Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Magazin Haberlerinin Okurların Tüketim Alışkanlığı Üzerindeki Etkileri

Yıl 2020, , 211 - 237, 30.06.2020
https://doi.org/10.17829/turcom.749208

Öz

İletişim alanında, kitle iletişim araçlarının etkilerini ölçmeye yönelik araştırmalar neredeyse yüzyıl önce başlamıştır. Bu süreçte, farklı araştırmacı ve kurumlar tarafından farklı metotlarla etki araştırmaları yapılmış ve araştırma sonuçları da farklı amaçlar için kullanılmıştır. İlk başlarda gerçekleştirilen etki araştırmalarında siyasi haberlerin etkilerine odaklanılmışken, zamanla şiddet ve ekonomi haberlerinin okur üzerindeki etkileri de araştırma konusu olmuştur. Kitle iletişim araçlarında politika, ekonomi ve şiddet haberlerinden sonra büyük bir öneme sahip olan magazin haberleri, gerek gazetecilerin gerekse medya kuruluşlarının vazgeçilmezidir. Siyasi baskı, kârı arttırma ve kolay olanı yakalama gibi nedenlerden dolayı magazin içerikli haber ve programlar yaygınlık kazanmaktadır. Bu çalışmada, kitle iletişim araçlarında büyük bir yer tutan magazin haberlerinin, özellikle de internet gazetelerindeki magazin haberlerinin okurların tüketim alışkanlığıyla ilgili tutum ve davranışları üzerindeki etkilerine odaklanılmıştır. Anket araştırması yöntemiyle gerçekleştirilen bu çalışma, magazin haberlerinin okurların tüketim alışkanlığı üzerinde orta düzeye bir etkiye sahip olduğu sonucunu ortaya koymuştur.

Kaynakça

  • Ahıska, M. ve Yenal, Z. (2006). Aradığınız kişiye şu an ulaşılamıyor: Türkiye’de hayat tarzı temsilleri 1980-2005. İstanbul: Osmanlı Bankası Arşiv ve Araştırma Merkezi. Arkonaç, S. A. (2005). Psikoloji: Zihin süreçleri bilimi. İstanbul: Alfa Yayınları. Belge, M. (1983). Tarihten güncelliğe. İstanbul: Alan Yayıncılık. Belge, M. (2004). Tarihten güncelliğe. İstanbul: İletişim Yayınları. Büyüköztürk, Ş. (2017). Sosyal bilimler için veri analizi elkitabı. Ankara: Pegem Akademi. Cereci, S. (1996). Televizyonun sosyolojik boyutu. İstanbul: Şule Yayınları. Çaplı, B. (2002). Medya ve etik. İstanbul: İmge Kitapevi. Çıtak, Ş. Ö. (2007). 1980 Askeri Darbesinin yazılı magazin basınındaki yansıması ve basının magazinleşmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi. Dağtaş, E. (2006). Türkiye’de magazin basını. Ankara: Ütopya Yayınevi. Duran, R. (2000). Apoletli medya. İstanbul: Belge Yayınları. Erdoğan, İ ve Alemdar, K. (1990). İletişim ve toplum: Kitle iletişim kuraları tutucu ve değişimci yaklaşımlar. Ankara: Bilgi Yayınevi. Erdoğan, İ. (2002). İletişimi anlamak. Ankara: Erk Yayınları. Eren, E. (2010). