Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal bilgiler öğretiminde biyografi kullanımının akademik başarıya etkisi

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 2, 260 - 278, 25.10.2024
https://doi.org/10.17497/tuhed.1456171

Öz

Sosyal Bilgiler dersinin önemli sorunlarından biri de öğrencilerin yaşları gereği soyut konuları anlamakta zorlanmasıdır. Ders kazanımlarında verilen soyut konular öğrencinin seviyesine uygun bir biçimde somutlaştırılarak verilmelidir. Bu durum da ancak eğitim öğretim de farklı materyal kullanımıyla gerçekleştirilir. Dersin kazanımına uygun kullanılan her materyal öğrencinin konuyu daha kolay anlamasına yardım eder. Derste kullanılan materyallerden biri de biyografilerdir. Yapılan araştırmanın amacı, Sosyal Bilgiler dersinde kullanılan biyografi yönteminin öğrencilerin akademik başarısına etkisini incelemektir. Araştırmanın problem cümlesi, Sosyal Bilgiler dersinde biyografi ile öğretim yapılan deney grubu öğrencileri ile programa dayalı öğretim yapılan kontrol grubu öğrencilerinin akademik başarılarının farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir. Problem cümlesine yanıt ararken bu araştırmanın yöntemi, ön test-son test kontrol gruplu deneysel bir desende tasarlanmıştır. Ön test-son test kontrol gruplu modelde, yansız atama ile oluşturulmuş iki grup bulunur. Bu gruplardan biri deney grubu diğeri de kontrol grubudur. Bu araştırmanın uygulamasında uygulama yapılan deney ve kontrol grubu öğrencilerine ön test uygulanmış sonrasında ise deney grubuna Sosyal Bilgiler programı içerisinde ders işlenirken uygulama amacına uygun olarak belirlenen konular biyografi yöntemi kullanılarak anlatılmıştır. Her iki grupta da deney öncesi ve deney sonrası ölçümler yapılmıştır. Çalışmanın uygulaması sonucunda elde edilen veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Biyografi ile öğretim yapılan deney grubu öğrencileri ile programa dayalı öğretim yapılan kontrol grubu öğrencileriyle yapılan çalışma sonucunda elde edilen bulgulara göre biyografi ile öğretim yapılan deney grubu öğrencileri ile programa dayalı öğretim yapılan kontrol grubu öğrencilerinin son test puanlarının deney grubu lehine anlamlı bir farklılık oluşturduğu sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Ağca, H. (1999). Yazılı anlatım. Gündüz.
  • Akbaba, B. (2010). İnkılap tarihi öğretiminde biyografiler. M. Safran (Ed.), Tarih Nasıl Öğretilir (315-319). Yeni İnsan Yayınevi.
  • Akyüz, Y. (2008). Türk eğitim tarihi. Pegem.
  • Aslan, E. (2016). Geçmişten günümüze sosyal bilgiler. Pegem.
  • Barr, R., Barth, J. L. & Shermis, S. S. (2013). Sosyal bilgilerin doğası. Pegem.
  • Baytekin, Ç. (2011). Öğrenme öğretme teknikleri ve materyal geliştirme. Anı.
  • Beldağ, A. & Aktaş, E. (2016). Sosyal bilgiler öğretiminde edebî eser kullanımına ilişkin öğretmen ve öğretmen adaylarının görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 953981.
  • Bilgili, A. S. (2009). Geçmişten günümüze sosyal bilimler ve sosyal bilgiler. Pegem.
  • Büyüköztürk, Ş. (2001). Deneysel desenler. Pegem.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem.
  • Çuhadar, C. & Yücel, M. (2010). Yabancı dil öğretmeni adaylarının bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğretim amaçlı kullanımına yönelik özyeterlik algıları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(27), 199-210.
  • Değirmenci, T. K. (2018). Sözlü ve yazılı edebi ürünlerin sosyal bilgiler dersi öğretiminde akademik başarı, tutum ve kalıcılığa etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Deveci, H. (2011). Türk eğitim tarihinde sosyal bilgiler. Pegem. Dilaver, H. H. & Tay, B. (2008). Sosyal bilgilerde yapılandırmacılık. Pegem.
  • Doğanay, A. (2002). Sosyal bilgiler öğretimi. Pegem.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, S. & Çinko, M. (2022). Sosyal bilimlerde SPSS’le veri analizi. The Kitap.
  • Er, H. (2005). Sosyal bilgiler dersinde biyografı öğretimi: Atatürk’ün hayatı metninin analizi ve yeni bir tasarım [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Erdem, R. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminde biyografi kullanımı [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Niğde Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Johnson, H. (1925). Teaching of history in elementary and secondary schools. New York: The Macmillan Company.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel.
  • Kaymakcı, S. (2013). Sosyal bilgiler ders kitaplarında sözlü ve yazılı edebî türlerin kullanım durumu. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 230-255.
  • Kaymakcı, S. & Er, H. (2014). Sosyal bilgilerde biyografi kullanımı. Pegem. Millî Eğitim Bakanlığı (1948). İlköğretim sosyal bilgiler 4-5-6 7 komisyon. Milli Eğitim Basımevi.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2017). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı. MEB. NCSS (1993). The social studies professional. National Council for the Social Studies.
  • Oğuzkan, F. (2000). Çocuk edebiyatı. Anı.
  • Oruç, C. (2010). Okul öncesi dönem çocuğunda ahlaki değerler eğitimi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 2, 37-60.
  • Oruç, Ş. & Erdem, R. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminde biyografi kullanımının öğrencilerin sosyal bilgiler dersine ilişkin tutumlarına etkisi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 215–229.
  • Öztürk, C. ve R. Otluoğlu (2003). Sosyal bilgiler öğretiminde edebi ürünler ve yazılı materyal. Pegem.
  • Öztürk, C. (2009). Sosyal bilgiler: Toplumsal yaşama disiplinlerarası bakış. Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Pegem.
  • Öncül, R. (2000). Eğitim ve eğitim bilimleri sözlüğü. MEB.
  • Safran, M. (2008). Sosyal bilgiler öğretimine bakış. Pegem.
  • Tural, S. (2000). Tarihten destana akan duyarlılık. Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı.
  • Üstel, F. (2016). Makbul vatandaş’ın peşinde. İletişim.

