Duygusal emek ve iş tatmini olgularına ilişkin çeşitli disiplinlerde çok sayıda araştırma
yapılmıştır. Ancak turizm disiplini ve özellikle turist rehberleriyle ilgili çalışmalar oldukça
sınırlıdır. Buradan hareketle bu araştırmanın amacı; duygusal emeğin üç boyutu olan yüzeysel,
derin ve samimi davranışlar sergilemenin Türkiye’deki eylemli turist rehberlerinin iş tatmini
üzerindeki etkisinin incelenmesi olarak belirlenmiştir. Duygusal emek, işvereni ve müşterileri
memnun etmek için duyguların yönetilmesini ifade eder. Duyguların taklit edilmesi (yüzeysel
davranış), doğal görünmek için duyguların değiştirilmesi veya düzenlenmesi (derin davranış) ve
doğal davranılması (samimi davranış) yoluyla duygusal emek harcanmaktadır. Araştırmada anketler
eylemli turist rehberlerine 2020 yılının Mart ve Haziran ayları arasında uygulanmıştır. Ağır
pandemi koşulları, zaman ve ekonomik kısıtlar nedeniyle bu araştırmanın uygulaması çevrimiçi ve
yüz yüze gerçekleştirilmiştir. Kolayda örnekleme tekniğinin temel alınmasıyla belirtilen tarihler
arasında toplam 119 eylemli turist rehberi gönüllü olarak araştırmaya katılmıştır. Araştırma
kapsamında oluşturulan hipotezlerin test edilebilmesi amacıyla çoklu regresyon analizi
gerçekleştirilmiştir. Analiz sonuçları samimi davranış, derin davranış ve yüzeysel davranışın iş
tatmini üzerinde pozitif yönlü anlamlı etkisinin olduğunu göstermiştir. Araştırma sonuçları turist
rehberlerinin hem taklit yapmaktan hem de duygusal olarak samimi davranışlarını sergilemekten
memnun olduklarını göstermiştir. Gelecek araştırmalarda araştırmacılar ilgili konuya yeni bir
anlayış kazandırmak ve turist rehberlerinin duygusal emek davranışlarını derinlemesine
anlayabilmek için nitel araştırma tasarımı uygulayabilirler.
Duygusal emek iş tatmini yüzeysel davranış samimi davranış derin davranış
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 2 |