BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 23, 27.05.2014
https://doi.org/10.17497/tuhed.185592

Öz

In today’s changing and developing education system, it is expected from the teachers considered as a “conductor” to release the Reform history lessons from sameness, recital by using different education methods and materials while planning learning-teaching process, and provide required atmosphere for getting targeted capabilities and behaviors. To provide this atmosphere, it can be said that using poems from literary works in the process of planning the Reform history lesson, can give an opportunity to teachers. In this study, it is asserted on the ideas of teachers about using poems from literary works in 11th grade Turkish Republic Reforming History and Kemalism. The sample of this research 80 history teachers who work on secondary education in 2009-2010 academic year in 8 central district on the boundaries of Ankara Metropolitan Municipality, is identified by convenience sampling method. The data used in the research picked by survey tool developed for researchers. In-coherence factor value used for stability works is seen as α= 0.76. On consideration of the results, frequency, percentage, arithmetic average, t-test and one-way Anova statistic data is used. According to the results of the research, it is aimed to identify that is there any differentiation or not on matters of sex, type of school, professional seniority, and last graduated school of the t eachers’ ideas about using poems on history lessons. It is confirmed that turnouts about the effectiveness of the use of the poetry in elementary school 11th grade of Turkish Republic Revolution History and Kemalism are high.

Kaynakça

  • Acun, İ. (2006). T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Öğretiminde Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Etkili Kullanımı, Türk Eğitim Sisteminde Atatürkçülük ve Cumhuriyet Tarihi Öğretimi, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara.
  • Ata, B. (2001), Çanakkale Savaşlarını Nasıl Öğreteceğiz?, Türk Yurdu, Sayı 164.
  • Büyüköztürk, Ş.; Kılıç Çakmak, E.; Akgün, Ö.; Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, PegemA Akademi, Ankara.
  • Clare, J. (2006), Writing Poetry in the History Classroom, www. johnclare.net / Teaching Poetry. Adresinden alınmıştır.
  • Çençen, N. (2010). 11. Sınıf Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersinde Tarih Öğretmenlerinin “Edebi Ürün” Kullanımına İlişkin Görüşleri, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Orta Öğretim Sosyal Alanlar Eğitimi Anabilim Dalı Tarih Öğretmenliği Bilim Dalı, Ankara.
  • Demiray, K. (1971), Türkçe Çocuk Edebiyatı, İstanbul.
  • -
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri Yaklaşım, Yöntem ve Teknikler, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Fraenkel, J.R ve Wallen, N.E. (2006). How to Design and Evaluate Research in Education. Sixth Edıtıon, The McGraw-Hill Companies, United States.
  • -
  • Köksal, H. (2010). Tarih Öğretiminde Epik Şiirlerin Kullanımı. Tarih Nasıl Öğretilir? (Ed. M. Safran), İstanbul: Yeni İnsan Yay.
  • MEB, Ortaöğretim T. C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Dersi 11. Sınıf Öğretim Programı, Ankara, 2012.
  • Oktay, M. (2001), II. Meşrutiyet’ten Cumhuriyete Çocuk Şiirlerinin Pedegojik Değeri, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Öztaş, S. (2009). “Tarih Öğretiminde Şiirlerin Yeri ve Önemi”, Uluslararası 5. Balkan Eğitim ve Bilim Kongresi “Günümüzde Balkanlarda Eğitim”, Trakya Üniversitesi 1-3 Ekim 2009, Edirne, Cilt II, 294-298.
  • Öztürk, C. (2005). İlk ve Ortaöğretim Kurumlarında Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Konularının Öğretimi. Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Konularının Öğretimi. Saray, Mehmet ve Tosun, H. (Ed.). Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi.
  • Öztürk, C.; Otluoğlu, A. (2002) Sosyal Bilgiler Öğretiminde Edebi Ürünler Yazılı Materyaller, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Rebetez, P. (1969) Bir Müze Nasıl Ziyaret Edilir?: Edinilen Etki ve Bilgilerden, Tarih, Fen ve Sanat v.b. Konuların Öğretiminde Nasıl Yararlanacağı. Ankara: M.E.B. Talim ve Terbiye Dairesi Araştırma ve Değerlendirme Bürosu.
  • Safran, M. (2006) İnkılâp Tarihi Öğretimine Yaklaşım ve Sorunlar, Tarih Eğitimi Makale ve Bildiriler, Ankara.
  • Yılmaz, M. (2005). İlk, Orta ve Yükseköğretimde İnkılâp Tarihi Dersleri. Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Konularının Öğretimi. Saray, Mehmet ve Tosun, H. (Ed.). Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi.

