Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MODERN DÖNEM (1750-1914) AVRUPA’SINDAKİ BAZI OLAYLARIN EDEBİYATTAKİ YANSIMALARI

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 1, 1 - 28, 21.05.2017
https://doi.org/10.17497/tuhed.296836

Öz

Ülkemizde genel olarak
tarih-edebiyat ilişkisine, özellikle tarih eğitiminde edebiyatın kullanımına
dair birçok çalışma bulunmaktadır. Bunlar, ilköğretim ve ortaöğretimde Türk
veya Osmanlı tarihinin öğretiminde veya çocuklara tarihi bilincin kazandırılmasında
tarihi romanların, tarihi hikâyelerin, efsane ve destanların rolünü inceleyen
ve analiz eden önemli çalışmalardır. Ancak hiç birisinde Avrupa tarihi
eğitiminde edebiyatın kullanımına değinilmemiştir.



Bu
makalede ise tarih eğitiminde, Modern Dönem (1750-1914) Avrupa tarihinde önemli
bir yere sahip olan Endüstri Devrimi, Fransız İhtilali, 1848 İhtilali, 19.
Yüzyılda işçilerin ve diğer toplumsal sınıfların durumu ve Yeni Emperyalizm
gibi olayların anlatımında, Charles Dickens, Anatole France, Gustave Flaubert,
Rudyard Kipling, Emile Zola ve Joseph Conrad gibi isimlerin eserlerinin
kullanımından örnekler verilecektir. Verilen örnekler üzerinden tarih
eğitiminde edebiyatın tamamlayıcı bir alan olarak kullanımını değerlendirilecek
ve analiz edilecektir.

Kaynakça

  • Aktaş, Ö. (2014). Türk denizcilik tarihi öğretiminde kullanılabilecek romanlar üzerine bir değerlendirme. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S.28, s. 39-55.
  • Armaoğlu, F. (2010). 19. Yüzyıl siyasi tarihi (1789-1914). İstanbul: Alkım.
  • Ata, B. (2000). Tarih öğretiminde bir araç olarak tarihî romanlar. Türk Yurdu, 153-154, s. 158-166.
  • Austen, J. (1998). Pride and prejudice. New York: Oxford University.
  • Berman, M. (2013). Katı olan her şey buharlaşıyor. Çev. Bülent Peker, Ümit Altuğ, 16. Baskı. İstanbul: İletişim.
  • Blanning, T. C. W. (1987). The French revolution: aristocrats versus bourgeois? New Jersey: Humanities.
  • Bock, G. (2004). Avrupa tarihinde kadınlar, Çev. Zehra Aksu Yılmazer. İstanbul: Literatür.
  • Breuilly, J. (2000). 1848 Devrimleri. D. Parker (Ed.). Batı’da devrimler ve devrimci gelenek, 1560-1991. Ankara: Dost.
  • Briggs, A. (1993). Victorian cities. Berkeley, Los Angeles: University California Press.
  • Carmen J. Nielson, C. J. (2014). Private women and the public good: charity and state formation in hamilton, Ontario, 1846–93. Vancouver: UBC.

LITERARY REFLECTIONS of SOME EVENTS in EUROPE DURING MODERN PERIOD (1750-1914)

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 1, 1 - 28, 21.05.2017
https://doi.org/10.17497/tuhed.296836

Öz

There have been many studies in Turkish on
history-literature relation and the use of literature in history education.
These studies mostly deal with the role historical novels, stories, myths and
epics play in developing an understanding of history and contributing to the
teaching and learning of Ottoman history or Turkish history courses in
elementary or middle schools. None deals with the use of novels in European
history courses.



 This article, on the other hand, analyzes and
gives examples from various novels and literature by some writers such as
Charles Dickens, Anatole France, Gustave
Flaubert, Rudyard Kipling, Emile Zola and Joseph Conrad in teaching a European
history course in universities. 

