Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversitelerin Kurumsal İletişim Aracı Olarak Instagram Kullanımı: Vakıf Üniversitelerinin Instagram Sayfaları Üzerine Betimsel Bir İçerik Analizi

Yıl 2020, , 311 - 337, 30.06.2020
https://doi.org/10.17829/turcom.584419

Öz

Kurumsal İletişim faaliyetleri, kurum adına bilgi aktarılmasının yanı sıra kurumun çevresinden bilgi alması temeline de dayanmaktadır. Üniversitelerin hedef kitlesi tarafından tercih edilebilir olması, toplum nezdinde değer kazanması ve bunun sonucunda başarısını arttırması için kurumsal iletişim faaliyetlerini en doğru şekilde yürütmesi gerekmektedir. Diğer tüm kurumlarda olduğu gibi üniversitelerde kurumsal iletişim faaliyetlerini yürütürken çeşitli iletişim araçlarından faydalanmaktadır. Bilgi iletişim teknolojilerinde yaşanan hızlı değişimler ile birlikte hayatımıza giren sosyal medya, kurumların iletişim çalışmalarının hazırlanması ve sürdürülmesi noktasında etkili bir araç haline gelmiştir. Üniversiteler ise günümüzde kurumsal iletişim çalışmalarını gerçekleştirmek ve sosyal medyanın sunmuş olduğu fırsatlardan yararlanmak amacıyla bu mecralarda yer almaya başlamıştır. Bu araştırma kapsamında, üniversitelerin kurumsal iletişim çalışmaları açısından Instagram kullanım durumları betimsel bir analizle ortaya konulmuştur. Betimsel analizlerle var olan durum ortaya çıkarılmaya çalışılmaktadır. Araştırmada, Türkiye’de faaliyet gösteren vakıf üniversitelerinin Instagram sayfaları içerik analizi ile incelenmiştir. Sonuç olarak; üniversitelerin kurumsal iletişim faaliyetlerinde Instagram sosyal medya uygulamasını kullandıkları; kurumsal iletişim çalışmalarını gerçekleştirme noktasında Instagram’da yer almayı önemsedikleri ortaya konmuştur. İncelenen vakıf üniversitelerin Instagram sayfalarını yönetme konusunda bazı eksiklikleri olduğu da araştırma sonucunda söylenebilmektedir.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA
  • Alioğlu, N. (2013). Genel iletişim, sosyal medya ve sanat pazarı. A. Büyükaslan ve A.M. Kırık (Ed.), Sosyalleşen birey: sosyal medya araştırmaları-1 içinde (ss.253-284). Konya: Çizgi Kitapevi Yayınları.
  • Aydın, B. (2016). Sosyal medyada restoran imajı: Tripadvisor örneği restaurant. Disiplinlerarası Akademik Turizm Dergisi, 1 (1), 13-30.
  • Bilgin, N. (2014). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi Teknik ve Örnek Çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Bingöl, E. ve Tahtalıoğlu, H. (2017). Türkiye de üniversitelerin sosyal medya kullanımı: Gazi Üniversitesi örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22, 2405- 2423.
  • Boztepe, H. (2013). Halkla ilişkiler perspektifinden güven kavramı: katılımcılık, Şeffaflık, ve hesap verilebilirlik ilkelerinin kamu kurumlarına yönelik güvenin oluşturulmasındaki rolü. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (45), 53-74.
  • Boyd, D.M ve Ellison,N.B. (2008). Social networks sites: definition, history and scholarship. Journal of computer mediated communication, 13 (1), 210-230.
  • Çağlar, N. ve Yılmaz, B. (2007). Üniversite kütüphanelerinde halkla ilişkiler ve başkent üniversitesi kütüphanesi. Bilgi Dünyası, 8 (1), 1-29.
  • Dilmen, N, E. (2007). Yeni medya kavramı çerçevesinde internet günlükleri-bloglar ve gazeteciliğe yansımaları. Marmara İletişim Dergisi, 12, 116.
  • Erdal, C. (2013). Sosyal medya ve paylaşım kültürü. C. Bilgili ve G. Şener (Editörler), Sosyal Medya ve Ağ toplumu-2: kültür, kimlik, Siyaset içinde (ss. 55-66). İstanbul: Grafik Tasarım Yayıncılık.
  • Erkayhan, Ş. (2013). Küresel yerel ölçekte ağ kültürü ve sosyal medya. C. Bilgili ve G. Şener (Editörler), Sosyal medya ve ağ toplumu-2: kültür, kimlik, siyaset içinde (ss.15-38). İstanbul: Grafik tasarım yayıncılık.
  • Eröz, S. ve Doğdubay, B. (2012). Turistik ürün tercihinde sosyal medyanın rolü ve etik ilişkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 27 (1), 133-157.
