Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of the Meanings Attributed by the Students Attending the 5 th -10th Grades to the Concept of War and Peace through Pictures

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 2, 64 - 86, 24.10.2015
https://doi.org/10.17497/tuhed.185636

Öz

The concept of war and peace has been discussed in all regions of the world in every age throughout the history. The purpose of this study is to reveal the meanings attributed by the secondary-school students to the concept of war and peace by asking them to draw pictures. To that end, the students were asked to draw pictures expressing the concept of war and peace. The students attending the 5th-10th grade took part in the study. 111 students from the 5th grade, 108 students from the 6th grade, 103 students from the 7th grade, 93 students from the 8th grade, 76 students from 9th grade and 83 students from the 10th grade participated in the study.The study is based on document analysis. Considering the study, the lower-grade students generally addressed the concept of war in its real terms. The images in the pictures are planes, bombs and guns killing and injuring people and leaving them disabled. Wars hurt people. Higher-grade students tend to symbolize the concept of war. The pictures drawn by the lower-grade students are more creative and authentic than those of the higher-grade students, which may result from the fact that these students are affected by the social media lesser than the older students. The pictures drawn by the students usually represent modern wars. The Independence War and Dardanelles War were depicted in the students’ pictures. On the other side, many wars are explained in course books of history and social studies. It is considered beneficial to make studies on this topic by sociologists, psychologists and educators

Kaynakça

  • Aktaş, Ö. (2015).War and peace in the pictures drawn by the students of a fine arts high school. Educational Research and Reviews, 10 (8), pp. 1080-1087DOI: 10.5897/ERR2015.2122
  • Aktaş, Ö. (2015). War and peace in students drawings. TurkishStudies. International periodical of the languages, literature and history of Turkic, 10 (7) spring, pp. 97110,ISSN=130802140.www.turkishstudies.net.DoiNumber:http://dx.doi.org/10.7827/Turkish Studies.8188.
  • Apaydın, Çb ve Aksu, M., (2012). Öğretmenlerin barış eğitimine ilişkin görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (3), 107-130.
  • Damirchi, E.S., ve Bilge, F. (2014). Barış eğitim programının yedinci sınıf öğrencilerinin çatışma çözme ve iletişim becerilerine etkisi. Eğitim ve Bilim, 39 (175), 309-318.
  • Demir, S. (2011). Türkiye’de barış eğitimine bakış: Tanımlar, zorluklar ve öneriler: Nitel İnceleme. KUYEB, 11 (4), 1727-1745.
  • Demircioğlu, İ.H. (2005). Tarih Öğretiminde Öğrenci Merkezli Yaklaşımlar, Ankara: Anı.
  • Dilek, D. (2009). Geçmişi yeniden kurmak: İlköğretim düzeyinde tarihsel imgelem becerilerinin kullanımı üzerine ikonografik bir analiz. KUYEB, 9 (2), Bahar, 633-689.
  • Eryılmaz, A. (2009). Barışa yönelik tutumların özsaygı ve cinsiyet değişkenleriyle incelenmesi. BAÜ, 12 (21), 23-31.
  • Falls, C. (1947).Theplace of war on history. An InaguralLecture, Michigan: A Xerox Company, Oxford University.
  • Güven, İ. (2014). Tarih öğretimi kuram ve uygulama, Ankara: Pegem Akademi.
  • İmamoğlu, H.V. ve Bayraktar, G. (2014). Türk ve Macar üniversite öğrencilerinin barış kavramına ilişkin algılarının karşılaştırılması. Karabük Üniversitesi sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4 (1), 20-44.
  • Hakvoort,I.(1996). Conceptualization peace and war from childhood through adolescence, Universiteit Van Amsterdam.
  • Kepenekçi, K, Y. (2010). Üniversite öğrencilerinin ulusal ve uluslararası barışa ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 43 (2), 27-49.
  • Keskin, Çoşkun, S ve Keskin, Y. (2009). Cumhuriyet dönemi ilkokul (ilköğretim 1. Kademe) sosyal bilgiler ve onun kapsamına giren ders programlarında bir değer olarak “barış”ın yeri. Değerler Eğitimi Dergisi, 7 (17), 62-92.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin.

