BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 2, 165 - 201, 24.10.2015
https://doi.org/10.17497/tuhed.185639

Öz

The images in the stories we read in our childhood have a deep impact on the shaping of our characters, behaviours, dreams and aims as well as the formation of our aesthetics of perception. The books read in this period of life play important role in mental, individual and social formation of the person and his identity. The perception of “Other” in books is the first step in the construction of prejudices affecting an entire life. The expressions in history books, in particular, are the first and fundamental factors in determining the image of the Other. Within the framework of Turkey and Greece, the Other manifest itself in many social, cultural and political arenas. The images of Other in each state’s historiography play important roles in construction of national identity. This paper comparatively studies the perception of history in popular history books for children in Turkey and Greece and examines the process of how Self and Other are constructed. The research method is based on qualitative content and document analysis. The perception of common history in popular history books for young readers are examined with the perspective of Other. That the same events have two opposing narratives in these countries are displayed through comparative methods

Kaynakça

  • Abatzapoulou, F. (1998). O Allos en Diogmo. İ İkona tou Evraıou sti logotehnia. Zitimata istorias kaı mithoplasias. Atina: Themelio.
  • Akşin, S. (2006). Ana çizgileriyle Türkiye’nin yakın tarihi (1789-1980), Ankara: İmaj.
  • Anagnostopoulou, S. (1998). Mikra Asia 19 aıona -1919 oı Ellinorthodokses Koınotites apo to Millet ton Romion sto Elliniko Ethnos, Athina: Ellinika Grammata.
  • Anderson, B. (2009). Hayali cemaatler, İstanbul: Metis.
  • Angelou, A. (1997). To Krifo Sholeıo: Hroniko Enos Mithou, Athina: Estia.
  • -
  • Arveler, E. (2007). Politismos kaı Ellinismos, Athina: Kastanioti.
  • Barthes, R. (2012). Göstergebilimsel serüven, İstanbul: Yapı Kredi.
  • Bilgin, N. (1994). Sosyal bilimlerin kavşağında kimlik sorunu. İzmir: Ege.
  • Bilginer, E. (2012). Recent debates on Greek history textbooks: The case of contemporary history texbookf for 6th grades by Maria Repousi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Uluslar arası İlişkiler Anabilim Dalı.
  • Bodenhausen, G.V., Sheppard L.A., Kramer, G.P. (1994). Negative affect and social judgment: The differential impact of anger and sadness. European Journal of Social Psychology, Special Issue: Affect in Social Judgments and Cognition, 24:1, , σ. 45-62.
  • Brubaker, R. (2012). Religion and nationalism: Four approaches. Nation and Nationalism, Cilt: 18, ss. 2-20.
  • Carr, Edward H. (2013). Tarih Nedir?. İstanbul: İletişim
  • Copeaux E. (1998). Türk kimlik söyleminin topografyası ve kronografisi, tarih eğitimi ve tarihte “öteki” sorunu. II. Uluslararası Tarih Kongresi. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, ss. 70-84.
  • Copeaux, E. (1998). Türk tarih tezinden türk islam sentezine. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.
  • Clogg, R. (1992). Modern Yunanistan tarihi. İstanbul: İletişim.
  • Dragona, Th. & Birtek, F. (2006), Ellada kaı Tourkia. Politis kaı Ethnos-Kratos. Athina: Aleksandreia.
  • Frangoudaki, A. & Dragona, Th. (1997), Ti eınaı i patrida mas; Ethnikismos stin Ekpaıdeusi. Athina: Aleksandria.
