Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitsel Dijital Oyunların İkinci Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Dil Becerilerine ve Akademik Başarılarına Etkisi

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 2, 60 - 85, 30.12.2024
https://doi.org/10.52797/tujped.1556856

Öz

Bu araştırma, Wordwall ve H5P ile oluşturulan eğitsel oyunların ikinci dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin dil becerilerine ve akademik başarılarına etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel bir desen kullanılarak yapılan çalışmada, 40 Suriyeli öğrenciden oluşan örneklem grubu, deney ve kontrol gruplarına ayrılmıştır. Araştırmada dinleme, konuşma, okuma ve yazma becerileri için “İkinci Dil Olarak Türkçe Öğretimi “Bir Günde Dört Mevsim” ve “Çarşı Pazar” Temaları A2 Seviye Dil Becerilerini Değerlendirme Rubriği” kullanılmıştır. Öğrencilerin akademik başarılarının ölçülmesi için ise araştırmacılar tarafından geliştirilen “İkinci Dil Olarak Türkçe A2 Seviye “Bir Yılda Dört Mevsim” ve “Çarşı Pazar” Temaları Akademik Başarı Testi” kullanılmıştır. Deney grubu eğitsel oyunlar ile, kontrol grubu ise geleneksel yöntemlerle eğitilmiştir. Veriler, parametrik analizlerle değerlendirilmiştir. Sonuçlar, eğitsel oyunların akademik başarıyı geleneksel yöntemlere göre daha fazla artırdığını ve deney grubunun konuşma, okuma, yazma becerilerinde daha fazla gelişim gösterdiğini; ancak dinleme becerisinde kontrol grubunun daha iyi sonuçlar aldığını göstermektedir. Araştırma sonuçlarına göre, dil öğretiminde eğitsel oyunların kullanımının teşvik edilmesini önerilmektedir.

Kaynakça

  • Ağmaz, R. F., & Temel, F. (2021). Clil yöntemine dayalı Türkçe eğitiminin geçici koruma altındaki 3-5 yaş grubu Suriyeli çocukların alıcı dil gelişimlerine etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 50(1), 123-143. https://doi.org/10.37669/milliegitim.956736
  • Alar, S. (2018). Clustering (kümeleme) yaratıcı yazma yönteminin Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin yazma becerisi üzerine etkisi Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Mersin.
  • Arı, G. (2018). Konuşma eğitimi. M. Durmuş & A. Okur (Eds.), Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı (s. 277-294). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Ateş, E., & Aytekin, H. (2020). Küreselleşen dünyada çokkültürlülük ve yabancı dil eğitimi. OPUS International Journal of Society Researches, 15(26), 4563-4579. https://doi.org/10.26466/opus.651385
  • Aydın, E., & Ciğerci, F. M. (2020). Yabancılara Türkçe öğretiminde dijital hikâye anlatımının yaratıcı yazma becerisine ve yazma öz yeterliğine etkisi. Turkish Studies - Educational Sciences, 15(4), 2425-2442.
  • Ayık, S. (2019). Erken yaşta yabancı dil olarak Türkçe öğretimi: Oyunların yazma becerisine etkisi Yayımlanmamış Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü). Ankara.
  • Bağcı, H., & Başar, U. (2018). Yazma eğitimi. M. Durmuş & A. Okur (Eds.), Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı (s. 311-334). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Barın, E. (2004). Yabancılara Türkçe öğretiminde ilkeler. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 19-30.
  • Baş, B., & Yıldırım, T. (2018). Yabancılara Türkçe öğretiminde teknoloji entegrasyonu. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(3), 827-839. https://doi.org/10.16916/aded.415059
  • Başkan, Ö. (2006). Yabancı dil öğretimi: İlkeler ve çözümler. İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Bölükbaş, F. (2018a). Grupla dil öğretim yöntemi (community language learning). M. Durmuş & A. Okur (Eds.), Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı (s. 67-72). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Bölükbaş, F. (2018b). İşitsel-dilsel yöntem (audio-lingual method). M. Durmuş & A. Okur (Eds.), Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı (s. 61-66). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Canbay, İ. (2012). Matematikte eğitsel oyunların 7. sınıf öğrencilerinin özdüzenleyici öğrenme stratejileri, motivasyonel inançları ve akademik başarılarına etkisinin incelenmesi Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni (S. B. Demir, Çev.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çakır, İ. (2010). Yazma becerisinin kazanılması yabancı dil eğitiminde neden zordur? Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1(28), 165-176.
  • Çangal, Ö. (2020). Yabancılara Türkçe öğretiminde sosyal medya kullanımının yazma becerisine etkisi Yayımlanmamış Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü. Ankara.
