Kadınlar tarihsel süreç içinde yönetim pozisyonlarında her zamankinden daha fazla görev alsa da hala
dünyanın birçok ülkesinde kadının yönetim süreçlerinde yeterli düzeyde söz sahibi olmadığı görülmektedir.
Toplumsal cinsiyet iletişiminde ortaya çıkabilecek sorunlar veya toplumsal cinsiyet konusundaki
stereotipler kadınların kariyer gelişimlerindeki engellerden biri olarak tanımlanabilir. Bu bağlamda,
bu çalışmanın amacı, cinsiyete dayalı iletişim rollerini, davranış kalıplarını, erkek ve kadın liderlerin
birbirlerine yönelik algılarına dayalı olarak üst düzey yöneticiler arasındaki iletişim yetkinliklerini ve
engellerini keşfetmektedir. Çalışmada, kadın ve erkek yöneticilerin birbirlerini iletişim ve liderlik rolleri
anlamında nasıl değerlendirdiklerini yorumlamak amacıyla yarı yapılandırılmış sorulara dayalı nitel analiz
yöntemi kullanılmıştır. Yalnızca önemli kavramların kodlanması yerine, daha derin bir anlayış elde etmek
için tam görüşmeleri içeren gömülü kodlama sürecini takiben, kodların benzerliklerini araştıran kümeleme
analizi uygulanmış ve Türkiye’deki büyük ölçekli kurumsal şirketlerde cinsiyet iletişimi ve farklılıkları
derinlemesine irdelenmiştir. Bulgular, Türkye’deki kurumsal şirketlerde toplumsal cinsiyete dayalı rollerin
ve toplumsal cinsiyete dayalı kalıp yargıların literatürle uyumlu olduğunu göstermekle birlikte yeni
örüntüleri de ortaya koymaktadır. Bu bağlamda kadınların iletişim becerilerine ilişkin farkındalıkları
artmış olsa da kabul ettikleri bazı toplumsal cinsiyet kalıplarının varlığını koruduğu ve kabul gördüğü
gözlemlenmiştir.
Toplumsal Cinsiyet İletişimi Cinsiyet stereotipleri Cinsiyet Eşitsizliği Liderlik Tarzları Lider İletişimi
As a result of women’s struggles over the years, more women than ever are entering the labor force and
taking senior management positions but the representation of women in managerial processes is still
limited in almost all countries. Gender stereotypes or the problems that may arise in gender communication
can be defined as one of the obstacles in women’s career process. In this context, the aim of this study
was to discover the communication competencies and barriers among senior managers based on gender
communication language, behavioral patterns, and perceptions of male and female leaders toward each
other. The study employed qualitative analysis based on semi-structured questions to interpret how female
and male executives evaluate each other. Instead of coding only important concepts, a grounded coding
process that involved full interviews was permitted to acquire a deeper understanding was applied. After
finalizing the coding process, cluster analysis that explores the similarities of the codes was applied, and
this enabled a deep understanding of gender differences within large-scale corporate companies in Turkey.
Findings show that gender-based roles and gender stereotypes in corporate companies in Turkish society
are compatible with the literature, but also reveal new patterns. Although women’s awareness of their
communication skills has increased, it is seen that there are still some gender stereotypes that they accept.
Gender Communication Gender Stereotyping Gender Inequality Leadership Styles Leadership Communication
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 38 |
Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.