The effect of using biography in social studies teaching on academic success

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 2, 260 - 278, 25.10.2024
https://doi.org/10.17497/tuhed.1456171

Öz

One significant challenge in Social Studies classes is students’ struggle to grasp abstract concepts appropriate to their age. To address this issue, abstract topics outlined in the curriculum must be translated into more tangible forms tailored to student's comprehension levels, which necessitates the utilization of diverse teaching materials. Any material aligned with course objectives facilitates student comprehension. Biographies are one of the materials employed in classes. This study aims to investigate the impact of incorporating biography into Social Studies class instruction on students' academic achievement. The research problem focuses on examining whether there is a significant difference in academic achievements between students in the experimental group, which is taught with biographies (the experimental group), and those instructed through a program-based approach in the control group. To address this research question, a pre-test-post-test control group experimental design was adopted, which involved forming two groups through impartial assignment. One of these groups is the experimental group, and the other is the control group. In the implementation of this research, a pre-test was administered to the experimental and control group students. Subsequently, during Social Studies instruction, the experimental group received lessons explained using the biography method, while the control group followed the standard program-based approach. Measurements were taken before and after the experiment in both groups. The collected data were analyzed using the SPSS package program. The findings revealed that using the biography method in Social Studies instruction had a positive effect on students’ academic achievement.