  • Göka, E. (2007). İnsan kısım kısım: toplumlar, zihniyetler, kimlikler. Ankara: Aşina.
  • Grigoriadis, I.N. (2014) kutsal sentez, yunan ve Türk milliyetçiliğine dini aşılamak. İstanbul: Koç Üniversitesi.
  • Güvenç, B. (1998). Tarihi perspektifte kimlik sorunu özdeşimlerini belirleyen bazı etkenler, tarih eğitimi ve tarihte “öteki” sorunu. II. Uluslararası Tarih Kongresi. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt, ss. 23-29.
  • Hatzopoulos, M. (2009). From resurrection to insurrection: sacred myths, motifs and symbols in the Greek war independence, Roderick Beaton-David Ricks (edit), The Making of Modern Greece: Nationalism, Romanticism and the Uses of the Past. Farnham, Surrey: Ashgate.
  • Kalın, İ. (2012). İslam kaı Disi. Athina: Papazisi.
  • Kitromilidis, P. (2012). Νοeres koınotites kaı oı aparhes tou ethnikou zitimatos sta Valkania. Thanos Veremis (edit), Ethniki Tautotita kaı Ethnikismos stin Neoteri Ellada. Athina: MİET
  • Klouri, Ch. (1995). Mithoi kaı simvola mias ethnikis epeteiou, Paniyirikos Logos ston episimo eortasmo tis 25 Martiou. Komotini: http://lesxianagnosiskor.blogspot.com/2009/12/blog-post_08.html. Erişim tarihi: 18 Şubat 2015).
  • Millas, H. (2005). Öteki ve kimlik. İstanbul: İletişim.
  • Millas, İ. (2005). İkones Ellinon kaı Tourkon. Sholika Vivlia, İstoriografia Logotehnia kaı Ethnika Stereotipa. Athina: Aleksandreıa.
  • Millas, İ. (1998). Türk ders kitaplarında “Yunanlılar”: Bütünleştirici bir yaklaşım. Tarih ğğitimi ve karihte “Öteki” Sorunu, II. Uluslararası Tarih Kongresi. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt, ss. 254-265.
  • Οικονομοu, İ. (1992). İsagogi stin Singritiki Stereotipologia ton Ethnikon Haraktiristikon sti Logotehnia. Thessaloniki: Unıversity Studio.
  • Papatheodorou, G. (2009). Romantika Pepromena. O Aristotelis Valaoritis os “ethnikos poıitis”. Athina: Vivliorama.
  • Özkırımlı, U. & Sofos, S. (2013). Yunanistan ve Türkiye’de milliyetçilik. İstanbul: Bilgi Üniversitesi.
  • Özsüer, E. (2012). Türk-Yunan ilişkilerindeki “biz” ve “öteki” önyargıların dinamikleri. Avrasya İncelemeleri Dergisi (AVİD), Sayı: I/2, ss. 269-309.
  • -
  • Özsüer, E. (2015). Ellinika kaı Tourkıka vivlia mithoplasias gıa paıdiko koıno: eıkones kaı proslipseıs. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Atina: Panteıon Üniversitesi Siyaset Bilimi ve Tarih Anabilim Dalı
  • Pεsμαζoglοu, S. (1995). Evrokentrikes Kataskeves sto Ethnos-Kratos-Ethnikismos. Epistimoniko Simposio (21-22 İanouariou 1994). Athina: Eteria Spoudon Neoellinikou Politismou kaı Genikis Paıdeias, ss. 187-195.
  • Rotzokos, N. (2007). Ethnafipnisi kaı Ethnogenisi. Orlofika kaı elliniki istoriografia. Athina: Vivliorama.
  • Paparrigopoulos, K. (1970). İstoria tou Ellinikou Ethnous. Atina: Hermes.
  • Pesmazoglou, S. (1993). İdeologia kaı ritoreia. Athina: Themelio.
  • Schnapper, D. (2005). Öteki ile İlişki. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Skopea, E. (1988). Το prototipo vasileio kaı i Megali İdea. Opseıs tou ethnikou problimatos stin Ellada (1830-1880). Athina: Politipo.
  • Smith, A. (2000). Ethniki Tautotita. Αthina: Odisseas.
  • Smith, A. (2001). Nationalism: theory, ideology, history. Cambridge: Polity.
  • Tekeli, İ. (1998). Tarihyazıcılığı ve öteki kavramı üzerine düşünceler. Tarih Eğitimi ve Tarihte “Öteki” Sorunu, II. Uluslararası Tarih Kongresi. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt, ss. 1-6.
  • Veremis, Th. (2012). Ethiniki Tautotita kaı Ethnikismos sti Neoteri Ellada. Atina: MİET.

