Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Review of The Views of Science Teacher Candidates on The Use of E-Portfolio: An Action Research

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 1, 1 - 17, 30.06.2021
https://doi.org/10.52797/tujped.747510

Öz

This research was carried out in order to get the opinions of pre-service science teachers about the usability (positive and negative aspects) of the e-portfolio system, which is used as a performance evaluation method, and the application process. In this context, the experiences of pre-service science teachers as a result of the application study were used. The research, in which the action research method was used, was conducted in a state university in the 2019-2020 academic year. The study group was composed of 17 students studying at the Faculty of Education, Department of Science Education and taking the elective course of "Applications of Science in Technology". The research data were obtained from the answers given to open-ended questions about the usability and application process of the e-portfolio method as a result of 10 weeks of applications. Content analysis method, one of the qualitative data tools, was used for data analysis. With the study, the preservice teachers expressed their opinions about the usability and application process of e-portfolio. In line with the analysis of the data obtained from the opinions of the teacher candidates and the observations of the course teacher, it is thought that the e-portfolio system will contribute to the science teacher training program and the professional development of the teacher candidates.

Kaynakça

  • Alan, S. (2014). İlköğretim 4. ve 5. sınıflarda e-portfolyo kullanımının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya. https://acikerisim.erbakan.edu.tr/xmlui/handle/20.500.12452/612 adresinden erişilmiştir.
  • Achrazoglou, G. J. (2003). Assessing teacher preparedness using electronic portfolios and conventional methods. Unpublished Doctoral Dissertation, The University of Iova. Pro Quest Dissertations and Theses (Pro Quest Document ID: 765162681).
  • Alemdağ, E. (2015). Bilişim teknolojileri öğretmenleri için bir e-mentorluk uygulamasının tasarımı ve etkileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bil. Ens, Ankara http://www.openaccess.hacettepe.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/11655/1753/455501cc-bf78-45ab-a580-423d4acc8999.pdf?sequence=1&isAllowed=y adresinden erişilmiştir.
  • Barış, M.F. & Tosun, N. (2013). Influence of e-portfolio supported education process to academic success of the students. Procedia - Social and Behavioral Sciences,103, 492-499.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Demirkan, S. (2019). Eğitim yönetiminde alternatif denetim yaklaşımı, öğretmen portfolyosu değerlendirme: bir literatür taraması. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi. 1(1), 49-62.
  • Erdemir, N. & Bakırcı, H. (2010). Portfolyonun değişik yerleşim birimlerinde uygulanabilirlik ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 9(32), 75-91.
  • Erten, P. (2015). Çevrimiçi işbirlikli öğrenme ortamında e-portfolyo uygulamasının akademik başarıya, tutumlara, motivasyona ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ. https://acikerisim.firat.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11508/12254/423420.pdf? sequence=1&isAllowed=y adresinden erişilmiştir.
  • Gömleksiz, M. N. & Koç, A. (2010). Bilgisayar okuryazarlığı becerisi ediniminde e-portfolyo sürecinin öğrenen performansına ve tutumlarına etkisi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi. 12(2).75-96.
  • Gülbahar, Y. & Köse, F. (2006). Öğretmen adaylarının değerlendirme için elektronik portfolyo kullanımına ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 39(2), 75-93.
  • Gürol, M. & Demirli, C. (2006). E-portfolyo sürecinde öğrenci motivasyonu. 6th Internatıonal Educational Technology Conference. https://www.researchgate.net/profile/Nuran_Kemankasli2/publication/322209861_Geometri_Ogretiminde_Etkinlikler_Ip_Yardimiyla_Dinamik_Sekiller/links/5a4bb72c0f7e9b8284c2dc12/Geometri-Oegretiminde-Etkinlikler-Ip-Yardimiyla-Dinamik-Sekiller.pdf#page=792 adresinden erişilmiştir.
  • Güzeller, C.O. (2012). Web tabanlı portföy kullanımının akademik başarı ve elde tutma üzerindeki etkisi. Asya Pasifik Educ. Rev. 13, 457-464.
  • İzgi, Ü. & Gücüm, B. (2012). Fen eğitiminde portfolyo değerlendirme kullanımının sınav kaygısı ve öğrenmenin kalıcılığı üzerine etkisi. Eğitim ve Bilim Dergisi (Education and Science ), 37(164), 71-80.
  • Kaptan, F. & Korkmaz, H. (2003). İlköğretim fen öğretmenlerinin portfolyoların uygulanabilirliğine yönelik güçlükler hakkındaki algıları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 159-166.
  • Kayri, M. (2008). Elektronik portfolyo değerlendirmeleri için veri madenciliği yaklaşımı. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 98-110.
  • Kutlu, M. O., Polat, Y. & Döşlü, A. (2014). Ortaöğretim 10.sınıf bilgi ve iletişim teknolojileri dersinde web tabanlı portfolyo kullanımı–Adana ilinde bir çalışma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(1), 336-351.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (3rd ed.). Sage Publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2019). Fen bilimleri öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 3,4,5,6,7 ve 8. sınıflar). Ankara: MEB Yayınevi.
  • Morkoç, D. K. & Erdönmez, C. (2015). Web 2.0 uygulamalarının eğitim süreçlerine etkisi: Çanakkale sosyal bilimler meslek yüksekokulu örneği. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 5(3), 335-346. DOI: 10.5961/jhes.2015.135
  • Özdemir, S.M. (2010). İlköğretim öğretmenlerinin alternatif ölçme ve değerlendirme araçlarına ilişkin yeterlikleri ve hizmet içi eğitim ihtiyaçları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(4), 787-816.
  • Özyenginer, E. (2006). Bilgisayar dersinde elektronik portfolyo yöntemi kullanımı üzerine bir çalışma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İzmir. http://acikerisim.deu.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/20.500.12397/7457/189825.pdf?sequence=1 adresinden erişilmiştir.
  • Polat, M. & Köse Y. (2013). Okullarda bir performans değerlendirme aracı olarak e-portfolyo kullanımına yönelik ilköğretim öğretmenlerinin görüşleri. Bilgisayar ve Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 59-82.
  • Stemler, S. (2001). An overview of content analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 7(17). https://scholarworks.umass.edu/pare/vol7/iss1/17/ adresinden erişilmiştir.
  • Uşun, S. (2000). Dünyada ve Türkiye’de bilgisayar destekli öğretim. Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Yuladır, C. & Doğan, S. (2009). Fen ve Teknoloji dersinde öğrencilerin ev ödevi performansını arttırmaya yönelik bir eylem araştırması. Journal of Arts and Sciences, 12, 211-236.

Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının E-Portfolyo Kullanımına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi: Bir Eylem Araştırması

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 1, 1 - 17, 30.06.2021
https://doi.org/10.52797/tujped.747510

Öz

Bu araştırma performans değerlendirme yöntemi olarak kullanılan, e-portfolyo sisteminin kullanılabilirliği (olumlu, olumsuz yönleri) ve uygulama süreci ile ilgili fen bilgisi öğretmen adaylarının görüşlerini almak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu kapsamda fen bilgisi öğretmen adaylarının uygulama çalışması sonucunda edinmiş oldukları deneyimlerden faydalanılmıştır. Eylem araştırması yönteminin kullanıldığı araştırma 2019-2020 öğretim yılında bir devlet üniversitesinde yürütülmüştür. Çalışma grubu Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim Dalında öğrenim gören ve “Bilimin Teknolojideki Uygulamaları” seçmeli dersini alan 17 öğrenciden oluşturulmuştur. Araştırma verileri 10 hafta boyunca süren uygulamalar sonucunda e-portfolyo yönteminin kullanılabilirliği ve uygulama süreci hakkında açık uçlu sorulara verilen cevaplardan elde edilmiştir. Veri analizi için nitel veri araçlarından içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Yapılan çalışma ile öğretmen adayları e-portfolyonun kullanılabilirliği ve uygulama sürecine yönelik görüşlerini belirtmişlerdir. Öğretmen adaylarının görüşlerden ve ders öğretmeninin gözlemlerinden elde edilen verilerin analizleri doğrultusunda e-portfolyo sisteminin fen bilimleri öğretmeni yetiştirme programına ve öğretmen adaylarının mesleki gelişimlerine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Alan, S. (2014). İlköğretim 4. ve 5. sınıflarda e-portfolyo kullanımının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya. https://acikerisim.erbakan.edu.tr/xmlui/handle/20.500.12452/612 adresinden erişilmiştir.
  • Achrazoglou, G. J. (2003). Assessing teacher preparedness using electronic portfolios and conventional methods. Unpublished Doctoral Dissertation, The University of Iova. Pro Quest Dissertations and Theses (Pro Quest Document ID: 765162681).
  • Alemdağ, E. (2015). Bilişim teknolojileri öğretmenleri için bir e-mentorluk uygulamasının tasarımı ve etkileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bil. Ens, Ankara http://www.openaccess.hacettepe.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/11655/1753/455501cc-bf78-45ab-a580-423d4acc8999.pdf?sequence=1&isAllowed=y adresinden erişilmiştir.
  • Barış, M.F. & Tosun, N. (2013). Influence of e-portfolio supported education process to academic success of the students. Procedia - Social and Behavioral Sciences,103, 492-499.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Demirkan, S. (2019). Eğitim yönetiminde alternatif denetim yaklaşımı, öğretmen portfolyosu değerlendirme: bir literatür taraması. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi. 1(1), 49-62.
  • Erdemir, N. & Bakırcı, H. (2010). Portfolyonun değişik yerleşim birimlerinde uygulanabilirlik ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 9(32), 75-91.
  • Erten, P. (2015). Çevrimiçi işbirlikli öğrenme ortamında e-portfolyo uygulamasının akademik başarıya, tutumlara, motivasyona ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ. https://acikerisim.firat.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11508/12254/423420.pdf? sequence=1&isAllowed=y adresinden erişilmiştir.
  • Gömleksiz, M. N. & Koç, A. (2010). Bilgisayar okuryazarlığı becerisi ediniminde e-portfolyo sürecinin öğrenen performansına ve tutumlarına etkisi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi. 12(2).75-96.
