Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Coğrafya Ders Kitaplarında Türkiye Sanayisi Konusunun Yer Alma Durumu

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 2, 181 - 211, 31.12.2023

Öz

Bu araştırmada coğrafya ders kitaplarında Türkiye sanayisinin yer alma durumunu incelemek amaçlanmıştır. Nitel bir araştırma olan bu araştırmada doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verilerini örneklem olarak seçilen Milli Eğitim Bakanlığına ait 11. Sınıf coğrafya ders kitapları oluşturmuştur. Veriler doküman analizi yöntemiyle toplanmış ve nitel araştırmalarda kullanılan içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. 2018 Coğrafya Dersi Öğretim Programında Türkiye sanayisi ile ilgili kazanımlar ölçüt olarak alınmıştır. Araştırmanın sonucunda, kullanılan iki ayrı ders kitabında kazanımlara uygun bir şekilde konu başlığının yer aldığı ancak içeriklerin ve görsellerin iki farklı ders kitabında farklı bir şekilde bulunduğu anlaşılmıştır. Ders kitaplarından birinde dağılış haritalarının yer almadığı, ayrıca her iki ders kitabında da basım yılına uygun güncel verilerin kullanılmadığı araştırma neticesinde ulaşılan sonuçlardandır.

Kaynakça

  • Altürk, Z., Ünlü, M. (2014). Coğrafya ders kitaplarında aktivite ilkesinin incelenmesi. Marmara coğrafya dergisi, 29, 168-194. https://doi.org/10.14781/mcd.34222
  • Artvinli, E. (2009). Coğrafya programının öngördüğü coğrafi becerilere 9. sınıf coğrafya ders kitabında erişim düzeyi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 50-66.
  • Artvinli, E., & Kaya, N. (2010). Ortaöğretim coğrafya 11 ders kitabının coğrafi becerileri gerçekleştirebilme düzeyi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, (1), 305- 320.
  • Aydın, H., & Yaşar, O. (2020). 2005 ve 2017 Coğrafya Dersi Öğretim Programlarına göre yazılmış coğrafya ders kitaplarının değerler eğitimi yaklaşımları açısından karşılaştırılması. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(60), 2826-2842. https://doi.org/10.26450/jshsr.2099
  • Çiftçi, T. (2015). Örnek olay yönteminin coğrafya ders kitaplarında kullanımı. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2015 (5), 186-200.
  • Duran, E. (2022). Endüstri 4.0 açısından savunma sanayisi kümelenmeleri: Ankara ili örneği (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Karabük Üniversitesi.
  • Doğanay, H. & Çavuş, A. (2016). Türkiye ekonomik coğrafyası. Pegem Akademi.
  • Doğanay, H., Özdemir, Ü., & Şahin, İ. F. (2011). Genel beşeri ve ekonomik coğrafya. Pegem Akademi.
  • Himmetoğlu, İ., Aksoy, B. (2022). Ortaöğretim coğrafya ders kitaplarının Türk kültürü konusunun yer alma durumuna göre incelenmesi. Çetin, T., Kılıçoğlu G. ve Sözen, E. (Ed.), Eğitimde Kuramsal ve Uygulamalı Akademik Araştırmalar içinde (s.165-187), Hiperyayın.
  • Kara, H. V., Sezer, A., & Şanlı, C. (2018). Ortaöğretim coğrafya ders kitaplarında haritaların kullanımı. International Journal Of Geography And Geography Education (Online), (38), 20-39. https://doi.org/10.32003/iggei.425182
  • Karabağ, S. & Şahin, S. (2021). Türkiye beşerî ve ekonomik coğrafyası. Pegem Akademi. Kaya, M. F. (2010) Türkiye ve Almanya’daki Lise Coğrafya Ders Kitaplarının Karşılaştırılması (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Atatürk Üniversitesi.
  • Özdemir, Ü., Kantürk Yiğit, G. ve Oral, M. (2016). Cumhuriyetten günümüze ekonomi politikaları bağlamında Türk dış ticaretinin gelişimi. Doğu Coğrafya Dergisi, 149-174. https://doi.org/10.17295/dcd.23130
  • Polat, H. (2011). Türkiye ekonomisinde imalat sanayi. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(2), 24-39. Ünal, Ç. (2010). Türkiye'de sanayi tarihi gelişimi ve bugünkü yapısı. Atatürk Üniversitesi Yayınları.
