İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Birleştirilmiş Sınıfta Eğitimi Konu Alan Araştırmaların İçerik Analizi

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 1, 101 - 116, 31.05.2024

Öz

Birleştirilmiş sınıf ile öğretim Türkiye'de olduğu gibi yurt dışında da yaygın olarak uygulanmaktadır. Eğitimin her bireyin hakkı olduğu ve Türkiye'de zorunlu eğitim yapıldığından birleştirilmiş sınıflı uygulamalar daha önemli hale gelmektedir. Bu araştırma, 2013-2022 yılları arasında Türkiye ve yurt dışı merkezli birleştirilmiş sınıf konusu üzerinde yapılan ve hakemli dergilerde yayınlanmış olan çalışmaların eğilimlerini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaç doğrultusunda Tr Dizin, Dergipark, Piri, Web of Science ve Scopus veri tabanları kullanılmıştır. Bu veri tabanlarından birleştirilmiş sınıf ile ilgili 76 makale çalışması araştırmaya dahil edilmiştir. Dahil edilme kriterleri olarak hakemli dergilerde yayınlanması, tam metin ve ücretsiz erişime açık araştırma olması belirlenmiştir. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen veri sınıflama formu ile toplanmıştır. Elde edilen ham veriler; erişilen veri tabanı, yazar sayısı, yayın dili, araştırmanın yapıldığı ülke, araştırma yaklaşımı, araştırma deseni, veri toplama aracı, veri analizi, çalışma grubu ve örneklem sayısına göre sınıflandırılmıştır. Araştırmada; birleştirilmiş sınıf konu alanıyla son yıllarda daha fazla çalışmalar gerçekleştirildiği, Türkçe ve İngilizce yayınların yoğunlukta olduğu, çalışma grubu olarak çoğu çalışmanın öğretmen ve öğretmen adaylarıyla gerçekleştirildiği, örneklem sayısının 1-20 ve 81 katılımcı üzerinde değiştiği sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca daha çok nitel yaklaşım kullanılsa da nicel ve karma yöntemlerle de çalışmalar gerçekleştirildiği de araştırma sonuçları arasındadır. Araştırma sonuçları doğrultusunda, veri tabanı arttırılarak araştırmanın genişletilebileceği, birleştirilmiş sınıf konu alanında deneysel yöntemle gerçekleştirilen çalışmalar belirlenip başarı durumu incelebileceği gibi öneriler geliştirilmiştir.

Teşekkür

Değerli editör ve çalışma ekibine çok teşekkür ediyorum.