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. İstanbul: Beta Yayınları. Ergül, H. (2000). Televizyonda haberin magazinelleşmesi. İstanbul: İletişim Yayınları. Etki. (t.y.). Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/ adresinden erişilmiştir. Fiske, J. (2013). İletişim çalışmalarına giriş. S. İrvan (Çev). Ankara: Pharmakon Yayınevi. Gans, H.J. (2005). Popüler kültür ve yüksek kültür. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Güdü. (t.y.). Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/ adresinden erişilmiştir. Güneş, S. (2001). Medya ve kültür. Ankara: Vadi Yayınları. Güngör, N. (2013). İletişim. Ankara: Siyasal Kitapevi. Gürbilek, N. (2001). Kötü çocuk Türk. İstanbul: Metis Yayıncılık. Kağıtçıbaşı, Ç. (1982). İnsan ve insanlar. İstanbul: Beta Yayıncılık. Kıvanç, Ü. (2001). Kesin ofsayt. İstanbul: İletişim Yayınları. Kuyucu, M. (2015). Y kuşağının radyo dinleme doyumları üzerine bir araştırma. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(21), 186-202. Magazin. (t.y.). Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/ adresinden edinilmiştir. Mora, N. (2008). Medya ve kültürel kimlik. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-14. Morgan, G. Campbell. (2011). The crises of the Christ. London: Hodder and Stoughton Publishers. Mutlu, E. (1998). İletişim sözlüğü. Ankara: Ark Yayınları. Oktay, A. (1987). Toplumsal değişme ve basın. İstanbul: BFS Yayınları. Oktay, A. (2002). Türkiye’de popüler kültür. İstanbul: Everest Yayınları. Oskay, Ü. (2014). Kitle iletişiminin kültürel işlevleri. İstanbul: İnkılap Kitabevi. Oskay, Ü. (1985). Kitle haberleşme teorilerine giriş. Ankara: Ankara Üniversitesi Basın Yan Yüksekokulu Yayınları. Oskay, Ü. (1993). Kitle iletişimin kültürel işlevleri. İstanbul: Der Yayınları. Özdemir, S. (1998). Medya emperyalizmi ve küreselleşme. İstanbul: Timaş Yayınları. Özgen, M. (2004). Türkiye’de basının gelişimi ve sorunları. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları. Özodaşık, M. (2005). Yalnızlık. Konya: Tablet Basım Yayın. Schlapp, H. (2000). Gazeteciliğe giriş. Ankara: Konrad Adenauer Vakfı Yayınları. Tekelioğlu, O. (1998, 22 Kasım). Boyalı sınıf savaşı. Milliyet Gazetesi Pazar Eki. Tekinalp, Ş ve R, Uzun. (2013). İletişim araştırmaları ve kuramları. İstanbul: Beta Yayınları. Tokgöz, O. (1994). Temel gazetecilik. Ankara: AÜ Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları. Willimon, W. H. (2000). Your message here. Trusteeship, May/June, 21-24. Yaşar, M. (2014). İstatistiğe yönelik tutum ölçeği: Geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 59-75. Yüksel, A. (2001). Tarkan/Yıldız olgusu. İstanbul: Çiviyazıları Yayınları.