Ortaöğretim T. C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Dersinde “Şiir Kullanımına” İlişkin Öğretmen Görüşleri

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 23, 27.05.2014
https://doi.org/10.17497/tuhed.185592

Öz

Değişen ve gelişen günümüz eğitim sisteminde “orkestra şefi” rolü biçilen öğretmenden, öğrenme-öğretme sürecini planlarken farklı öğretim yöntemleri ve materyalleri kullanarak İnkılâp tarihi derslerini ezberden, tek düze anlatımdan kurtarabilmesi, hedeflenen beceri ve davranışları gerçekleştirebilecek ortamları sağlaması beklenmektedir. Bu ortamı sağlayabilmek amacıyla İnkılâp Tarihi dersi sürecinin planlanmasında edebi ürünlerden şiirin kullanılmasının öğretmenlere bu anlamda bir fırsat sunacağı söylenebilir. Bu araştırmada, 11. sınıf Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersinde tarih öğretmenlerinin bir edebi ürün olarak şiirin kullanımına ilişkin görüşleri üzerinde durulacaktır. Tarama modelinde gerçekleştirilen bu araştırmanın örneklemi uygun örnekleme (Convenience Sampling) yöntemi ile belirlenen 2009–2010 öğretim yılında Ankara ili Büyükşehir Belediyesi sınırları içerisinde bulunan 8 merkez ilçenin ortaöğretim okulunda görevli 80 tarih öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen ölçme aracı ile toplanmıştır. Güvenirlik çalışması için hesaplanan iç tutarlılık katsayısı (Cronbach Alpha) değerinin α= 0.76 olduğu görülmüştür. Sonuçların değerlendirilmesinde frekans, yüzdelik, aritmetik ortalama, t-testi ve one-way anova istatistik değerleri kullanılmıştır. Yapılan araştırma sonucunda; tarih öğretmenlerine ortaöğretim 11. sınıf Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük derslerinde şiir kullanımına yönelik uygulanan anket sonucunda cinsiyetleri, çalışıyor oldukları okul türleri, mesleki kıdemleri ve mezun oldukları okul türüne göre aralarında anlamlı bir fark olmadığı tespit edilmiştir. Tarih öğretmenlerine ortaöğretim 11. sınıf Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük derslerinde şiir kullanımının yararlılığına yönelik katılım oranlarının yüksek olduğu tespit edilmiştir.

Anahtar Kelimeler: T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Dersi, Şiir, Öğretmen Görüşleri

 

Perspectives of the Teachers Related to the “Use of Poem” in Secondary Education Turkish Republic Revolution History and Kemalism Course

Abstract: In today’s changing and developing education system, it is expected from the teachers considered as a “conductor” to release the Reform history lessons from sameness, recital by using different education methods and materials while planning learning-teaching process, and provide required atmosphere for getting targeted capabilities and behaviors. To provide this atmosphere, it can be said that using poems from literary works in the process of planning the Reform history lesson, can give an opportunity to teachers. In this study, it is asserted on the ideas of teachers about using poems from literary works in 11th grade Turkish Republic Reforming History and Kemalism. The sample of this research 80 history teachers who work on secondary education in 2009-2010 academic year in 8 central district on the boundaries of Ankara Metropolitan Municipality, is identified by convenience sampling method. The data used in the research picked by survey tool developed for researchers. In-coherence factor value used for stability works is seen as α= 0.76. On consideration of the results, frequency, percentage, arithmetic average, t-test and one-way Anova statistic data is used. According to the results of the research, it is aimed to identify that is there any differentiation or not on matters of sex, type of school, professional seniority, and last graduated school of the teachers’ ideas about using poems on history lessons. It is confirmed that turnouts about the effectiveness of the use of the poetry in elementary school 11th grade of Turkish Republic Revolution History and Kemalism are high.

Keywords: Turkısh Republıc Revolutıon Hıstory and Kemalism Course, Poetry, Teachers’ Opinions