5-10. Sınıf Öğrencilerinin Savaş ve Barış Kavramına Yükledikleri Anlamların Resimler Yoluyla İncelenmesi

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 2, 64 - 86, 24.10.2015
https://doi.org/10.17497/tuhed.185636

Öz

Bu çalışmanın amacı ortaokul ve lise öğrencilerinin savaş ve barış kavramına yükledikleri anlamı ortaya koymaktır. Bu amaçla öğrencilerden savaş ve barış kavramını anlatan resimler çizmeleri istenmiştir. Çalışmaya 5-10 sınıflarda öğrenim gören öğrenciler katılmıştır. Çalışmaya beşinci sınıftan 111, altıncı sınıftan 108, yedinci sınıftan 103, sekizinci sınıftan 93, dokuzuncu sınıftan 76 ve onuncu sınıftan 83 öğrenci katılmıştır. Çalışma doküman analizi yöntemine dayanmaktadır. Öğrencilerden elde edilen resimler dört kategoride değerlendirilmiştir. Öğrenciler çizdikleri resimlere bakılınca beş, altı ve yedinci sınıf öğrencileri savaşı şiddetle ve silahlarla anlatmaya meyillidirler. Buna karşılık lise öğrencilerinden önemli bir bölümü savaş ve barış kavramını sembolleştiren resimler çizmişlerdir. Öğrencilerin büyük çoğunluğu savaşı felaket olarak değerlendirmiş, barışın önemini vurgulayan resimler çizmişlerdir. Buna karşılık savaş ve barış kavramının bir arada çizildiği çok sayıda resim vardır. Birçok öğrenci savaş ve barışı, adeta “gece ile gündüz” gibi birbirine zıt kavram olarak betimlemiştir. Öğrencilerin bir kısmı ise savaşın kahramanlık yönüne vurgu yapan, milli simgelerin kullanıldığı resimler çizmişlerdir. Öğrenciler savaş ve barış konusuyla ilgili orijinal, yaratıcı ve etkili pek çok resim çizmiştir. Öğrencilerin yaşı arttıkça internetten ve sosyal medyadan etkilendiği ve benzer düşünce kalıplarına sahip olmaya başladığı görülmüştür. Türkiye’nin coğrafi ve tarihi yakınlığı olan Ortadoğu coğrafyasında şiddetli savaşlar yaşanmaktadır. Türkiye’de ise “çözüm süresi” adı verilen çatışmazlık dönemi biterek bölücü terör örgütünün yaptığı saldırılar tekrar başlamıştır. Türk Silahlı Kuvvetleri ve Emniyet birimleri tarafından bölücü terör örgütlerine karşı mücadele verilmektedir. Bu mücadelelerde asker ve polislerden şehitler olmaktadır. Bu durum Türk kamuoyunda, sözlü ve yazılı basında savaş ve barış kavramını en fazla tartışılan konu haline getirmiştir. Bu çalışma gerçek ve gündemdeki bir konuyu ele alması bakımından önem taşımaktadır.