  • Çiftçi, S., & Sağlam, A. (2023). Yabancı dil eğitiminde web 2.0 araçları kullanımının yararları ve zorlukları üzerine bir inceleme. Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Dergisi, 19(91), 234-241. http://dx.doi.org/10.26450/jshsr.3431
  • D-AOBM. (2021). Diller için Avrupa Ortak Başvuru Metni. Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Demircan, Ö. (2013). Yabancı dil öğretim yöntemleri. İstanbul: Der Yayınları.
  • Demirel, Ö. (1993). Yabancı dil öğretimi: İlkeler, yöntemler, teknikler. Ankara: Usem Yayınları.
  • Demirel, Ö. (2011). Yabancı dil öğretimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Demiriz, H. N. (2022). İkinci dil olarak Türkçe öğreticilerinin okuma becerisi kapsamında pedagojik alan bilgisini kullanma durumları Yayımlanmamış Doktora tezi, Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Sakarya.
  • Deniz, K., & Uysal, B. (2010). Avrupa dilleri öğretimi ortak çerçeve metni ve yurt dışındaki Türk çocukları için Türkçe ve Türk kültürü öğretim programı. Türklük Bilimi Araştırmaları, 15(27), 239-261.
  • Dilidüzgün, Ş. (2018). Dinleme eğitimi. M. Durmuş & A. Okur (Eds.), Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı (s. 259-276). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Dumanlı Kadızade, E. (2015). Yabancılara Türkçe öğretiminde akıllı telefon uygulamaları üzerine inceleme. The Journal of Academic Social Science, 3(10), 742-752.
  • Durmuş, M. (2018a). Dil öğretiminin erken dönemleri ve dil bilgisi-çeviri yöntemi (grammar-translation method). M. Durmuş & A. Okur (Eds.), Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı (s. 49-54). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Durmuş, M. (2018b). Dil öğretiminin temel kavramları üzerine düşünceler: Yabancılara Türkçe öğretimi mi, yabancı dil veya ikinci dil olarak Türkçe öğretimi mi? Türkbilig, 35, 181-190.
  • Durmuş, M. (2018c). Doğrudan yöntem (direct method) ve Berlitz okullarındaki uygulamalar. M. Durmuş & A. Okur (Eds.), Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı (s. 55-60). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Durmuş, M., & Okur, A. (2018). Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Emin, M. N. (2016). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi: Temel eğitim politikaları. SETA. https://file.setav.org/Files/Pdf/20160309195808_turkiyedeki-suriyeli-cocuklarin-egitimi-pdf.pdf
  • Erol, S., Erdem, İ., & Akkaya, A. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde eğitsel oyunların kullanımının akademik başarı, tutum ve kalıcılığa etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(Özel Sayı), 166-183.
  • Eyüp, B. (2022). Türkçe öğretmenlerinin Web 2.0 araçlarını kullanma yetkinliklerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 307-323. https://doi.org/10.17679/inuefd.952051
  • Gattegno, C. (2010). Teaching foreign languages in schools: The silent way. New York: Educational Solutions Worldwide Inc.
  • Göçen, G., & Okur, A. (2018). Dil bilgisi eğitimi. M. Durmuş & A. Okur (Eds.), Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı (s. 335-358). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Göçer, A. (2018). Türkiye'de yabancılara Türkçe öğretimi. M. Durmuş & A. Okur (Eds.), Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı (s. 171-180). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Göçer, A., & Moğul, S. (2011). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi ile ilgili çalışmalara genel bir bakış. Turkish Studies, 6(3), 797-810. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.2470
  • Göker, M., & İnce, B. (2019). Web 2.0 araçlarının yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanımı ve akademik başarıya etkisi. Turkophone, 6(1), 12-22.
  • Gün, M. (2018). İletişimsel yöntem (communicative method). M. Durmuş & A. Okur (Eds.), Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı (s. 113-116). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Güneş, F. (2011). Dil öğretim yaklaşımları ve Türkçe öğretimindeki uygulamalar. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 123-148.
  • Gürbüz, N. E., & Dursunoğlu, H. (2018). Yabancılara Türkçe öğretiminde çoklu ortam materyali olarak geliştirilen zenginleştirilmiş kitabın öğrenme üzerinde etkileri Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü). Erzurum.
  • H5P. (2024, 10 Ocak). Anasayfa. H5P: https://h5p.org/
  • İnal, M., & Çakır, R. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde çoklu ortam materyallerinin kullanımı. Journal of Interdisciplinary Education: Theory and Practice, 3(2), 87-112. https://doi.org/10.47157/jietp.954946
  • İnal, M., & Korkmaz, Ö. (2019). Eğitsel oyunların öğrencilerin yabancı dil olarak Türkçe öğrenmeye dönük tutumlarına ve konuşma becerilerine etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(4), 898-913.
