BibTex RIS Kaynak Göster

Yayın Kritiği: SON DÖNEM OSMANLI EĞİTİM TARİHİNDE COĞRAFYA DERS KİTAPLARINA BİR ÖRNEK: COĞRAFYA DERSLERİ - Abdurrahman ŞEREF

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 1, 340 - 356, 23.05.2016

Öz

Türkiye’de coğrafya öğretiminin tarihi üzerine yapılan çalışmaların sayısında ve niteliğinde yeterli olmasa da bir artış yaşanmaktadır. Coğrafyanın hem Osmanlı Devleti’nin son yıllarında hem de Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunda devlet bütünlüğünün somutlaştırılmasında oynadığı rolü düşündüğümüzde, bu alan ile ilgili kurgulanan derslerin katkılarını analiz etmenin gerekliliği belirginleşmektedir. İşte çalışmamızdaki temel hedefimiz Osmanlı Devleti’nin son yıllarında coğraya eğitiminin şekillenmesinde ders kitaplarının oynadığı rolü küçük bir örnekle de olsa analiz edebilmektir. Bu analizimizi gerçekleştirirken yararlandığımız metin ise Abdurrahman Şeref’in “Coğrafya Dersleri” adlı çalışmasıdır. Çalışmada yöntem olarak tarama modelinden yararlanılmıştır. Bu çerçevede ilk olarak Abdurrahman Şeref Efendi’nin 60 sayfadan oluşan eseri temin edilmiş, daha sonra ise eserin transkripsiyonu ve sadeleştirilmesi yapılarak biçimsel özellikler açığa çıkartılmıştır. Söz konusu eserin çeviri aşaması bittikten sonra elde edilen bulgular irdelenerek bir sonuca ulaşılmıştır.   

Kaynakça

  • Abdurrahman Şeref, (1326/1910-1911). Coğrafya dersleri. İstanbul: Şirket-i Mürettibiye.
  • Demiryürek, M. (2003). Ölümünün 78. yılında son Vak'anüvis Abdurrahman Şeref Efendi ve Cumhuriyet. Milli Eğitim (158), ss.198-204.
  • İmzasız. (1986). Abdurrahman Şeref. Büyük Larousse, Cilt 1, s. 24. İstanbul: Gelişim.
  • Fortna, B. C. (2002). İmperial classroom: Islam, the state, and education in the late Ottoman Empire. New York: Oxford University.
  • Özcan, A. (1988). Abdurrahman Şeref. Türkiye Diyanet Vakfı Ansiklopedisi, Cilt 1, s. 175. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Satı. M. (1327/1911, 15 Nisan/28 Nisan). Coğrafya nasıl tedris edilmelidir? Tedrisat Mecmuası (12), ss.244-250.
  • Tekiner, M. E. (2009). Abdurrahman Şeref Efendi: Biyografisi, resmi ve özel hayatı. Tarih İncelemeleri Dergisi, 24(1), ss.253-278.
  • Türk, İ. C. (2009). II. Meşrutiyet Dönemi eğitimcisi Satı Bey ve coğrafya öğretimi. A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi (40), ss.423-438.
Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 1, 340 - 356, 23.05.2016

Öz

Kaynakça

  • Abdurrahman Şeref, (1326/1910-1911). Coğrafya dersleri. İstanbul: Şirket-i Mürettibiye.
  • Demiryürek, M. (2003). Ölümünün 78. yılında son Vak'anüvis Abdurrahman Şeref Efendi ve Cumhuriyet. Milli Eğitim (158), ss.198-204.
  • İmzasız. (1986). Abdurrahman Şeref. Büyük Larousse, Cilt 1, s. 24. İstanbul: Gelişim.
  • Fortna, B. C. (2002). İmperial classroom: Islam, the state, and education in the late Ottoman Empire. New York: Oxford University.
  • Özcan, A. (1988). Abdurrahman Şeref. Türkiye Diyanet Vakfı Ansiklopedisi, Cilt 1, s. 175. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Satı. M. (1327/1911, 15 Nisan/28 Nisan). Coğrafya nasıl tedris edilmelidir? Tedrisat Mecmuası (12), ss.244-250.
  • Tekiner, M. E. (2009). Abdurrahman Şeref Efendi: Biyografisi, resmi ve özel hayatı. Tarih İncelemeleri Dergisi, 24(1), ss.253-278.
  • Türk, İ. C. (2009). II. Meşrutiyet Dönemi eğitimcisi Satı Bey ve coğrafya öğretimi. A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi (40), ss.423-438.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Kritik Temelli Çalışmalar
Yazarlar

Ümüt Akagündüz

Yayımlanma Tarihi 23 Mayıs 2016
Gönderilme Tarihi 29 Şubat 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akagündüz, Ü. (2016). Yayın Kritiği: SON DÖNEM OSMANLI EĞİTİM TARİHİNDE COĞRAFYA DERS KİTAPLARINA BİR ÖRNEK: COĞRAFYA DERSLERİ - Abdurrahman ŞEREF. Turkish History Education Journal, 5(1), 340-356. https://doi.org/10.17497/tuhed.279926



DUYURULAR: 

1- APA7 Yazım Kuralları:

Mayıs 2024 sayısından itibaren dergimiz kaynak gösterme ve alıntı yapma konusunda APA 7 (American Psychological Association) sistemini uygulacaktır. Daha fazla bilgi için lütfen TUHED şablonu ve yazım kurallarını inceleyiniz.

2- Erken Görünüm:

TUHED'in yeni yayın politikasına göre, değerlendirme süreci tamamlanan makaleler erken görünüm formatında yayınlanacaktır. Erken görünüm olarak yayınlanacak makalelere DOI ve sayfa numası tanımlanacaktır. 

3- Tam Metin İngilizce Yayın Politikası: 

Mayıs 2021 sayısından itibaren Araştırma-İnceleme ve Yayın Kritiği türündeki Türkçe çalışmaların tam metin İngilizce çevirisiyle birlikte yayınlanması sistemine geçilecektir. Buna göre yazarlar dergimize Türkçe başvuruda bulunabilecek ancak hakem değerlerndirme süreci sonrasında yayına kabul edilen çalışmaların tam metin İngilizce nüshasının düzenlenerek sisteme yüklenmesi istenilecektir. İngilizce olarak yapılan başvuruların incelenmesi ise İngilizce yapılacaktır.

4- Etik Kurul Onayı: 

25 Şubat 2020 tarihli ULAKBİM kararı gereği İnsanlar üzerindeki çalışmalar için (yaş sınırlaması olmaksızın) Etik Kurul Onayı alınmış olmalı, bu onay makalenin ilk ve son sayfaları ile Yöntem bölümünde kurum, tarih ve sayı bilgisi verilerek belirtilmeli ve imzalı Etik Kurul Onayı makale ile birlikte sisteme yüklenmelidir.  Çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediği durumlarda bu durum yine Yöntem bölümünde açıkça ifade edilmelidir. 2020 itibariyle bu şartları yerine getirmeyen çalışmalar değerlendirilmeye alınmayacaktır. 


10829

Turkish History Education Journal's site and metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license are available at COPYRIGHT