Kaynakça

  • Aktaş, Ö. (2014). Türk denizcilik tarihi öğretiminde kullanılabilecek romanlar üzerine bir değerlendirme. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S.28, s. 39-55.
  • Armaoğlu, F. (2010). 19. Yüzyıl siyasi tarihi (1789-1914). İstanbul: Alkım.
  • Ata, B. (2000). Tarih öğretiminde bir araç olarak tarihî romanlar. Türk Yurdu, 153-154, s. 158-166.
  • Austen, J. (1998). Pride and prejudice. New York: Oxford University.
  • Berman, M. (2013). Katı olan her şey buharlaşıyor. Çev. Bülent Peker, Ümit Altuğ, 16. Baskı. İstanbul: İletişim.
  • Blanning, T. C. W. (1987). The French revolution: aristocrats versus bourgeois? New Jersey: Humanities.
  • Bock, G. (2004). Avrupa tarihinde kadınlar, Çev. Zehra Aksu Yılmazer. İstanbul: Literatür.
  • Breuilly, J. (2000). 1848 Devrimleri. D. Parker (Ed.). Batı’da devrimler ve devrimci gelenek, 1560-1991. Ankara: Dost.
  • Briggs, A. (1993). Victorian cities. Berkeley, Los Angeles: University California Press.
  • Carmen J. Nielson, C. J. (2014). Private women and the public good: charity and state formation in hamilton, Ontario, 1846–93. Vancouver: UBC.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma ve İnceleme Makaleleri
Yazarlar

Kezban Acar Kaplan

Yayımlanma Tarihi 21 Mayıs 2017
Gönderilme Tarihi 13 Ekim 2016
Kabul Tarihi 1 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Acar Kaplan, K. (2017). LITERARY REFLECTIONS of SOME EVENTS in EUROPE DURING MODERN PERIOD (1750-1914). Turkish History Education Journal, 6(1), 1-28. https://doi.org/10.17497/tuhed.296836



DUYURULAR: 

1- APA7 Yazım Kuralları:

Mayıs 2024 sayısından itibaren dergimiz kaynak gösterme ve alıntı yapma konusunda APA 7 (American Psychological Association) sistemini uygulacaktır. Daha fazla bilgi için lütfen TUHED şablonu ve yazım kurallarını inceleyiniz.

2- Erken Görünüm:

TUHED'in yeni yayın politikasına göre, değerlendirme süreci tamamlanan makaleler erken görünüm formatında yayınlanacaktır. Erken görünüm olarak yayınlanacak makalelere DOI ve sayfa numası tanımlanacaktır. 

3- Tam Metin İngilizce Yayın Politikası: 

Mayıs 2021 sayısından itibaren Araştırma-İnceleme ve Yayın Kritiği türündeki Türkçe çalışmaların tam metin İngilizce çevirisiyle birlikte yayınlanması sistemine geçilecektir. Buna göre yazarlar dergimize Türkçe başvuruda bulunabilecek ancak hakem değerlerndirme süreci sonrasında yayına kabul edilen çalışmaların tam metin İngilizce nüshasının düzenlenerek sisteme yüklenmesi istenilecektir. İngilizce olarak yapılan başvuruların incelenmesi ise İngilizce yapılacaktır.

4- Etik Kurul Onayı: 

25 Şubat 2020 tarihli ULAKBİM kararı gereği İnsanlar üzerindeki çalışmalar için (yaş sınırlaması olmaksızın) Etik Kurul Onayı alınmış olmalı, bu onay makalenin ilk ve son sayfaları ile Yöntem bölümünde kurum, tarih ve sayı bilgisi verilerek belirtilmeli ve imzalı Etik Kurul Onayı makale ile birlikte sisteme yüklenmelidir.  Çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediği durumlarda bu durum yine Yöntem bölümünde açıkça ifade edilmelidir. 2020 itibariyle bu şartları yerine getirmeyen çalışmalar değerlendirilmeye alınmayacaktır. 


10829

Turkish History Education Journal's site and metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license are available at COPYRIGHT