  • İnce, B. (2018). Yabancı dil öğretiminin temel ve genel ilkeleri. M. Durmuş & A. Okur (Eds.), Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı (s. 145-158). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Kadioğlu Ateş, H., Kanger, F., & Şimşek, Z. (2018). Oyun temelli dil beceri programının Suriyeli öğrencilerin okuma yazma becerilerinin gelişimine etkisi. Turkish Studies, 13(3), 357-372.
  • Kalfa, M. (2014). Yabancılara Türkçe öğretiminde temel düzeydeki öğrencilerin eğitsel oyunlarla yazma becerilerinin geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 20, 85-102.
  • Karagöz, M. (2019). Web tabanlı uygulamalarla yabancılara Türkçe sözcük öğretimi Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü). Burdur.
  • Kaynar, T., & Yücelsin Taş, Y. (2019). Web 2.0 araçlarının yabancı dil öğretiminde kullanımı (Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Keskin, F., & Okur, A. (2018). Okuma eğitimi. M. Durmuş & A. Okur (Eds.), Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı (s. 295-310). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Kuznetsova, N., & Soomro, K. A. (2019). Students' out-of-class Web 2.0 practices in foreign language learning. Journal of Education and Educational Development, 6(1), 78-94.
  • Larsen-Freeman, D. (1986). Techniques and principles in language teaching. Oxford University Press.
  • Mayer, R. (2009). Multimedia learning. New York: Cambridge University Press.
  • Mayer, R., & Moreno, R. (2007). A cognitive theory of multimedia learning: Implications for design principles. Santa Barbara: University of California.
  • MEB. (2020). Kapsayıcı eğitim bağlamında Türkçenin ikinci dil olarak öğretimi. Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü.
  • Melanlıoğlu, D. (2018). Eklektik (seçmeci) yöntem (eclectic yöntem). M. Durmuş & A. Okur (Eds.), Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı (s. 121-122). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Memiş, M. R., & Erdem, M. D. (2013). Yabancı dil öğretiminde kullanılan yöntemler, kullanım özellikleri ve eleştiriler. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 297-318.
  • Mete, F., & Batıbay, E. F. (2019). Web 2.0 uygulamalarının Türkçe eğitiminde motivasyona etkisi: Kahoot örneği. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(4), 1029-1047.
  • Mutlu, H. H., & Gümüş, E. (2021). Akademik çalışmalara göre yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde karşılaşılan güncel sorunlar. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 13(25), 829-853. https://doi.org/10.38155/ksbd.884902
  • North, B., & Piccardo, E. (2019). Developing new CEFR descriptor scales and expanding the existing ones: Constructs, approaches and methodologies. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 30(2), 143-161.
  • Okur, Ş. (2024). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Dijital Araçların Kullanımı. Uluslararası Türkçe Öğretimi Araştırmaları Dergisi, 4(1), 25-44. https://doi.org/10.5281/zenodo.12095906
  • Ovalı, E. (2023). İlkokulda yabancı uyruklu öğrencilere ikinci dil olarak Türkçe öğretiminin kapsayıcı eğitim açısından incelenmesi Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Konya.
  • Özbay, M. (2007). Türkçe - özel öğretim yöntemleri II. Ankara: Öncü Kitap.
  • Özdemir, C. (2013). Yabancılara Türkçe öğretiminde ders malzemelerinin önemi ve işlevsel ders malzemelerinin nitelikleri. Turkish Studies, 8(1), 2049-2056.
  • Pardo, S., & Tuncel, M. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretim programlarına ilişkin öğretmen görüşleri Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Bolu.
  • Peker, B., & Geçgel, H. (2018). Multimedya araçlarının yabancı dil öğretimine etkisi üzerine öğretmen görüşleri Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Çanakkale 18 Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü). Çanakkale.
  • PIKTES. (2024, 9 Nisan). Hakkımızda. PIKTES: https://piktes.gov.tr/cms/Home/Hakkimizda
  • PIKTES+. (2024, 5 Ocak). Hakkımızda. Türk Eğitim Sisteminde Çocuklar İçin Kapsayıcı Eğitimin Desteklenmesi Projesi (PIKTES+): https://piktes.gov.tr/cms/Home/Hakkimizda
  • Richards, J., & Rodgers, T. (2007). Approaches and methods in language teaching. Cambridge University Press.