The Effects of Magazine News on Consumption Habits of Readers

Yıl 2020, , 211 - 237, 30.06.2020
https://doi.org/10.17829/turcom.749208

Öz

In the field of communication, research measuring the effects of mass media have started a century ago. In this period, impact measuring researches has been made by different researchers and institiutions with different methods and the results had been used for various purposes. While first studies focused on the effects of the political news, the effects of violence and economic news on readers have started to become the themes of communication studies in time. Besides political, violence and economic news, the magazine news has an important place in mass media and has become an indispensable lifesaver for journalists and media organizations. Due to political oppression and intention of raising the profit, the magazine-related news and programs are becoming popular. In this study, it was focused on the effects of magazin news on the attitude and the behavior of redears about their consumption habits. By employing survey research method, this essay reveals that the magazine news in the Internet newspapers has intermediate effects on consumption habits of readers.

Kaynakça

  • Ahıska, M. ve Yenal, Z. (2006). Aradığınız kişiye şu an ulaşılamıyor: Türkiye’de hayat tarzı temsilleri 1980-2005. İstanbul: Osmanlı Bankası Arşiv ve Araştırma Merkezi. Arkonaç, S. A. (2005). Psikoloji: Zihin süreçleri bilimi. İstanbul: Alfa Yayınları. Belge, M. (1983). Tarihten güncelliğe. İstanbul: Alan Yayıncılık. Belge, M. (2004). Tarihten güncelliğe. İstanbul: İletişim Yayınları. Büyüköztürk, Ş. (2017). Sosyal bilimler için veri analizi elkitabı. Ankara: Pegem Akademi. Cereci, S. (1996). Televizyonun sosyolojik boyutu. İstanbul: Şule Yayınları. Çaplı, B. (2002). Medya ve etik. İstanbul: İmge Kitapevi. Çıtak, Ş. Ö. (2007). 1980 Askeri Darbesinin yazılı magazin basınındaki yansıması ve basının magazinleşmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi. Dağtaş, E. (2006). Türkiye’de magazin basını. Ankara: Ütopya Yayınevi. Duran, R. (2000). Apoletli medya. İstanbul: Belge Yayınları. Erdoğan, İ ve Alemdar, K. (1990). İletişim ve toplum: Kitle iletişim kuraları tutucu ve değişimci yaklaşımlar. Ankara: Bilgi Yayınevi. Erdoğan, İ. (2002). İletişimi anlamak. Ankara: Erk Yayınları. Eren, E. (2010). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. İstanbul: Beta Yayınları. Ergül, H. (2000). Televizyonda haberin magazinelleşmesi. İstanbul: İletişim Yayınları. Etki. (t.y.). Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/ adresinden erişilmiştir. Fiske, J. (2013). İletişim çalışmalarına giriş. S. İrvan (Çev). Ankara: Pharmakon Yayınevi. Gans, H.J. (2005). Popüler kültür ve yüksek kültür. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Güdü. (t.y.). Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/ adresinden erişilmiştir. Güneş, S. (2001). Medya ve kültür. Ankara: Vadi Yayınları. Güngör, N. (2013). İletişim. Ankara: Siyasal Kitapevi. Gürbilek, N. (2001). Kötü çocuk Türk. İstanbul: Metis Yayıncılık. Kağıtçıbaşı, Ç. (1982). İnsan ve insanlar. İstanbul: Beta Yayıncılık. Kıvanç, Ü. (2001). Kesin ofsayt. İstanbul: İletişim Yayınları. Kuyucu, M. (2015). Y kuşağının radyo dinleme doyumları üzerine bir araştırma. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(21), 186-202. Magazin. (t.y.). Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/ adresinden edinilmiştir. Mora, N. (2008). Medya ve kültürel kimlik. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-14. Morgan, G. Campbell. (2011). The crises of the Christ. London: Hodder and Stoughton Publishers. Mutlu, E. (1998). İletişim sözlüğü. Ankara: Ark Yayınları. Oktay, A. (1987). Toplumsal değişme ve basın. İstanbul: BFS Yayınları. Oktay, A. (2002). Türkiye’de popüler kültür. İstanbul: Everest Yayınları. Oskay, Ü. (2014). Kitle iletişiminin kültürel işlevleri. İstanbul: İnkılap Kitabevi. Oskay, Ü. (1985). Kitle haberleşme teorilerine giriş. Ankara: Ankara Üniversitesi Basın Yan Yüksekokulu Yayınları. Oskay, Ü. (1993). Kitle iletişimin kültürel işlevleri. İstanbul: Der Yayınları. Özdemir, S. (1998). Medya emperyalizmi ve küreselleşme. İstanbul: Timaş Yayınları. Özgen, M. (2004). Türkiye’de basının gelişimi ve sorunları. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları. Özodaşık, M. (2005). Yalnızlık. Konya: Tablet Basım Yayın. Schlapp, H. (2000). Gazeteciliğe giriş. Ankara: Konrad Adenauer Vakfı Yayınları. Tekelioğlu, O. (1998, 22 Kasım). Boyalı sınıf savaşı. Milliyet Gazetesi Pazar Eki. Tekinalp, Ş ve R, Uzun. (2013). İletişim araştırmaları ve kuramları. İstanbul: Beta Yayınları. Tokgöz, O. (1994). Temel gazetecilik. Ankara: AÜ Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları. Willimon, W. H. (2000). Your message here. Trusteeship, May/June, 21-24. Yaşar, M. (2014). İstatistiğe yönelik tutum ölçeği: Geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 59-75. Yüksel, A. (2001). Tarkan/Yıldız olgusu. İstanbul: Çiviyazıları Yayınları.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Emin Begtimur Bu kişi benim 0000-0003-4458-3976

Nurşen Mazıcı Bu kişi benim 0000-0001-9938-5956

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 10 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Begtimur, M. E., & Mazıcı, N. (2020). Magazin Haberlerinin Okurların Tüketim Alışkanlığı Üzerindeki Etkileri. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi(35), 211-237. https://doi.org/10.17829/turcom.749208

Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.