Kaynakça

  • Başar, M. & Akan, D. (2015). Birleştirilmiş sınıflarda öğrenme-öğretmen sürecinde yaşanan sorunların incelenmesi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 79-100.
  • Bayar, S. A. (2009). Sınıf öğretmenliği eğitimi anabilim dalı 4. sınıf öğrencilerinin birleştirilmiş sınıflar hakkındaki görüşleri: Gazi Üniversitesi örneği [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi], Gazi Üniversitesi.
  • Berry, C. (2001). Achievement effects of multigrade and monograde primary schools in the Turks and Caicos Islands. International Journal of Educational Development, 21, 537–552.
  • Bilir, A. (2008). Birleştirilmiş sınıflı köy ilköğretim okullarında öğretmen ve öğretim gerçeği. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(2), 1-22.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (29. Baskı). Pegem Akademi.
  • Carrete Marín, N. & Domingo-Peñafiel, L. (2021). Los recursos tecnológicos en las aulas multigrado de laescuela rural: Una revisión sistemática. Revista Brasileira de Educação do Campo, 6(13452), 1-31. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13452
  • Castro Inostroza, A., Jiménez Villarroel, R. & Medina Paredes, J. (2021). Diseño de unidades STEM integradas: una propuesta para responder a los desafíos del aula multigrado. Revista Científica, 42(3), 339-352. https://doi.org/10.14483/23448350.17900
  • Gökbulut, Y. & Dirik, E. (2017). Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin çoklu zekâ kuramının uygulanabilirliğine ilişkin görüşleri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8, 248-263.
  • Güler, T. & Aygün, M. (2019). Türkiye’de birleştirilmiş sınıflarla ilgili yapılan lisansüstü tezler. Milli Eğitim, 48(222), 5-32.
  • Gün, N., Zorluoğlu, S. L. & Kaşıkçı, E. (2023). Bireyselleştirilmiş eğitim programı ile ilgili çalışmaların eğilimleri: İçerik analizi. Milli Eğitim, 52(238), 713-744.
  • Karayel, E. (2017). Birleştirilmiş sınıf uygulaması olan ilkokullarda görevli öğretmenlerin yaşadığı sorunlar. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 1(1), 26-39.
  • Katz, L., Evangelou, D. & Hartman, J. A. (1990). The case for mixed-age grouping in early education. Washington, DC: National Association for the Education of Young Children.
  • Kazu, H. & Aslan, S. (2012). Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi dersi öğretim programına yönelik görüşlerinin incelenmesi: Nitel bir araştırma. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(2), 693-706.
  • Little, A. W. (1994). Multi-grade teaching:A review of research and practice. Education Research Paper, 12, 63.
  • Marsiglia, A. C. G. & Martins, L. M. (2014). Contribuições gerais para o trabalho pedagógico em salas multisseriadas. Nuances, 25(1), 176-192.
  • MEB. (2005). İlköğretim 1- 5. sınıf programları tanıtım el kitabı. Devlet Kitapları.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book (2nd Ed.). Sage Publications.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Taşıma Yoluyla Eğitime Erişim Yönetmeliği. (2014). http://meb.ai/c1jMu1
  • Mulyran Kyne, C. M. (2004). Teaching and learning in the multigrade classrooms: What teachers says. The Irish Journal of Education, 35, 5-19.
  • Palma, M. R. & Navarrate, E. L. (2021). Validación de la estrategıa aprendizaje basado en el diseño (abed) en el contexto de la educación rural en Chile. Perspectiva Educacional Formación de Profesores, 60(1), 81-106.
  • Sarıoğlu, C. & Çoban, A. (2021). Birleştirilmiş sınıflarda oyunla coğrafya öğretimi hakkında öğretmen görüşleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 147-168.
  • Sidekli, S., Coşkun İ. & Aydın Y. (2015). Köyde öğretmen olmak: birleştirilmiş sınıf. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(7), 311-331.
  • Tabur, B. (2023). Birleştirilmiş sınıflarda görev yapan öğretmenlerin karşılaştıkları sorunlar: Bir anlatı araştırması [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gaziantep Üniversitesi.
  • Tatar, B. & Oflaz, İ. (2022). Birleştirilmiş sınıflarda görev yapan müdür yetkili öğretmenlerin okul yönetiminde karşılaştığı sorunların incelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 9(60), 427-446. http://dx.doi.org/10.29228/SOBIDER.65006
  • Topal, Ö. & Efendioğlu, A. (2021). Türkiye’de birleştirilmiş sınıf konusunda yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 11(4), 1732-1753.
  • Uygun, N. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik dersindeki ölçme ve değerlendirme tekniklerine ilişkin görüşleri: birleştirilmiş sınıf uygulaması örneği. Harran Maarif Dergisi, 5(2), 29-45.
  • Yeşiltepe, S., & Korucuk, B. (2020). Birleştirilmiş sınıf sorunlarının tespit edilmesine yönelik bir çalışma: Giresun ili örneği. Eğitim ve Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(2), 87-100.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9. baskı). Seçkin Yayınları.

