Küreselleşme, kentlerin diğer kentler ile yarış haline girmelerine, markalaşma çabalarına ve yeni kimliklere sahip olmaya çalışmalarına, kamusal alanların bilinen tanımlarını ve değerler sistemini dönüştürerek, ekonomik değer olarak görülmeye başlanmasına neden olmuştur. Ancak yakın zamanda küreselleşmenin karşısında artan yerel olana odaklanma süreci Türkiye’de de sıklıkla görülmeye başlamış, özellikle tarihi kentler turistleri kendilerine çekme, potansiyellerini nakde çevirme gayretiyle “ilan edilen veya sonradan oluşturulan” yeni kimlikleri ile öne çıkma yarışına girmişlerdir. Kentsel yapının en önemli kurucu elemanlarından olan tarihi mekânlar, sahip oldukları bilinirlikleri ve cazibe noktası olma potansiyelleri nedeniyle ekonomik getiri nesnesine çevrilmekte, kenti pazarlamanın ve markalaştırma sürecinin “yeni” yüzleri olarak yeniden değerlendirilerek, çoğu zaman özgün kullanımlarının dışında turizm sektörüne hizmet verecek şekilde yeniden işlevlendirilmektedir. Ulusal ölçekte birçok Anadolu kentinde görülen bu hızlı yapısal dönüşüm dalgası, Tarihi Kentler Birliği’nin 2000 yılında kurulması ile hızlanmıştır. Kayseri için bu değişim süreci kentin ekonomik olarak güçlenmesi ile başlamış, kültürel potansiyellerin Tarihi Kentler Birliği sayesinde keşfedilmesi ile devam etmiştir. Tarihin bir değer ve potansiyel olarak algılanması dönüşümün en büyük tetikleyicisi olmuş, kentte sınırlı sayıda kalmış olan tarihi anıt yapıyı hedef alan birçok yeniden işlevlendirme projesi yürütülmüştür. Yeniden işlevlendirme sürecinin yaşandığı son örnek ise Tarihi Kentler Birliği tarafından 2016 yılında düzenlenen Tarihi ve Kültürel Mirası Koruma Proje ve Uygulamalarını Özendirme Yarışması’nda 83 aday arasından ödül kazanan Kayseri Lisesi olmuştur. Bu makale kültür endüstrisi ve turizm olguları bağlamında, tarihi yapıların ve kent dokularını nasıl dönüştürdüğünü, müzeleştirme eğilimi doğrultusunda Kayseri kentinde yaşanan dönüşüm sürecini, Kayseri Lisesi’nden Milli Mücadele Müzesi’ne dönüştürülen okul yapısı üzerinden irdelemeyi hedeflemektedir.
Küreselleşme kentlerin markalaşması müze yeniden işlevlendirme somut-olmayan değerler.
Globalization has caused cities to be in the race with other cities, to have branding efforts and to design identities as well as to be seen as an economic value by transforming building’s original function and values system of public spaces. Thus the process of focusing on the locality, which has recently begun against to globalization, has also started in Turkey. In particular, historic cities have entered the race to stand out with new identities which are “announced or created” with the aim of attracting tourists and turning their potential into commodity. Historical places, which are one of the most important elements of urban structure, are being used as economic commodities because of their attraction potentials. And also they are reused in city marketing and branding process as a “new” faces of the city besides their original use. Structural transformation that is seen in many Anatolian cities has been accelerated by the establishment of the “Union of Historical Towns” in 2000. This change for Kayseri began with the economic strengthening of the city and continued with the discovery of cultural potentials through the Historical Towns Union. Historical heritage have been perceived as a touristic potential, which have been the greatest starter of urban transformation. Many re-functioning projects have been planned to the historic heritage which has rarely remained in the city. The last example of the restoration process is Kayseri High School which won the prize among 83 candidates in the contest of “Historical and Cultural Heritage Conservation Projects and Applications” organized by “Union of Historical Towns” in 2016. This article aims to explore the transformation process of historical buildings and urban fabric in the context of culture industry and tourism and to try to define of the transformation process from Kayseri High School to the National Struggle Museum with the tendency of museumification
Globalization city branding museum re-functioning intangible values.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 16 |
Bu sistemin içeriği ve TÜBA-KED'de yayınlanan tüm makaleler "Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0" altında lisanslanmıştır.