“Personal branding” is a phenomenon that has attracted attention since it was first introduced by Tom Peters (1997). Starting from the assumption that every person is a “brand” with a value proposition, the concept of personal brand has expanded its scope over time and has created its own sub-types. The CEO brand is one of these subtypes. CEO branding means that the CEO can brand just like a product, service or institution. In this study, personal brand concepts and practices are analyzed on the axis of the CEO brand and on the basis of new media. The study was designed with a qualitative research method and was carried out using descriptive analysis. The sample of the research consists of CEO accounts that have accounts on LinkedIn. The sample of this study consists of 20 CEOs selected among “Turkey’s 50 Most Admired CEOs” who were awarded the Golden Leader Awards in 2021 as a result of the research conducted by KREA. It is desired to explain the CEO brand through the analysis themes of the study. It is aimed to explain the CEO brand through the analysis themes of the study. These themes, adapted from İbicioğlu et al. (2014) are; image management, differentiation, positioning, and career interest become prominent as the main themes of the study. The sub- themes of the study were examined in detail as contextual richness, personal and professional development, personal qualities, distinctiveness, professional photographs, professional achievements and positive features,professional abilities, professional titles and duties, professional competence, and future goals. The aim of this study is to examine personal brand practices, CEO brands’ use of new media within the scope of the determined sample and research, and to explain the appearance of CEO brands in new media in the context of personal brand with a descriptive analysis. With this analysis, it is aimed to provide a conceptual framework to the literature on the use of LinkedIn by CEO brands. Thus, it was desired to create a scope and definition area for personal branding and CEO branding, which is a relatively new topic in the field of communication studies. The methodology of this research is descriptive content analysis, which belongs to the qualitative research design. The qualitative data analysis program MAXQDA was used to evaluate the research data. Within the scope of the study carried out over MAXQDA, it has been determined that CEOs use new media effectively and carry out branding activities through new media. It has been found that this situation makes a positive contribution to the personal brands of CEOs and the brands of the institutions they work for. In other words, the results of this study create a sustainable CEO brand concept by displaying personal qualities parallel to the personal images of CEO brands and the images of institutions. It has been observed that the definition and scope of the CEO brand concept, the CEO branding process, and the vital importance of new media in the CEO branding process are as discussed in the literature.
EGE ÜNİVERSİTESİ
Project Number: 23802.
This study was supported by Ege University Scientific Research Projects Coordination Unit.
“Kişisel marka”, Tom Peters (1997) tarafından ilk ortaya atıldığından itibaren ilgi çeken bir olgudur. Her insanın bir değer önermesine sahip bir “marka” olduğu varsayımından hareket eden kişisel marka kavramı, zamanla kapsamını genişletmiş ve kendi alt türlerini oluşturmuştur. CEO marka, bu alt türlerden biridir. CEO marka, bir şirketin en üst düzey yetkilisi olan CEO’nun; tıpkı bir ürün, hizmet ya da kurum gibi markalaşabileceği anlamına gelmektedir. Bu çalışmada kişisel marka kavram ve uygulamaları, CEO marka ekseninde ve yeni medya temelinde analiz edilmektedir. Çalışma kapsamında kişisel marka kavramından hareket edilerek CEO marka kavramına odaklanılmakta ve CEO markaların yeni medya kullanımları incelenmektedir. Çalışma ile alanyazında görece yeni bir nitelik arz eden kişisel marka kavramı üzerinden CEO marka ve CEO markalamaya ilişkin bir kapsam ve tanım alanı oluşturmak hedeflenmektedir. Çalışma, nitel araştırma yöntemiyle tasarlanmış olup betimsel analiz kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini, LinkedIn üzerinde hesabı bulunan ve doğrulanmış nitelik arz eden CEO hesapları oluşturmaktadır. Bu bağlamda KREA tarafından yapılan araştırma sonucunda Türkiye’nin en beğenilen 50 CEO’su arasından belirlenen ve 2021 yılında Altın Lider Ödülleri’ne layık görülen ve 20 CEO seçilmiştir. Araştırmanın temel sorunsalı, İbicioğlu vd. (2014)’ten uyarlanan analiz temaları üzerinden analiz edilmiştir. Çalışmanın ana temaları ‘imaj yönetimi’, ‘farklılaşma’, ‘konumlandırma’ ve ‘kariyer ilgisi’; alt temaları ise ‘bağlamsal zenginlik’, ‘kişisel ve mesleki gelişim’, ‘kişisel nitelikler’, ‘ayırt edicilik’, ‘profesyonel fotoğraflar’, ‘mesleki başarılar ve olumlu özellikler’, ‘mesleki yetenekler’, ‘mesleki unvan ve görevler’, ‘mesleki yeterlilik’, ‘gelecek hedefleri’ olarak belirlenmiştir. Araştırma verilerinin değerlendirilmesinde, nitel veri analiz programı MAXQDA kullanılmıştır. Çalışma kapsamında CEO’ların yeni medyayı etkin bir şekilde kullandıkları ve yeni medya üzerinden markalama çalışmaları gerçekleştirdikleri tespit edilmiştir. Bu bağlamda CEO marka bileşenlerinin tümünün, CEO markalama sürecinde aktif olarak var olduğu ve CEO’lar tarafından yeni medyada kullanıldığı saptanmıştır. Çalışmada elde edilen bulguların uluslararası ve ulusal alanyazın ile paralellik gösterdiği görülmüştür. CEO marka kavramının tanım ve kapsamının, CEO markalama sürecinin, CEO markalama sürecinde yeni medyanın üstlendiği yaşamsal önemin alanyazında konu edildiği şekilde olduğu görülmüştür.
Project Number: 23802.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İletişim Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | Project Number: 23802. |
Yayımlanma Tarihi | 27 Ekim 2023 |
Gönderilme Tarihi | 2 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.