Tarihin “Öteki” Yüzü: Türkiye ve Yunanistan Örneğinde Tarihi Yeniden Algılamak

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 2, 165 - 201, 24.10.2015
https://doi.org/10.17497/tuhed.185639

Öz

Çocukluk yıllarında okuduğumuz öykülerin içindeki imgelerin kişiliğimizin oluşmasında, davranışlarımızın biçimlenmesinde, hayal ve hedeflerimizin belirlenmesinde, algılama estetiğimizin oluşumunda büyük bir etkisi olduğu bilinir. Bu nedenle bu dönemde okunan kitaplar ve özellikle de okul kitapları kişinin ruhsal, bireysel ve toplumsal biçimlenmesinde ve kimlik oluşumunda etkin bir rol üstlenir. Kitaplardaki “öteki” algısının bireyin tüm hayatını etkileyen ve önyargıları oluşturan ilk basamak olduğu görüşü doğru bir tespit olacaktır. Özellikle tarih kitaplarında yer alan ifadeler “öteki”nin imajını belirlemede ilk ve temel etkendir. Türkiye ve Yunanistan çerçevesinde ise “öteki” kendini pek çok sosyal, kültürel ve siyasal alanda gösteren bir kavramdır. Özellikle her iki ülkenin tarih anlatımında “öteki”ne ait imajlar ulus kimliğinin inşasında da önemli bir rol üstlenmektedir. Bu çalışmada Türkiye ve Yunanistan’daki çocuklara yönelik popüler tarih kitaplarındaki ortak tarih algısı karşılıklı incelenerek “öteki” ve “ben” algısının nasıl oluştuğu saptanmaya çalışılmıştır. Araştırma yöntemi nitel içerik ve doküman analizine dayanmaktadır. Her iki ülkede çocuklar için hazırlanan popüler tarih kitaplarındaki ortak tarih algısı “öteki” üzerinden irdelenmiş ve aynı tarihi olayın neredeyse birbirine zıt iki farklı anlatımı karşılaştırmalı metot kullanılarak ifade edilmeye çalışılmıştır. 

Anahtar Kelimeler: Öteki, İmaj, Türkiye/Yunanistan Tarihi, Algı, Ulusal Kimlik


THE “OTHER” FACE of HISTORY: RE-COMPREHENDING HISTORY in the EXAMPLE of TURKEY and GREECE


Abstract: The images in the stories we read in our childhood have a deep impact on the shaping of our characters, behaviours, dreams and aims as well as the formation of our aesthetics of perception. The books read in this period of life play important role in mental, individual and social formation of the person and his identity. The perception of “Other” in books is the first step in the construction of prejudices affecting an entire life.  The expressions in history books, in particular, are the first and fundamental factors in determining the image of the Other. Within the framework of Turkey and Greece, the Other manifest itself in many social, cultural and political arenas. The images of Other in each state’s historiography play important roles in construction of national identity. This paper comparatively studies the perception of history in popular history books for children in Turkey and Greece and examines the process of how Self and Other are constructed. The research method is based on qualitative content and document analysis. The perception of common history in popular history books for young readers are examined with the perspective of Other. That the same events have two opposing narratives in these countries are displayed through comparative methods.

Keywords: Other, Image, Turkish History, Greek History, Perception, National Identity

