Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin temelini oluşturan ilkelerden biri de bireysel ve kültürel farklılıklara duyarlı olmaktır. İlgili bilim alanının ilkeleri göz önünde bulundurulduğunda özel yetenekli bireylerde psikolojik danışma hizmetlerinin kalite ve veriminin artırılabilmesi için bu bireylerin gözünde ‘psikolojik danışman’ kavramının ne ifade ettiğinin bilinmesinin alanda hizmet sunanlar ve özel yetenekli bireyler açısından gerekli olduğu düşünülmektedir. Bu araştırma öğrencilerin bilsemlerindeki psikolojik danışmana dair algılarını tespit etmek amacı ile yürütülmüştür. Araştırmanın yöntemi nitel araştırma yöntemi ve desen olarak fenomenoloji (olgubilim) deseni tercih edilmiştir. Araştırmanın verileri 2023-2024 eğitim öğretim yılında Elazığ ili merkezinde bulunan Ali Kuşçu Bilim ve Sanat Merkezi’nde eğitim gören uygun örneklem yoluyla belirlenen 100 öğrenciden toplanmıştır. Araştırmanın veri toplama aracı gözlem, sözlü tarih ve ‘Bilsem’de psikolojik danışman ………. gibidir. Çünkü……..’ metaforik veri toplama formundan yararlanılmış, elde edilen metaforlar ortak özelliklerine ve benzetme yönlerine bakılarak içerik analiziyle analiz edilmiştir. Veri toplama aracı olarak 3 farklı araç kullanılarak veri çeşitlemesi yoluyla araştırma verileri daha güvenilir hale getirilmiştir. Veri analizi neticesinde ‘Bilsem’de psikolojik danışman’ kavramı için 11 tema elde edilmiştir. Bu temalar ‘rahatlatıcı öge olarak psikolojik danışman, önleyici/koruyucu öge olarak psikolojik danışman, birleştirici öge olarak psikolojik danışman, iyileştirici öge olarak psikolojik danışman, yol gösterici öge olarak psikolojik danışman, bilgi kaynağı ögesi olarak psikolojik danışman, yakınlık ögesi olarak psikolojik danışman, liderlik ögesi olarak psikolojik danışman, değerler ögesi olarak psikolojik danışman, eğlence ögesi olarak psikolojik danışman ve çalışma temposu olarak psikolojik danışman’ şeklinde oluşmuştur. Metafor sonuçlarındaki en yoğun tema olan ‘bilgi kaynağı olarak psikolojik danışman’ gözlem ve sözlü tarih verilerine bakıldığında da psikolojik danışma ve rehberlik servisine en çok başvurulan sebepler arasındadır. Araştırma sonucunda bu çalışmanın bilsemde görev yapan psikolojik danışmanlara mesleki konsültasyon açısından faydalı olacağı düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Psikolojisi, Uygulamalı ve Gelişimsel Psikoloji (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 17 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 12 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 1 |