Content Analysis of Researches on Education in the Joint Classroom

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 1, 101 - 116, 31.05.2024

Öz

Kaynakça

  • Başar, M. & Akan, D. (2015). Birleştirilmiş sınıflarda öğrenme-öğretmen sürecinde yaşanan sorunların incelenmesi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 79-100.
  • Bayar, S. A. (2009). Sınıf öğretmenliği eğitimi anabilim dalı 4. sınıf öğrencilerinin birleştirilmiş sınıflar hakkındaki görüşleri: Gazi Üniversitesi örneği [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi], Gazi Üniversitesi.
  • Berry, C. (2001). Achievement effects of multigrade and monograde primary schools in the Turks and Caicos Islands. International Journal of Educational Development, 21, 537–552.
  • Bilir, A. (2008). Birleştirilmiş sınıflı köy ilköğretim okullarında öğretmen ve öğretim gerçeği. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(2), 1-22.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (29. Baskı). Pegem Akademi.
  • Carrete Marín, N. & Domingo-Peñafiel, L. (2021). Los recursos tecnológicos en las aulas multigrado de laescuela rural: Una revisión sistemática. Revista Brasileira de Educação do Campo, 6(13452), 1-31. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13452
  • Castro Inostroza, A., Jiménez Villarroel, R. & Medina Paredes, J. (2021). Diseño de unidades STEM integradas: una propuesta para responder a los desafíos del aula multigrado. Revista Científica, 42(3), 339-352. https://doi.org/10.14483/23448350.17900
  • Gökbulut, Y. & Dirik, E. (2017). Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin çoklu zekâ kuramının uygulanabilirliğine ilişkin görüşleri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8, 248-263.
  • Güler, T. & Aygün, M. (2019). Türkiye’de birleştirilmiş sınıflarla ilgili yapılan lisansüstü tezler. Milli Eğitim, 48(222), 5-32.
  • Gün, N., Zorluoğlu, S. L. & Kaşıkçı, E. (2023). Bireyselleştirilmiş eğitim programı ile ilgili çalışmaların eğilimleri: İçerik analizi. Milli Eğitim, 52(238), 713-744.
  • Karayel, E. (2017). Birleştirilmiş sınıf uygulaması olan ilkokullarda görevli öğretmenlerin yaşadığı sorunlar. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 1(1), 26-39.
  • Katz, L., Evangelou, D. & Hartman, J. A. (1990). The case for mixed-age grouping in early education. Washington, DC: National Association for the Education of Young Children.
  • Kazu, H. & Aslan, S. (2012). Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi dersi öğretim programına yönelik görüşlerinin incelenmesi: Nitel bir araştırma. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(2), 693-706.
  • Little, A. W. (1994). Multi-grade teaching:A review of research and practice. Education Research Paper, 12, 63.
  • Marsiglia, A. C. G. & Martins, L. M. (2014). Contribuições gerais para o trabalho pedagógico em salas multisseriadas. Nuances, 25(1), 176-192.
  • MEB. (2005). İlköğretim 1- 5. sınıf programları tanıtım el kitabı. Devlet Kitapları.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book (2nd Ed.). Sage Publications.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Taşıma Yoluyla Eğitime Erişim Yönetmeliği. (2014). http://meb.ai/c1jMu1
  • Mulyran Kyne, C. M. (2004). Teaching and learning in the multigrade classrooms: What teachers says. The Irish Journal of Education, 35, 5-19.
  • Palma, M. R. & Navarrate, E. L. (2021). Validación de la estrategıa aprendizaje basado en el diseño (abed) en el contexto de la educación rural en Chile. Perspectiva Educacional Formación de Profesores, 60(1), 81-106.
  • Sarıoğlu, C. & Çoban, A. (2021). Birleştirilmiş sınıflarda oyunla coğrafya öğretimi hakkında öğretmen görüşleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 147-168.
  • Sidekli, S., Coşkun İ. & Aydın Y. (2015). Köyde öğretmen olmak: birleştirilmiş sınıf. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(7), 311-331.
  • Tabur, B. (2023). Birleştirilmiş sınıflarda görev yapan öğretmenlerin karşılaştıkları sorunlar: Bir anlatı araştırması [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gaziantep Üniversitesi.
  • Tatar, B. & Oflaz, İ. (2022). Birleştirilmiş sınıflarda görev yapan müdür yetkili öğretmenlerin okul yönetiminde karşılaştığı sorunların incelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 9(60), 427-446. http://dx.doi.org/10.29228/SOBIDER.65006
  • Topal, Ö. & Efendioğlu, A. (2021). Türkiye’de birleştirilmiş sınıf konusunda yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 11(4), 1732-1753.
  • Uygun, N. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik dersindeki ölçme ve değerlendirme tekniklerine ilişkin görüşleri: birleştirilmiş sınıf uygulaması örneği. Harran Maarif Dergisi, 5(2), 29-45.
  • Yeşiltepe, S., & Korucuk, B. (2020). Birleştirilmiş sınıf sorunlarının tespit edilmesine yönelik bir çalışma: Giresun ili örneği. Eğitim ve Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(2), 87-100.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9. baskı). Seçkin Yayınları.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal ve Kişilik Psikolojisi (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Muhammet Yılmaz 0000-0002-7285-7121

Reyhan Yüksel

Asım Çoban 0000-0002-7860-7561

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2024
Gönderilme Tarihi 13 Ekim 2023
Kabul Tarihi 7 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yılmaz, M., Yüksel, R., & Çoban, A. (2024). Birleştirilmiş Sınıfta Eğitimi Konu Alan Araştırmaların İçerik Analizi. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 9(1), 101-116.