  • Güçdemir, Y. (2015). Sanal ortamda iletişim bir halkla ilişkiler perspektifi. İstanbul: Der Yayınevi.
  • Gümüş, N., Türkel, E. ve Şen, G. (2015). Üniversite tercihlerinde öğrencilerin yararlandıkları bilgi kaynaklarının belirlenmesine yönelik Kastamonu üniversitesi öğrencileri üzerinde bir araştırma. IGUSBD İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (2), 43-67.
  • Kaplan, A.M. ve Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! challenges and opportunities of social media. Business Horizons, (53), 59-68.
  • Kara, T. (2012). Sosyal medya kobi’ler için bir fırsat mı? Facebook ve Linkedın üzerinden bir inceleme. T. Kara ve E. Özgen (Ed.), Sosyal medya/ Akademi içinde (ss.113-128). İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Kırık, A. (2013). Gelişen web teknolojileri ve sosyal medya bağımlılığı. A. Büyükaslan ve A. Kırık (Ed.), Sosyalleşen birey: sosyal medya araştırmaları 1 içinde (ss. 69-102). Konya: Çizgi Kitapevi.
  • Koç, H.İ. (2015). Üniversitelerde web sitelerinin kurumsal iletişim amaçlı kullanımı: devlet ve vakıf üniversitelerinin web siteleri üzerine karşılaştırmalı bir analiz. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3 (2), 57-83.
  • Matthew, L.(2010). Social media and the evolution at corporate communications. The Elon journal of Undergraduate Research in Communications, 1 (1), 17-23.
  • Özkutlu, F., Çopur, H., Sığın, İ., İlter, K., Küçükyılmaz, M.M., Arı. Y. (2014). Sosyal medyanın abc’si. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Poynter, R. (2010). İnternet ve sosyal medya araştırmaları el kitabı. Ü. Şensoy (Çev.). İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Solmaz, B. ve Görkemli, H.N. (2012). Yeni bir iletişim alanı olarak sosyal medya kullanımı ve Konya kadın dernekleri örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (28), 183-189.
  • Şener, G. (2013). Toplumsal mücadele alanı olarak sosyal medya. C. Bilgili ve G. Şener (Editörler), Sosyal medya ve ağ toplumu-2: kültür, kimlik, siyaset içinde (ss. 253- 272). İstanbul: Grafik Tasarım Yayıncılık.
  • Tufan, F. (2013). Sosyal ağların radyo yayıncılık uygulamalarına sunduğu yeni olanaklar: R@dyo 2.0. C. Bilgili ve G. Şener (Editörler), Sosyal medya ve ağ toplumu-1: kitle iletişiminde yaşanan değişimler içinde (ss.131-150). İstanbul: Grafik tasarım yayıncılık.
  • Tarhan, A. (2007). Halka ilişkilerde tanıma ve tanıtma aracı olarak internet: Belediyelerin web sayfaları üzerinde bir analiz. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 4 (4), 75-95.
  • Taşkıran, İ. (2017). Gazetecilik ile sosyal medya ilişkisi sosyal medyada haber var. İstanbul: Der yayınevi.
  • Taş, İ.E. ve Kestellioğlu, G.(2011). Halkla ilişkilerde internetin yeri ve önemi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1 (1), 73-92.
  • Türkal, İ. ve Güllüpunar, H.(2017). Diyalogsal halkla ilişkiler bağlamında sosyal medya kullanımı: Türkiye’de ilk 100’de yer alan şirketler üzerine bir inceleme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5 (2), 591-618.
  • Türkmenoğlu, H. (2014). Teknoloji ile sanat ilişkisi ve bir dijital sanat örneği olarak Instagram. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (4), 96-97.
  • Tokatlı, M., Özbükerci, İ., Günay, N. ve Vural, B.A.(2017). Kurumsal itibarın sosyal medya üzerinden aktarımı: sektör liderlerinin Twitter yönetimi üzerine bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5 (1), 34-57.
  • Yeniçıktı, N. (2016). Halkla ilişkiler aracı olarak Instagram: sosyal medya kullanan 50 şirket üzerine bir araştırma. Selçuk İletişim Dergisi, 9 (2), 95.
  • Yıldırım, A. ve Şimsek, H.(1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yılmaz, M. (2015). Üniversitelerde halkla ilişkiler: Kurumsal web sayfaları ve sosyal medya uygulamaları üzerine bir değerlendirme (Yüksek Lisans Tezi) Konya: Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • We are Social Media. https://wearesocial.com/global-digital-report-2019 (Erişim Tarihi: 1. 6. 2019.)

