Receptive language in language acquisition is a linguistic process that involves comprehending and understanding linguistic inputs from the environment. From the moment an individual is born, in this acquisition process, where s/he is exposed to the most vivid and current form of language, the meanings of words and conceptual domains are implicitly acquired. Mainly from infancy onwards, the receptive language develops rapidly. The acquisition and learning of more complex language processes continue throughout life in parallel with developing receptive language skills.
This study investigates the receptive language skills self-efficacy perceptions of foreign students learning Turkish in terms of gender, age, language proficiency, participants' geographical origins, and the duration of their stay in Turkey. Since this study attempts to describe the current situation of self-efficacy perceptions of receptive language skills of those learning Turkish as a foreign language in terms of various variables, the research was designed by survey, one of the quantitative research designs. The study group consists of 303 students enrolled in Turkish Language Teaching Centers (TÖMER) of Tokat Gaziosmanpaşa and Atatürk Universities during the fall semester of 2022. The data for the study was obtained through a measurement tool consisting of two parts. While the first part of this measurement tool was formed by demographic characteristics that were thought to influence the research, the second part was composed of the Receptive Language Skill Self-Efficacy Scale for Turkish Language Learners prepared by Varışoğlu & Sevim (2022). The data obtained from the research was transferred to the SPSS program, and the analyses were conducted using this program. The Cronbach's alpha (α) method was employed to test the reliability of the data in the research. At the end of the research, it is understood that there is no statistically significant difference in the receptive language self-efficacy perceptions of foreign students learning Turkish according to the gender variable, while there is a significant difference in terms of age, language proficiency, geographical origin, and duration of stay in Turkey.
Teaching Turkish to foreigners receptive language skills self-efficacy perception of receptive language skills
Dil ediniminde alıcı dil, çevreden gelen dilsel girdileri kavrama ve anlamaya yönelik olan dilsel bir süreçtir. Bireyin doğduğu andan itibaren dilin en canlı ve güncel hâline maruz kaldığı bu edinim sürecinde sözcüklerin anlamları ve kavram alanları örtük olarak edinilir. Özellikle bebeklik döneminden itibaren alıcı dil hızla gelişir. Alıcı dil becerilerinin gelişimine paralel olarak dilin daha karmaşık süreçlerine dair edinim ve öğrenme hayat boyu devam eder.
Bu çalışmanın amacı Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin alıcı dil becerileri öz yeterlilik algılarının cinsiyet, yaş, dil düzeyi, katılımcıların geldikleri coğrafya ve öğrencilerin Türkiye’de bulunma süresi değişkenleri açısından incelemektir. Bu çalışmada Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin alıcı dil becerilerine ilişkin öz yeterlilik algılarının mevcut durumu çeşitli değişkenler açısından betimlenmeye çalışıldığından araştırma, nicel araştırma desenlerinden biri olan taramaya uygun bir şekilde desenlenmiştir. Çalışma grubunu 2022 yılı güz döneminde Tokat Gaziosmanpaşa ve Atatürk üniversitelerinin TÖMER’lerinde öğrenim gören 303 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri iki bölümden oluşan bir ölçme aracı yardımıyla elde edilmiştir. Bu ölçme aracının ilk bölümünü katılımcıların araştırmaya etki edebileceği düşünülen demografik özellikleri oluştururken ikinci bölümünü Varışoğlu & Sevim (2022) tarafından hazırlanan Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenler İçin Alıcı Dil Becerisi Öz Yeterlilik Algısı Ölçeği oluşturmaktadır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS programına aktarılarak analizler bu program üzerinden gerçekleştirilmiştir. Araştırmada verilerin güvenirliğinin test edilmesinde Cronbach alfa (α) yöntemine başvurulmuştur. Araştırmanın sonunda Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin cinsiyet değişkenine göre alıcı dil becerileri öz yeterlilik algıları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı; yaş, dil seviyesi, gelinen coğrafya ve Türkiye’de bulunma süreleri açısından ise anlamlı bir farklılık olduğu anlaşılmıştır.
Yabancılara Türkçe Öğretimi alıcı dil becerileri alıcı dil becerileri öz yeterlilik algısı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dil Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 15 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 81 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License