Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yüksek Din Öğrenimi Gören Öğrencilerin İş Bulma Kaygısı: Hakkâri Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği

Yıl 2022, Sayı: 13, 47 - 66, 22.06.2022
https://doi.org/10.53112/tudear.993542

Öz

Son yıllarda ekonomik sorunların başında yer alan işsizlik sorunu yükseköğretimden mezun olan öğrenciler arasında da ciddi artış göstermektedir. Mezuniyet sonrası istihdam ve işsizlik konuları bireylerin kaygılarını artırmakla birlikte geleceğe yönelik umutlarını olumsuz yönde etkilemektedir. İstihdam yelpazesi geniş olmasına rağmen son yıllarda açılan ilahiyat fakültelerinin sayısın çoğalması, bu fakülteler için öğrenci kontenjanlarının arttırılması, ilahiyat fakültesi mezun öğrenci sayısındaki artış, fakülte bünyesinde var olan İLİTAM programlarına sınavsız öğrenci alımı, Açık öğretim ilahiyat önlisans programlarından mezun olan öğrenci sayıları göz önünde bulundurduğunda, bireylerin mezuniyet sonra iş bulma kaygısının normal olduğu söylenebilir. Bu çalışmada temel problem olarak, öğrencilerin iş bulma konusunda kaygılarının olup olmadığı ve bu kaygılarını etkileyen faktörlerin neler olduğu tespit edilmeye çalışılmıştır. Temel problem çerçevesinde, iş bulma kaygısı ve mezuniyet sonrası iş bulma tutumu arasında anlamlı bir ilişki var mıdır, Bu ilişki demografik özelliklere göre değişkenlik göstermekte midir, sorularına cevap aranmıştır. Bu çerçevede çalışmamızda, Hakkâri Üniversitesi İlahiyat Fakültesinde yüksek din öğrenimi gören öğrencilerin iş bulma kaygılarının demografik özelliklere göre farklılık gösterip göstermediğini, iş bulma kaygısıyla mezuniyet sonrası iş bulma tutumu arasında ilişki olup olmadığını ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmamızın kavramsal çerçevesini iş bulma, istihdam ve kaygı kavramlarıyla birlikte konuyla ilgili yapılan çalışmalar oluşturmaktadır. Araştırmamız ampirik bir araştırma olduğu için tarama modelinin kullanılması uygun görülmüştür. Bu nedenle araştırmamızda tarama modeline uygun olarak anket tekniği kullanılmış olup, elde edilen bulgular betimlenerek mevcut durum açıklanmaya çalışılmıştır. Araştırmanın evrenini 2020-2021 eğitim-öğretim bahar yarıyılı Hakkâri Üniversitesi İlahiyat Fakültesi ilahiyat lisans programına devam eden öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini temsili örnekleme yoluyla seçilen 128 öğrenci oluşturmaktadır. Örneklemin evreni temsil edebilecek niteliğe sahip olduğu düşünüldüğü için değerlendirme eksiksiz doldurulan 128 anket ile sınırlandırılmıştır. Hakkâri Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin mezuniyet sonrası iş bulma ile ilgili kaygılarını tespit etmek için 13 soruluk ölçek kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS 25 istatistik paket programı kullanılmıştır. Araştırmada bireylerin demografik özelliklerini tanıtıcı istatistiklere yer verilmiştir. Analiz sonucu cinsiyet, sınıf, aylık gelir ve anne-baba eğitim durumu değişkeni ile ölçek toplam puanı ve alt faktörleri arasında istatistik olarak anlamlı bir farklılığın olmadığı, ancak İş bulma kaygısı ile mezuniyet sonrası iş bulma tutumu arasında pozitif yönde %41.2’lik; Ölçek Toplam ile %96.2’lik istatistik olarak anlamlı bir ilişki olduğu gözlemlenmiştir. Mezuniyet sonrası iş bulma tutumu ile Ölçek Toplam arasında pozitif yönde %64.5’lik istatistik olarak anlamlı bir ilişki var olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Arslantürk, Z. (2008). Sosyal bilimciler için araştırma metod ve teknikleri. İstanbul: Çamlıca Yayınları.
  • Barlas, Emin vd. (2019). İş bulma kaygısını etkileyen faktörlerin belirlenmesi: Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencileri örneği. III. Taras Shevchenko International Congress On Socıal Science. 381-398. Kiev: Institute of Economic Development and Social Research.
  • Demir, B. (2016). Yapısal eşitlik modeli ile öğrencilerin iş bulma kaygılarına yönelik ölçek geliştirme: Cumhuriyet Üniversitesi İİBF’de bir uygulama. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Tayfun, A.N.T.-Korkmaz, A. (2016). Üniversite öğrencilerinde işsizlik kaygısı: Süleyman Demirel Üniversitesi öğrencileri üzerinde bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8(17), 534-558.
  • Kaya, M.–Varol, K. (2004). İlahiyat fakültesi öğrencilerinin durumluk-sürekli kaygı düzeyleri ve kaygı nedenleri (Samsun örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 17(17), 31-63.
  • Kutlu, Şeyma Şahin vd. (2019). Üniversite son sınıf öğrencilerinde işsizlik kaygısı: Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencileri üzerine bir uygulama. Ekev Akademi Dergisi 23/78, 511-522.
  • Küçük, Uçar vd. (2019). Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin iş bulma endişeleri ve umutsuzluk düzeyleri. ACÜ Sağlık Bilimleri Dergisi 10(3), 367-372.
  • Şahin, M. (2019). Korku, kaygı ve kaygı (anksiyete) bozuklukları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 6(10), 117-135.
  • TÜİK, İşgücü İstatistikleri, Eğitim Durumuna Göre İşgücü Durumu, Ağustos 2020.
  • Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı İnsan Kaynakları Ofisi, 2019.
  • Wasserman, L. (2007), All of nonparametric statistics. New York: Springer.
  • Tekindal, Mustafa Agah vd. (2021). Awareness scale for reducing ecological footprint: a validity and reliability study. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi 27, 439-445.
  • Tekindal, Mustafa Agah vd. (2019). The validity and reliability study for evaluation of factors affecting workplace satisfaction of academic staff: faculty of veterinary medicine. Veteriner Hekimler Derneği Dergisi 91(1), 15-24.

