21. yüzyıl, sosyolojik, ekonomik, politik ve teknolojik alanlarda önemli ilerlemeler ve dönüşümlerle karakterize edilen bir dönemi ifade etmektedir. Teknoloji alanında yaşanan yenilikler, önemli değişim, dönüşüm ve metamorfozlara yol açmaktadır. Bireylerin ve toplumsal yapının, teknoloji alanındaki yeniliklerin hızlandırdığı ortaya çıkan bu yeni dinamiklere uyum sağlayabilme derecesi, önemli bilimsel araştırmaların odak noktasını oluşturmaktadır. Bireylerin ve toplumların bu evrimden elde edebileceği faydalar, özellikle belirli dijital yetkinlikler ve becerilerle ilgili olarak, yalnızca bu dönüşümü hızlandırmakla kalmayacak, ayrıca süreçle ilgili farkındalığın gelişmesini de kolaylaştıracaktır. Bu kapsamda çalışmanın amacını yükseköğretim öğrencilerinin dijital okuryazarlık becerileriyle siber aylaklık seviyeleri arasındaki ilişkinin ortaya çıkarılması oluşturmaktadır. Bahsi geçen amaç “tarama araştırması” deseninden hareketle ilişkisel tarama modeli esas alınarak ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Çalışmanın anakütlesini İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesinde öğrenim gören 1216 öğrenci oluştururken, örneklemini ise olasılıklı olmayan örnekleme tekniklerinden kolayda örnekleme türü kullanılarak belirlenen 317 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama sürecinde Bayrakcı ve Narmanlıoğlu (2021) ve De-Dios vd. (2016) tarafından oluşturulan Dijital Okuryazarlık Ölçeği ile Sarıtepeci ve Sert tarafından oluşturulan Siber Aylaklık Ölçeği esas alınmıştır. Verilerin analizinde ise SPSS 26.0 programından yararlanılmıştır. Çalışmada yükseköğretim öğrencilerinin dijital okuryazarlık ile siber aylaklık düzeyleri arasında anlamlı ve pozitif bir ilişkinin olduğu saptanmıştır.
Dijital Dijital Okuryazarlık Siber Aylaklık Beceri Yeterlilik
The twenty-first century is marked by profound transformations in social, economic, political and technological spheres. Rapid advances in digital technologies continuously reshape everyday practices and organizational structures, creating new dynamics that individuals and societies must adapt to. The extent to which people possess the competencies required to navigate these changes has therefore become a key concern in contemporary research. In this context, digital literacy is seen as a crucial skill set that not only enables effective participation in digital environments, but also supports critical awareness of the opportunities and risks they entail. This study investigates the relationship between university students’ digital literacy skills and their levels of cyberloafing. Adopting a correlational survey design, the research was conducted with students enrolled in the Faculty of Communication at Inönü University. While the population consisted of 1,216 students, the sample comprised 317 participants selected through convenience sampling. Data were collected using a Digital Literacy Scale adapted from instruments developed by Bayrakcı and Narmanlıoğlu (2021) and De-Dios et al. (2016), and the Cyberloafing Scale developed by Sarıtepeci and Sert. The data were analyzed using SPSS 26.0. The findings indicate a statistically significant and positive relationship between students’ digital literacy and their cyberloafing behaviors.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | İletişim Teknolojisi ve Dijital Medya Çalışmaları |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 15 Ocak 2025 |
| Kabul Tarihi | 6 Ağustos 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 48 |
Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.