The approach to religious education differs in many European
countries due to differences with regard to local, regional and national
conditions. Factors such as the religious background of a country, its
perspective towards religion, the role played by religion in the society, the
relationship between religion and the state, the educational system etc. bring
forth various different preferences in religious education and applications. In
general, there are three different approaches in Europe regarding religious
education applications. The first is the secular religious education which does
not allow for religious education at state schools that is known as “no religious
instruction” or “laic”, the second is “confessional religious education” which
is based on a certain religion or sect, whereas the third known as
“non-confessional religious education” is an approach towards religious
education that is not based on a certain religion or sect. There is no religious
education in the state schools of France following a legal regulation in 1905
that completely separated the state and the church. This approach in France
limits the freedom of the Muslim community to receive/practice religious
education at state schools. However, as a response to new demands from the
society after 1980, religious issues have been included in history, geography
and literature curricula based on a non-confessional religion education
approach. In this regard, determining how the secular religion education approach
in state schools of France affects the Muslim community and religion education
is considered as a significant problem. Accordingly, the purpose of this study
is to put forth how secularism that is identified with France and that is known
as the spirit of France affects Islam, Muslims and the religious education
policies in the country. Within the framework of this purpose, the birth of
secular approach in France, reflection of secularism on socio-cultural and
religious life, religious education approaches in Europe and secular religious
education approach have been examined based on a literature survey carried out
for the historical background of Muslims in France and the different dimension
of Islamic education. It was concluded as a result of the study that new
approaches with regard to religious education have emerged in France where
strict/militant secularism is in effect due to the impact of conjectural
political developments as a result of the desire to live together and that the
religious education demands of Muslims have been positively affected.
Avrupa'daki birçok
ülkenin din eğitimine yönelik yaklaşımları, yerel, bölgesel ve ulusal koşullarındaki
değişiklikler nedeniyle farklılık göstermektedir. Bir ülkenin dini arka planı,
dine bakış açısı, toplumdaki dini değerlerin rolü, din ile
devlet arasındaki ilişki, eğitim sisteminin yapısı vb. etkenler,
din eğitimi ve uygulamalarında değişik tercihleri beraberinde
getirmektedir. Genel olarak Avrupa’daki din eğitimi uygulamaları konusunda
üç farklı yaklaşım bulunmaktadır. İlki “no religious instruction” veya
“laic” olarak ifade edilen devlet okullarında din eğitimine yer vermeyen
laik din eğitimi, ikincisi “confessional religious education” olarak ifade
edilen bir dine veya mezhebe dayalı din eğitimi, üçüncüsü ise
“non-confessional religious education” olarak ifade edilen bir dine veya
mezhebe dayalı olmayan din eğitimi yaklaşımlarıdır. Fransa’da 1905 yılında devlet ve kiliseyi birbirinden tamamen ayıran
yasal düzenleme ile devlet okullarında din eğitimine yer verilmemektedir.
Fransa’daki bu uygulama Müslüman toplumun devlet okullarında din eğitimi
alabilme/yapabilme özgürlüğünü de sınırlandırmaktadır. Ancak 1980 sonrası
toplumda yükselen yeni taleplere cevap olarak dini konular, tarih, coğrafya ve
edebiyat dersi öğretim programlarının içerisinde dinler hakkında öğretim ve
non-confessional din eğitimi yaklaşımı temel alınarak verilmektedir. Bu bağlamda,
Fransa’da devlet okullarında uygulanan laik din eğitimi anlayışı ile bunun
İslam toplumu ve din eğitimini nasıl etkilediğini belirlemek, önemli bir
problem alanı olarak görülmektedir. Buradan hareketle araştırma Fransa ile
özdeşleşen ve Fransa’nın ruhu olarak adlandırılan laikliğin, İslam’ı,
Müslümanları ve ülkedeki din eğitimi politikalarını ne yönde etkilediğini
ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Belirtilen ana amaç çerçevesinde Fransa’da
laik yaklaşımın doğuşu, laikliğin uygulamadaki farklı boyutlarıyla
sosyal-kültürel ve dini hayata yansımaları, Avrupa’daki din eğitimi
yaklaşımları ve bunların bir parçası olan laik din eğitimi yaklaşımı, Fransa’da
Müslümanların tarihsel arka planı ve İslam din eğitiminin farklı boyutları,
literatür taraması yöntemine başvurularak incelenmektedir. Araştırmada
konjonktürel siyasi gelişmelerin etkisiyle katı/militan laikliğin uygulandığı
Fransa’da, toplumsal hayattaki değişim, gelişim, ihtiyaç ve beklentiler ile bir
arada yaşama arzusunun neticesi olarak din eğitimi konusunda yeni yönelimlerin
ortaya çıktığı ve bu sürecin Müslümanların din eğitimi taleplerini olumlu yönde
etkilediği sonucuna varılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 12 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 6 |
Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.