Kaynakça

  • Abatzapoulou, F. (1998). O Allos en Diogmo. İ İkona tou Evraıou sti logotehnia. Zitimata istorias kaı mithoplasias. Atina: Themelio.
  • Akşin, S. (2006). Ana çizgileriyle Türkiye’nin yakın tarihi (1789-1980), Ankara: İmaj.
  • Anagnostopoulou, S. (1998). Mikra Asia 19 aıona -1919 oı Ellinorthodokses Koınotites apo to Millet ton Romion sto Elliniko Ethnos, Athina: Ellinika Grammata.
  • Anderson, B. (2009). Hayali cemaatler, İstanbul: Metis.
  • Angelou, A. (1997). To Krifo Sholeıo: Hroniko Enos Mithou, Athina: Estia.
  • -
  • Arveler, E. (2007). Politismos kaı Ellinismos, Athina: Kastanioti.
  • Barthes, R. (2012). Göstergebilimsel serüven, İstanbul: Yapı Kredi.
  • Bilgin, N. (1994). Sosyal bilimlerin kavşağında kimlik sorunu. İzmir: Ege.
  • Bilginer, E. (2012). Recent debates on Greek history textbooks: The case of contemporary history texbookf for 6th grades by Maria Repousi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Uluslar arası İlişkiler Anabilim Dalı.
  • Bodenhausen, G.V., Sheppard L.A., Kramer, G.P. (1994). Negative affect and social judgment: The differential impact of anger and sadness. European Journal of Social Psychology, Special Issue: Affect in Social Judgments and Cognition, 24:1, , σ. 45-62.
  • Brubaker, R. (2012). Religion and nationalism: Four approaches. Nation and Nationalism, Cilt: 18, ss. 2-20.
  • Carr, Edward H. (2013). Tarih Nedir?. İstanbul: İletişim
  • Copeaux E. (1998). Türk kimlik söyleminin topografyası ve kronografisi, tarih eğitimi ve tarihte “öteki” sorunu. II. Uluslararası Tarih Kongresi. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, ss. 70-84.
  • Copeaux, E. (1998). Türk tarih tezinden türk islam sentezine. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.
  • Clogg, R. (1992). Modern Yunanistan tarihi. İstanbul: İletişim.
  • Dragona, Th. & Birtek, F. (2006), Ellada kaı Tourkia. Politis kaı Ethnos-Kratos. Athina: Aleksandreia.
  • Frangoudaki, A. & Dragona, Th. (1997), Ti eınaı i patrida mas; Ethnikismos stin Ekpaıdeusi. Athina: Aleksandria.
  • Göka, E. (2007). İnsan kısım kısım: toplumlar, zihniyetler, kimlikler. Ankara: Aşina.
  • Grigoriadis, I.N. (2014) kutsal sentez, yunan ve Türk milliyetçiliğine dini aşılamak. İstanbul: Koç Üniversitesi.
  • Güvenç, B. (1998). Tarihi perspektifte kimlik sorunu özdeşimlerini belirleyen bazı etkenler, tarih eğitimi ve tarihte “öteki” sorunu. II. Uluslararası Tarih Kongresi. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt, ss. 23-29.
  • Hatzopoulos, M. (2009). From resurrection to insurrection: sacred myths, motifs and symbols in the Greek war independence, Roderick Beaton-David Ricks (edit), The Making of Modern Greece: Nationalism, Romanticism and the Uses of the Past. Farnham, Surrey: Ashgate.
  • Kalın, İ. (2012). İslam kaı Disi. Athina: Papazisi.
  • Kitromilidis, P. (2012). Νοeres koınotites kaı oı aparhes tou ethnikou zitimatos sta Valkania. Thanos Veremis (edit), Ethniki Tautotita kaı Ethnikismos stin Neoteri Ellada. Athina: MİET
  • Klouri, Ch. (1995). Mithoi kaı simvola mias ethnikis epeteiou, Paniyirikos Logos ston episimo eortasmo tis 25 Martiou. Komotini: http://lesxianagnosiskor.blogspot.com/2009/12/blog-post_08.html. Erişim tarihi: 18 Şubat 2015).
  • Millas, H. (2005). Öteki ve kimlik. İstanbul: İletişim.
  • Millas, İ. (2005). İkones Ellinon kaı Tourkon. Sholika Vivlia, İstoriografia Logotehnia kaı Ethnika Stereotipa. Athina: Aleksandreıa.
  • Millas, İ. (1998). Türk ders kitaplarında “Yunanlılar”: Bütünleştirici bir yaklaşım. Tarih ğğitimi ve karihte “Öteki” Sorunu, II. Uluslararası Tarih Kongresi. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt, ss. 254-265.
  • Οικονομοu, İ. (1992). İsagogi stin Singritiki Stereotipologia ton Ethnikon Haraktiristikon sti Logotehnia. Thessaloniki: Unıversity Studio.
  • Papatheodorou, G. (2009). Romantika Pepromena. O Aristotelis Valaoritis os “ethnikos poıitis”. Athina: Vivliorama.
  • Özkırımlı, U. & Sofos, S. (2013). Yunanistan ve Türkiye’de milliyetçilik. İstanbul: Bilgi Üniversitesi.
  • Özsüer, E. (2012). Türk-Yunan ilişkilerindeki “biz” ve “öteki” önyargıların dinamikleri. Avrasya İncelemeleri Dergisi (AVİD), Sayı: I/2, ss. 269-309.
  • -
  • Özsüer, E. (2015). Ellinika kaı Tourkıka vivlia mithoplasias gıa paıdiko koıno: eıkones kaı proslipseıs. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Atina: Panteıon Üniversitesi Siyaset Bilimi ve Tarih Anabilim Dalı
  • Pεsμαζoglοu, S. (1995). Evrokentrikes Kataskeves sto Ethnos-Kratos-Ethnikismos. Epistimoniko Simposio (21-22 İanouariou 1994). Athina: Eteria Spoudon Neoellinikou Politismou kaı Genikis Paıdeias, ss. 187-195.
  • Rotzokos, N. (2007). Ethnafipnisi kaı Ethnogenisi. Orlofika kaı elliniki istoriografia. Athina: Vivliorama.
  • Paparrigopoulos, K. (1970). İstoria tou Ellinikou Ethnous. Atina: Hermes.
  • Pesmazoglou, S. (1993). İdeologia kaı ritoreia. Athina: Themelio.
  • Schnapper, D. (2005). Öteki ile İlişki. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Skopea, E. (1988). Το prototipo vasileio kaı i Megali İdea. Opseıs tou ethnikou problimatos stin Ellada (1830-1880). Athina: Politipo.
  • Smith, A. (2000). Ethniki Tautotita. Αthina: Odisseas.
  • Smith, A. (2001). Nationalism: theory, ideology, history. Cambridge: Polity.
  • Tekeli, İ. (1998). Tarihyazıcılığı ve öteki kavramı üzerine düşünceler. Tarih Eğitimi ve Tarihte “Öteki” Sorunu, II. Uluslararası Tarih Kongresi. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt, ss. 1-6.
  • Veremis, Th. (2012). Ethiniki Tautotita kaı Ethnikismos sti Neoteri Ellada. Atina: MİET.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma ve İnceleme Makaleleri
Yazarlar

