Bu araştırma ile tarih ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Atatürk
İlkelerine ilişkin bilişsel yapıları Kelime İlişkilendirme Testi (KİT)
aracılığı ile belirlenmeye çalışılmıştır. Tarama Modeli kullanılan bu
araştırmanın, çalışma grubunu 2015-2016 eğitim öğretim yılında Gaziosmanpaşa
Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 40 sosyal bilgiler öğretmenliği
4. sınıf öğrencisi ile 40 pedagojik formasyon eğitimi alan tarih bölümü 4.
Sınıf öğrencisi olmak üzere toplam 80 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri
toplama aracı olarak Kelime ilişkilendirme Testi (KİT) kullanılmıştır. Atatürk
İlkelerini oluşturan 6 anahtar kavram kullanılarak KİT oluşturulmuştur.
Verilerin analizinde ise anahtar kavramlara verilen cevap kavramların frekans
tabloları oluşturularak ayrıntılı bir şekilde incelenmiştir. Elde edilen frekans tablosu sonuçlarına göre
kavram ağı haritası çizilmiştir. Kavram
ağı sonuçlarına göre, tarih öğretmen adaylarının Atatürk ilkelerine yönelik
doğru ve anlamlı ilişkiler kurduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ancak, tarih öğretmen
adayları Atatürk ilkelerini kendi arasında bağdaştıramamış ve ilkeler
arasındaki çoklu ilişkiyi kuramamışlardır. Bu da onların bilişsel yapılarında
Atatürk ilkelerinin birbirlerinden büyük oranda ilişkisiz ve kopuk olduğunu göstermektedir. Sosyal bilgiler öğretmen adayları ise Atatürk
ilklerine yönelik doğru ve anlamlı ilişkiler kurmuşlardır. Ayrıca elde edilen
sonuca göre, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Atatürk İlkelerini kendi aralarında
kuvvetli bir şekilde bağdaştırdığını göstermektedir. Böylelikle sosyal bilgiler
öğretmen adaylarının bilişsel yapılarında Atatürk İlkelerinin kendi arasında
kuvvetli bir şekilde ilişkilendirdikleri sonucuna ulaşılmıştır.
Kelime İlişkilendirme Testi Bilişsel Yapı Atatürk İlkeleri Öğretmen adayları Tarih Eğitimi
The aim of this study is to
determine the pre-service history and social studies teachers' cognitive
structure about principles of Ataturk through the word association test (WAT).
In this research, general survey model was used; the study group consisted of a
total of 80 students, 40 of whom were the fourth-grade social studies
pre-service teachers and 40 fourth-grade history students taking pedagogical
formation education in Gaziosmanpaşa University Faculty of Education in the 2015-2016 academic year. The word
association test (WAT) was used as data collection tool in the study. WAT was
formed by using 6 key concepts forming Atatürk Principles. In the analysis of
the data, the frequency tables of answer concepts given to key concepts were
formed and examined in detail. The conceptual network map was drawn according
to the obtained frequency table results. According to the results of conceptual
relational network, the pre-service history teachers established accurate and
meaningful relations with Atatürk principles. However, pre-service history
teachers could not associate Atatük principles with each other and could not
establish multiple relationship between principles, and this showed that
Atatürk's principles were largely unrelated and disconnected from each oher in
their cognitive structures while pre-service social studies teacher established
accurate and meaningful relations with Atatürk principles. Moreover, the
results revealed that pre-service social studies teachers strongly associated
Atatük principles with each other, so it was achieved that pre-service social
studies teachers strongly associated the Atatürk's principles with each other
in their cognitive structures.
Word Association Test Cognitive Structure Atatürk Principles Teacher Candidates History Education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma ve İnceleme Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ekim 2017 |
Kabul Tarihi | 15 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 1 |
DUYURULAR:
1- APA7 Yazım Kuralları:
Mayıs 2024 sayısından itibaren dergimiz kaynak gösterme ve alıntı yapma konusunda APA 7 (American Psychological Association) sistemini uygulacaktır. Daha fazla bilgi için lütfen TUHED şablonu ve yazım kurallarını inceleyiniz.
2- Erken Görünüm:
TUHED'in yeni yayın politikasına göre, değerlendirme süreci tamamlanan makaleler erken görünüm formatında yayınlanacaktır. Erken görünüm olarak yayınlanacak makalelere DOI ve sayfa numası tanımlanacaktır.
3- Tam Metin İngilizce Yayın Politikası:
Mayıs 2021 sayısından itibaren Araştırma-İnceleme ve Yayın Kritiği türündeki Türkçe çalışmaların tam metin İngilizce çevirisiyle birlikte yayınlanması sistemine geçilecektir. Buna göre yazarlar dergimize Türkçe başvuruda bulunabilecek ancak hakem değerlerndirme süreci sonrasında yayına kabul edilen çalışmaların tam metin İngilizce nüshasının düzenlenerek sisteme yüklenmesi istenilecektir. İngilizce olarak yapılan başvuruların incelenmesi ise İngilizce yapılacaktır.
4- Etik Kurul Onayı:
25 Şubat 2020 tarihli ULAKBİM kararı gereği İnsanlar üzerindeki çalışmalar için (yaş sınırlaması olmaksızın) Etik Kurul Onayı alınmış olmalı, bu onay makalenin ilk ve son sayfaları ile Yöntem bölümünde kurum, tarih ve sayı bilgisi verilerek belirtilmeli ve imzalı Etik Kurul Onayı makale ile birlikte sisteme yüklenmelidir. Çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediği durumlarda bu durum yine Yöntem bölümünde açıkça ifade edilmelidir. 2020 itibariyle bu şartları yerine getirmeyen çalışmalar değerlendirilmeye alınmayacaktır.