  • Sezer, A. (2011). Cumhuriyet dönemi ortaöğretim coğrafya derslerinde Türk dünyası coğrafyasının öğretimi. Türklük Bilimi Araştırmaları, (29), 341-373.
  • Sezer, A., & Şanlı, C. (2017). Coğrafya Öğretim Programında ve ders kitaplarında göç olgusu. Marmara Coğrafya Dergisi, (36), 16-25. https://doi.org/10.14781/mcd.329051
  • Solmaz, F., Uzunöz, A., & Top, E. (2011). Ortaöğretim 9. sınıf MEB coğrafya ders kitaplarının niteliği hakkında öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 267-286.
  • Sözen, E., & Türksever, Ö. (2013). Ortaöğretim 9 ve 10. sınıf coğrafya ders kitaplarında, iklim konularındaki çelişkiler ve yanlışlıklar. International Journal of Social Science Research, 2(1), 85-100.
  • Şahin, B., & Bozyiğit, R. (2023). Ortaöğretim coğrafya ders kitaplarında tematik harita kullanımının incelenmesi. International Journal of Geography and Geography Education (IGGE), 48, 1-20. http://dx.doi.org/10.32003/igge.1179363
  • Şahin, H. (2016). Türkiye ekonomisi . Ezgi Kitabevi Yayınları.
  • Şeyihoğlu, A., & Özgürbüz, İ. E. (2015). Coğrafya ders kitaplarındaki analojilerin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 40 (179). http://dx.doi.org/10.15390/EB.2015.2609
  • TDK. (2023). Türk Dil Kurumu Sözlükleri. https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 25 Kasım 2023.
  • TÜİK. (2016). NACE Rev.2 – Altılı Ekonomik Faaliyet Sınıflaması, Ankara, https://biruni.tuik.gov.tr/yayin/views/visitorPages/index.zul Erişim Tarihi: 15 Aralık 2022.
  • TÜİK, (2023a). Merkezi Dağıtım İstatistikleri. https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?locale=tr Erişim Tarihi: 10 Ekim 2023.
  • TÜİK, (2023b). Yıllık Gayrisafi Yurt İçi Hasıla, 2022. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Yillik-Gayrisafi-Yurt-Ici-Hasila-2022 49742#:~:text=Gayrisafi%20yurt%20i%C3%A7i%20has% C4%B1lada%20en,ula% C5%9Ft% C4%B1rma %20ve%20depolama%20sekt%C3%B6r%C3%BC%20izledi. Erişim Tarihi: 01 Kasım 2023.
  • TÜİK, (2023c). İşgücü İstatistikleri, 2022. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Isgucu-Istatistikleri-2022-49390 Erişim Tarihi: 01 Kasım 2023.
  • TÜİK, (2023d). Dış Ticaret İstatistikleri, Aralık 2022. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Dis-Ticaret-Istatistikleri-Aralik-2022-49633 Erişim Tarihi: 01 Kasım 2023.
  • Tümertekin, E. (1958). Sanayi coğrafyası. İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • Tümertekin, E. (1972). İktisadi coğrafya. İstanbul Üniversitesi Yayınları. Tümer, T., & Özgüç, N. (2007). Ekonomik coğrafya küreselleşme ve kalkınma. Çantay Kitapevi.
  • Ulutaş, B. (2015). Doküman incelemesi. F. N. Seggie ve Y. Bayyurt (Ed.), Nitel araştırma: Yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımları içinde (s. 279-297). Anı Yayıncılık.
  • Yaşar, O. (2004). Anadolu’da son dönemde sanayileşme yarışına katılan iller, Doğu Coğrafya Dergisi,9(11), 117-150.
  • Yaşar, O. (2005). Sanayide kuruluş yeri faktörlerinden sermaye, devlet, iklim ve ulaşım konularının hedefleri ve öğretim teknikleri (orta öğretim). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi,3(12), 55-73.
  • Yaşar, O. (2019). Türkiye’de Sanayi. Hakkı Yazıcı ve Nusret Koca (Ed.), Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği içinde (s. 287-341). Pegem Akademi.
  • Yılar, M. B. (2020). 9. sınıf coğrafya ders kitabında yer alan metinlerin okunabilirlik düzeyinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(2), 1126-1146. https://doi.org/10.37217/tebd.812110
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H., (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Seçkin Yayıncılık.