Kaynakça

  • Acun, İ. (2006). T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Öğretiminde Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Etkili Kullanımı, Türk Eğitim Sisteminde Atatürkçülük ve Cumhuriyet Tarihi Öğretimi, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara.
  • Ata, B. (2001), Çanakkale Savaşlarını Nasıl Öğreteceğiz?, Türk Yurdu, Sayı 164.
  • Büyüköztürk, Ş.; Kılıç Çakmak, E.; Akgün, Ö.; Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, PegemA Akademi, Ankara.
  • Clare, J. (2006), Writing Poetry in the History Classroom, www. johnclare.net / Teaching Poetry. Adresinden alınmıştır.
  • Çençen, N. (2010). 11. Sınıf Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersinde Tarih Öğretmenlerinin “Edebi Ürün” Kullanımına İlişkin Görüşleri, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Orta Öğretim Sosyal Alanlar Eğitimi Anabilim Dalı Tarih Öğretmenliği Bilim Dalı, Ankara.
  • Demiray, K. (1971), Türkçe Çocuk Edebiyatı, İstanbul.
  • -
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri Yaklaşım, Yöntem ve Teknikler, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Fraenkel, J.R ve Wallen, N.E. (2006). How to Design and Evaluate Research in Education. Sixth Edıtıon, The McGraw-Hill Companies, United States.
  • -
  • Köksal, H. (2010). Tarih Öğretiminde Epik Şiirlerin Kullanımı. Tarih Nasıl Öğretilir? (Ed. M. Safran), İstanbul: Yeni İnsan Yay.
  • MEB, Ortaöğretim T. C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Dersi 11. Sınıf Öğretim Programı, Ankara, 2012.
  • Oktay, M. (2001), II. Meşrutiyet’ten Cumhuriyete Çocuk Şiirlerinin Pedegojik Değeri, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Öztaş, S. (2009). “Tarih Öğretiminde Şiirlerin Yeri ve Önemi”, Uluslararası 5. Balkan Eğitim ve Bilim Kongresi “Günümüzde Balkanlarda Eğitim”, Trakya Üniversitesi 1-3 Ekim 2009, Edirne, Cilt II, 294-298.
  • Öztürk, C. (2005). İlk ve Ortaöğretim Kurumlarında Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Konularının Öğretimi. Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Konularının Öğretimi. Saray, Mehmet ve Tosun, H. (Ed.). Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi.
  • Öztürk, C.; Otluoğlu, A. (2002) Sosyal Bilgiler Öğretiminde Edebi Ürünler Yazılı Materyaller, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Rebetez, P. (1969) Bir Müze Nasıl Ziyaret Edilir?: Edinilen Etki ve Bilgilerden, Tarih, Fen ve Sanat v.b. Konuların Öğretiminde Nasıl Yararlanacağı. Ankara: M.E.B. Talim ve Terbiye Dairesi Araştırma ve Değerlendirme Bürosu.
  • Safran, M. (2006) İnkılâp Tarihi Öğretimine Yaklaşım ve Sorunlar, Tarih Eğitimi Makale ve Bildiriler, Ankara.
  • Yılmaz, M. (2005). İlk, Orta ve Yükseköğretimde İnkılâp Tarihi Dersleri. Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Konularının Öğretimi. Saray, Mehmet ve Tosun, H. (Ed.). Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma ve İnceleme Makaleleri
Yazarlar

Namık Çencen

Neval Berk Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 27 Mayıs 2014
Gönderilme Tarihi 27 Mayıs 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çencen, N., & Berk, N. (2014). Ortaöğretim T. C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Dersinde “Şiir Kullanımına” İlişkin Öğretmen Görüşleri. Turkish History Education Journal, 3(1), 1-23. https://doi.org/10.17497/tuhed.185592



DUYURULAR: 

1- APA7 Yazım Kuralları:

Mayıs 2024 sayısından itibaren dergimiz kaynak gösterme ve alıntı yapma konusunda APA 7 (American Psychological Association) sistemini uygulacaktır. Daha fazla bilgi için lütfen TUHED şablonu ve yazım kurallarını inceleyiniz.

2- Erken Görünüm:

TUHED'in yeni yayın politikasına göre, değerlendirme süreci tamamlanan makaleler erken görünüm formatında yayınlanacaktır. Erken görünüm olarak yayınlanacak makalelere DOI ve sayfa numası tanımlanacaktır. 

3- Tam Metin İngilizce Yayın Politikası: 

Mayıs 2021 sayısından itibaren Araştırma-İnceleme ve Yayın Kritiği türündeki Türkçe çalışmaların tam metin İngilizce çevirisiyle birlikte yayınlanması sistemine geçilecektir. Buna göre yazarlar dergimize Türkçe başvuruda bulunabilecek ancak hakem değerlerndirme süreci sonrasında yayına kabul edilen çalışmaların tam metin İngilizce nüshasının düzenlenerek sisteme yüklenmesi istenilecektir. İngilizce olarak yapılan başvuruların incelenmesi ise İngilizce yapılacaktır.

4- Etik Kurul Onayı: 

25 Şubat 2020 tarihli ULAKBİM kararı gereği İnsanlar üzerindeki çalışmalar için (yaş sınırlaması olmaksızın) Etik Kurul Onayı alınmış olmalı, bu onay makalenin ilk ve son sayfaları ile Yöntem bölümünde kurum, tarih ve sayı bilgisi verilerek belirtilmeli ve imzalı Etik Kurul Onayı makale ile birlikte sisteme yüklenmelidir.  Çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediği durumlarda bu durum yine Yöntem bölümünde açıkça ifade edilmelidir. 2020 itibariyle bu şartları yerine getirmeyen çalışmalar değerlendirilmeye alınmayacaktır. 


10829

Turkish History Education Journal's site and metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license are available at COPYRIGHT