Ayyashi has become an important scholar for the
Shia with the narration commentary that he has compiled alongside his hadith
and rical knowledge. The scholars after him have benefited much from his hadith
and rical knowledge. Ayyashi was a Sunni in the first years of his life after
then became a Shii. This is one of the important reasons why he should be
studied. Tafseer, the only work that reaches our hand, includes of
eighteen surahs and the surah of Kehf. The great majority of the narrations in
these eighteen surahs come from İmams accepted by Shia. Narrations from the
Prophet and the companions are very few in the book. According
to Shia, the narrations in the book includes not only authentic hadiths but
also weak hadiths. In this case, there is a significant effect of Ayyashi
narratived from the weak narrators. Beyond the weak hadiths, the munqatı
hadiths are the most noteworthy and encountered type. With this type, mudmar
and muhmel hadiths hold significant place between narratives. Besides the
mentioned types, there are other types of weak hadith in the book.
Nevertheless, the weak narratives in the book haven’t a bad influence on the
value of the book at Shia.
Hadis ve rical bilgisinin yanında telif ettiği
rivayet tefsiri ile de Ayyâşî Şia için önemli bir âlim olmuştur. Kendisinden
sonraki âlimler onun hadis ve rical bilgisinden çokça faydalanmışlardır.
Hayatının ilk yıllarında Sünnî iken daha sonra Şiîliği seçmesi de Ayyâşî’nin
incelenmesini gerektiren önemli faktörlerdendir. Elimize ulaşan tek eseri olan Tefsîr’inde
Kehf suresi dâhil on sekiz surenin tefsiri bulunmaktadır. Bu on sekiz surede
nakledilen rivayetlerin büyük çoğunluğu Şia’nın imam kabul ettiği kişilerden
gelmektedir. Hz. Peygamber ve sahâbeden rivayet oldukça azdır. Eserdeki
rivayetler arasında Şia’ya göre sahih hadislerin yanı sıra zayıf hadislerin
varlığı da dikkat çekmektedir. Bu durumda Ayyâşî’nin zayıf râvîlerden nakilde
bulunmasının önemli bir etkisi vardır. Zayıf hadisler arasında en çok dikkati
çeken ve karşımıza çıkan türü ise munkatı‘ hadislerdir. Bu türle
birlikte rivayetler arasında mudmar ve mühmel hadisler de önemli
yer tutmaktadır. Mezkûr türlerin dışında eserde diğer zayıf hadis çeşitlerine
de rastlanmaktadır. Bununla birlikte eserde yer alan zayıf rivayetler eserin
Şia nezdindeki değerine hiçbir zarar vermemiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 4 |
Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.