Finding Employment Anxiety of Students Enrolled in Higher Religion Education: A Case Study of Hakkari University, Faculty of Theology

Yıl 2022, Sayı: 13, 47 - 66, 22.06.2022
https://doi.org/10.53112/tudear.993542

Öz

Unemployment problem which has been one of the leading economic problem has increased significantly among the graduates of Higher education. Employment and Unemployment issues after graduation have increased individual’s anxiety as well as negatively affect their hope for the future. Despite the wide range of employment, the increase number of theology faculties opened in recent years, increasement of student quotas for these faculties, increase in number of graduate students from the faculty of theology, the intake of student with out entrance examination through İLİTAM p in the faculty’s program, and also considering the number of students graduating from the open theology education associate degree programs, it can be said that individual’s anxiety to find employment after graduation is normal. The fundmental problem of our research study named Finding Empolyment Anxiety of Students enrolled in Higher Religion Education “A case study of Hakkari University, Faculty of Theology” is to look into and identify whether students have anxieties about finding employment or not, and also to identify the factors that afffect these anxieties. Since our research is an emprical research the use of scanning model was considered appropriate. For this reason, survey technique which suit the scanning model in our research case study was used, the obtained findings was depicted been used to explain the existing state and situation. The reseach case study is made up of undergraduate students attending the 2020-2021 academic spring semester graduate program at theology at Hakkâri University. The study sample of the consists of 128 students who were selected through representative sampling. Since the sample was thought to be capable of representing the population the evalution was limited to 128 questionaires that were fiiled out completely. The statistic describing the demographic characterist of individuals were included in the study. As a result of the analysis, there was no a statistically significant difference between the variables of gender, class, monthly income and educational startus of the parents with the scale total score and sub factors. However, it has been observed that there is a statistically significant relationship between anxiety about finding a job and the attitude of finding a job after gradution by 41.2% and, with the total scale of 96.2%. It has been determined that there is a statistically significont 64.5% relationship between the attitude of finding job after graduation and the scale that.

Kaynakça

  • Arslantürk, Z. (2008). Sosyal bilimciler için araştırma metod ve teknikleri. İstanbul: Çamlıca Yayınları.
  • Barlas, Emin vd. (2019). İş bulma kaygısını etkileyen faktörlerin belirlenmesi: Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencileri örneği. III. Taras Shevchenko International Congress On Socıal Science. 381-398. Kiev: Institute of Economic Development and Social Research.
  • Demir, B. (2016). Yapısal eşitlik modeli ile öğrencilerin iş bulma kaygılarına yönelik ölçek geliştirme: Cumhuriyet Üniversitesi İİBF’de bir uygulama. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Tayfun, A.N.T.-Korkmaz, A. (2016). Üniversite öğrencilerinde işsizlik kaygısı: Süleyman Demirel Üniversitesi öğrencileri üzerinde bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8(17), 534-558.
  • Kaya, M.–Varol, K. (2004). İlahiyat fakültesi öğrencilerinin durumluk-sürekli kaygı düzeyleri ve kaygı nedenleri (Samsun örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 17(17), 31-63.
  • Kutlu, Şeyma Şahin vd. (2019). Üniversite son sınıf öğrencilerinde işsizlik kaygısı: Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencileri üzerine bir uygulama. Ekev Akademi Dergisi 23/78, 511-522.
  • Küçük, Uçar vd. (2019). Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin iş bulma endişeleri ve umutsuzluk düzeyleri. ACÜ Sağlık Bilimleri Dergisi 10(3), 367-372.
  • Şahin, M. (2019). Korku, kaygı ve kaygı (anksiyete) bozuklukları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 6(10), 117-135.
  • TÜİK, İşgücü İstatistikleri, Eğitim Durumuna Göre İşgücü Durumu, Ağustos 2020.
  • Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı İnsan Kaynakları Ofisi, 2019.
  • Wasserman, L. (2007), All of nonparametric statistics. New York: Springer.
  • Tekindal, Mustafa Agah vd. (2021). Awareness scale for reducing ecological footprint: a validity and reliability study. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi 27, 439-445.
  • Tekindal, Mustafa Agah vd. (2019). The validity and reliability study for evaluation of factors affecting workplace satisfaction of academic staff: faculty of veterinary medicine. Veteriner Hekimler Derneği Dergisi 91(1), 15-24.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İslam Musayev 0000-0003-3111-2227

Hatice Kübra Akcan 0000-0002-8165-9629

Yayımlanma Tarihi 22 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 9 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Musayev, İ., & Akcan, H. K. (2022). Yüksek Din Öğrenimi Gören Öğrencilerin İş Bulma Kaygısı: Hakkâri Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği. Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi(13), 47-66. https://doi.org/10.53112/tudear.993542

Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.