The Universities’ Instagram Usage as a Corporate Communication Tool: A Descriptive Content Analysis on the Instagram Pages of Foundation Universities

Yıl 2020, , 311 - 337, 30.06.2020
https://doi.org/10.17829/turcom.584419

Öz

Corporate Communication activities are based on providing information on behalf of the organization as well as receiving information from the environment of the organization. In order to be preferred by the target group of the universities, to gain value amongthe society and to increase its success as a result of this, it is necessary to carry out the corporate communication activities in the most correct way. As in all other institutions, it utilizes various communication tools while conducting corporate communication activities in universities. With the rapid changes in information communication technologies, social media, which has entered into our lives, has become an effective tool for the preparation and maintenance of recognition and promotion activities of institutions. Universities, on the other hand, started to take part in these channels in order to realize corporate communication activities and take advantage of the opportunities offered by social media. Within the scope of this research, the use of Instagram in terms of corporate communication studies of the universities has been revealed with a descriptive analysis. Descriptive analysis attempts to reveal the current situation. In the study, Instagram pages showing the activities of foundation universities in Turkey were examined with content analysis. As a result, it was seen that; universities, use Instagram as a social media tool in their corporate communication activities; they care about to be on Instagram to carry out corporate communication studies. It was also seen that the foundation universities which were subjected to this research had some deficiencies to manage their Instagram pages.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA
  • Alioğlu, N. (2013). Genel iletişim, sosyal medya ve sanat pazarı. A. Büyükaslan ve A.M. Kırık (Ed.), Sosyalleşen birey: sosyal medya araştırmaları-1 içinde (ss.253-284). Konya: Çizgi Kitapevi Yayınları.
  • Aydın, B. (2016). Sosyal medyada restoran imajı: Tripadvisor örneği restaurant. Disiplinlerarası Akademik Turizm Dergisi, 1 (1), 13-30.
  • Bilgin, N. (2014). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi Teknik ve Örnek Çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Bingöl, E. ve Tahtalıoğlu, H. (2017). Türkiye de üniversitelerin sosyal medya kullanımı: Gazi Üniversitesi örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22, 2405- 2423.
  • Boztepe, H. (2013). Halkla ilişkiler perspektifinden güven kavramı: katılımcılık, Şeffaflık, ve hesap verilebilirlik ilkelerinin kamu kurumlarına yönelik güvenin oluşturulmasındaki rolü. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (45), 53-74.
  • Boyd, D.M ve Ellison,N.B. (2008). Social networks sites: definition, history and scholarship. Journal of computer mediated communication, 13 (1), 210-230.
  • Çağlar, N. ve Yılmaz, B. (2007). Üniversite kütüphanelerinde halkla ilişkiler ve başkent üniversitesi kütüphanesi. Bilgi Dünyası, 8 (1), 1-29.
  • Dilmen, N, E. (2007). Yeni medya kavramı çerçevesinde internet günlükleri-bloglar ve gazeteciliğe yansımaları. Marmara İletişim Dergisi, 12, 116.
  • Erdal, C. (2013). Sosyal medya ve paylaşım kültürü. C. Bilgili ve G. Şener (Editörler), Sosyal Medya ve Ağ toplumu-2: kültür, kimlik, Siyaset içinde (ss. 55-66). İstanbul: Grafik Tasarım Yayıncılık.
  • Erkayhan, Ş. (2013). Küresel yerel ölçekte ağ kültürü ve sosyal medya. C. Bilgili ve G. Şener (Editörler), Sosyal medya ve ağ toplumu-2: kültür, kimlik, siyaset içinde (ss.15-38). İstanbul: Grafik tasarım yayıncılık.
  • Eröz, S. ve Doğdubay, B. (2012). Turistik ürün tercihinde sosyal medyanın rolü ve etik ilişkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 27 (1), 133-157.
  • Güçdemir, Y. (2015). Sanal ortamda iletişim bir halkla ilişkiler perspektifi. İstanbul: Der Yayınevi.
  • Gümüş, N., Türkel, E. ve Şen, G. (2015). Üniversite tercihlerinde öğrencilerin yararlandıkları bilgi kaynaklarının belirlenmesine yönelik Kastamonu üniversitesi öğrencileri üzerinde bir araştırma. IGUSBD İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (2), 43-67.
