İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

2018 Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Öğretim Programına Yönelik Öğretmen Görüşleri (Yozgat İli Örneği)

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 2, 393 - 415, 31.12.2022

Öz

Günümüzde ülkelerin kalkınmalarında eğitimin önemli bir yeri vardır. Eğitimde faydanın artması için etkili bir planlama ve programların değişen koşullar karşısında sürekli olarak güncellenmesi gerekmektedir. Planlı bir eğitimin en temel koşullarından program geliştirme, öğretim faaliyetlerinin adeta bel kemiğini oluşturmaktadır. Bir ülkenin eğitim politikaları öğretim programları vasıtasıyla uygulamaya dönüştürülmektedir.
Bu araştırmada 2017 yılında güncellenen TC.İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersine yönelik öğretmen görüşleri araştırılmıştır. Çalışmanın temel amacı yenilenen programın; hedef, içerik, eğitim durumları ve ölçme-değerlendirmeye yönelik öğretmen görüşlerinin ortaya çıkarılmasını sağlamaktır. Araştırmada nicel araştırma metodlarından tarama modeli kullanılmıştır. Programın uygulamaya koyulduğu ilk öğretim yılı olan 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Yozgat il merkezi ve ilçelerinde görev yapan 173 Sosyal Bilgiler öğretmenine 28 sorudan oluşan “Öğretim Programına Yönelik Öğretmen Görüşleri Ölçeği” anket olarak uygulanmıştır. Araştırma Mayıs ayı başında yürütülmüştür. Araştırmada elde edilen bulgular SPSS 25.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Analizlerin yorumlanmasında istatistiki olarak frekans, yüzde, çarpıklık, basıklık, standart sapma ve parametrik testlerden t testi ve tek yönlü varyans analizi testi kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda; öğretmen görüşlerine göre öğretim programın hedef öğesinin kriterlere uygunluğu yüksek düzeyde; içerik, eğitim durumları, ölçme ve değerlendirme öğesinin kriterlere uygunluğu ise orta düzeydedir. Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin öğretim programının hedef, içerik, eğitim durumları, ölçme ve değerlendirme bölümlerine verilen puanların ortalamaları ile değişkenler arasında ilişkiye bakıldığında; ölçme ve değerlendirme bölümüne verilen puanların ortalamalarında cinsiyete ve görev yapılan okulun bulunduğu yerleşim birimine göre anlamlı bir farklılık olduğu, hedef bölümüne verilen puanların ortalamasında okulların fiziki ortam ve olanaklarında farklılık olduğunu düşünen öğretmenlerin puanları arasında anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. Yaş grupları, eğitim durumu, mesleki kıdem, programdan haberdar olma durumu değişkenleri açısından ise anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır. Öğretim programının hedef, içerik, eğitim durumları, ölçme ve değerlendirme ögelerinde eksiklikler tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Adalar, H.(2010). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin 8. sınıf TC. İnkılâp tarihi ve atatürkçülük dersi yeni öğretim programına ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / İlköğretim Bölümü / Sosyal Bilgiler Eğitimi Anabilim Dalı / Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bilim Dalı.(Yüksek Lisans Tezi).
  • Al, H.(2007).Bilimsel araştırma yöntemleri akademik yazım kuralları. İstanbul: Avcı ofset.
  • Aşılıoğlu ,B.(2008). Eğitim ile İlgili Temel Kavramlar. Öğretim İlke ve Yöntemleri.(Ed.)Arslan,M.(s.1-28).Ankara:Anı yayıncılık.
  • Ata, Bahri (2006). “İlköğretim 8. Sınıf Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Dersi’nin Taslak Programının Geliştirilmesinde Karşılaşılan Sorunlar” Türk Eğitim Sisteminde Atatürkçülük ve Cumhuriyet Tarihi Öğretimi, (Ed. Yasemin Doğaner), Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Babadoğan, C. (1993). Cumhuriyetin 70. Yılında Ülkemizde Program Geliştirme. Eğitim Dergisi: 6: 64.
  • Baş, T.(2006). Anket nasıl hazırlanır,uygulanır,değerlendirilir?Ankara:Seçkin yay.
  • Bayram, K.(2016).Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Ortaokul 8. Sınıf TC.İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Öğretim Programına İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi.Ağrı:İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü(Yüksek Lisans Tezi).
  • Demirel, Ö.(2013).Eğitimde Program Geliştirme.Kuramdan Uygulamaya.Ankara.Pegem Akademi.
  • Ekiz, D.(2003).Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş. Ankara. Anı yayıncılık.
  • Erden, M.(1998). Eğitimde Program Değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Fidan, N. (1986). Okulda Öğrenme ve Öğretme. Ankara:Kadıoğlu Matbbası.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson.
  • Göç, A. (2009). TC İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Dersinin İçeriğini Öğretme Stratejileri. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış Yüksek
  • Karasar, N.(2005).Bilimsel Araştırma Yöntemi.Ankara. Nobel yayın Dağıtım.
  • Kili, S. (2006), Atatürk Devrimi, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Oğuzkan, A.F. (1981), “Eğitim Terimleri Sözlüğü”, Ankara: TDK Yayınları, A.Ü. Basımevi.
  • Özçelik, D. A. (1993), “Eğitim Programları ve Öğretim” Ankara:(G.Ö.Y.).
  • Sertkaya, Ö. (2005). İlköğretim Okullarında Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi Ve Atatürkçülük Dersi Öğretimindeki Çözüm Önerileri .Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi.
  • Sever, A.(2017). 2010 yılında yürürlüğe giren orta öğretim Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersi öğretim programı ve öğretmen görüşleri (Samsun örneği) . Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Sosyal Bilgiler ve Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı / Tarih Eğitimi Bilim Dalı.(Yüksek Lisans Tezi).
  • Tan,S.ve Erdoğan A. (2003). Öğretimi Planlama ve Değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Taş,H. ve Kıroğlu, K.(2018).2017 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. 17(2),697-716.DOI: 10.17051/ilkonline.2018.419041.
  • Tavşancıl, E. (2005). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Varıs, F. (1997). Eğitim Bilimine Giris. İstanbul: Alkım Yayıncılık.
  • TDK,(2019). http://sozluk.gov.tr/adresinden 20.04.2019 tarihinde alınmıştır.
  • Yılmaz, M.S. (2004). İlköğretim Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük programı içeriğinin değerlendirilmesi.İstanbul: Marmara Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Anabilim Dalı.(Doktora Tezi).
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Tez Özeti
Yazarlar

Özgür Tekkök

İsa Tak 0000-0002-0596-5480

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tekkök, Ö., & Tak, İ. (2022). 2018 Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Öğretim Programına Yönelik Öğretmen Görüşleri (Yozgat İli Örneği). Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 393-415.