Esra Özsüer

Yayımlanma Tarihi 24 Ekim 2015
Gönderilme Tarihi 24 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özsüer, E. (2015). Tarihin “Öteki” Yüzü: Türkiye ve Yunanistan Örneğinde Tarihi Yeniden Algılamak. Turkish History Education Journal, 4(2), 165-201. https://doi.org/10.17497/tuhed.185639



DUYURULAR: 

1- APA7 Yazım Kuralları:

Mayıs 2024 sayısından itibaren dergimiz kaynak gösterme ve alıntı yapma konusunda APA 7 (American Psychological Association) sistemini uygulacaktır. Daha fazla bilgi için lütfen TUHED şablonu ve yazım kurallarını inceleyiniz.

2- Erken Görünüm:

TUHED'in yeni yayın politikasına göre, değerlendirme süreci tamamlanan makaleler erken görünüm formatında yayınlanacaktır. Erken görünüm olarak yayınlanacak makalelere DOI ve sayfa numası tanımlanacaktır. 

3- Tam Metin İngilizce Yayın Politikası: 

Mayıs 2021 sayısından itibaren Araştırma-İnceleme ve Yayın Kritiği türündeki Türkçe çalışmaların tam metin İngilizce çevirisiyle birlikte yayınlanması sistemine geçilecektir. Buna göre yazarlar dergimize Türkçe başvuruda bulunabilecek ancak hakem değerlerndirme süreci sonrasında yayına kabul edilen çalışmaların tam metin İngilizce nüshasının düzenlenerek sisteme yüklenmesi istenilecektir. İngilizce olarak yapılan başvuruların incelenmesi ise İngilizce yapılacaktır.

4- Etik Kurul Onayı: 

25 Şubat 2020 tarihli ULAKBİM kararı gereği İnsanlar üzerindeki çalışmalar için (yaş sınırlaması olmaksızın) Etik Kurul Onayı alınmış olmalı, bu onay makalenin ilk ve son sayfaları ile Yöntem bölümünde kurum, tarih ve sayı bilgisi verilerek belirtilmeli ve imzalı Etik Kurul Onayı makale ile birlikte sisteme yüklenmelidir.  Çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediği durumlarda bu durum yine Yöntem bölümünde açıkça ifade edilmelidir. 2020 itibariyle bu şartları yerine getirmeyen çalışmalar değerlendirilmeye alınmayacaktır. 


10829

Turkish History Education Journal's site and metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license are available at COPYRIGHT