  • Rosen, D., & Nelson, C. (2008). Web 2.0: A new generation of learners and education. Computers in the Schools, 25(3-4), 211-225. https://doi.org/10.1080/07380560802370997
  • Sağlık, Z. Y., & Yıldız, M. (2021). Türkiye’de dil öğretiminde Web 2.0 araçlarının kullanımına yönelik yapılan çalışmaların sistematik incelemesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(2), 418-442.
  • Seçkin Polat, Ö., & Dilidüzgün, Ş. (2023). Etkileşimli okuma etkinliklerinin yabancılara Türkçe öğretiminde yaratıcı yazma becerisine etkisi. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(34), 18-37.
  • Sert, N. (2002). Yabancı dil öğretiminde program geliştirme açısından gereksinim çözümlemesi. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Sevtekin, E. (2020). Alt yazılı çizgi filmlerin Türkçe öğrenen Suriyeli öğrencilerin dinleme/izleme becerisine etkisi Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Şahin, A., & Koçer, Ö. (2011). Yabancı dil öğretiminde motivasyon ve stratejileri. A. Kılınç & A. Şahin (Eds.), Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi (YDTÖ) (s. 33-48). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Şen, E. (2018). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde aktif öğrenmenin üretici becerilerin geliştirilmesine etkisi (Gem örneği) Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Nevşehir.
  • Şengör, V. (2010). Yabancı dil öğretiminde bilgisayar kullanımı Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi. İstanbul.
  • Şenyüz, F., & Uslu, A. (2021). İkinci dil olarak Türkçenin öğretiminde yeni yöntem ve teknikler: Döngü yöntemi. Turkish Studies - Education, 16(2), 1189-1230. https://dx.doi.org/10.47423/TurkishStudies.49666
  • TDK. (2024, 20 Mayıs). Türk Dil Kurumu Sözlükleri. TDK Web Sitesi: https://sozluk.gov.tr/?kelime=dil
  • Tiryaki, E. N., & Zini, H. (2022). Yabancılara Türkçe öğretiminde paragraf yazmada teknoloji kullanımı. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(30), 85-105. https://doi.org/10.29000/rumelide.1190291
  • Toker, H. (2021). Yabancılara Türkçe öğretiminde eğitici oyunların önemi Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. Tokat.
  • Türkben, T., & Alptekin, E. (2022). Yabancılara türkçe öğretiminde dijital öyküleme aracılığıyla kültürel ögelerin aktarımı. Aydın Tömer Dil Dergisi, 7(1), 23-58.
  • TYDÖP. (2020). Türkçenin yabancı dil olarak öğretim programı. İstanbul: TMV Yayınları.
  • Vanpatten, B., & Benati, A. B. (2015). Key terms in second language acquisition (2nd ed.). London: Bloomsbury.
  • Watkins, P. G., Razee, H., & Richters, J. (2012). ‘I’m telling you… the language barrier is the most, the biggest challenge’: Barriers to education among Karen refugee women in Australia. Australian Journal of Education, 56(2), 126-141.
  • Williams, Z. (2013). The use of multimedia material in teaching Chinese as a second language and pedagogical implications Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, University of Massachusetts Amherst. Wordwall. (2024, 10 Ocak). Anasayfa. Wordwall. https://wordwall.net/tr adresinden alındı.
  • Yalçınkaya, M., & Özerbaş, M. A. (2017). Çoklu ortam kullanımının ilkokul öğrencilerinin akademik başarı, motivasyon ve kaygı düzeylerine etkisi Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi. Ankara
  • Yaşar, E. (2023). Öğretmen adaylarında dijital hikâye yazma becerilerinin yazma becerilerine etkisi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 36, 1-25. https://doi.org/10.29000/rumelide.1369047
  • Yavuz, G., & Okur, A. (2021). Yabancılara Türkçe öğretiminde eğitsel oyunların konuşma becerisindeki rolü. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (Ö10), 251-264. https://doi.org/10.29000/rumelide.1011405
  • Yazıcı, G. (2007). Birinci ve ikinci dili Türkçe olan iki dilli çocukların Türkçeyi kazanımlarına dil merkezli okul öncesi eğitim programının etkisi Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara
  • Yeşilyurt, Ş. (2019). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde Web 2.0 araçları. XI. Uluslararası Dünya Dili Türkçe Sempozyumu.
  • Yıldırım, H. Ç. (2011). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde Türkçe dil bilgisi ve ad durum eklerine ilişkin öğrenci görüşleri Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara
  • Yıldız, S. (2010). İlk okuma yazma öğretiminde çoklu ortam uygulamalarının okuma becerisi üzerindeki etkililiği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31-63.