The Status of Including the Subject of Turkish Industry in Geography Textbooks

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 2, 181 - 211, 31.12.2023

Öz

Kaynakça

  • Altürk, Z., Ünlü, M. (2014). Coğrafya ders kitaplarında aktivite ilkesinin incelenmesi. Marmara coğrafya dergisi, 29, 168-194. https://doi.org/10.14781/mcd.34222
  • Artvinli, E. (2009). Coğrafya programının öngördüğü coğrafi becerilere 9. sınıf coğrafya ders kitabında erişim düzeyi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 50-66.
  • Artvinli, E., & Kaya, N. (2010). Ortaöğretim coğrafya 11 ders kitabının coğrafi becerileri gerçekleştirebilme düzeyi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, (1), 305- 320.
  • Aydın, H., & Yaşar, O. (2020). 2005 ve 2017 Coğrafya Dersi Öğretim Programlarına göre yazılmış coğrafya ders kitaplarının değerler eğitimi yaklaşımları açısından karşılaştırılması. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(60), 2826-2842. https://doi.org/10.26450/jshsr.2099
  • Çiftçi, T. (2015). Örnek olay yönteminin coğrafya ders kitaplarında kullanımı. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2015 (5), 186-200.
  • Duran, E. (2022). Endüstri 4.0 açısından savunma sanayisi kümelenmeleri: Ankara ili örneği (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Karabük Üniversitesi.
  • Doğanay, H. & Çavuş, A. (2016). Türkiye ekonomik coğrafyası. Pegem Akademi.
  • Doğanay, H., Özdemir, Ü., & Şahin, İ. F. (2011). Genel beşeri ve ekonomik coğrafya. Pegem Akademi.
  • Himmetoğlu, İ., Aksoy, B. (2022). Ortaöğretim coğrafya ders kitaplarının Türk kültürü konusunun yer alma durumuna göre incelenmesi. Çetin, T., Kılıçoğlu G. ve Sözen, E. (Ed.), Eğitimde Kuramsal ve Uygulamalı Akademik Araştırmalar içinde (s.165-187), Hiperyayın.
  • Kara, H. V., Sezer, A., & Şanlı, C. (2018). Ortaöğretim coğrafya ders kitaplarında haritaların kullanımı. International Journal Of Geography And Geography Education (Online), (38), 20-39. https://doi.org/10.32003/iggei.425182
  • Karabağ, S. & Şahin, S. (2021). Türkiye beşerî ve ekonomik coğrafyası. Pegem Akademi. Kaya, M. F. (2010) Türkiye ve Almanya’daki Lise Coğrafya Ders Kitaplarının Karşılaştırılması (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Atatürk Üniversitesi.
  • Özdemir, Ü., Kantürk Yiğit, G. ve Oral, M. (2016). Cumhuriyetten günümüze ekonomi politikaları bağlamında Türk dış ticaretinin gelişimi. Doğu Coğrafya Dergisi, 149-174. https://doi.org/10.17295/dcd.23130
  • Polat, H. (2011). Türkiye ekonomisinde imalat sanayi. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(2), 24-39. Ünal, Ç. (2010). Türkiye'de sanayi tarihi gelişimi ve bugünkü yapısı. Atatürk Üniversitesi Yayınları.
  • Sezer, A. (2011). Cumhuriyet dönemi ortaöğretim coğrafya derslerinde Türk dünyası coğrafyasının öğretimi. Türklük Bilimi Araştırmaları, (29), 341-373.
  • Sezer, A., & Şanlı, C. (2017). Coğrafya Öğretim Programında ve ders kitaplarında göç olgusu. Marmara Coğrafya Dergisi, (36), 16-25. https://doi.org/10.14781/mcd.329051
  • Solmaz, F., Uzunöz, A., & Top, E. (2011). Ortaöğretim 9. sınıf MEB coğrafya ders kitaplarının niteliği hakkında öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 267-286.
  • Sözen, E., & Türksever, Ö. (2013). Ortaöğretim 9 ve 10. sınıf coğrafya ders kitaplarında, iklim konularındaki çelişkiler ve yanlışlıklar. International Journal of Social Science Research, 2(1), 85-100.