  • Gülbahar, Y. & Köse, F. (2006). Öğretmen adaylarının değerlendirme için elektronik portfolyo kullanımına ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 39(2), 75-93.
  • Gürol, M. & Demirli, C. (2006). E-portfolyo sürecinde öğrenci motivasyonu. 6th Internatıonal Educational Technology Conference. https://www.researchgate.net/profile/Nuran_Kemankasli2/publication/322209861_Geometri_Ogretiminde_Etkinlikler_Ip_Yardimiyla_Dinamik_Sekiller/links/5a4bb72c0f7e9b8284c2dc12/Geometri-Oegretiminde-Etkinlikler-Ip-Yardimiyla-Dinamik-Sekiller.pdf#page=792 adresinden erişilmiştir.
  • Güzeller, C.O. (2012). Web tabanlı portföy kullanımının akademik başarı ve elde tutma üzerindeki etkisi. Asya Pasifik Educ. Rev. 13, 457-464.
  • İzgi, Ü. & Gücüm, B. (2012). Fen eğitiminde portfolyo değerlendirme kullanımının sınav kaygısı ve öğrenmenin kalıcılığı üzerine etkisi. Eğitim ve Bilim Dergisi (Education and Science ), 37(164), 71-80.
  • Kaptan, F. & Korkmaz, H. (2003). İlköğretim fen öğretmenlerinin portfolyoların uygulanabilirliğine yönelik güçlükler hakkındaki algıları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 159-166.
  • Kayri, M. (2008). Elektronik portfolyo değerlendirmeleri için veri madenciliği yaklaşımı. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 98-110.
  • Kutlu, M. O., Polat, Y. & Döşlü, A. (2014). Ortaöğretim 10.sınıf bilgi ve iletişim teknolojileri dersinde web tabanlı portfolyo kullanımı–Adana ilinde bir çalışma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(1), 336-351.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (3rd ed.). Sage Publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2019). Fen bilimleri öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 3,4,5,6,7 ve 8. sınıflar). Ankara: MEB Yayınevi.
  • Morkoç, D. K. & Erdönmez, C. (2015). Web 2.0 uygulamalarının eğitim süreçlerine etkisi: Çanakkale sosyal bilimler meslek yüksekokulu örneği. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 5(3), 335-346. DOI: 10.5961/jhes.2015.135
  • Özdemir, S.M. (2010). İlköğretim öğretmenlerinin alternatif ölçme ve değerlendirme araçlarına ilişkin yeterlikleri ve hizmet içi eğitim ihtiyaçları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(4), 787-816.
  • Özyenginer, E. (2006). Bilgisayar dersinde elektronik portfolyo yöntemi kullanımı üzerine bir çalışma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İzmir. http://acikerisim.deu.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/20.500.12397/7457/189825.pdf?sequence=1 adresinden erişilmiştir.
  • Polat, M. & Köse Y. (2013). Okullarda bir performans değerlendirme aracı olarak e-portfolyo kullanımına yönelik ilköğretim öğretmenlerinin görüşleri. Bilgisayar ve Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 59-82.
  • Stemler, S. (2001). An overview of content analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 7(17). https://scholarworks.umass.edu/pare/vol7/iss1/17/ adresinden erişilmiştir.
  • Uşun, S. (2000). Dünyada ve Türkiye’de bilgisayar destekli öğretim. Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Yuladır, C. & Doğan, S. (2009). Fen ve Teknoloji dersinde öğrencilerin ev ödevi performansını arttırmaya yönelik bir eylem araştırması. Journal of Arts and Sciences, 12, 211-236.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Tuba Ülker

Serkan Unlu 0000-0002-4993-1784

Ertuğrul Usta

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 3 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ülker, F. T., Unlu, S., & Usta, E. (2021). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının E-Portfolyo Kullanımına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi: Bir Eylem Araştırması. Turkish Journal of Primary Education, 6(1), 1-17. https://doi.org/10.52797/tujped.747510

13642  Google Scholar