  • Yılmaz, N., Biçer, N., & Alan, Y. (2022). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan Web 2.0 araçlarına yönelik öğretici görüşleri. Avrasya Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 26-44.

The Effect of Educational Games Developed with Wordwall and H5p On the Language Skills and Academic Success of Those Learning Turkish as A Second Language

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 2, 60 - 85, 30.12.2024
https://doi.org/10.52797/tujped.1556856

Öz

This study aims to examine the impact of educational games created using Wordwall and H5P on the language skills and academic achievement of students learning Turkish as a second language. In this quasi-experimental study, a sample group of 40 Syrian students was divided into experimental and control groups. In the study, "Teaching Turkish as a Second Language "Four Seasons in One Day" and "çarşı pazar " Themes A2 Level Language Skills Assessment Rubric" was used to reveal listening, speaking, reading and writing skills. The experimental group was taught using educational games, while the control group received instruction through traditional methods. The data were analyzed using parametric analyses. The results indicate that educational games contribute more to academic achievement compared to traditional methods, and the experimental group showed greater improvement in speaking, reading, and writing skills. However, the control group performed better in listening skills. The study recommends promoting the use of educational games in language teaching.

Kaynakça

  • Ağmaz, R. F., & Temel, F. (2021). Clil yöntemine dayalı Türkçe eğitiminin geçici koruma altındaki 3-5 yaş grubu Suriyeli çocukların alıcı dil gelişimlerine etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 50(1), 123-143. https://doi.org/10.37669/milliegitim.956736
  • Alar, S. (2018). Clustering (kümeleme) yaratıcı yazma yönteminin Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin yazma becerisi üzerine etkisi Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Mersin.
  • Arı, G. (2018). Konuşma eğitimi. M. Durmuş & A. Okur (Eds.), Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı (s. 277-294). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Ateş, E., & Aytekin, H. (2020). Küreselleşen dünyada çokkültürlülük ve yabancı dil eğitimi. OPUS International Journal of Society Researches, 15(26), 4563-4579. https://doi.org/10.26466/opus.651385
  • Aydın, E., & Ciğerci, F. M. (2020). Yabancılara Türkçe öğretiminde dijital hikâye anlatımının yaratıcı yazma becerisine ve yazma öz yeterliğine etkisi. Turkish Studies - Educational Sciences, 15(4), 2425-2442.
  • Ayık, S. (2019). Erken yaşta yabancı dil olarak Türkçe öğretimi: Oyunların yazma becerisine etkisi Yayımlanmamış Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü). Ankara.
  • Bağcı, H., & Başar, U. (2018). Yazma eğitimi. M. Durmuş & A. Okur (Eds.), Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı (s. 311-334). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Barın, E. (2004). Yabancılara Türkçe öğretiminde ilkeler. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 19-30.
  • Baş, B., & Yıldırım, T. (2018). Yabancılara Türkçe öğretiminde teknoloji entegrasyonu. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(3), 827-839. https://doi.org/10.16916/aded.415059
  • Başkan, Ö. (2006). Yabancı dil öğretimi: İlkeler ve çözümler. İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Bölükbaş, F. (2018a). Grupla dil öğretim yöntemi (community language learning). M. Durmuş & A. Okur (Eds.), Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı (s. 67-72). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Bölükbaş, F. (2018b). İşitsel-dilsel yöntem (audio-lingual method). M. Durmuş & A. Okur (Eds.), Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı (s. 61-66). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Canbay, İ. (2012). Matematikte eğitsel oyunların 7. sınıf öğrencilerinin özdüzenleyici öğrenme stratejileri, motivasyonel inançları ve akademik başarılarına etkisinin incelenmesi Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni (S. B. Demir, Çev.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çakır, İ. (2010). Yazma becerisinin kazanılması yabancı dil eğitiminde neden zordur? Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1(28), 165-176.
  • Çangal, Ö. (2020). Yabancılara Türkçe öğretiminde sosyal medya kullanımının yazma becerisine etkisi Yayımlanmamış Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü. Ankara.
  • Çiftçi, S., & Sağlam, A. (2023). Yabancı dil eğitiminde web 2.0 araçları kullanımının yararları ve zorlukları üzerine bir inceleme. Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Dergisi, 19(91), 234-241. http://dx.doi.org/10.26450/jshsr.3431
  • D-AOBM. (2021). Diller için Avrupa Ortak Başvuru Metni. Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Demircan, Ö. (2013). Yabancı dil öğretim yöntemleri. İstanbul: Der Yayınları.
  • Demirel, Ö. (1993). Yabancı dil öğretimi: İlkeler, yöntemler, teknikler. Ankara: Usem Yayınları.