Kaynakça

  • Aktaş, Ö. (2015).War and peace in the pictures drawn by the students of a fine arts high school. Educational Research and Reviews, 10 (8), pp. 1080-1087DOI: 10.5897/ERR2015.2122
  • Aktaş, Ö. (2015). War and peace in students drawings. TurkishStudies. International periodical of the languages, literature and history of Turkic, 10 (7) spring, pp. 97110,ISSN=130802140.www.turkishstudies.net.DoiNumber:http://dx.doi.org/10.7827/Turkish Studies.8188.
  • Apaydın, Çb ve Aksu, M., (2012). Öğretmenlerin barış eğitimine ilişkin görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (3), 107-130.
  • Damirchi, E.S., ve Bilge, F. (2014). Barış eğitim programının yedinci sınıf öğrencilerinin çatışma çözme ve iletişim becerilerine etkisi. Eğitim ve Bilim, 39 (175), 309-318.
  • Demir, S. (2011). Türkiye’de barış eğitimine bakış: Tanımlar, zorluklar ve öneriler: Nitel İnceleme. KUYEB, 11 (4), 1727-1745.
  • Demircioğlu, İ.H. (2005). Tarih Öğretiminde Öğrenci Merkezli Yaklaşımlar, Ankara: Anı.
  • Dilek, D. (2009). Geçmişi yeniden kurmak: İlköğretim düzeyinde tarihsel imgelem becerilerinin kullanımı üzerine ikonografik bir analiz. KUYEB, 9 (2), Bahar, 633-689.
  • Eryılmaz, A. (2009). Barışa yönelik tutumların özsaygı ve cinsiyet değişkenleriyle incelenmesi. BAÜ, 12 (21), 23-31.
  • Falls, C. (1947).Theplace of war on history. An InaguralLecture, Michigan: A Xerox Company, Oxford University.
  • Güven, İ. (2014). Tarih öğretimi kuram ve uygulama, Ankara: Pegem Akademi.
  • İmamoğlu, H.V. ve Bayraktar, G. (2014). Türk ve Macar üniversite öğrencilerinin barış kavramına ilişkin algılarının karşılaştırılması. Karabük Üniversitesi sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4 (1), 20-44.
  • Hakvoort,I.(1996). Conceptualization peace and war from childhood through adolescence, Universiteit Van Amsterdam.
  • Kepenekçi, K, Y. (2010). Üniversite öğrencilerinin ulusal ve uluslararası barışa ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 43 (2), 27-49.
  • Keskin, Çoşkun, S ve Keskin, Y. (2009). Cumhuriyet dönemi ilkokul (ilköğretim 1. Kademe) sosyal bilgiler ve onun kapsamına giren ders programlarında bir değer olarak “barış”ın yeri. Değerler Eğitimi Dergisi, 7 (17), 62-92.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma ve İnceleme Makaleleri
Yazarlar

Özgür Aktaş

Yayımlanma Tarihi 24 Ekim 2015
Gönderilme Tarihi 24 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aktaş, Ö. (2015). 5-10. Sınıf Öğrencilerinin Savaş ve Barış Kavramına Yükledikleri Anlamların Resimler Yoluyla İncelenmesi. Turkish History Education Journal, 4(2), 64-86. https://doi.org/10.17497/tuhed.185636



DUYURULAR: 

1- APA7 Yazım Kuralları:

Mayıs 2024 sayısından itibaren dergimiz kaynak gösterme ve alıntı yapma konusunda APA 7 (American Psychological Association) sistemini uygulacaktır. Daha fazla bilgi için lütfen TUHED şablonu ve yazım kurallarını inceleyiniz.

2- Erken Görünüm:

TUHED'in yeni yayın politikasına göre, değerlendirme süreci tamamlanan makaleler erken görünüm formatında yayınlanacaktır. Erken görünüm olarak yayınlanacak makalelere DOI ve sayfa numası tanımlanacaktır. 

3- Tam Metin İngilizce Yayın Politikası: 

Mayıs 2021 sayısından itibaren Araştırma-İnceleme ve Yayın Kritiği türündeki Türkçe çalışmaların tam metin İngilizce çevirisiyle birlikte yayınlanması sistemine geçilecektir. Buna göre yazarlar dergimize Türkçe başvuruda bulunabilecek ancak hakem değerlerndirme süreci sonrasında yayına kabul edilen çalışmaların tam metin İngilizce nüshasının düzenlenerek sisteme yüklenmesi istenilecektir. İngilizce olarak yapılan başvuruların incelenmesi ise İngilizce yapılacaktır.

4- Etik Kurul Onayı: 

25 Şubat 2020 tarihli ULAKBİM kararı gereği İnsanlar üzerindeki çalışmalar için (yaş sınırlaması olmaksızın) Etik Kurul Onayı alınmış olmalı, bu onay makalenin ilk ve son sayfaları ile Yöntem bölümünde kurum, tarih ve sayı bilgisi verilerek belirtilmeli ve imzalı Etik Kurul Onayı makale ile birlikte sisteme yüklenmelidir.  Çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediği durumlarda bu durum yine Yöntem bölümünde açıkça ifade edilmelidir. 2020 itibariyle bu şartları yerine getirmeyen çalışmalar değerlendirilmeye alınmayacaktır. 


10829

Turkish History Education Journal's site and metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license are available at COPYRIGHT