  • Şahin, B., & Bozyiğit, R. (2023). Ortaöğretim coğrafya ders kitaplarında tematik harita kullanımının incelenmesi. International Journal of Geography and Geography Education (IGGE), 48, 1-20. http://dx.doi.org/10.32003/igge.1179363
  • Şahin, H. (2016). Türkiye ekonomisi . Ezgi Kitabevi Yayınları.
  • Şeyihoğlu, A., & Özgürbüz, İ. E. (2015). Coğrafya ders kitaplarındaki analojilerin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 40 (179). http://dx.doi.org/10.15390/EB.2015.2609
  • TDK. (2023). Türk Dil Kurumu Sözlükleri. https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 25 Kasım 2023.
  • TÜİK. (2016). NACE Rev.2 – Altılı Ekonomik Faaliyet Sınıflaması, Ankara, https://biruni.tuik.gov.tr/yayin/views/visitorPages/index.zul Erişim Tarihi: 15 Aralık 2022.
  • TÜİK, (2023a). Merkezi Dağıtım İstatistikleri. https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?locale=tr Erişim Tarihi: 10 Ekim 2023.
  • TÜİK, (2023b). Yıllık Gayrisafi Yurt İçi Hasıla, 2022. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Yillik-Gayrisafi-Yurt-Ici-Hasila-2022 49742#:~:text=Gayrisafi%20yurt%20i%C3%A7i%20has% C4%B1lada%20en,ula% C5%9Ft% C4%B1rma %20ve%20depolama%20sekt%C3%B6r%C3%BC%20izledi. Erişim Tarihi: 01 Kasım 2023.
  • TÜİK, (2023c). İşgücü İstatistikleri, 2022. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Isgucu-Istatistikleri-2022-49390 Erişim Tarihi: 01 Kasım 2023.
  • TÜİK, (2023d). Dış Ticaret İstatistikleri, Aralık 2022. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Dis-Ticaret-Istatistikleri-Aralik-2022-49633 Erişim Tarihi: 01 Kasım 2023.
  • Tümertekin, E. (1958). Sanayi coğrafyası. İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • Tümertekin, E. (1972). İktisadi coğrafya. İstanbul Üniversitesi Yayınları. Tümer, T., & Özgüç, N. (2007). Ekonomik coğrafya küreselleşme ve kalkınma. Çantay Kitapevi.
  • Ulutaş, B. (2015). Doküman incelemesi. F. N. Seggie ve Y. Bayyurt (Ed.), Nitel araştırma: Yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımları içinde (s. 279-297). Anı Yayıncılık.
  • Yaşar, O. (2004). Anadolu’da son dönemde sanayileşme yarışına katılan iller, Doğu Coğrafya Dergisi,9(11), 117-150.
  • Yaşar, O. (2005). Sanayide kuruluş yeri faktörlerinden sermaye, devlet, iklim ve ulaşım konularının hedefleri ve öğretim teknikleri (orta öğretim). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi,3(12), 55-73.
  • Yaşar, O. (2019). Türkiye’de Sanayi. Hakkı Yazıcı ve Nusret Koca (Ed.), Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği içinde (s. 287-341). Pegem Akademi.
  • Yılar, M. B. (2020). 9. sınıf coğrafya ders kitabında yer alan metinlerin okunabilirlik düzeyinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(2), 1126-1146. https://doi.org/10.37217/tebd.812110
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H., (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Seçkin Yayıncılık.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Emre Duran

İbrahim Himmetoğlu 0000-0002-9093-6878

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Duran, E., & Himmetoğlu, İ. (2023). Coğrafya Ders Kitaplarında Türkiye Sanayisi Konusunun Yer Alma Durumu. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 8(2), 181-211.