  • Demirel, Ö. (2011). Yabancı dil öğretimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Demiriz, H. N. (2022). İkinci dil olarak Türkçe öğreticilerinin okuma becerisi kapsamında pedagojik alan bilgisini kullanma durumları Yayımlanmamış Doktora tezi, Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Sakarya.
  • Deniz, K., & Uysal, B. (2010). Avrupa dilleri öğretimi ortak çerçeve metni ve yurt dışındaki Türk çocukları için Türkçe ve Türk kültürü öğretim programı. Türklük Bilimi Araştırmaları, 15(27), 239-261.
  • Dilidüzgün, Ş. (2018). Dinleme eğitimi. M. Durmuş & A. Okur (Eds.), Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı (s. 259-276). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Dumanlı Kadızade, E. (2015). Yabancılara Türkçe öğretiminde akıllı telefon uygulamaları üzerine inceleme. The Journal of Academic Social Science, 3(10), 742-752.
  • Durmuş, M. (2018a). Dil öğretiminin erken dönemleri ve dil bilgisi-çeviri yöntemi (grammar-translation method). M. Durmuş & A. Okur (Eds.), Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı (s. 49-54). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Durmuş, M. (2018b). Dil öğretiminin temel kavramları üzerine düşünceler: Yabancılara Türkçe öğretimi mi, yabancı dil veya ikinci dil olarak Türkçe öğretimi mi? Türkbilig, 35, 181-190.
  • Durmuş, M. (2018c). Doğrudan yöntem (direct method) ve Berlitz okullarındaki uygulamalar. M. Durmuş & A. Okur (Eds.), Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı (s. 55-60). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Durmuş, M., & Okur, A. (2018). Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Emin, M. N. (2016). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi: Temel eğitim politikaları. SETA. https://file.setav.org/Files/Pdf/20160309195808_turkiyedeki-suriyeli-cocuklarin-egitimi-pdf.pdf
  • Erol, S., Erdem, İ., & Akkaya, A. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde eğitsel oyunların kullanımının akademik başarı, tutum ve kalıcılığa etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(Özel Sayı), 166-183.
  • Eyüp, B. (2022). Türkçe öğretmenlerinin Web 2.0 araçlarını kullanma yetkinliklerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 307-323. https://doi.org/10.17679/inuefd.952051
  • Gattegno, C. (2010). Teaching foreign languages in schools: The silent way. New York: Educational Solutions Worldwide Inc.
  • Göçen, G., & Okur, A. (2018). Dil bilgisi eğitimi. M. Durmuş & A. Okur (Eds.), Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı (s. 335-358). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Göçer, A. (2018). Türkiye'de yabancılara Türkçe öğretimi. M. Durmuş & A. Okur (Eds.), Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı (s. 171-180). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Göçer, A., & Moğul, S. (2011). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi ile ilgili çalışmalara genel bir bakış. Turkish Studies, 6(3), 797-810. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.2470
  • Göker, M., & İnce, B. (2019). Web 2.0 araçlarının yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanımı ve akademik başarıya etkisi. Turkophone, 6(1), 12-22.
  • Gün, M. (2018). İletişimsel yöntem (communicative method). M. Durmuş & A. Okur (Eds.), Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı (s. 113-116). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Güneş, F. (2011). Dil öğretim yaklaşımları ve Türkçe öğretimindeki uygulamalar. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 123-148.
  • Gürbüz, N. E., & Dursunoğlu, H. (2018). Yabancılara Türkçe öğretiminde çoklu ortam materyali olarak geliştirilen zenginleştirilmiş kitabın öğrenme üzerinde etkileri Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü). Erzurum.
  • H5P. (2024, 10 Ocak). Anasayfa. H5P: https://h5p.org/
  • İnal, M., & Çakır, R. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde çoklu ortam materyallerinin kullanımı. Journal of Interdisciplinary Education: Theory and Practice, 3(2), 87-112. https://doi.org/10.47157/jietp.954946
  • İnal, M., & Korkmaz, Ö. (2019). Eğitsel oyunların öğrencilerin yabancı dil olarak Türkçe öğrenmeye dönük tutumlarına ve konuşma becerilerine etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(4), 898-913.
  • İnce, B. (2018). Yabancı dil öğretiminin temel ve genel ilkeleri. M. Durmuş & A. Okur (Eds.), Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı (s. 145-158). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Kadioğlu Ateş, H., Kanger, F., & Şimşek, Z. (2018). Oyun temelli dil beceri programının Suriyeli öğrencilerin okuma yazma becerilerinin gelişimine etkisi. Turkish Studies, 13(3), 357-372.
