Araştırmanın amacı, ilkokul
öğrencilerinin problemli cep telefonu kullanımının farklı değişkenler açısından
incelenmesidir. Araştırmada tarama modelinin bir türü olan ilişkisel tarama
modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Ankara iline bağlı bulunan ilkokullarda
öğrenim görmekte olan öğrenciler, örneklemini ise Ankara ili, Çankaya ilçesine
bağlı bulunan ilkokullardaki 3. ve 4. Sınıf toplam 392 öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak Yılmaz (2017) tarafından geliştirilen
Problemli Cep Telefonu Kullanım Ölçeği (PCPTÖ) kullanılmıştır. PTCKÖ iki
bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde kişisel ve demografik bilgiler
bulunurken ikinci bölümde ise problemli cep telefonu kullanımına yönelik
maddeler bulunmaktadır. Ölçeğin ikinci bölümünde 22 madde bulunmaktadır ve bu
maddeler 5’li likert tipinde hazırlanmıştır. Kullanılan veri toplama aracının
üç alt boyutu bulunmaktadır. Bunlar Bağımlılık, Aşırı Kullanım, Kontrol Edememe
ve İhmaldir. Araştırmada veri toplama aracından elde edilen verilerin
analizinde SPSS paket program kullanılmıştır. Bu doğrultuda verilerin normal
dağılıp dağılmadığını test etmek amacıyla Kolmogorov-Smirnov testi
kullanılmıştır. Elde edilen verilerin normal dağılmadığının saptanması üzerine
öğrencilerin sınıf düzeyleri ve cinsiyetleri gibi değişkenler ile problemli cep
telefonu kullanım durumları arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığının
belirlenebilmesi için Mann-Whitney U testi kullanılmıştır. Diğer değişkenlerin
etkilerinin belirlenmesi amacı ile de Kruskal Wallis H-Testi kullanılmıştır.
Yapılan analizler sonucunda; cep telefonuna sahip olan öğrencilerden
%97,2’sinin sahip oldukları cep telefonları ile internete bağlandığı,
öğrencilerin %18,1’inin internet paketi olduğu, öğrencilerden %56,2’unun ise
9-10 yaşlarında ilk cep telefonlarına sahip oldukları görülmüştür. Ayrıca
cinsiyet bağlamında yapılan analizler doğrultusunda anlamlı bir farklılık
olmamasına rağmen kız öğrencilerin erkek öğrencilerden daha fazla problemli cep
telefonu kullanım davranışı sergilediği görülmüştür. Araştırmada ilgi çekici
sonuçlardan biri de veli eğitim düzeyinin artmasıyla öğrencilerin problemli cep
telefonu kullanım davranış düzeyinin de artıyor olmasıdır.
Anahtar
Kelimeler:
İlkokul, Öğrenciler, Problemli Cep Telefonu Kullanımı.
INVESTIGATION OF THE USE OF PROBLEMED MOBILE PHONE IN THE
FIRST SCHOOL STUDENTS FROM DIFFERENT VARIABLES
ABSTRACT
The
aim of this study is to investigate the problematic cell phone usage of primary
school students in terms of different variables. In the research, relational
screening model, which is a type of screening model, was used. The population
of the study consisted of 392 students in the primary and secondary schools in
Ankara, Çankaya. Problematic Cell Phone Use Scale (PCPTÖ) developed by Yılmaz
(2017) was used as data collection tool. The PTCCO consists of two parts. The
first section contains personal and demographic information, while the second
section contains articles for problematic mobile phone use. In the second part
of the scale, there are 22 items and these items are prepared in 5-point Likert
type. The data collection tool used has three sub-dimensions. These are
Addiction, Overuse, Unable to Control and Neglect. SPSS packet program was used
in the analysis of the data obtained from the data collection tool. In this
respect, Kolmogorov-Smirnov test was used to test whether the data were
distributed normally. Mann-Whitney U test was used to determine whether there
is a significant difference between the variables such as class levels and
gender of the students and the problematic mobile phone usage situations.
Kruskal Wallis H-Test was used to determine the effects of other variables. As
a result of the analysis; It was seen that 97.2% of the students with mobile
phones were connected to the internet with their mobile phones, 18.1% of the
students had internet package and 56.2% of the students had the first mobile
phones between the ages of 9-10. In addition, although there was no significant
difference in terms of gender analysis, it was observed that female students
exhibited more problematic cell phone use behavior than male students. One of
the interesting results of the study is that students 'problematic cell phone
usage behavior level increases with the increase of parents' education level.
Key
Words:
Primary School, Students, Problematic Cell Phone Use.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Sosyal Bilimler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Nisan 2020 |
Kabul Tarihi | 20 Şubat 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 13 Sayı: 1 |