Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

2010-2021 Yılları Arasında Türkiye’de Yapılan Matematik Kaygısı ile İlgili Lisansüstü Tezlerin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 1, 147 - 159, 28.05.2022

Öz

Bu çalışmanın amacı 2010-2021 yılları arasında matematik kaygısı ile ilgili Türkiye’de yapılan çalışmaları bazı değişkenlere göre incelemek ve bu çalışmaların genel çerçevesini belirleyerek gelecekteki çalışmalar için araştırmacılara bakış açısı kazandırmaktır. Bu amaçla 12 lisansüstü tez incelenmiş, bu tezler; yayın yılına, üniversiteye, enstitüye, araştırma başlıklarına, araştırma yöntemine, veri toplama araçlarına, örneklemine, verilerin analiz yöntemine göre incelenmiştir. Bu araştırmanın örneklemini YÖK veri tabanındaki lisansüstü tezler oluşturmuştur. Çalışmada nitel araştırma yaklaşımı benimsenerek 12 lisansüstü tez incelenmiştir. Verilerin toplanmasında doküman inceleme tekniği kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre yapılan tezlerde çalışma grubu olarak en sık ortaokul öğrencileri ile çalışma yapıldığı görülmüştür. Araştırma yöntemi olarak ise nicel araştırma yönteminin kullanıldığı ve veri toplama aracı olarak en sık ölçeklerin (matematik kaygısı ölçeği) kullanıldığı ve verilerin analizinde ise en sık t testinin kullanıldığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Akca, V. (2006). Fen eğitimi alan lisans öğrencilerinin bilişsel, duyuşsal ve psiko-motor davranışlarına devam-devamsızlığın etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kafkas Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kars.
  • Arı, K., Savaş, E. ve Konca, Ş. (2010). İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Kaygısının Nedenlerinin İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 211-230.
  • Baloğlu, M. (2001). Matematik korkusunu yenmek. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 1 (1), 59-76.
  • Başarır, D. (1990). Ortaokul Son Sınıf Öğrencilerinde Sınav Kaygısı, Durumluk Kaygı, Akademik Başarı ve Sınav Başarısı Arasındaki İlişkiler. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bekdemir, M. (2007). İlköğretim matematik öğretmen adaylarındaki matematik kaygısının nedenleri ve azaltılması için öneriler (Erzincan Eğitim Fakültesi Örneği). Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 131-141.
  • Bozdoğan, A.E. (2016). Trends in post graduate dissertations done about out of school settings in science education in Turkey. IV. International Instructional Technologies & Teacher Education Symposium (Tam Metin Bildiri) (Yayın No: 2997691).
  • Bozkurt, S. (2012). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinde Sınav Kaygısı, Matematik Kaygısı, Genel Başarı ve Matematik Başarısı Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • Bünyamin, A. (2011). İlköğretim İkinci Kademe Düzeyinde Matematik Kaygısının Cinsiyete Göre Farklılıkları Üzerine Bir Çalışma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 1029-1036.
  • Cüceloğlu, D. (2005). Keşke’siz Bir Yaşam için İletişim. İstanbul: Remzi Yayınları.
  • Cüceloğlu, D. (2011). İnsan ve davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çakmak, G. H. (2007). Ümraniye İlçesinde Farklı Tür Liselerde Okuyan Lise Son Sınıfı Öğrenciler Üzerine Bir Araştırma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • Çepni, S. ve Küçük, M. (2002). Fen bilgisi öğretmenlerinin eğitim araştırmaları hakkındaki düşünceleri. V. Ulusal Fen bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. 16-18 Eylül, Ankara.
  • Dede, Y. ve Dursun, Ş. (2008). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Matematik Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Eğitim Fakültesi Dergisi, Uludağ Üniversitesi, 21 (2), 295-312.
  • Delioğlu, H.N. (2017). Sekizinci sınıf öğrencilerinin matematik başarısı ile sınav ve matematik kaygısı, matematiğe yönelik özyeterlik algısı arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Deniz, L. ve Üldaş, İ. (2008). Validity and reliability study of the mathematics anxiety scale involving teachers and prospective teachers. Eurasian Journal of Educational Research, 30, 49-62.
  • Duymaz, İ. (2013). Resmi ve Özel 7. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Kaygı Düzeylerinin Değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kahramanmaraş: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ekiz, D. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri (Geliştirilmiş Üçüncü Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Eldemir, H. H. (2006). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Kaygısının Bazı Psiko-Sosyal Değişkenler Acısından İncelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Godbey, C. (1997). Mathematics Anxiety and the Underprepared Student, (ERIC Document Reproduction Service No. ED 426734). Kurt, İ. (2006). Sorularla Kaygı ve Sınav Kaygısı. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Öner, N. (1990). Sınav Kaygısı Envanteri El Kitabı. İstanbul: Yüksek Öğrenimde Rehberliği Tanıtma ve Rehber Yetiştirme Vakfı Yayını. Özenç, M. & Özenç, E. G. (2013). Sınıf öğretmenleri ile yapılan lisansüstü eğitim tezlerinin yöntem bölümü açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1).
  • Özgüven, İ. E. (2007). Psikolojik Testler. Ankara: PDREM Yayınları.
  • Semerci, B. (2007). Sınav stresi ve başa çıkma yolları. İstanbul: Merkez Kitapçılık
  • Üldaş, İ. (2005). Öğretmen Ve Öğretmen Adaylarına Yönelik Matematik Kaygı Ölçeği (MKÖ)’nin Geliştirilmesi ve Matematik Kaygısına İlişkin Bir Değerlendirme. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yaşar, Ş. & Papatğa, E. (2015). İlkokul matematik derslerine yönelik yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 113-124.
  • Yenihayat, S. (2007). İlköğretim Öğrencilerinin Matematik Kaygısı İle Öğretmen Tutumları Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • Yenilmez, K., Özbey, N. (2006). “Özel Okul ve Devlet Okulu Öğrencilerinin Matematik Kaygı Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma”. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 431-448.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yücedağ, T. (2010). 2000-2009 yılları arasında matematik eğitimi alanında Türkiye’de yapılan çalışmaların bazı değişkenlere göre incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yasin Gökbulut 0000-0001-8554-1102

Selma Şahin 0000-0002-3318-3961

Yayımlanma Tarihi 28 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gökbulut, Y., & Şahin, S. (2022). 2010-2021 Yılları Arasında Türkiye’de Yapılan Matematik Kaygısı ile İlgili Lisansüstü Tezlerin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 7(1), 147-159.