  • Kalfa, M. (2014). Yabancılara Türkçe öğretiminde temel düzeydeki öğrencilerin eğitsel oyunlarla yazma becerilerinin geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 20, 85-102.
  • Karagöz, M. (2019). Web tabanlı uygulamalarla yabancılara Türkçe sözcük öğretimi Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü). Burdur.
  • Kaynar, T., & Yücelsin Taş, Y. (2019). Web 2.0 araçlarının yabancı dil öğretiminde kullanımı (Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Keskin, F., & Okur, A. (2018). Okuma eğitimi. M. Durmuş & A. Okur (Eds.), Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı (s. 295-310). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Kuznetsova, N., & Soomro, K. A. (2019). Students' out-of-class Web 2.0 practices in foreign language learning. Journal of Education and Educational Development, 6(1), 78-94.
  • Larsen-Freeman, D. (1986). Techniques and principles in language teaching. Oxford University Press.
  • Mayer, R. (2009). Multimedia learning. New York: Cambridge University Press.
  • Mayer, R., & Moreno, R. (2007). A cognitive theory of multimedia learning: Implications for design principles. Santa Barbara: University of California.
  • MEB. (2020). Kapsayıcı eğitim bağlamında Türkçenin ikinci dil olarak öğretimi. Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü.
  • Melanlıoğlu, D. (2018). Eklektik (seçmeci) yöntem (eclectic yöntem). M. Durmuş & A. Okur (Eds.), Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı (s. 121-122). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Memiş, M. R., & Erdem, M. D. (2013). Yabancı dil öğretiminde kullanılan yöntemler, kullanım özellikleri ve eleştiriler. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 297-318.
  • Mete, F., & Batıbay, E. F. (2019). Web 2.0 uygulamalarının Türkçe eğitiminde motivasyona etkisi: Kahoot örneği. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(4), 1029-1047.
  • Mutlu, H. H., & Gümüş, E. (2021). Akademik çalışmalara göre yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde karşılaşılan güncel sorunlar. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 13(25), 829-853. https://doi.org/10.38155/ksbd.884902
  • North, B., & Piccardo, E. (2019). Developing new CEFR descriptor scales and expanding the existing ones: Constructs, approaches and methodologies. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 30(2), 143-161.
  • Okur, Ş. (2024). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Dijital Araçların Kullanımı. Uluslararası Türkçe Öğretimi Araştırmaları Dergisi, 4(1), 25-44. https://doi.org/10.5281/zenodo.12095906
  • Ovalı, E. (2023). İlkokulda yabancı uyruklu öğrencilere ikinci dil olarak Türkçe öğretiminin kapsayıcı eğitim açısından incelenmesi Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Konya.
  • Özbay, M. (2007). Türkçe - özel öğretim yöntemleri II. Ankara: Öncü Kitap.
  • Özdemir, C. (2013). Yabancılara Türkçe öğretiminde ders malzemelerinin önemi ve işlevsel ders malzemelerinin nitelikleri. Turkish Studies, 8(1), 2049-2056.
  • Pardo, S., & Tuncel, M. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretim programlarına ilişkin öğretmen görüşleri Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Bolu.
  • Peker, B., & Geçgel, H. (2018). Multimedya araçlarının yabancı dil öğretimine etkisi üzerine öğretmen görüşleri Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Çanakkale 18 Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü). Çanakkale.
  • PIKTES. (2024, 9 Nisan). Hakkımızda. PIKTES: https://piktes.gov.tr/cms/Home/Hakkimizda
  • PIKTES+. (2024, 5 Ocak). Hakkımızda. Türk Eğitim Sisteminde Çocuklar İçin Kapsayıcı Eğitimin Desteklenmesi Projesi (PIKTES+): https://piktes.gov.tr/cms/Home/Hakkimizda
  • Richards, J., & Rodgers, T. (2007). Approaches and methods in language teaching. Cambridge University Press.
  • Rosen, D., & Nelson, C. (2008). Web 2.0: A new generation of learners and education. Computers in the Schools, 25(3-4), 211-225. https://doi.org/10.1080/07380560802370997
  • Sağlık, Z. Y., & Yıldız, M. (2021). Türkiye’de dil öğretiminde Web 2.0 araçlarının kullanımına yönelik yapılan çalışmaların sistematik incelemesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(2), 418-442.
  • Seçkin Polat, Ö., & Dilidüzgün, Ş. (2023). Etkileşimli okuma etkinliklerinin yabancılara Türkçe öğretiminde yaratıcı yazma becerisine etkisi. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(34), 18-37.