Destekleyen Kurum

yok

Kaynakça

  • Ağca, H. (1999). Yazılı anlatım. Gündüz.
  • Akbaba, B. (2010). İnkılap tarihi öğretiminde biyografiler. M. Safran (Ed.), Tarih Nasıl Öğretilir (315-319). Yeni İnsan Yayınevi.
  • Akyüz, Y. (2008). Türk eğitim tarihi. Pegem.
  • Aslan, E. (2016). Geçmişten günümüze sosyal bilgiler. Pegem.
  • Barr, R., Barth, J. L. & Shermis, S. S. (2013). Sosyal bilgilerin doğası. Pegem.
  • Baytekin, Ç. (2011). Öğrenme öğretme teknikleri ve materyal geliştirme. Anı.
  • Beldağ, A. & Aktaş, E. (2016). Sosyal bilgiler öğretiminde edebî eser kullanımına ilişkin öğretmen ve öğretmen adaylarının görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 953981.
  • Bilgili, A. S. (2009). Geçmişten günümüze sosyal bilimler ve sosyal bilgiler. Pegem.
  • Büyüköztürk, Ş. (2001). Deneysel desenler. Pegem.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem.
  • Çuhadar, C. & Yücel, M. (2010). Yabancı dil öğretmeni adaylarının bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğretim amaçlı kullanımına yönelik özyeterlik algıları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(27), 199-210.
  • Değirmenci, T. K. (2018). Sözlü ve yazılı edebi ürünlerin sosyal bilgiler dersi öğretiminde akademik başarı, tutum ve kalıcılığa etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Deveci, H. (2011). Türk eğitim tarihinde sosyal bilgiler. Pegem. Dilaver, H. H. & Tay, B. (2008). Sosyal bilgilerde yapılandırmacılık. Pegem.
  • Doğanay, A. (2002). Sosyal bilgiler öğretimi. Pegem.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, S. & Çinko, M. (2022). Sosyal bilimlerde SPSS’le veri analizi. The Kitap.
  • Er, H. (2005). Sosyal bilgiler dersinde biyografı öğretimi: Atatürk’ün hayatı metninin analizi ve yeni bir tasarım [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Erdem, R. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminde biyografi kullanımı [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Niğde Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Johnson, H. (1925). Teaching of history in elementary and secondary schools. New York: The Macmillan Company.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel.
  • Kaymakcı, S. (2013). Sosyal bilgiler ders kitaplarında sözlü ve yazılı edebî türlerin kullanım durumu. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 230-255.
  • Kaymakcı, S. & Er, H. (2014). Sosyal bilgilerde biyografi kullanımı. Pegem. Millî Eğitim Bakanlığı (1948). İlköğretim sosyal bilgiler 4-5-6 7 komisyon. Milli Eğitim Basımevi.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2017). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı. MEB. NCSS (1993). The social studies professional. National Council for the Social Studies.
  • Oğuzkan, F. (2000). Çocuk edebiyatı. Anı.
  • Oruç, C. (2010). Okul öncesi dönem çocuğunda ahlaki değerler eğitimi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 2, 37-60.
  • Oruç, Ş. & Erdem, R. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminde biyografi kullanımının öğrencilerin sosyal bilgiler dersine ilişkin tutumlarına etkisi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 215–229.
  • Öztürk, C. ve R. Otluoğlu (2003). Sosyal bilgiler öğretiminde edebi ürünler ve yazılı materyal. Pegem.
  • Öztürk, C. (2009). Sosyal bilgiler: Toplumsal yaşama disiplinlerarası bakış. Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Pegem.
  • Öncül, R. (2000). Eğitim ve eğitim bilimleri sözlüğü. MEB.
  • Safran, M. (2008). Sosyal bilgiler öğretimine bakış. Pegem.
  • Tural, S. (2000). Tarihten destana akan duyarlılık. Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı.
  • Üstel, F. (2016). Makbul vatandaş’ın peşinde. İletişim.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Tarih Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Servet Hali 0000-0002-3365-0937

Gül Güney 0009-0002-5370-053X

Erken Görünüm Tarihi 17 Ağustos 2024
Yayımlanma Tarihi 25 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 22 Mart 2024
Kabul Tarihi 1 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Hali, S., & Güney, G. (2024). The effect of using biography in social studies teaching on academic success. Turkish History Education Journal, 13(2), 260-278. https://doi.org/10.17497/tuhed.1456171



DUYURULAR: 

1- APA7 Yazım Kuralları:

Mayıs 2024 sayısından itibaren dergimiz kaynak gösterme ve alıntı yapma konusunda APA 7 (American Psychological Association) sistemini uygulacaktır. Daha fazla bilgi için lütfen TUHED şablonu ve yazım kurallarını inceleyiniz.

2- Erken Görünüm:

TUHED'in yeni yayın politikasına göre, değerlendirme süreci tamamlanan makaleler erken görünüm formatında yayınlanacaktır. Erken görünüm olarak yayınlanacak makalelere DOI ve sayfa numası tanımlanacaktır. 

3- Tam Metin İngilizce Yayın Politikası: 

Mayıs 2021 sayısından itibaren Araştırma-İnceleme ve Yayın Kritiği türündeki Türkçe çalışmaların tam metin İngilizce çevirisiyle birlikte yayınlanması sistemine geçilecektir. Buna göre yazarlar dergimize Türkçe başvuruda bulunabilecek ancak hakem değerlerndirme süreci sonrasında yayına kabul edilen çalışmaların tam metin İngilizce nüshasının düzenlenerek sisteme yüklenmesi istenilecektir. İngilizce olarak yapılan başvuruların incelenmesi ise İngilizce yapılacaktır.

4- Etik Kurul Onayı: 

25 Şubat 2020 tarihli ULAKBİM kararı gereği İnsanlar üzerindeki çalışmalar için (yaş sınırlaması olmaksızın) Etik Kurul Onayı alınmış olmalı, bu onay makalenin ilk ve son sayfaları ile Yöntem bölümünde kurum, tarih ve sayı bilgisi verilerek belirtilmeli ve imzalı Etik Kurul Onayı makale ile birlikte sisteme yüklenmelidir.  Çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediği durumlarda bu durum yine Yöntem bölümünde açıkça ifade edilmelidir. 2020 itibariyle bu şartları yerine getirmeyen çalışmalar değerlendirilmeye alınmayacaktır. 


10829

Turkish History Education Journal's site and metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license are available at COPYRIGHT