  • Kaplan, A.M. ve Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! challenges and opportunities of social media. Business Horizons, (53), 59-68.
  • Kara, T. (2012). Sosyal medya kobi’ler için bir fırsat mı? Facebook ve Linkedın üzerinden bir inceleme. T. Kara ve E. Özgen (Ed.), Sosyal medya/ Akademi içinde (ss.113-128). İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Kırık, A. (2013). Gelişen web teknolojileri ve sosyal medya bağımlılığı. A. Büyükaslan ve A. Kırık (Ed.), Sosyalleşen birey: sosyal medya araştırmaları 1 içinde (ss. 69-102). Konya: Çizgi Kitapevi.
  • Koç, H.İ. (2015). Üniversitelerde web sitelerinin kurumsal iletişim amaçlı kullanımı: devlet ve vakıf üniversitelerinin web siteleri üzerine karşılaştırmalı bir analiz. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3 (2), 57-83.
  • Matthew, L.(2010). Social media and the evolution at corporate communications. The Elon journal of Undergraduate Research in Communications, 1 (1), 17-23.
  • Özkutlu, F., Çopur, H., Sığın, İ., İlter, K., Küçükyılmaz, M.M., Arı. Y. (2014). Sosyal medyanın abc’si. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Poynter, R. (2010). İnternet ve sosyal medya araştırmaları el kitabı. Ü. Şensoy (Çev.). İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Solmaz, B. ve Görkemli, H.N. (2012). Yeni bir iletişim alanı olarak sosyal medya kullanımı ve Konya kadın dernekleri örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (28), 183-189.
  • Şener, G. (2013). Toplumsal mücadele alanı olarak sosyal medya. C. Bilgili ve G. Şener (Editörler), Sosyal medya ve ağ toplumu-2: kültür, kimlik, siyaset içinde (ss. 253- 272). İstanbul: Grafik Tasarım Yayıncılık.
  • Tufan, F. (2013). Sosyal ağların radyo yayıncılık uygulamalarına sunduğu yeni olanaklar: R@dyo 2.0. C. Bilgili ve G. Şener (Editörler), Sosyal medya ve ağ toplumu-1: kitle iletişiminde yaşanan değişimler içinde (ss.131-150). İstanbul: Grafik tasarım yayıncılık.
  • Tarhan, A. (2007). Halka ilişkilerde tanıma ve tanıtma aracı olarak internet: Belediyelerin web sayfaları üzerinde bir analiz. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 4 (4), 75-95.
  • Taşkıran, İ. (2017). Gazetecilik ile sosyal medya ilişkisi sosyal medyada haber var. İstanbul: Der yayınevi.
  • Taş, İ.E. ve Kestellioğlu, G.(2011). Halkla ilişkilerde internetin yeri ve önemi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1 (1), 73-92.
  • Türkal, İ. ve Güllüpunar, H.(2017). Diyalogsal halkla ilişkiler bağlamında sosyal medya kullanımı: Türkiye’de ilk 100’de yer alan şirketler üzerine bir inceleme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5 (2), 591-618.
  • Türkmenoğlu, H. (2014). Teknoloji ile sanat ilişkisi ve bir dijital sanat örneği olarak Instagram. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (4), 96-97.
  • Tokatlı, M., Özbükerci, İ., Günay, N. ve Vural, B.A.(2017). Kurumsal itibarın sosyal medya üzerinden aktarımı: sektör liderlerinin Twitter yönetimi üzerine bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5 (1), 34-57.
  • Yeniçıktı, N. (2016). Halkla ilişkiler aracı olarak Instagram: sosyal medya kullanan 50 şirket üzerine bir araştırma. Selçuk İletişim Dergisi, 9 (2), 95.
  • Yıldırım, A. ve Şimsek, H.(1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yılmaz, M. (2015). Üniversitelerde halkla ilişkiler: Kurumsal web sayfaları ve sosyal medya uygulamaları üzerine bir değerlendirme (Yüksek Lisans Tezi) Konya: Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • We are Social Media. https://wearesocial.com/global-digital-report-2019 (Erişim Tarihi: 1. 6. 2019.)
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Kübra Gökler Bu kişi benim 0000-0002-3984-8274

Atılım Onay 0000-0002-0086-3207

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 29 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Gökler, K., & Onay, A. (2020). Üniversitelerin Kurumsal İletişim Aracı Olarak Instagram Kullanımı: Vakıf Üniversitelerinin Instagram Sayfaları Üzerine Betimsel Bir İçerik Analizi. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi(35), 311-337. https://doi.org/10.17829/turcom.584419

Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.