  • Sert, N. (2002). Yabancı dil öğretiminde program geliştirme açısından gereksinim çözümlemesi. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Sevtekin, E. (2020). Alt yazılı çizgi filmlerin Türkçe öğrenen Suriyeli öğrencilerin dinleme/izleme becerisine etkisi Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Şahin, A., & Koçer, Ö. (2011). Yabancı dil öğretiminde motivasyon ve stratejileri. A. Kılınç & A. Şahin (Eds.), Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi (YDTÖ) (s. 33-48). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Şen, E. (2018). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde aktif öğrenmenin üretici becerilerin geliştirilmesine etkisi (Gem örneği) Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Nevşehir.
  • Şengör, V. (2010). Yabancı dil öğretiminde bilgisayar kullanımı Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi. İstanbul.
  • Şenyüz, F., & Uslu, A. (2021). İkinci dil olarak Türkçenin öğretiminde yeni yöntem ve teknikler: Döngü yöntemi. Turkish Studies - Education, 16(2), 1189-1230. https://dx.doi.org/10.47423/TurkishStudies.49666
  • TDK. (2024, 20 Mayıs). Türk Dil Kurumu Sözlükleri. TDK Web Sitesi: https://sozluk.gov.tr/?kelime=dil
  • Tiryaki, E. N., & Zini, H. (2022). Yabancılara Türkçe öğretiminde paragraf yazmada teknoloji kullanımı. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(30), 85-105. https://doi.org/10.29000/rumelide.1190291
  • Toker, H. (2021). Yabancılara Türkçe öğretiminde eğitici oyunların önemi Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. Tokat.
  • Türkben, T., & Alptekin, E. (2022). Yabancılara türkçe öğretiminde dijital öyküleme aracılığıyla kültürel ögelerin aktarımı. Aydın Tömer Dil Dergisi, 7(1), 23-58.
  • TYDÖP. (2020). Türkçenin yabancı dil olarak öğretim programı. İstanbul: TMV Yayınları.
  • Vanpatten, B., & Benati, A. B. (2015). Key terms in second language acquisition (2nd ed.). London: Bloomsbury.
  • Watkins, P. G., Razee, H., & Richters, J. (2012). ‘I’m telling you… the language barrier is the most, the biggest challenge’: Barriers to education among Karen refugee women in Australia. Australian Journal of Education, 56(2), 126-141.
  • Williams, Z. (2013). The use of multimedia material in teaching Chinese as a second language and pedagogical implications Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, University of Massachusetts Amherst. Wordwall. (2024, 10 Ocak). Anasayfa. Wordwall. https://wordwall.net/tr adresinden alındı.
  • Yalçınkaya, M., & Özerbaş, M. A. (2017). Çoklu ortam kullanımının ilkokul öğrencilerinin akademik başarı, motivasyon ve kaygı düzeylerine etkisi Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi. Ankara
  • Yaşar, E. (2023). Öğretmen adaylarında dijital hikâye yazma becerilerinin yazma becerilerine etkisi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 36, 1-25. https://doi.org/10.29000/rumelide.1369047
  • Yavuz, G., & Okur, A. (2021). Yabancılara Türkçe öğretiminde eğitsel oyunların konuşma becerisindeki rolü. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (Ö10), 251-264. https://doi.org/10.29000/rumelide.1011405
  • Yazıcı, G. (2007). Birinci ve ikinci dili Türkçe olan iki dilli çocukların Türkçeyi kazanımlarına dil merkezli okul öncesi eğitim programının etkisi Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara
  • Yeşilyurt, Ş. (2019). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde Web 2.0 araçları. XI. Uluslararası Dünya Dili Türkçe Sempozyumu.
  • Yıldırım, H. Ç. (2011). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde Türkçe dil bilgisi ve ad durum eklerine ilişkin öğrenci görüşleri Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara
  • Yıldız, S. (2010). İlk okuma yazma öğretiminde çoklu ortam uygulamalarının okuma becerisi üzerindeki etkililiği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31-63.
  • Yılmaz, N., Biçer, N., & Alan, Y. (2022). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan Web 2.0 araçlarına yönelik öğretici görüşleri. Avrasya Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 26-44.
Toplam 93 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Temel Eğitim (Diğer), Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gizem İnal 0009-0002-4206-9797

Recep Çakır 0000-0002-2641-5007

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 28 Eylül 2024
Kabul Tarihi 30 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA İnal, G., & Çakır, R. (2024). Eğitsel Dijital Oyunların İkinci Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Dil Becerilerine ve Akademik Başarılarına Etkisi. Turkish Journal of Primary Education, 9(2), 60-85. https://doi.org/10.52797/tujped.1556856

13642  Google Scholar