 1-11.
  • Guisasola, J., Morentin, M., & Zuza, K. (2005). School visits to science museums and learning sciences: A complex relationship. Physic sEducation, 40(6), 544.
  • Hülagü, K. T. (2018). Bilim Merkezlerine Düzenek Seçimi İçin Çok Ölçütlü Bir Model Önerisi. Kocaeli Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. Doktora Tezi. Kocaeli.
  • Kocaeli Bilim Merkezi (KBM), (2015) Bilim Merkezi hakkında, sergiler, galeriler. http://www.kocaelibilimmerkezi.com/ adresinden 26.04.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Miles, M. B. ve Huberman, M. A. (1994). An Expanded Sourcebook Qualitative Data Analysis. London: Sage Publication
  • MEB (2018). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, İlköğretim Kurumları Fen Bilimleri Dersi (3,4,5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • Ok, Z. (2018). Konya Bilim Merkezinde gerçekleştirilen atölye çalışmalarının ilkokul ve ortaokul öğrencileri tarafından değerlendirilmesi. Necmettin Erbakan Üniversitesi. Eğitim Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. Konya.
  • Pedretti, E. (2006). Editorial: Informal Science Education: Critical Conversations and New Directions. Canadian Journalof Science, Mathematics and Technoiogy Education, 6(1),1-9.
  • Persson, P. E. (2000). Community impact of science centers: Is there any?. Curator: The Museum Journal, 43(1), 9-17.
  • Pilo, M., Mantero, A., & Marasco, A. (2011). Science Centres: A Resource for School andCommunity. Online Submission, 8(1), 80-88.
  • Ramey-Gassert, L. (1997). Learning sciencebeyondtheclassroom. The Elementary School Journal, 97(4), 433-450.
  • Rennie, L.J. & McClafferty, T. (1995). Using visits to interactive science and technology centers, museums, aquaria, and zoos to promote learning in science. Journal of Science Teacher Education, 6, 175-185.
  • Rowe S.,& Nickels A. (2011). Visitor Motivations Across Three Informal Education Institutions: An Application of the Identity-Related Visitor Motivation Model, Visitor Studies, 14(2), 162-175.
  • Sarıoğlan, A. B., & Küçüközer, H. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının okul dışı öğrenme ortamları ile ilgili görüşlerinin araştırılması. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 2(1), 1-15.
  • Sasson, I. & Cohen, D. (2013). Assessment for efectve interventon: Enrichment science academic program. Journal of Science educaton and Technology, 22(5), 718-728. htp://dx.doi.org/10.1007/s10956-012-9425-5.
  • Sasson, I. (2014). The role of informal science centers in science education: attitudes, skills, and self-efficacy. JOTSE, 4(3), 167-180.
  • Sontay, G., Tutar, M., & Karamustafaoğlu, O. (2016). “Okul Dışı Öğrenme Ortamları ile Fen Öğretimi" Hakkında Öğrenci Görüşleri: Planetaryum Gezisi. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 1(1), 1-24.
  • Tlili, A., Cribb, A., & Gewirtz, S. (2006). What becomes of science in a science centre? Reconfiguring science for public consumption. The Review of Education, Pedagogy, and Cultural Studies, 28(2), 203-228.
  • Topaloğlu, M. Y., & Kıyıcı, F. B. (2015). The opinions of science and technology teachers regarding the usage of out-of-school learning environments in science teaching. Journal of TurkishScienceEducation, 12(3), 31-50.
  • TÜBİTAK. (2018a).TÜBİTAK bilim ve toplum proje destek programı bilim merkezi kurulması çağrı metni. https://bilimmerkezleri.tubitak.gov.tr/Upload/BmSingleFile/Dosya-234-46.pdf adresinden 26.04.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • TÜBİTAK. (2018b). Bilim merkezi sergileri https://bilimmerkezleri.tubitak.gov.tr/Icerik/bilim-merkezi-sergileri-16.adresinden 26.04.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Wellington, J. (1990). Formal and informal learning in science: The role of the interactive science centres. Physics education, 25(5), 247.
  • Weitze, M. D. (2003). Science Centers: Examples from US and from Germany”. From the itinerant lectures of the 18th century to popularizing physics in the 21st century-exploring the relationship between learning and entertainment. Proceedings of conference held in Pognana sul Lario, Italy, June 1-6, 2003.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (8.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri, Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Caner Azkeskin 0000-0003-3367-0310

Melike Yavuz Topaloğlu 0000-0002-2207-8541

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Azkeskin, C., & Yavuz Topaloğlu, M. (2021). Kocaeli Bilim Merkezi Galerilerindeki Düzeneklerin Fen Bilimleri Öğretim Programı Kazanımları Çerçevesinde İncelenmesi. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 6(1), 220-245.